18.3. 2017 Petr Barták

Jak předejít poranění krční páteře při autonehodě? Správně nastavená opěrka je základ!

 

Reakce těla na zadní náraz do vozidla mívá neblahé následky pro krční páteř pasažérů. Silné bolesti a další závažné poruchy pak zraněné někdy provázejí i po zbytek života. Jak tomu předejít?

Statistika je děsivá! Více než milion Evropanů si každoročně vyslechne nemilosrdnou diagnózu – trvalé poškození krční páteře. Například švédské studie tvrdí, že se jedná dokonce zhruba o polovinu všech zranění s trvalými zdravotními následky vzniklých v silniční dopravě! A nadále jich přibývá.

Příčina je jasná. Poranění zvané bičový syndrom, opěrkové trauma nebo whiplash injury vzniká po prudkém a nečekaném pohybu hlavy, a to kvůli působení velké síly při vnějším nárazu, nejčastěji zezadu. Hlava a krk při něm absolvují rychlé ohnutí vpřed nebo vzad, které je ihned následováno ostrým pohybem opačným směrem. Tento dvoufázový pohyb evokuje vlnící se bič při šlehnutí.

Nárazu se mnohdy nelze vyhnout, ale zmírnit následky není až tak složité.

Pět centimetrů = velká míra

Klíčová je prevence – nastavit výšku opření hlavy v řidičově nebo pasažérském sedadle, a to jak na přední, tak i v dalších řadách. „Správně seřízenou hlavovou opěrkou předcházíme závažným následkům dopravních nehod,“ potvrzuje šéf Besipu Martin Farář. Není na tom nic obtížného, stačí opěrku povytáhnout. Musí být nastavená tak, aby její horní hrana byla ve stejné výšce jako hlava – optimálně ještě pět centimetrů nad hlavou. „Rozhodně ne níže. Při dopravní nehodě je totiž tělo během čelního nárazu lehce nadzdvihnuto a v případě vystřelení airbagů je odraženo zpátky do sedačky,“ vysvětluje Farář.

Na tahu aktivní prvky

Nastavit opěrku ale nemusí stačit. Už léta proto prvky ochrany proti bičovému syndromu vylepšují například Ford, Hyundai, Jaguar, Mercedes, Nissan, Opel, Peugeot, Subaru, Škoda, Toyota či Volvo. Používají různé metody aktivních sedadel nebo hlavových opěrek, které jdou mechanickou cestou při nárazu naproti hlavě a zmenšují tak možnost nežádoucího pohybu krku.

Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení

Tlak, jímž tělo po nárazu zezadu působí na opěradlo, aktivuje mechanismus vysunující opěrku vzhůru a dopředu. Opěrka tak zachytí zpětný pohyb hlavy, při němž poranění krční páteře vzniká nejčastěji. Míru vysunutí vpřed a vzhůru určuje tlak těla působící na opěradlo, který se odvíjí od hmotnosti pasažéra a síly nárazu. Systém se spouští i při střetech v nízké rychlosti. Protože obvykle pracuje na mechanickém principu, lze jej použít opakovaně. Dobře ale fungují i systémy založené na jiných principech, například aktivní opěrka od společnosti Johnson Controls se za pomoci servomotorů aktivuje během 20 milisekund.

Mají na to metodu

Jenže někdy nepomohou ani aktivní prvky. Pak je vždycky lepší navštívit lékaře, i když se zdá být všechno v pořádku. „Mnohdy nemají pacienti zkraje žádné problémy, jen je pár dní bolí hlava a neurologický nález je normální,“ říká docent Aleš Hahn z Fakultní nemocnice Královské Vinohrady.

V prvních hodinách bezprostředně po úrazu mohou být příznaky poranění zcela minimální. Rentgenové vyšetření hlavy a krční páteře těsně po nehodě bývá navíc často negativní. U většiny pacientů se do 24 hodin po střetu podle Hahna rozvinou typické příznaky syndromu: bolest a ztuhlost šíje, bolest hlavy, spánkové a čelistní kosti či zad, ale i závrať.

Doprovodné příznaky však nemusí být vázány jen na oblast hlavy a krku. Můžou se vyskytnout potíže související s poškozením měkkých tkání jako vazy, svaly a nervy – bolest a ztuhlost ramen, chrapot, poruchy polykání, únava, bolest či pociťování slabosti v rukou, zvonění v uších či poruchy vizuálního vnímání, například dvojí vidění. Výjimkou nejsou ani pozdější různé psychické problémy jako deprese, frustrace, úzkost, stres, závislost na lécích či nespavost.

