3.8. 2013 Svět motorů

Jak se jezdí s domíchávačem: S betonem v zádech

 

Vyzkoušeli jsme si jízdu s domíchávačem, který umí převézt až devět kubíků betonu. Kupodivu to s moderním podvozkem není nic těžkého.

Na ploše betonárky na pražském Kačerově byste mohli smažit vajíčka, jak je za letního slunka rozpálená. Okolo nás ale kmitají desítky domíchávačů, betonových pump i malých náklaďáků. Horko nehorko, stavět se musí i v parnu. Vítáme se s řidičem Radkem Zrníkem, který bude naším průvodcem. „Dopoledne odvezeme dva a půl kubíku na stavbu bytů do ulice Komunardů. Pak uvidíme, co bude,“ říká muž, který s mixem, jak se vozidlům v hantýrce říká, jezdí už čtyři roky.

„V letním počasí je dobré si obří buben ochladit,“ radí Radek a najíždí k vodní pumpě. Následuje ostříkání celé konstrukce a výplach. Voda, která zůstane po ochlazení uvnitř, musí ven, aby se nenarušila receptura. Následuje nájezd pod násypku a čekání na okamžik, až dispečer naloží počítačem namíchanou šedivou hmotu. „Buben se musí při nasýpání otáčet tak, aby šroubovice beton nabírala dovnitř,“ upozorňuje. „Jde to poměrně rychle, takže buben musí běžet na plné otáčky, aby se násypka nezahltila,“ dodává. Nasypání dvou a půl kubíku betonu trvá zhruba dvě minuty. Ačkoliv je nástavba na podvozku Volva FMX poloprázdná, násypka zůstává po naplnění hodně zašpiněná.

Dalším stanovištěm před výjezdem ze základny je tedy opět pumpa a ke slovu se hlásí i tlakové čištění. „V horku zbytky dost rychle tvrdnou a později jdou hůře dolů,“ vysvětluje.

Tatry do výslužby

Po cestě do Holešovic potkáváme několik starších Tater 815 se stejnou nástavbou. Ty ale čeká černý osud – moderní automobilové podvozky totiž nabízejí daleko lepší parametry. Náklaďáky české provenience tak ustupují do pozadí. „Nová auta mají silnější motory, lepší podvozky i prostupnost terénem a samozřejmě také komfortnější kabiny, navíc klimatizované,“ vyjmenovává řidič přednosti zahraničních tiráků. Doplňme, že staré tatrovácké agregáty nesplňují ani přísné ekologické limity.

Provoz s obřím domíchávačem je ve větších městech specifický. Řidič se setkává s místy, kde jsou úzké průjezdy, nebo oblastmi ucpanými vozy. „Je to velice pestré, důležitá je opatrnost a přehled o autě,“ dozvídáme se.

Nasype tam, kam chtějí

Když přijíždíme na stavbu, musí se šofér předpisově obléci do vesty a na hlavu posadit helmu. „Nacouvám přesně k místu, kam mi určí mistr. Směr otáčení bubnu změním tak, aby šroubovice obsah vysýpala ven. Koryto nastavíme rovnou nad zásobník navěšený na jeřáb. Beton tak bude transportován přesně tam, kde ho dělníci potřebují,“ hlásí nám šofér při čekání na pracovníka. Za pár desítek minut míříme zpět na Kačerov.

Na základně čeká kovového cvalíka další očistný proces. Je ale důkladnější než na začátku. Kromě ručního mytí wapkou musí být rotující nádrž zasypaná hrubým štěrkem. „Omlátí se poslední zbytky. Pak do systému opět zavedu vodu a později kaši vypustím u speciálního stanoviště. Tam se kamínky oddělí a budou opět použity do betonové směsi,“ zmiňuje Radek další nezbytný proces.

Nástavba to snese

Odpoledne se otočíme ještě na stavbě kancelářských prostor v Karlíně. Mix je plný po násypku a zejména v kopcích to poznáváme. Motor sice ochotně táhne, rychlost je ale daleko nižší, než když jsme vezli pár nicotných kubíků. Aby také ne. Devět kubíků představuje zhruba osmnáct tun. „K tomu připočtěte váhu vozidla, naložený kolos tak má dvaatřicet tun,“ vypočítává Radek Zrník. „Ale ani s takovým nákladem není nástavba vratká, beton s ní moc necvičí a podvozek příliš neměkne. Tyhle vozy jsou na to připravené,“ chválí techniku.

Volvo FMX s nástavbou Schwing Stetter
Motor Volvo D13K
Výkon 338 kW
Toč. moment 2300 N.m při 950–1400 ot./min
Převodovka devítistupňová manuální
Max. rychlost 90 km/h
Pohon 8x4
Objem bubnu 9 m3
Hmotnost kolem 14 tun (prázdný)
Cena kolem 3 000 000 Kč

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…