18.3. 2017 Petr Barták

Jak předejít poranění krční páteře při autonehodě? Správně nastavená opěrka je základ!

 

Reakce těla na zadní náraz do vozidla mívá neblahé následky pro krční páteř pasažérů. Silné bolesti a další závažné poruchy pak zraněné někdy provázejí i po zbytek života. Jak tomu předejít?

Statistika je děsivá! Více než milion Evropanů si každoročně vyslechne nemilosrdnou diagnózu – trvalé poškození krční páteře. Například švédské studie tvrdí, že se jedná dokonce zhruba o polovinu všech zranění s trvalými zdravotními následky vzniklých v silniční dopravě! A nadále jich přibývá.

Příčina je jasná. Poranění zvané bičový syndrom, opěrkové trauma nebo whiplash injury vzniká po prudkém a nečekaném pohybu hlavy, a to kvůli působení velké síly při vnějším nárazu, nejčastěji zezadu. Hlava a krk při něm absolvují rychlé ohnutí vpřed nebo vzad, které je ihned následováno ostrým pohybem opačným směrem. Tento dvoufázový pohyb evokuje vlnící se bič při šlehnutí.

Nárazu se mnohdy nelze vyhnout, ale zmírnit následky není až tak složité.

Pět centimetrů = velká míra

Klíčová je prevence – nastavit výšku opření hlavy v řidičově nebo pasažérském sedadle, a to jak na přední, tak i v dalších řadách. „Správně seřízenou hlavovou opěrkou předcházíme závažným následkům dopravních nehod,“ potvrzuje šéf Besipu Martin Farář. Není na tom nic obtížného, stačí opěrku povytáhnout. Musí být nastavená tak, aby její horní hrana byla ve stejné výšce jako hlava – optimálně ještě pět centimetrů nad hlavou. „Rozhodně ne níže. Při dopravní nehodě je totiž tělo během čelního nárazu lehce nadzdvihnuto a v případě vystřelení airbagů je odraženo zpátky do sedačky,“ vysvětluje Farář.

Na tahu aktivní prvky

Nastavit opěrku ale nemusí stačit. Už léta proto prvky ochrany proti bičovému syndromu vylepšují například Ford, Hyundai, Jaguar, Mercedes, Nissan, Opel, Peugeot, Subaru, Škoda, Toyota či Volvo. Používají různé metody aktivních sedadel nebo hlavových opěrek, které jdou mechanickou cestou při nárazu naproti hlavě a zmenšují tak možnost nežádoucího pohybu krku.

Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení

Tlak, jímž tělo po nárazu zezadu působí na opěradlo, aktivuje mechanismus vysunující opěrku vzhůru a dopředu. Opěrka tak zachytí zpětný pohyb hlavy, při němž poranění krční páteře vzniká nejčastěji. Míru vysunutí vpřed a vzhůru určuje tlak těla působící na opěradlo, který se odvíjí od hmotnosti pasažéra a síly nárazu. Systém se spouští i při střetech v nízké rychlosti. Protože obvykle pracuje na mechanickém principu, lze jej použít opakovaně. Dobře ale fungují i systémy založené na jiných principech, například aktivní opěrka od společnosti Johnson Controls se za pomoci servomotorů aktivuje během 20 milisekund.

Mají na to metodu

Jenže někdy nepomohou ani aktivní prvky. Pak je vždycky lepší navštívit lékaře, i když se zdá být všechno v pořádku. „Mnohdy nemají pacienti zkraje žádné problémy, jen je pár dní bolí hlava a neurologický nález je normální,“ říká docent Aleš Hahn z Fakultní nemocnice Královské Vinohrady.

V prvních hodinách bezprostředně po úrazu mohou být příznaky poranění zcela minimální. Rentgenové vyšetření hlavy a krční páteře těsně po nehodě bývá navíc často negativní. U většiny pacientů se do 24 hodin po střetu podle Hahna rozvinou typické příznaky syndromu: bolest a ztuhlost šíje, bolest hlavy, spánkové a čelistní kosti či zad, ale i závrať.

Doprovodné příznaky však nemusí být vázány jen na oblast hlavy a krku. Můžou se vyskytnout potíže související s poškozením měkkých tkání jako vazy, svaly a nervy – bolest a ztuhlost ramen, chrapot, poruchy polykání, únava, bolest či pociťování slabosti v rukou, zvonění v uších či poruchy vizuálního vnímání, například dvojí vidění. Výjimkou nejsou ani pozdější různé psychické problémy jako deprese, frustrace, úzkost, stres, závislost na lécích či nespavost.

Přední český odborník na bičový syndrom dále připomíná: „Za půl, tři čtvrtě roku pak přicházejí obrovské potíže smyslových orgánů, zejména rovnováhy, sluchu a zraku, vše jako důsledky prudkých pohybů krční páteře.“ Podle Hahna dochází ke změnám, které klasickými způsoby nemohly být zjištěny. „Máme ovšem vyvinutou metodu, jak najít a odhalit jemné nebo velmi nepatrné poruchy rovnovážného ústrojí. A jelikož je to velmi citlivé, pak se v případě zahájení účinné léčby dají následky úrazu buď zlikvidovat, nebo minimalizovat,“ tvrdí.

Když se podaří opěrkové trauma odhalit včas – řádově do několika měsíců po dopravní nehodě či úrazu –, lze zavést preventivní léčbu. Ta spočívá v cílené rehabilitaci páteře a přilehlých oblastí doplněné podáváním léků. Komplexním přístupem lze vyvíjející se problém buď zmírnit, či zcela odstranit.

