19.4. 2014 Petr Barták

Jak se bourá dálnice: Je to docela fofr!

 

Fronty nákladních aut okolo stavebních strojů a jejich čilý provoz po celém staveništi. Takový pracovní ruch jste při rekonstrukci D1 ještě neviděli.

Bourání 27 centimetrů vysokého povrchu dálnice D1 mezi Šternovem a Psáři začalo v úterý 8. dubna a hned následující den ráno jsme se na kilometr 41 vydali podívat, co další fáze rekonstrukce dálnice vlastně obnáší. Stroje a auta kmitají, normální provoz za svodidly také houstne.

Klidných míst je málo

Novou propojkou přes složiště vytěženého materiálu, kde i přes noc stojí část nákladních aut a stavebních strojů, sjíždíme přímo na staveniště. „Nechceme vůbec nijak omezovat normální provoz na dálnici,“ vysvětluje náš průvodce, ředitel Eurovie pro Prahu-východ Tomáš Juna. Stovky metrů betonového povrchu už jsou pryč, cestou po takzvané stabilizaci míjíme jen menší osamělou hromadu trosek panelů, z nichž trčí armování. „To je z někdejších oprav, při pokládání původního povrchu se železobeton nepoužíval,“ odpovídá na nevyřčenou otázku Juna.

Zastavujeme o pár set metrů dál. Na okraji původní betonové vozovky se rychle míhá lžíce pásového bagru Caterpillar 365, který odklízí rozbouranou vrstvu na nákladní auta. Stačí čtyři lžíce a tatra je včetně menší čepice plná. Vyjíždí a na její místo už se tlačí další. Přistavení, naložení a odjezd trvá pouhých šest sedm minut. Blízký kolový traktorbagr jen přihrnuje ke lžíci zbylý materiál, za ním je už čisto.

Za dalšího půl kilometru visí ze skály na lanech půltucet mužů se sbíječkami, odlamujících masiv vystupující do tělesa dálnice. „Vozovku rozšiřujeme o tři čtvrtě metru, za ní navíc musí být ještě přes metr volného prostoru, například pro žlaby k odvodu povrchové vody,“ vysvětluje důvody lámání skály náš průvodce. Takových míst vidíme po celé trase několik.

Rána za ranou

Betonový povrch se začíná otřásat. Blížíme se ke dvěma strojům zvaným gilotiny podle nechvalně známého vynálezu francouzské revoluce, jež buší každých 30 centimetrů do vozovky. Sedmitunová deska se zubatou hranou se jen při pohybu nahoru trochu nakloní, dolů padá kolmo. Rázy jsou cítit nejen na bourané komunikaci, ale i mimo ni. „Proto se nepoužívají třeba na mostech nebo propustech pod dálnicí, všechno by popraskalo,“ vysvětluje Juna. Za stroji, které obsluha ovládá volantem za chůze, zůstávají drobné trhliny, sedmadvaceticentimetrová povrchová vrstva je ale popraskaná jako oplatky. Je nám jasné, že nakládka už nepředstavuje nic složitého.

Pokračujeme v cestě a za chvíli jsme kousek od uzavřené čerpací stanice. Nedaleko od místa, kudy za normálního provozu na benzinku vjíždějí auta, polyká fréza asi 20 cm vysoký a přes metr široký pás živičného povrchu odstavného pruhu. Tohle je vlastně jediné místo, kde se trochu práší. A to přesto, že v noci pršelo a stroj povrch před odtěžením ještě vlhčí.

Přejíždíme most přes řeku Blanici, na němž pracuje bourací kladivo a také hydraulické nůžky na železobeton, obojí na podvozcích pásových rypadel. Most je totiž armovaný. Okrajový nosník mostu se vyměňuje kvůli rozšiřování dálnice, na jeho místo přijde širší, aby byl prostor i na bezpečnostní svodidla.

