21.10. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jak jezdit na podzim? Nezapomínejte na mlhovky a denní svícení! A dávejte pozor na mrazíky

Jak jezdit na podzim? Nezapomínejte na mlhovky a denní svícení! A dávejte pozor na mrazíky

I jízda na podzim má svá specifika. Dny se krátí, jezdí se tak více času za tmy. A potřeba je také dávat pozor na ranní mrazíky.

Přestože se to podle počasí a venkovních teplot moc nezdá, už pár týdnů je tu s námi podzim, který pro řidiče znamená množství strastí. Podzimní řízení stejně jako to zimní nebo jarní žádá svá specifika. A jak odhalují naše zkušenosti z posledních dnů, mnozí řidiči na ně zapomínají a své chování podzimnímu času nepřizpůsobují. Pojďme si tak připomenout, na co je potřeba si na podzim dávat za volantem pozor.

V první řadě je potřeba myslet na světla. Na mysli přitom nemáme jen mlhovky, které už jsou vlastně koloritem, ale hlavně denní svícení, které je se stále kratšími dny v tento čas stále větším problémem. Nešvar poslední doby znamená, že množství řidičů zapomene, že jedou jen na denní osvětlení. Je přitom jedno, zda si vypnou automatické zapnutí potkávacích světel, nebo že si tlumená světla zkrátka zapomenou rozsvítit.

Vepředu tak sice svítí, díky čemuž má takový šofér pocit, že je vidět, vzadu ale až na výjimky ne, a tak třeba šedý automobil za šera nebo tmy okolní řidiči snadno přehlédnou. Kvitujeme proto řešení Renaultu nebo Kie, které začaly zavádět diodové denní svícení i na zádi svých aut, díky čemuž jsou u takových zapomnětlivců vidět auta i zezadu bez sepnutí konvenčních světel. Jiné řešení na nesvítící vozy v šeru asi není...

Pozor na chodce a mlhovky

S tmou souvisí také potřeba větší pozornosti k chodcům. Zatímco v létě je ve tmě kvůli dlouhým dnům tak často nepotkáte, na podzim, kdy je tma mnohem dříve, jich je kolem vozovek mnohem více. Povinné reflexivní prvky sice pomohly, chodec ve tmě ale může nemile překvapit i ve městě. Stačí aby byl oblečen v tmavém oblečením a v daném místě zrovna nesvítilo pouliční osvětlení. Podobné to může být i s cyklisty, které na silnicích stále potkáte. Na podzim se také kolem silnic častěji objevuje divoká zvěř, kterou je kvůli počasí snazší přehlédnout.

Již krátce zmíněná mlhová světla jsou ale na podzim kvůli častějším mlhám také problémem. Jejich užití není tak časté, a tak řidiči během jízdy mnohdy zapomenou, že si je za husté mlhy rozsvítili a svítí s nimi i za hezkého počasí. A tím jen oslňují řidiče za sebou, které navíc mohou intenzivním červeným světlem mást, že brzdí. Proto je zadní mlhovky opravdu nutné zapínat jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště, jak vyžaduje zákon.

K tématu: Jak jezdit v mlze? Máme pro vás několik pravidel!

Riziko nízkého slunce

Tma a mlha ale není jediné problémové počasí na podzim. Zmínit musíme také ostré nízké slunce, kdy sluneční paprsky jsou nad horizontem tak nízko, že svítí řidičům do očí tak oslnivě, že ti pak nic nevidí. Taková situace přitom nelze moc řešit – sluneční brýle na ostrý svit nepomůžou, lze tak jen omýt čelní sklo, kterým si aspoň trochu zlepšíte výhled. Špinavé čelní sklo, ať už zvenku nebo zevnitř, totiž situaci jen ztíží.

Za takové situace tak vlastně nezbude nic jiného než zpomalit a dávat větší pozor. Myslete přitom na to, i když zrovna máte takto ostré sluníčko za sebou. Vy možná vidíte dobře, jenže řidiči jedoucí proti vám vás vidět nemusí...

