21.1. 2018 Matouš Jelínek

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

 

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.

Dříve jsme auta na parkovišti schovávali do přístřešku, pak jsme si pořídili garáž. Na pronájem však již dnes finančně nedosáhneme, proto nás napadlo, jaký názor máte na skrytí vozu pod plachtu – tak zněl jeden z dotazů v redakční poště.

V suchu ano

Za hledáním odpovědi na tuto otázku jsme vyrazili za odborníkem na mytí vozů a přípravu aut na autosalony Janem Pavlůvem. „V suché garáži to není problém, plachta vůz skutečně ochrání. Své veterány takto přikrývám. Využívám lehounký nylonový potah, jehož účelem je, aby se na auta neprášilo. Na výstavách pak běžně používáme plachty, které jsou ušité přímo na konkrétní model,“ popisuje. Jedním dechem ale dodává, že pokud by auto uskladňoval delší dobu, je vhodné jej navoskovat. „Absolutním minimem by ale mělo být vůz umýt,“ říká. V případě, že se pod plachtu dostanou abrazivní prvky, třeba prach, nebo bláto, totiž hrozí poškrábání karoserie.

Venku s otazníkem

Před pouličním použitím však odborníci spíše varují. Shodují se s nimi i někteří motoristé. „Zakoupil jsem dražší plachtu s tlustou podšívkou, pod kterou jsem na zahradě na zimu schoval svůj youngtimer. Před kroupami sice plachta zachránila, na rozích karoserie jsem však po zimě našel odřená místa. Rozleštit je byla dřina,“ svěřil se nám čtenář Pavel. Souhlasí s ním i odborník: „Pokud bude vůz umístěn dlouhodobě venku, obával bych se, že se pod plachtou bude držet vlhkost. To může vést ke korozi,“ doplňuje další obavu Jan Pavlův.

Parkovací karty v Praze na prodej. Je to vůbec legální?

„Existují plachty vyrobené speciálně na venkovní využití. Takové jsou pogumované a zespoda vybavené mikroplyšem, nebo flanelem. Jde o to, aby plachta, když se vlivem například větru pohybuje, neškrábala lak. Sám bych to ale asi na své auto a ven nedával,“ souhlasí Pavlův se zkušeností čtenáře.

Riziko, že pod přikrývkou zůstane třeba malý kousek bláta, je relativně velké. Nečistoty se mohou dostat na karoserii i při nasazování – ostatně spodní část plachty je často ve styku s vozovkou. „Aby auto mělo poškozený lak od toho, že jej někdo nechal pod plachtou, s tím jsem se ale nesetkal. Na druhou stranu ani neznám nikoho, kdo by takto vůz každodenně zakrýval,“ loučí se s námi Pavlův.

Našeho čtenáře tak zklameme – řešením jeho situace plachta nebude. Na každodenní použití se nehodí, ani dlouhodobé uskladnění se nám neosvědčilo. Místo toho, abyste karoserii ochránili, ji totiž i při důkladné přípravě můžete naopak poškodit.

Poklad pokladů: V zapomenuté garáži se našly nejeté osmdesátkové sporťáky

A pak jsou tu legislativní překážky: „V parkování vozidla zakrytého plachtou na ulici není žádný problém. Automobil ale musí mít viditelnou registrační značku, neboť v případě zón placeného stání jsou parkovací oprávnění spjatá právě s ní,“ popisuje Vít Hofman z pražského magistrátu.

Deštník na střechu

Na zajímavou vychytávku jsme narazili na zahraničních serverech. Stojí kolem tří tisíc a funguje jednoduše - na střechu se položí magnetická základna, ze které elektromotory rozevřou střechu podobnou deštníku. Věříme, že proti horku nebo kroupám skutečně fungovat může, úplně si však nedokážeme představit využití na ulici. Navíc bychom se obávali, že se pod magnet na střeše dostanou nečistoty, jež následně poškodí lak.

Plusy Snadná montáž
 Menší auta ochrání před kroupami
Minusy Nelze využít na ulici
Cena od 3200 Kč

Autoplachta

Nejrozšířenější řešení na trhu se dělí na dvě možnosti: plachty pro vnitřní a vnější užití. Ty pro aplikaci například v garáži bývají vyrobeny z lehké prodyšné látky a jejich smyslem je především ochránit karoserii před zaprášením. Uživatelé si je chválí. Další možností jsou plachty pro vnější využití. Jejich ceny startují asi na tisícikoruně. Za takovou cenu většinou dostanete plastovou plachtu s utahovacím lemem ve spodní části vozidla. Hodí se zejména pro krátkodobé použití. Plachty pro dlouhodobější ochranu stojí násobně více. Zespodu jsou často i vyztuženy, aby ochránily karoserii před kroupami, navíc bývají podšity jemnou látkou. Pokud se totiž plachta hýbe třeba následkem větru, může snadno odřít rohy karoserie. Absolutní nutností je proto před použitím vozidlo důkladně umýt a nenanést na něj nečistoty při překrývání. Pro každodenní využití jsou tedy plachty prakticky nepoužitelné.