Jsme zhruba v polovině bouraného úseku a vše se opakuje jako přes kopírák: nakládání vybouraného betonu, gilotina (tentokrát jen jedna) a fréza. Tahle fáze rekonstrukce bude u konce hodně rychle. „Gilotiny končí už v sobotu,“ vysvětluje Juna. Je nám tedy jasné, že v okamžiku, kdy čtete tyto řádky, už ji v činnosti neuvidíte. Alespoň na tomto úseku. Celý betonový povrch by měl být odstraněn do Velikonoc.

Střídavý provoz s otazníky

V době naší reportáže byl ve zúžených pruzích klidný provoz, obvyklý pro pozdně dopolední a polední hodiny. Ve špičce a zejména na počátku a konci víkendu je však třeba obrnit se trpělivostí, zdržení je nevyhnutelné. Řidiči si stěžují i do rozhlasu, ale zdá se, že značku Střídavý provoz už znají. Dalším značením je upozornění na odstavné zálivy. „Jsou připravené pro případ poruchy nebo havárie v běžném provozu, ale také jako vjezd na stavbu, když bude některý úsek izolován třeba sanací mostu,“ popisuje možnosti užití náš průvodce. Zatím jich nebylo ještě potřeba.

Policii také není vidět. Přesto stavebníci tvrdí, že občas zúženými pruhy v obou směrech projede jak octavia v typické žlutomodré policejní kamufláži, tak rychlý superb pro chytání silničních pirátů.

Postup prací

Jako první se odfrézovává krajnice s živičným povrchem. Následuje rozbíjení povrchu dálnice gilotinami (dvě pracoviště), kde pod rázy až sedm tun těžkých desek se zuby povrch praská. Rozbitou vozovku shrnují bagry lžícemi a nakládají na nákladní auta.

Co jak dlouho potrvá

  • Do 17. dubna - odstraňování povrchu
  • Do poloviny května – dokončení odvodnění, stabilizace podpovrchových vrstev a také rozšíření a přeložky mostů
  • Od druhé poloviny května – pokládka souvislého betonového pásu
  • Konec července – hotovo, příprava na obousměrný provoz ve směru na Brno

Nasazená technika

Osm pásových bagrů včetně bouracího kladiva a mechanických nůžek na železobeton, deset kolových bagrů a traktorbagrů, tři gilotiny a padesátka nákladních aut.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu

Ve věku osmdesáti let zemřel slavný herec Jan Tříska.…

Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku

Protiimigrační a protiislámská Alternativa pro Německo…

Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů

Tuzemský vývoz do Myanmaru alias Barmy roste na rozdíl…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 





 
Slavné automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Dnes 08:00

Automobilky svým zákazníkům vedle samotných automobilů nabízí pod svou značkou mnoho nejrůznějších produktů a k těm nejatraktivnějším patří i jízdní kola.




Blesk.cz

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Dopravu na Pražském okruhu postihly začátkem nového pracovního týdne komplikace. Došlo tady k nehodě, kvůli…

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z mostu neskočil! Bylo to jinak

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z…

Osmdesátiletý herec Jan Tříska (†80) byl od soboty po zranění ve vážném stavu v nemocnici. Podle všeho záhadně…

 

iSport.cz

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila Federerova Mirka, Topolánek i Jágr

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila…

Byl to velkolepý tenisový víkend. Premiérový ročník Laver Cupu se mimořádně vydařil nejen na kurtu v O2 areně.…

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně, fanoušky potřebujeme zpět

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně,…

Po prohraném derby museli zabrat. Hrozilo, že by mohl přijít další propad tabulkou. Na fotbalisty Sparty dokonce…

 

Reflex.cz

Co když Američané provedou preventivní úder na Severní Koreu? Nepřítel má mnoho výhod

Co když Američané provedou preventivní úder na…

Daniel L. Davis píše na serveru nationalinterest.org, jak je obtížné výrazně zasáhnout nepřítele, byť máte…

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského generála, který tam radil vládním vojákům

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského…

Velkou ztrátu utrpěla v Sýrii ruská armáda. V minulých dnech tam byl zabit velitel jedné její divize, generál…