3.8. 2013 Svět motorů

Jak se jezdí s domíchávačem: S betonem v zádech

 

Vyzkoušeli jsme si jízdu s domíchávačem, který umí převézt až devět kubíků betonu. Kupodivu to s moderním podvozkem není nic těžkého.

Na ploše betonárky na pražském Kačerově byste mohli smažit vajíčka, jak je za letního slunka rozpálená. Okolo nás ale kmitají desítky domíchávačů, betonových pump i malých náklaďáků. Horko nehorko, stavět se musí i v parnu. Vítáme se s řidičem Radkem Zrníkem, který bude naším průvodcem. „Dopoledne odvezeme dva a půl kubíku na stavbu bytů do ulice Komunardů. Pak uvidíme, co bude,“ říká muž, který s mixem, jak se vozidlům v hantýrce říká, jezdí už čtyři roky.

„V letním počasí je dobré si obří buben ochladit,“ radí Radek a najíždí k vodní pumpě. Následuje ostříkání celé konstrukce a výplach. Voda, která zůstane po ochlazení uvnitř, musí ven, aby se nenarušila receptura. Následuje nájezd pod násypku a čekání na okamžik, až dispečer naloží počítačem namíchanou šedivou hmotu. „Buben se musí při nasýpání otáčet tak, aby šroubovice beton nabírala dovnitř,“ upozorňuje. „Jde to poměrně rychle, takže buben musí běžet na plné otáčky, aby se násypka nezahltila,“ dodává. Nasypání dvou a půl kubíku betonu trvá zhruba dvě minuty. Ačkoliv je nástavba na podvozku Volva FMX poloprázdná, násypka zůstává po naplnění hodně zašpiněná.

Dalším stanovištěm před výjezdem ze základny je tedy opět pumpa a ke slovu se hlásí i tlakové čištění. „V horku zbytky dost rychle tvrdnou a později jdou hůře dolů,“ vysvětluje.

Tatry do výslužby

Po cestě do Holešovic potkáváme několik starších Tater 815 se stejnou nástavbou. Ty ale čeká černý osud – moderní automobilové podvozky totiž nabízejí daleko lepší parametry. Náklaďáky české provenience tak ustupují do pozadí. „Nová auta mají silnější motory, lepší podvozky i prostupnost terénem a samozřejmě také komfortnější kabiny, navíc klimatizované,“ vyjmenovává řidič přednosti zahraničních tiráků. Doplňme, že staré tatrovácké agregáty nesplňují ani přísné ekologické limity.

Provoz s obřím domíchávačem je ve větších městech specifický. Řidič se setkává s místy, kde jsou úzké průjezdy, nebo oblastmi ucpanými vozy. „Je to velice pestré, důležitá je opatrnost a přehled o autě,“ dozvídáme se.

Nasype tam, kam chtějí

Když přijíždíme na stavbu, musí se šofér předpisově obléci do vesty a na hlavu posadit helmu. „Nacouvám přesně k místu, kam mi určí mistr. Směr otáčení bubnu změním tak, aby šroubovice obsah vysýpala ven. Koryto nastavíme rovnou nad zásobník navěšený na jeřáb. Beton tak bude transportován přesně tam, kde ho dělníci potřebují,“ hlásí nám šofér při čekání na pracovníka. Za pár desítek minut míříme zpět na Kačerov.

Na základně čeká kovového cvalíka další očistný proces. Je ale důkladnější než na začátku. Kromě ručního mytí wapkou musí být rotující nádrž zasypaná hrubým štěrkem. „Omlátí se poslední zbytky. Pak do systému opět zavedu vodu a později kaši vypustím u speciálního stanoviště. Tam se kamínky oddělí a budou opět použity do betonové směsi,“ zmiňuje Radek další nezbytný proces.

Nástavba to snese

Odpoledne se otočíme ještě na stavbě kancelářských prostor v Karlíně. Mix je plný po násypku a zejména v kopcích to poznáváme. Motor sice ochotně táhne, rychlost je ale daleko nižší, než když jsme vezli pár nicotných kubíků. Aby také ne. Devět kubíků představuje zhruba osmnáct tun. „K tomu připočtěte váhu vozidla, naložený kolos tak má dvaatřicet tun,“ vypočítává Radek Zrník. „Ale ani s takovým nákladem není nástavba vratká, beton s ní moc necvičí a podvozek příliš neměkne. Tyhle vozy jsou na to připravené,“ chválí techniku.

Volvo FMX s nástavbou Schwing Stetter
Motor Volvo D13K
Výkon 338 kW
Toč. moment 2300 N.m při 950–1400 ot./min
Převodovka devítistupňová manuální
Max. rychlost 90 km/h
Pohon 8x4
Objem bubnu 9 m3
Hmotnost kolem 14 tun (prázdný)
Cena kolem 3 000 000 Kč

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…