Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob Sovětského svazu.
kdyz sem chodil do skoly, tak od tretaku sme meli po 4 semestry kazdy jeden den v tydnu misto skoly vojenskou katedru - abychom jako spagati sli na vojnu "jen" na rok a rohlikovou svacinu sem si kupoval nekde v jecny.
po katedre temer vzdy nasledoval dukladny vyplach mozku v hospode...
to byl taky skvelej vydobytek socialismu - misto uceni ve skole nas soudruzi pripravovali na valku..
Rohlík stál 30, 40 haléřů, ale otec, jakožto vysokoškolský profesor měl výplatu 850 Kčs, později se to zvedlo až na 1700 Kčs. Dnes má výplatu 25 000 Kč (na profesora myslím stále málo, ale to je na jinou diskuzi) a rohlík stojí 1,5 Kč.
Akorát ty nemovistosti a energie, že - vodné o 1300% dražší, jestli pak tatík bere o 1300% víc, barák s pozemkem co stál 250 táců, stojí ve stejném provedení, na stejném místě a kvalitě 8 500 000 kč atd atd
že je rohlík levnější (a stejně gumovej) je fajn, pro většinu lidí je zásadní kde mít složit kebuli
JJ, jsem na tom v globále zhruba stejně + samozřejmě obecný tehnický pokrok, ona taková Fabia 1.TSI je přeci jen lepší než 120cítka, stejně tak elektronika atd. Ale zase ceny nemovitostí, nájmů, energii atd jsou úplně někde jinde...
Nelze taé zapomenout, že platy cca 500k nezaměstnaných bere někdo jiný a že ta všechna nádhera okolo stála cca 4000 miliard dluhů (státa 1600mld, občané 1100 mld, firmy 1500mld). Apořád tu máme "neúčetníů dluh inženýrských sítí, odhadovaný na cca 2000 mld kč..
Ono za komancu ten barak nebyl ani tak o penezich jako o tom sehnat pozemek, coz treba v Praze byl docela problem a mimo Prahu pro lidi z Prahy rovnez problem, protoze primestska doprava v dnesni kvalite a dostupnosti neexistovala. A nasledne bylo potreba sehnat material a lidi na odborne profese. Oboji obrovsky problem, rodice "jenom" rekonstruovali chalupu a obcas otec fungoval jako MacGyver, protoze nektere potrebne veci proste nebyli.
hlavne je potřeba rict, ze tehdy většina lidi stavela svepomoci, tedy se pocital vpodstate jen materiál.
a když na to dnes pujdes stejne, tak za mega dnes vpohode postavíš a místo shaneni budes mit spis problem si vybrat
Haha, stačilo zajít do místní hospody nebo mít někde babičku a strejčka a hned se vedělo kdo prodá pozemek a meloucháře si sehnal v každé vsi , znam dva borce co za totáče za 15 let postavili asi 15 zdených plotů, 20 garáží 3 domky a 5 vil >:D
Jako malej sem jim totiž na stavbě tátový kamaráda dělal barmana a nosil griotku, rum a piva >:D >:D
Na hypotéku na 10-25 let, kde přeplatí na baráku za 8 mega kolik? Vč. povinného pojištění? Mega? Možná i víc, sem línej to hledat.
A ještě maj Ytong, betonovou desku místo sklepů a sádrokarton a rozvody v plastu, bojlery a vodárny, co vydrží 8-10 let, zatímco ty za totáče vydrželi 25-40 >:D >:D
Srovnávej kolik by stál barák stavěnej tak, co se stavěl dřív a kolik dnes. Protočí se ti panenky, podsklepenka z cihel, tvárnic, s garáží a meděnýma trubkama místo plastů a s vodárnou ekvivalentu komunistické (dnešní cena cca 25-45 tis kč) bojleru (dnešní cena 18-35 tis) atd. dále a při dnešních cenách pozemků kolem Prahy a velkých měst ti možná nebude těch 10 míčů stačit >:D
Co mám srovnávat? Víc jak polovina Čechů bydlí ve vlastním. Kolik jich bylo za komančů? 5%? Na to ti stačí i IQ 50, abys pochopil, že v dnešní době je bydlení dostupnější mnohem více lidem než za komančů.
