Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se kontroluje kvalita v TPCA: Poslední neznamená špatný

Tomáš Dusil
Diskuze (4)
Kvalita a celkový dojem z nového automobilu hodně záleží nejen na pečlivosti jeho výroby, respektive optimálním výběru subdodavatelů, nýbrž i na výstupní kontrole. Jak se provádí a co zahrnuje, na to jsme se byli podívat v kolínském závodě TPCA.

Jak jistě víte, výrobní závod TPCA, vybudovaný o obce Ovčáry nedaleko Kolína, produkuje od února 2005 nejmenší modely PSA a Toyoty. V současnosti je to už druhá generace Citroënu C1 a Toyoty Aygo a také Peugeot 108, který nahradil původní 107. Proto se často v souvislosti s těmito automobily hovoří o takzvaných „kolínských trojčatech“. TPCA je sice společným podnikem francouzského koncernu PSA a japonské Toyoty, avšak hlavní slovo v něm mají právě Japonci. Však také za kolínskými trojčaty stojí inženýři Toyoty. Nejvíce „francouzským“ je tak na produkovaných vozech větší zážehový motor o objemu 1,2 litru z řady EB. Ten je však k dispozici pouze pro C1 a 108. Aygo si musí vystačit s vlastním zážehovým „litrem“ 1KR-FE, který ale zároveň pohání i oba „Francouze“.

Několik kroků

V TPCA razí jednu zajímavou zásadu. Podle ní by továrnu neměl opustit žádný vůz byť se sebemenší závadou. Druhým heslem je transparentnost. „Jakákoliv závada, která se na voze objeví, je velmi pečlivě vyřešena. Navíc výsledek šetření v podobě zpětné vazby jde k jejímu původci. A to bez ohledu na to, zda se jedná o subdodavatele nebo některý z článků výroby, případně konstrukce vozidla,“ říká na úvod Marek Hovorka, tiskový mluvčí TPCA.

Aby se dařilo výše napsané naplnit, mají v TPCA pečlivě vypracovaný systém výstupní kontroly. Skládá se z pěti dílčích celků. Jako první přichází na řadu statická inspekce. Při ní zaměstnanci prohlížejí vozy jedoucí na páse. Při tom se zaměřují na případné chyby v interiéru, exteriéru či specifikace. „V rámci této kontroly se ověřuje i to, zda má konkrétní vozidlo skutečně tu výbavu, kterou si objednal zákazník,“ vysvětluje Hovorka.

Na konci statické kontroly je vůbec poprvé u vozidla nastartován motor. Do té doby se auto pohybuje pouze cizí silou. Následuje dynamická (funkční) inspekce. „V rámci ní jsou u auta seřízeny světlomety a motor je podroben zátěžové zkoušce na brzdě. Tady se ověřuje, zda agregát skutečně má ty parametry, které uvádíme v technických údajích,“ říká Hovorka. V rámci této inspekce se kontrolují rovněž brzdy či pohledem též možné úniky provozních kapalin. Podstatnou roli hraje zkušené oko kontrolních techniků. V dalším kroku se prověřuje pronikání vlhkosti do kabiny. „Za tímto účelem je součástí výstupní kontroly také sprcha,“ říká Hovorka. Tímto základní výčet kontrol končí a vozidla putují do sekce, kde se připravují pro dopravu zákazníkům.

Jen tak namátkou

Popsaný proces je obvykle konečný. Občas se ale namátkou vybírají auta, která se následně testují v zátěži. Za tímto účelem mají v TPCA testovací dráhu. Nejde o žádný ovál s klopenými drahami, jak to známe třeba z testovací dráhy v belgickém Lomelu patřící evropskému Fordu. Tady musí stačit dlouhá rovina s maximální povolenou rychlostí 140 km/h. Zakončena je na obou stranách vratným obloukem s rychlostí omezenou na 60 km/h.

Spíše než toto je zajímavější druhá část tohoto mini polygonu zahrnující různé druhy povrchů. Od příčných pravidelných pražců, suplujících sled krátkých příčných nerovností, přes kostky lidově zvané kočičí hlavy až po nepravidelné nerovnosti. I tady zkoumají zkušení testovací jezdci chování vozidel, přičemž vzniklé anomálie jsou následně zkoumány a případně podstoupeny dodavatelům.

Tomáš Dusil
Diskuze (4)
Avatar - praděda7
3. 10. 2015 23:18
TMC QC
Také jsem "chvíli" (25let ;-)) pro Toyotu pracoval. Systém TPS/TQC neměl chybu. :yes: Filosofie TPS má hodně společného se systémem zavedeným T. Baťou v 30tých létech minulého století ve Zlíně. Říká se, že se tam Japončíci byli učit... ;-)
3. 10. 2015 22:39
Re: Vzpominka
Diky :yes: :-)
Avatar - _Karel_
3. 10. 2015 22:13
Re: Vzpominka
Na tomhle webu je úplně nejsmutnější, jací idioti tu palcují.
Tak ti to jedním :yes: srovnávám ;-)
3. 10. 2015 20:49
Vzpominka
Chvili jsem tam delal... Pamatuju si jak lince jednou omylem zamenili nadobu s lepidlem na tapecirunk stropu a nadobu lepidla na predni okno. Prislo se na to az na finalni kontrole. Kontrolor to tam rozjel a zastavil presne jako vzdy a v tom mu predni okno vyletelo ven >:D zato tapecirunk stropu nemohli uz servat dolu >:D