18.3. 2017 Petr Barták

Jak předejít poranění krční páteře při autonehodě? Správně nastavená opěrka je základ!

 

Reakce těla na zadní náraz do vozidla mívá neblahé následky pro krční páteř pasažérů. Silné bolesti a další závažné poruchy pak zraněné někdy provázejí i po zbytek života. Jak tomu předejít?

Statistika je děsivá! Více než milion Evropanů si každoročně vyslechne nemilosrdnou diagnózu – trvalé poškození krční páteře. Například švédské studie tvrdí, že se jedná dokonce zhruba o polovinu všech zranění s trvalými zdravotními následky vzniklých v silniční dopravě! A nadále jich přibývá.

Příčina je jasná. Poranění zvané bičový syndrom, opěrkové trauma nebo whiplash injury vzniká po prudkém a nečekaném pohybu hlavy, a to kvůli působení velké síly při vnějším nárazu, nejčastěji zezadu. Hlava a krk při něm absolvují rychlé ohnutí vpřed nebo vzad, které je ihned následováno ostrým pohybem opačným směrem. Tento dvoufázový pohyb evokuje vlnící se bič při šlehnutí.

Nárazu se mnohdy nelze vyhnout, ale zmírnit následky není až tak složité.

Pět centimetrů = velká míra

Klíčová je prevence – nastavit výšku opření hlavy v řidičově nebo pasažérském sedadle, a to jak na přední, tak i v dalších řadách. „Správně seřízenou hlavovou opěrkou předcházíme závažným následkům dopravních nehod,“ potvrzuje šéf Besipu Martin Farář. Není na tom nic obtížného, stačí opěrku povytáhnout. Musí být nastavená tak, aby její horní hrana byla ve stejné výšce jako hlava – optimálně ještě pět centimetrů nad hlavou. „Rozhodně ne níže. Při dopravní nehodě je totiž tělo během čelního nárazu lehce nadzdvihnuto a v případě vystřelení airbagů je odraženo zpátky do sedačky,“ vysvětluje Farář.

Na tahu aktivní prvky

Nastavit opěrku ale nemusí stačit. Už léta proto prvky ochrany proti bičovému syndromu vylepšují například Ford, Hyundai, Jaguar, Mercedes, Nissan, Opel, Peugeot, Subaru, Škoda, Toyota či Volvo. Používají různé metody aktivních sedadel nebo hlavových opěrek, které jdou mechanickou cestou při nárazu naproti hlavě a zmenšují tak možnost nežádoucího pohybu krku.

Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení

Tlak, jímž tělo po nárazu zezadu působí na opěradlo, aktivuje mechanismus vysunující opěrku vzhůru a dopředu. Opěrka tak zachytí zpětný pohyb hlavy, při němž poranění krční páteře vzniká nejčastěji. Míru vysunutí vpřed a vzhůru určuje tlak těla působící na opěradlo, který se odvíjí od hmotnosti pasažéra a síly nárazu. Systém se spouští i při střetech v nízké rychlosti. Protože obvykle pracuje na mechanickém principu, lze jej použít opakovaně. Dobře ale fungují i systémy založené na jiných principech, například aktivní opěrka od společnosti Johnson Controls se za pomoci servomotorů aktivuje během 20 milisekund.

Mají na to metodu

Jenže někdy nepomohou ani aktivní prvky. Pak je vždycky lepší navštívit lékaře, i když se zdá být všechno v pořádku. „Mnohdy nemají pacienti zkraje žádné problémy, jen je pár dní bolí hlava a neurologický nález je normální,“ říká docent Aleš Hahn z Fakultní nemocnice Královské Vinohrady.

V prvních hodinách bezprostředně po úrazu mohou být příznaky poranění zcela minimální. Rentgenové vyšetření hlavy a krční páteře těsně po nehodě bývá navíc často negativní. U většiny pacientů se do 24 hodin po střetu podle Hahna rozvinou typické příznaky syndromu: bolest a ztuhlost šíje, bolest hlavy, spánkové a čelistní kosti či zad, ale i závrať.

Doprovodné příznaky však nemusí být vázány jen na oblast hlavy a krku. Můžou se vyskytnout potíže související s poškozením měkkých tkání jako vazy, svaly a nervy – bolest a ztuhlost ramen, chrapot, poruchy polykání, únava, bolest či pociťování slabosti v rukou, zvonění v uších či poruchy vizuálního vnímání, například dvojí vidění. Výjimkou nejsou ani pozdější různé psychické problémy jako deprese, frustrace, úzkost, stres, závislost na lécích či nespavost.

Přední český odborník na bičový syndrom dále připomíná: „Za půl, tři čtvrtě roku pak přicházejí obrovské potíže smyslových orgánů, zejména rovnováhy, sluchu a zraku, vše jako důsledky prudkých pohybů krční páteře.“ Podle Hahna dochází ke změnám, které klasickými způsoby nemohly být zjištěny. „Máme ovšem vyvinutou metodu, jak najít a odhalit jemné nebo velmi nepatrné poruchy rovnovážného ústrojí. A jelikož je to velmi citlivé, pak se v případě zahájení účinné léčby dají následky úrazu buď zlikvidovat, nebo minimalizovat,“ tvrdí.