Ano, většina lidí to má na hypotéku, a ikdyž ji přeplatí, pořád si ji mohou lidé dovolit. Za komančů jim k tomu nepomohla ani půjčka, protože by ji neměli ani z čeho splácet.
V čem bydlelo těch 95%? Zejména na vsi? Za totáče tam rostly baráky jak houby po dešti a to sem tu nevytáhl to, jak si na to půlka lidí nakradla z materiálu JZD a fabrik, navozila zadarmo auty a traktory jzd a podniků atd.
Opravdu nešlo postavit barák za komanče, jasně.
V moje blízkém okolí postavili dva, představ si to.
Ted tu o červený karkulace, třeba jak měl v roce 1989 vysokoškolskej profesor 1700 Kčs, zaímco můj táta jako kontrolor ve vývoji se střední měl 2300 a mistr na dílně co byl navíc v KSČ 3100 >:D >:D >:D
Jelikož jsem za komančů na vesnici bydlel, tak vím, že baráky se rozhodně jak houby po dešti nestavěly. Těch 5% bylo samozřejmě myšleno kolik procent lidí si postavilo barák za komančů. Většina lidí na vesnicích bydlela ve starších domech, tzn. postavených před rokem 48 ;-)
Umíš vůbec číst? Já nikde nepíšu, že nešlo postavit barák za totáče. Píšu, že drtivá většina lidí si ho nemohla dovolit postavit nebo koupit ze svých příjmů (narozdíl od dnešní doby).
Edit. To procento je o dost vyšší než 5, ale pořád zhruba třetinové oproti dnešku.
Ti co ho chtěli si ho (nebo chatu, těch se stavělo taky bambilion) postavili, co co mili předúnorovu ratejnu a stačila jim, nebo dostali byt někde ve měste popř. si svépomocí postavili bytovky (na každé druhé vsi) tak samozřejmě barák nestavěli.... proč by to dělali.
Pochazim z male vesnice a jsi uplne mimo. Drtiva vetsina bydlela ve starych baracich co se postavili po valce a bydleli s rodicema. Vetsinou pristaveli patro a dole bydleli stari rodice, nahore mlady s detma.
Nove baraky se staveli v priserne kvalite a v podstate z toho ,,co okoli dalo" a pribejvalo jich zoufale malo. Vetsina lidi si nemohla dovolit auto, natoz aby si mohli dovolit barak.
Ono je vesnice a vesnice asi. Ve středočeském kraji šlo jasně poznat co jsou nově postavený baráky a chaty (po únoru) a co starý ratejny. Leckde ty nový baráky dělaly i 40% tý vesnice, neboli rozrostlo se to skoro 1x tolik než to bylo.
Někde na moravě nebo v podkrkonoší to asi blyo jiný...
S tou výstavbou to nebylo tak žhavý. Tady máš statistiku:
[odkaz]
Mezi lety 1970 - 1991 bylo postaveno 110 tis. rodinných domů. Po odečtení 2 let to bylo za komančů necelých 100 tis. Předpokládám, že největší stavební boom byl právě v 70 - tých letech. Pokud připustíme, že v letech 1948 - 1969 bylo postaveno dalších 100 tis. domů (spíš ale míň), tak z celkového počtů domů k roku 1991 činí podíl domů postavených za komančů max. 12%.
Pro shrnutí, za cca 40 let komunismu bylo postaveno max. 200 tis. domů, za 20 let po revoluci přes 300 tis., za 26 let po revoluci už je to přes 400 tis.
Zloději byli vaši otcové, mámy, dědové, babičky, tety, strejčkové atd co si z nakradenýho materiálu zfušovali co se dalo, postavili baráky, chaty, kradli benzín, naftu, materiál ve fabrikách, na stavbách, pilách, kradli na polích a lesích a živili z toho doma prasata, drůbež atd a dnes sou oni nebo vy jako jejich potomci největší antikomunisti a hateři všeho ruského od šroubku po nevím co.
