Jak je to s náhradami od viníka při nehodě v zahraničí?

Prezentace klienta
V zahraničí se stanete účastníkem nehody, ale viník je místní. Co z toho plyne? Povídali jsme si o tom s Hanou Botovou ze společnosti D.A.S. právní ochrana.

Jak se po nehodě v zahraničí dozvím, že ten který řidič je uznán za viníka?

Zasahuje-li u nehody policie, posoudí, zda se některý z účastníků dopustil přestupku či trestného činu. Pokud proti některému řidiči zahájí správní řízení, případně mu udělí pokutu na místě, je to pro pojišťovnu indicie, že je viníkem, a tudíž odpovídá za vzniklé škody. Shodnou-li se účastníci nehody na tom, kdo je odpovědný za vzniklé škody, je nutné vše sepsat. Nespokojte se s verbálním vyjádřením, vždy žádejte vyplnění a podpis záznamu o dopravní nehodě. Potíž nastává, pokud oba účastníci nehody trvají na tom, že viníkem je ten druhý, ale policie řekne, že přestupku se nedopustil nikdo. Tehdy o odpovědnosti za škody rozhoduje pojišťovna, na kterou se poškozený účastník nehody obrátí, a to na základě předložených důkazů, které si zajistil.

Jak postupovat při uplatňování nároků?

Lze se obrátit přímo na zahraniční pojišťovnu viníka, anebo využít institut škodního zástupce. Pokud viník škodu nahlásí na svou odpovědnostní pojišťovnu, může se stát, že vás tato bude kontaktovat a vyzve vás k vyčíslení nároků. Častější ovšem je, že poškozený musí být při uplatňování svých nároků aktivní a nespoléhat se, že za něj vše zařídí někdo jiný.

Co dělat, když viník pojištěn není, o svém pojištění mi zalže, či z místa nehody ujede?

Pokud viník přizná, že pojištění nemá, anebo máte podezření, že jeho zelená karta může být padělaná, doporučujeme přivolat místní policii a požádat jí o vyhotovení policejního protokolu, do kterého bude tato skutečnost zanesena. Obecně platí, že nemá-li škůdce platné pojištění odpovědnosti za škodu, má poškozený nárok na plnění z garančního fondu národní kanceláře zelených karet. Ujede-li škůdce od nehody, je nutné okamžitě vyrozumět místní policii. Nepodaří-li se policii vozidlo dohledat, nezbude než požádat o plnění z garančního fondu, přičemž fond plní pouze za předpokladu, že při nehodě

došlo ke zranění a případ byl šetřen policií. K podpoře vašeho tvrzení je vhodné mít kontakt na svědky události, případně též videozáznam ujíždějícího vozidla.

Existuje riziko, že se neznalostí jazyka či dokumentů nechtěně oprávněných nároků vzdám?

Může se stát, že vám zahraniční účastník dopravní nehody nabídne, abyste podepsali předkládaný dokument v cizím jazyce, a on že už to vše předá své pojišťovně. Necháte-li kvůli neznalosti jazyka vyplňování protokolu na něm, hrozí, že vše překroutí a pojišťovna bude mít za viníka vás. Takže nepodepisujte nic, čemu nerozumíte. Evropský formulář o dopravní nehodě je ovšem standardizovaný, obsah a forma přední strany je shodná ve všech evropských státech i ve všech jazykových verzích.

Co když se následky nehody projeví až po návratu domů?

Důkazní břemeno při prokazování příčinné souvislosti mezi dopravní nehodou a újmou na zdraví či majetkovou škodou je na straně poškozeného. Ideální proto je již na místě nehody do policejního protokolu či záznamu o ní uvést, že došlo ke zranění, případně uvést přibližný odhad vzniklých majetkových škod. Máte-li podezření, že jste při nehodě utrpěli zranění, doporučujeme hned navštívit lékaře. Pokud policii sdělíte, že žádné zdravotní komplikace v důsledku nehody nevnímáte, může následně pojišťovna rozporovat, zda primární příčinou byla dopravní nehoda, případně zda v důsledku

zanedbání potřebné léčby nedošlo ke zhoršení zdravotního stavu zraněného.

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly