Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

David Šprincl
Diskuze (2)

Nejlepší česká biatlonistka roku 2018 Veronika Vítková začala s auty přesně v době, kdy se stala juniorskou mistryní světa. Za dvanáct let se prosadila mezi dospělými na lyžích i za volantem.

Na letošní rok biatlonistka Veronika Vítková nikdy nezapomene. Medaile ve Světovém poháru sbírala jednu za druhou a přidala ji jako první česká sportovkyně i na olympijských hrách. Stejnou jistotu, s níž sbírá úspěchy ve sportu, má ráda i za volantem. Co jí na řízení štve, a naopak baví? O tom s ní povídal přímo na horách při společných lyžařských závodech David Šprincl.

Když někdo přijede na rozhovor v BMW, člověka napadne, že ho auta musí brát. Berou vás?

Mám je ráda, ale že by mě přímo fascinovala, to zas až ne. Když o tom tak přemýšlím, vlastně mě to za volant nikdy nijak zvlášť netáhlo. Přitom táta mi několikrát nabízel, že mě naučí řídit. O autoškolu jsem taky zrovna neusilovala. Nebýt kamarádky, která mě přemluvila, aby nedělala řidičák sama, kdo ví, jak bych na tom dneska byla.

Když jste si dělala řidičák, bylo vám osmnáct, v kapse první „mladý“ titul mistryně světa 2006, že?

Přesně tak, což s sebou neslo jednu opravdu velkou výhodu – hned jsem díky přicházejícím úspěchům dostala auto: krásnou červenou Škodu Octavia Scout.

Od té doby uteklo dost vody: pět škodovek, teď už šesté BMW. Jak se po dvanácti letech řidičské školy života vidíte jako šoférka?

Bez mučení: raději jezdím na kole a lyžích. Ale jinak? Autem! Mimo letadla, která nemám ráda, protože se v nich bojím, jiné dopravní prostředky

téměř nevyužívám. Na cestách jsem přitom pořád. Dlouhé přesuny – běžně díky sportu třeba z Ameriky domů, hned na jih na soustředění a z něj rovnou na sever na závody do Finska či Norska – to bývá dost unavující. Pak mě ani auto už nebaví, ale kratší přesuny mám ráda. Je mi přitom jedno, jestli jedu ve dne, nebo v noci, neřeším světlo ani tmu. Ať už řídím, nebo se vezu. Řízení obecně mi problém nedělá. Ale když jsem unavená třeba po dlouhém tréninku a je možnost, sednu si na místo spolujezdce. Coby řidička v tom také nedělám rozdíly: sama i se spolucestujícími jezdím pořád stejně. Vyznávám heslo: Vždy bezpečně! Nezáleží mi na tom, o jaký typ vozu jde. Nejsem zas tak vášnivou jezdkyní.

Kam jezdíte nejraději?

Jasně nejvíc mě to láká na horách. Kvůli Alpám absolvuji ráda i delší cestu. Jedu, dívám se po přírodě, a je mi fajn. Nemusí jít rovnou o Alpy. Všude, kde je nějaká skála, se mi líbí. V horách i nejraději řídím.

Přespíte někdy v autě?

Nikdy mě to nenapadlo. Když jsme však loni vyrazili s přítelem na skialpy, nevychytali jsme počasí a museli v autě přenocovat. Jestliže někomu

tvrdím, že jsme v nijak velkém X4 vystřihli letiště i s lyžemi a veškerou bagáží, nevěří mi. Ale je to fakt.

Jak jste zmínila, autem jezdíváte i na závody. Kdo šoféruje?

Téměř výhradně trenéři. Říkají, že si máme odpočinout, ale upřímně: myslím, že hlavně nám ženám z reprezentace nechtějí volant půjčit.

Nikdy?

To už musí být hodně přemlouvání! Když jsme letos byly s ostatními holkami z reprezentace na Světovém poháru v Anterselvě, nakonec jsme si na trenérech vydupaly, aby nám klíčky svěřili. Ač to chvíli vypadalo, že nás na to dívčí nakupování raději odvezou.

Kdo z koučů řídí nejlíp?

Jirka Holubec, ale pšššt, ať ostatní nežárlí, jo?

Mluvíte mužům jako mnoho žen do řízení?

To nesmíme! Jenže s přítelem mi to občas ujede a jsem jako typická ženská s těmi řečmi: „Hele, tyhle blbinky si dělej, až budeš v autě sám, se mnou ne.“

Sama řídíte raději v zimě, nebo v létě?

V létě, zcela určitě. V zimě jsem jednou musela po dlouhé štrece dojet ještě uprostřed noci zbytek cesty caddynou a vůbec se nevyhrabala ze sněhu. To mě řidičsky trochu poznamenalo.

Co je pro vás ve voze nejdůležitější?

Úložné prostory. V autě vozím v zimě lyže, v létě celou horolezeckou výbavu.

A jakou z vychytávek moderních vozů máte nejraději?

Vyhřívaný volant. Ten je pro zimní sportovce fakt pecka, skvělá věc!

Co by pro vás byla řidičská pecka?

Ráda bych se vydala do Nepálu. Co se týče samotného řízení, chtěla bych si pořídit velkou dodávku, nejlépe transporter, abych si mohla vzít hlavně na moje oblíbené lezení do hor úplně všechno.

Od škodovek…

Veronika dělala autoškolu ve Škodě Octavia, a hned z ní přesedlala do stejného červeného auta s přídomkem Scout. Pak prostřídala terénního yetiho a menší fabii, aby se vrátila k octavii.

… k bavorákům

Pak už se usadila ve vozech BMW, které patří k biatlonovému seriálu v Česku i ve světě. Hezky přidávala na velikostech: z X1 přešla na X3, pak na X5 a vínový model X6. Poslední z této řady byl X4. Nyní řídí kombík 540i.

Veronika Vítková

  • Devětadvacetiletá rodačka z Vrchlabí je nejlepší českou biatlonistkou roku 2018. Ke třem bronzům skončené zimy v závodech Světového poháru v Oberhofu, Ruhpoldingu a Anterselvě přidala nejvzácnější medaili stejné hodnoty na olympijských hrách v Pchjongčchangu.
  • Z olympiády je to už její třetí cenný kov. V Soči 2014 získala stříbro se smíšenou štafetou a měl by ji dorazit ještě dodatečný bronz ze ženské štafety.
  • Doma má i štafetové zlato z mistrovství světa 2015.
  • Na špičce světového biatlonu se pohybuje od roku 2006, kdy se stala juniorskou mistryní světa v prestižním vytrvalostním závodě, a další titul přidala za tři roky se štafetou.
David Šprincl
Diskuze (2)
25. 1. 2021 22:53
autem do hor
Tak to já teda moc cestování autem v horách rád nemám. Naštěstí jsem si však před cestou na lyžování přečetl na https://kralmotoru.cz/…-cestu-do-horjak na takovou cestu automobil připravit, takže mě naštěstí pak nemohlo nic cestu zkomplikovat.
21. 4. 2018 18:06
Svezení od Gábiny?
A od Gábiny Koukalové byste se povozit nechala?