Plusy Nízká cena
 U dražších verzí ochrana před kroupami
Minusy Riziko odření karoserie
Cena od 1000 Kč

Stan pro auto

Dříve běžný doplněk řady motoristů – skládací plátěnou garáž – pořídíte i dnes. Ceny jsou ale vysoké, začínají asi na čtyřiceti tisících korun. Plátěný domeček ochrání auto před sluncem, sněhem, ale i kroupami. Nabízejí se dokonce elektronicky otevíratelné. Pro rozložení na vlastním pozemku navíc nebudete potřebovat ani stavební povolení. Po domluvě si dovedeme představit i použití na uzavřeném parkovišti. Na běžné ulici by to mohl být problém: „S užíváním přenosných garáží jsme se zatím prakticky nesetkali, ale pravděpodobně by se z pohledu zákona mohlo jednat o zvláštní užívání komunikace. V tom případě by bylo nutné získat souhlas silničního správního úřadu a správce komunikace,“ říká Vít Hofman z pražského magistrátu.

PlusyOchrana s minimálními riziky
 Možnost stan přenést
Minusy Vyšší cena a kratší životnost
Cena od 40.000 Kč

Montovaná plechová garáž

Levné garáže z Polska pořídíte asi od patnácti tisíc korun. Ke skutečné zděné garáži sice ještě mají daleko, na druhou stranu vydrží podstatně více než plátěné přístřešky. Jenže garáž bude pravděpodobně potřebovat základy, což stavbu prodraží a zkomplikuje. U staveb nad 25 m2 zastavěné plochy navíc budete potřebovat stavební povolení.

Plusy Skutečná ochrana před počasím
  Velká nabídka produktů
Minusy U větších garáží nutnost stavebního řízení
Cena od 20.000 Kč

A co v zónách?

Problém uložením vozidla pod plachtou může nastat v parkovacích zónách. Například v Praze totiž oprávněnost užití kontroluje automatický systém na základě registrační značky. A v případě jejího zakrytí – což je případ drtivé většiny plachet – dokonce hrozí ztráta řidičského oprávnění. „Řidič pak může čekat pokutu až do výše 50.000 korun, a dokonce i odejmutí řidičského průkazu. Přitom při samotném přestupku za nezaplacené parkování v zóně může šofér zaplatit až dva tisíce korun a strážníci mohou nasadit botičku, nebo vozidlo odtáhnout na náklady vlastníka auta,“ nechal se v iDnes.cz slyšet mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Čína zrušila schůzku ministerstev zahraničí kvůli varování před Huawei Zeman: Čína zrušila schůzku ministerstev zahraničí kvůli varování před Huawei

Čína v reakci na varování před technologiemi čínské firmy…

Google koupil technologii chytrých hodinek od výrobce Fossil, zaplatil téměř miliardu Google koupil technologii chytrých hodinek od výrobce Fossil, zaplatil téměř miliardu

Americký výrobce hodinek a dalších módních doplňků Fossil…

Společný podnik s českou účastí koupil solární parky v Bulharsku Společný podnik s českou účastí koupil solární parky v Bulharsku

Společnost Samsung C&T prodala svých sedm solárních…

Seat loni překonal hranici půl milionu prodaných vozů Seat loni překonal hranici půl milionu prodaných vozů

Španělská automobilka Seat překonala prodejní rekord…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Facelift BMW řady 7: Za obrovskými ledvinkami leží nový motor V8 Facelift BMW řady 7: Za obrovskými ledvinkami leží nový motor V8

Po úniku fotek již BMW oficiálně představuje modernizaci…

 





 
Rinspeed X-Trem M.U.V. byl koncept pick-upu s „jeřábem“ a vznášedlem na korbě!

Rinspeed X-Trem M.U.V. byl koncept pick-upu s „jeřábem“ a vznášedlem na korbě!

Včera

Jak lépe využívat ložnou plochu pick-upů, která bývá po většinu času neobsazená, ukázala v roce 1999 švýcarská firma Rinspeed Design.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Nová stezka v korunách stromů, závody na běžkách a lyžích i návrat dinosaurů

Tipy na víkend: Nová stezka v korunách stromů,…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data operátorů se spoléhá minimum lidí

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data…

Pokud se chceme připojit k internetu přes mobilní telefon, máme v podstatě dvě možnosti. Buď využít nějaký…

 

iSport.cz

Český talent Graiciar o Fiorentině: Cizina byla sen, ale takhle žít nechci

Český talent Graiciar o Fiorentině: Cizina byla sen,…

Jako mladý hráč si splnil velké přání. V létě 2017 podepsal smlouvu ve Fiorentině, kam se o rok později šel rvát…

Vrba: Limberský? Jsem rád, že disciplinárka funguje. Kádr má hotový

Vrba: Limberský? Jsem rád, že disciplinárka funguje.…

Bezproblémová výhra 6:1 proti druholigovému Ústí nad Labem vykouzlila Pavlu Vrbovi úsměv na tváři. Trenér…

 

Reflex.cz

Jaromír Soukup verze 2018 pro Reflex: Politické ambice určitě nemám

Jaromír Soukup verze 2018 pro Reflex: Politické…

Moderátor nespočitatelného počtu pořadů televize Barrandov Jaromír Soukup oznámil vstup do politiky a vznik…

Předchůdci análních kolíků: Rektální rozšiřovače „léčily“ pacienty ještě před 80 lety

Předchůdci análních kolíků: Rektální rozšiřovače…

Anémii, letargii, nespavost, migrény, návaly horka, hemeroidy, anorexii, nadýmání, zažívací potíže, podrážděnost…