Hrozící námraza

V souvislosti s kratšími dny je také nutné pamatovat na nižší teploty. Spolu s delší tmou přibývá míst, kam celý den nezasvítí slunce a může v nich mrznout. Pro řidiče je tak rizikem námraza v takových místech, třeba v lesích. Časté na podzim bývají také ranní mrazíky. Myslete na to hlavně na mostech, na nichž se ráno nebo přes noc může držet námraza – jelikož kvůli vzduchu pod nimi rychleji prochladnou. Někdy lze námrazu na dálku poznat podle toho, že se taková vozovka na slunci zrcadlí, za tmy ale může překvapit.

K tématu: Poradíme, jak správně jezdit na kluzké vozovce (video)

Je tak dobré zpomalit, což po létě ne všichni dělají. Už jen proto, že zatím velká část řidičů nepřezula a jezdí na letních pneumatikách, které v takovém počasí mohou klouzat více. Nutností je i dostatečný bezpečný odstup od vozidla vpředu, což se dá aplikovat i na jízdu v mlze.

Kluzké mohou být také nánosy spadaného mokrého listí, kterých je s opadávajícími stromy stále více. Stačí i málo namoklého listí nebo jiná špína ze silnice, které můžou klouzat podobně jako sníh.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda

Poradce Andreje Babiše a bývalý šéf KDU-ČSL Cyril Svoboda…

Babiš: Vláda chce zrušit superhrubou mzdu až v roce 2021 Babiš: Vláda chce zrušit superhrubou mzdu až v roce 2021

Vláda znovu odloží nejméně o rok snížení daní a odvodů.…

Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky

Letecká společnost Ryanair snížila očekávaný odhad zisku…

 
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Takhle se propaguje systém pohonu všech kol! Nissan obul sedanu Altima pásy Takhle se propaguje systém pohonu všech kol! Nissan obul sedanu Altima pásy

Svůj nový sedan Altima s pohonem všech kol propaguje…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 





 
Dakar 2019: Macík nemusel vajíčka, měl sny o čertech a kluky nechává spát

Dakar 2019: Macík nemusel vajíčka, měl sny o čertech a kluky nechává spát

Včera

Posádka Big Shock Racing Teamu ve složení Martin Macík, František Tomášek a Lukáš Kalanka dokázala s Liazem 111.154 dokončit 41. ročník Rallye Dakar.




Blesk.cz

Babiš zmínil šok ze svých dětí. V Indii řekl studentům o Česku, vřele ho vítali

Babiš zmínil šok ze svých dětí. V Indii řekl…

Nadšení neskrýval premiér Andrej Babiš (ANO) na indické univerzitě. Od studentů v Puné se mu v sobotu dostalo…

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou už tlustší než Američané

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou…

Paní Marie (60) se kilogramy navíc většinou netrápila, přesto se za svých 137 kilo tu a tam zastyděla. Časem se…

 

iSport.cz

Pardubický talent Koffer dráždí mazáky: Občas řvou, že mi urvou košík

Pardubický talent Koffer dráždí mazáky: Občas řvou,…

Dobrých zpráv kolem pardubického hokeje moc nenajdete. On by jí ale být mohl. Ten drzoun s košíkem, který…

Trpišovský o Jugasovi s Matouškem: Hráči nesmí mít únikovou variantu

Trpišovský o Jugasovi s Matouškem: Hráči nesmí mít…

Svou typickou kšiltovku tentokrát nechal doma. Mrazivé strahovské odpoledne donutilo kouče Slavie Jindřicha…

 

Reflex.cz

Na co do kina tento týden: Kursk a další filmy o plánech, co tak úplně nevyšly

Na co do kina tento týden: Kursk a další filmy o…

Ať chcete vidět velké komiksové finále na mrakodrapu, hrdou plavbu „nepotopitelné“ ponorky, úspěch propagačního…

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…