Pod dohledem

Počínaje rokem 2008 je při testování aut sledována i míra ochrany krční páteře při nárazu zezadu. Podstatou zkoušek sedadel namontovaných na plošinu včetně příslušenství je měření rychlosti a doba uplynulá mezi nárazem a kontaktem hlavy s opěrkou. Dobře hodnocené opěrky hlavy má podle evropských testů plných šedesát procent současných vozidel.

Ohlasy

Pacientka 1 „Jsem dva roky po banální autonehodě. Při nárazu moje hlava letěla vpřed a hned vzad. Lékař nepoznal úraz whiplash injury a včas mě neléčil. Byla jsem za simulanta, hypochondra, blázna. Z několika zdrojů vím, že se tento úraz dá úspěšně a bez následků léčit. Musí se ovšem vědět jak a také potíže včas poznat.“

Pacientka 2 „Prodělala jsem toto poranění při dopravní nehodě, včas nepoznali diagnózu, následovalo nekonečné kolečko neurologů, rehabilitační a lázeňské péče, očního, ušního a nakonec i psychologa. Tam vás odešlou, když už si nevědí rady…“

Pacient 3 „Před pěti lety jsem měl autonehodu s nárazem zezadu. Při ošetření byly zjištěny jen nepatrné změny na páteři. Bolesti se začaly stupňovat, vyhledal jsem neurologa. Potíže už jsou bohužel stálé s nástupy záchvatu bolesti hlavy a úplným stažením ramen. Levé rameno mám jako v ohni… Tohle trápení mě připravilo o chuť do života.“

Víte, že…

… polovina všech zranění na silnici s vážnými trvalými následky vznikla v důsledku bičového syndromu, tedy při prudkém pohybu hlavy a těla po nárazu jiného vozidla?

… plnou desetinu účastníků nehod s tímto postižením provázejí silné bolesti a další nepříjemné následky po celý zbytek života?

… bičový syndrom může vzniknout už při nárazu v rychlosti nižší než 25 kilometrů v hodině?

… jednou z příčin vzniku opěrkového traumatu je i zvýšená tuhost karoserie? Sice ve vyšší míře chrání pasažéry před vznikem závažných nebo fatálních zranění, ovšem při střetech v menších rychlostech zatížení krčních partií pasažérů paradoxně narůstá.

… ochranné systémy zvládnou snížit riziko poranění krční páteře až o polovinu? Správně nastavené „klasické“ opěrky hlavy jen o 5 až 10 %.

… opěrkové trauma je lékařskou vědou sledováno již bezmála sto let? Úraz byl ale zprvu spojován s železniční dopravou – poprvé byly těžké bolesti krční páteře diagnostikovány po nehodě vlaku kolem roku 1919.

… ženy, děti a senioři jsou ke vzniku obtíží náchylnější? Nemají totiž tak silně vyvinuté krční svalstvo jako muži.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman navštívil Německo, jednal tam hlavně o ekonomice Zeman navštívil Německo, jednal tam hlavně o ekonomice

Schůzkami s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a…

Nejdražší dům světa? Hongkongská vila na první pohled luxusem nevyniká Nejdražší dům světa? Hongkongská vila na první pohled luxusem nevyniká

Nemovitost v exkluzivní čtvrti Peak v Hongkongu by se…

Většina Evropanů by uprchlíkům nabídla pomocnou ruku, ukázal průzkum Většina Evropanů by uprchlíkům nabídla pomocnou ruku, ukázal průzkum

Průzkum veřejného mínění, který provedlo Pew Research…

Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent

Druhá nejrozšířenější virtuální měna ripple zvýšila během…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

 





 
Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Včera

Malý a lehounký sporťák s křídlovými dveřmi a motocyklovým motorem? Úkol pro malou anglickou dílnu. Nebo pro relativně velkého výrobce jedno- i dvoustopých vozidel...




Blesk.cz

Muže v Plzni zabil zřejmě blesk. Bouřka zbrzdila i Zemanovo letadlo

Muže v Plzni zabil zřejmě blesk. Bouřka zbrzdila i…

Silné bouřky se v pátek večer začaly prohánět Českem. V Plzni dokonce udeřil blesk do muže, který na místě…

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři, když si stěžovala po pařbě na bolesti břicha

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři,…

Tohle byla zřejmě pařba jako žádná jiná. Nejmenovaná Britka (26) po ní skončila s ukrutnými bolestmi břicha. Ty…

 

iSport.cz

Sparťan Machovský vychytal svůj bývalý klub: Přivítání jsem ani nečekal

Sparťan Machovský vychytal svůj bývalý klub:…

Byl klíčovým mužem Sparty na cestě za body. Pochytal celkem 44 puků. Po dvoubodové výhře byl brankář Matěj…

Litvínovský bek Ščotka o Myšákovi: Je paráda vidět, jak se hokejem baví

Litvínovský bek Ščotka o Myšákovi: Je paráda vidět,…

Čtyři roky byl Jan Ščotka v Pardubicích doma, v létě přestoupil do Litvínova. Jeho návrat s novým týmem? Dva…

 

Reflex.cz

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů před rozhodováním o zakázce za 100 milionů

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů…

Někdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek je mimo jiné známý tím, že v minulosti zastával desítky různých…

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Konečně přišel čas prozradit strašnou pravdu. Náš seriál Šábes šneků byl částečně trolling, částečně reklama na…