Přední český odborník na bičový syndrom dále připomíná: „Za půl, tři čtvrtě roku pak přicházejí obrovské potíže smyslových orgánů, zejména rovnováhy, sluchu a zraku, vše jako důsledky prudkých pohybů krční páteře.“ Podle Hahna dochází ke změnám, které klasickými způsoby nemohly být zjištěny. „Máme ovšem vyvinutou metodu, jak najít a odhalit jemné nebo velmi nepatrné poruchy rovnovážného ústrojí. A jelikož je to velmi citlivé, pak se v případě zahájení účinné léčby dají následky úrazu buď zlikvidovat, nebo minimalizovat,“ tvrdí.

Když se podaří opěrkové trauma odhalit včas – řádově do několika měsíců po dopravní nehodě či úrazu –, lze zavést preventivní léčbu. Ta spočívá v cílené rehabilitaci páteře a přilehlých oblastí doplněné podáváním léků. Komplexním přístupem lze vyvíjející se problém buď zmírnit, či zcela odstranit.

Pod dohledem

Počínaje rokem 2008 je při testování aut sledována i míra ochrany krční páteře při nárazu zezadu. Podstatou zkoušek sedadel namontovaných na plošinu včetně příslušenství je měření rychlosti a doba uplynulá mezi nárazem a kontaktem hlavy s opěrkou. Dobře hodnocené opěrky hlavy má podle evropských testů plných šedesát procent současných vozidel.

Ohlasy

Pacientka 1 „Jsem dva roky po banální autonehodě. Při nárazu moje hlava letěla vpřed a hned vzad. Lékař nepoznal úraz whiplash injury a včas mě neléčil. Byla jsem za simulanta, hypochondra, blázna. Z několika zdrojů vím, že se tento úraz dá úspěšně a bez následků léčit. Musí se ovšem vědět jak a také potíže včas poznat.“

Pacientka 2 „Prodělala jsem toto poranění při dopravní nehodě, včas nepoznali diagnózu, následovalo nekonečné kolečko neurologů, rehabilitační a lázeňské péče, očního, ušního a nakonec i psychologa. Tam vás odešlou, když už si nevědí rady…“

Pacient 3 „Před pěti lety jsem měl autonehodu s nárazem zezadu. Při ošetření byly zjištěny jen nepatrné změny na páteři. Bolesti se začaly stupňovat, vyhledal jsem neurologa. Potíže už jsou bohužel stálé s nástupy záchvatu bolesti hlavy a úplným stažením ramen. Levé rameno mám jako v ohni… Tohle trápení mě připravilo o chuť do života.“

Víte, že…

… polovina všech zranění na silnici s vážnými trvalými následky vznikla v důsledku bičového syndromu, tedy při prudkém pohybu hlavy a těla po nárazu jiného vozidla?

… plnou desetinu účastníků nehod s tímto postižením provázejí silné bolesti a další nepříjemné následky po celý zbytek života?

… bičový syndrom může vzniknout už při nárazu v rychlosti nižší než 25 kilometrů v hodině?

… jednou z příčin vzniku opěrkového traumatu je i zvýšená tuhost karoserie? Sice ve vyšší míře chrání pasažéry před vznikem závažných nebo fatálních zranění, ovšem při střetech v menších rychlostech zatížení krčních partií pasažérů paradoxně narůstá.

… ochranné systémy zvládnou snížit riziko poranění krční páteře až o polovinu? Správně nastavené „klasické“ opěrky hlavy jen o 5 až 10 %.

… opěrkové trauma je lékařskou vědou sledováno již bezmála sto let? Úraz byl ale zprvu spojován s železniční dopravou – poprvé byly těžké bolesti krční páteře diagnostikovány po nehodě vlaku kolem roku 1919.

… ženy, děti a senioři jsou ke vzniku obtíží náchylnější? Nemají totiž tak silně vyvinuté krční svalstvo jako muži.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 





 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal na Srbsko a Černou Horu

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal…

Srbsko a Černá Hora budou pravděpodobně příštími státy, které se stanou členy Evropské unie. Řekl to komisař pro…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…