3.10. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Jak se kontroluje kvalita v TPCA: Poslední neznamená špatný

 

Kvalita a celkový dojem z nového automobilu hodně záleží nejen na pečlivosti jeho výroby, respektive optimálním výběru subdodavatelů, nýbrž i na výstupní kontrole. Jak se provádí a co zahrnuje, na to jsme se byli podívat v kolínském závodě TPCA.

Jak jistě víte, výrobní závod TPCA, vybudovaný o obce Ovčáry nedaleko Kolína, produkuje od února 2005 nejmenší modely PSA a Toyoty. V současnosti je to už druhá generace Citroënu C1 a Toyoty Aygo a také Peugeot 108, který nahradil původní 107. Proto se často v souvislosti s těmito automobily hovoří o takzvaných „kolínských trojčatech“. TPCA je sice společným podnikem francouzského koncernu PSA a japonské Toyoty, avšak hlavní slovo v něm mají právě Japonci. Však také za kolínskými trojčaty stojí inženýři Toyoty. Nejvíce „francouzským“ je tak na produkovaných vozech větší zážehový motor o objemu 1,2 litru z řady EB. Ten je však k dispozici pouze pro C1 a 108. Aygo si musí vystačit s vlastním zážehovým „litrem“ 1KR-FE, který ale zároveň pohání i oba „Francouze“.

Několik kroků

V TPCA razí jednu zajímavou zásadu. Podle ní by továrnu neměl opustit žádný vůz byť se sebemenší závadou. Druhým heslem je transparentnost. „Jakákoliv závada, která se na voze objeví, je velmi pečlivě vyřešena. Navíc výsledek šetření v podobě zpětné vazby jde k jejímu původci. A to bez ohledu na to, zda se jedná o subdodavatele nebo některý z článků výroby, případně konstrukce vozidla,“ říká na úvod Marek Hovorka, tiskový mluvčí TPCA.

Aby se dařilo výše napsané naplnit, mají v TPCA pečlivě vypracovaný systém výstupní kontroly. Skládá se z pěti dílčích celků. Jako první přichází na řadu statická inspekce. Při ní zaměstnanci prohlížejí vozy jedoucí na páse. Při tom se zaměřují na případné chyby v interiéru, exteriéru či specifikace. „V rámci této kontroly se ověřuje i to, zda má konkrétní vozidlo skutečně tu výbavu, kterou si objednal zákazník,“ vysvětluje Hovorka.

TPCA by mohlo vyrábět i vůz další značky

Na konci statické kontroly je vůbec poprvé u vozidla nastartován motor. Do té doby se auto pohybuje pouze cizí silou. Následuje dynamická (funkční) inspekce. „V rámci ní jsou u auta seřízeny světlomety a motor je podroben zátěžové zkoušce na brzdě. Tady se ověřuje, zda agregát skutečně má ty parametry, které uvádíme v technických údajích,“ říká Hovorka. V rámci této inspekce se kontrolují rovněž brzdy či pohledem též možné úniky provozních kapalin. Podstatnou roli hraje zkušené oko kontrolních techniků. V dalším kroku se prověřuje pronikání vlhkosti do kabiny. „Za tímto účelem je součástí výstupní kontroly také sprcha,“ říká Hovorka. Tímto základní výčet kontrol končí a vozidla putují do sekce, kde se připravují pro dopravu zákazníkům.

Jen tak namátkou

Popsaný proces je obvykle konečný. Občas se ale namátkou vybírají auta, která se následně testují v zátěži. Za tímto účelem mají v TPCA testovací dráhu. Nejde o žádný ovál s klopenými drahami, jak to známe třeba z testovací dráhy v belgickém Lomelu patřící evropskému Fordu. Tady musí stačit dlouhá rovina s maximální povolenou rychlostí 140 km/h. Zakončena je na obou stranách vratným obloukem s rychlostí omezenou na 60 km/h.

Spíše než toto je zajímavější druhá část tohoto mini polygonu zahrnující různé druhy povrchů. Od příčných pravidelných pražců, suplujících sled krátkých příčných nerovností, přes kostky lidově zvané kočičí hlavy až po nepravidelné nerovnosti. I tady zkoumají zkušení testovací jezdci chování vozidel, přičemž vzniklé anomálie jsou následně zkoumány a případně podstoupeny dodavatelům.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí

Jedna z největších potravinářských firem rostla nejen na…

Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny

V Antverpách se někdo pokusil autem najet vysokou…

Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen…

Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu

Investoři přestávají věřit v růstovou hospodářskou…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Dnes 13:31

Dostali jsme tiskovou zprávu od Škodovky. O vývoji krystalického designu. Úplně na konci se ale našla jedna hodně zajímavá zmínka!




Blesk.cz

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve Vietnamu nikdo nepřistál

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve…

Letový dispečer mezinárodního vietnamského letiště Cat Bi ve městě Hai Phong zkomplikoval situaci celému letišti…

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru papíru a obraz Slunce z 940 okvětních lístků

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru…

Novými exponáty Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově jsou od čtvrtka 23. března 2017 socha Hortenzie oblečená…

 

iSport.cz

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil unikátní selfíčko

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil…

Existuje spousta důvodů, proč přerušit tenisový zápas. Tma, déšť, třeba i chování soupeře… Ale přestat hrát…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Odejde David Rath od soudu středem?

Odejde David Rath od soudu středem?

Už druhý soud hodil na hlavu státním zástupcům kauzu Davida Ratha kvůli odposlechům. Poté, co tak učinil pražský…

Můj heterosexuální coming out

Můj heterosexuální coming out

Minulý týden měl pro mě, stejně asi jako pro ostatní podobně smýšlející lidi, zásadní význam. Nejprve jsem si…