Když se podaří opěrkové trauma odhalit včas – řádově do několika měsíců po dopravní nehodě či úrazu –, lze zavést preventivní léčbu. Ta spočívá v cílené rehabilitaci páteře a přilehlých oblastí doplněné podáváním léků. Komplexním přístupem lze vyvíjející se problém buď zmírnit, či zcela odstranit.

Pod dohledem

Počínaje rokem 2008 je při testování aut sledována i míra ochrany krční páteře při nárazu zezadu. Podstatou zkoušek sedadel namontovaných na plošinu včetně příslušenství je měření rychlosti a doba uplynulá mezi nárazem a kontaktem hlavy s opěrkou. Dobře hodnocené opěrky hlavy má podle evropských testů plných šedesát procent současných vozidel.

Ohlasy

Pacientka 1 „Jsem dva roky po banální autonehodě. Při nárazu moje hlava letěla vpřed a hned vzad. Lékař nepoznal úraz whiplash injury a včas mě neléčil. Byla jsem za simulanta, hypochondra, blázna. Z několika zdrojů vím, že se tento úraz dá úspěšně a bez následků léčit. Musí se ovšem vědět jak a také potíže včas poznat.“

Pacientka 2 „Prodělala jsem toto poranění při dopravní nehodě, včas nepoznali diagnózu, následovalo nekonečné kolečko neurologů, rehabilitační a lázeňské péče, očního, ušního a nakonec i psychologa. Tam vás odešlou, když už si nevědí rady…“

Pacient 3 „Před pěti lety jsem měl autonehodu s nárazem zezadu. Při ošetření byly zjištěny jen nepatrné změny na páteři. Bolesti se začaly stupňovat, vyhledal jsem neurologa. Potíže už jsou bohužel stálé s nástupy záchvatu bolesti hlavy a úplným stažením ramen. Levé rameno mám jako v ohni… Tohle trápení mě připravilo o chuť do života.“

Víte, že…

… polovina všech zranění na silnici s vážnými trvalými následky vznikla v důsledku bičového syndromu, tedy při prudkém pohybu hlavy a těla po nárazu jiného vozidla?

… plnou desetinu účastníků nehod s tímto postižením provázejí silné bolesti a další nepříjemné následky po celý zbytek života?

… bičový syndrom může vzniknout už při nárazu v rychlosti nižší než 25 kilometrů v hodině?

… jednou z příčin vzniku opěrkového traumatu je i zvýšená tuhost karoserie? Sice ve vyšší míře chrání pasažéry před vznikem závažných nebo fatálních zranění, ovšem při střetech v menších rychlostech zatížení krčních partií pasažérů paradoxně narůstá.

… ochranné systémy zvládnou snížit riziko poranění krční páteře až o polovinu? Správně nastavené „klasické“ opěrky hlavy jen o 5 až 10 %.

… opěrkové trauma je lékařskou vědou sledováno již bezmála sto let? Úraz byl ale zprvu spojován s železniční dopravou – poprvé byly těžké bolesti krční páteře diagnostikovány po nehodě vlaku kolem roku 1919.

… ženy, děti a senioři jsou ke vzniku obtíží náchylnější? Nemají totiž tak silně vyvinuté krční svalstvo jako muži.

Spolupracujeme s TipCars.com
Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení

Poslanci Evropského parlamentu budou ve čtvrtek hlasovat…

Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu

Proces britského odcházení z Evropské unie se ještě více…

Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace

V reakci na protesty hnutí takzvaných žlutých vest slíbil…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

 





 
Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Včera

Prelude vlastně patřila do střední třídy, stala se kultem a dodnes má po světě spoustu fanoušků. Dočkala se pěti generací.




Blesk.cz

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Netflix zveřejnil teaser video k třetí sérii sci-fi retro seriálu Stranger Things. Odhalil v něm názvy epizod,…

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu: Odškodné až stovky tisíc!

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu:…

Devět pacientů, u nichž v minulých dnech po operaci v soukromé Nemocnici Frýdlant došlo k otravě krve, by mělo…

 

iSport.cz

Bolavá prsa, malé platy i hraní v sukních. Fotbalistky Sparty prolomily tabu

Bolavá prsa, malé platy i hraní v sukních.…

Dělají sport, který milují, ale oproti mužům jsou na tom v některých aspektech mnohem hůř. Fotbalistky Sparty…

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i sprchy s teplou vodou

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i…

Pořadatelé parkurové soutěže Global Champions Prague PlayOffs 2018 svádějí boj s časem. Po florbalovém…

 

Reflex.cz

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek je překvapující. Podívejte se na jedinečné snímky

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek…

Geert Weggen je nizozemský fotograf zabývající se dokumentováním přírody. Za posledních šest let se však jeho…

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Kontrarozvědce BIS se její výroční zprávou podařilo na týden rozvířit vody nikoliv ve zpravodajské komunitě, jak…