Soudím podle vyprávění a zkušeností lidí, co pracovali v těch fabrikách, jzd atd a ukazovali mi ty postavené baráky z nakradeného. A o tom, jak každý druhý měl na vsi prase a z čeho to asi krmil, když žádný pole neměl?
Se vzal v noci žigul a zajelo se na družstevní pro pšenici, brambory atd, že
Nedělej jak byl národ poctivej, nech si vytáhnout svodky SNB z let 1970-1989, uvidíš kolikd lidí bylo vyšetřováno pro rozkrádání soc. majetku a to byla tak slabá třetina těch co kradli skutečně
Mno nie nadarmo sa vtedy zaužívalo ľudové porekadlo, kto neokráda fabriku okráda vlastnú rodinu. Socializmus za tie roky dosiahol jediné, naučil či prinútil ľudí špekulovať, šmeliť a kradnúť, lebo všetko bolo naše spoločné tak komu by to chýbalo. Ešte dlho potrvá, kým sa naspäť v spoločnosti zakorenia hodnoty vlastné obom národom pred nástupom boľševika k moci.
a proto za komančů stavěli barák úplně normální lidi, dělná třída. Každej kdo chtěl, měl na barák. Stát velmi lacino půjčil, dal značné příspěvky.
Dnes? Ano, staví kde kdo, jenže NA DLUH, který velmi pravděpodobně nikdy nebude schopný splatit. Ono totiž dnes půjčí každému na cokoliv, protože každý počítá s inflací, což předpokládá nekonečný růst. I tříletej jarda carda musí vědět, že tohle asi nebude pravda. A pak se všichni budou divit... No, v Irsku nebo Číně už se někteří už i divili >:-[]
Nevím, kdo by ze mě měl radost. Nicméně tak to bylo. Běžná dělná třída si mohla dovolit postavit novej barák. Jinak řečeno - kdo chtěl, tak si barák postavil. A podpora státu v tom byla velmi významná.
Koukám, že komunistická propaganda je v tobě silně zakořeněná. To můžeš povídat leda tak svým spolustraníkům na další schůzi: "Všichni se měli dobře, resp. ten kdo chtěl".
Jinak s tebou končím:
1. jsme OT
2. s takovou lůzou se nehodlám dál zahazovat (komunisty stavím na jednu roveň s fašisty)
Od komunisty ta demagogie sedí. Takže naposled. V současné době více jak polovina Čechů bydlí ve vlastním, což za komančů zdaleka nebylo. Ikdyby většina chtěla, tak jim nezbylo na splácení těch "tvých" půjček. To, že je spousta nemovitostí financována hypotéky je zcela běžné. Pokud ji někdo neplatí, tak o ní přijde. Takto ale končí malé procento lidí.
Je ale fakt, že komunisté zařídili "bydlení" každému. Ale velká část si to "bydlení" představovala jinak. Viz např. ČS legionáři. Ale toto je jakémukoli soudruhovi zbytečný připomínat, vy jste na toto hrdí.
Tak si najdi, za kolik se dal postavit dům, kolik z toho jsi dostal bezúročnou půjčku, kolik jsi dostal úročenou, jaký byl úrok, za kolik jsi získal pozemek pro stavbu, a jaký byl plat. Ale tohle je na tebe zřejmě příliš složité, protože demagogické kecy jsou mnohem snazší, že.
A to, že mě označuješ za komunistu, jen svědčí o tvé tuposti. Nikdy jsem komunistickou stranu nevolil a volit nebudu, nejsem jejím členem a nikdy nebyl. Ale přes tohle všechno odmítám nepodložené demagogické rádoby pravicové novodobé lži :-!
Komunistický režim byl od počátku špatně, ale i přesto měl i docela dost stinných stránek. Jestli dnešní svoboda skutečně stojí za to, co přinesla oproti dřívějšku za negativa, ukáže až čas.
O mnohém ale svědčí např. volební (ne)účast. Dřív lidi museli jít volit (tu správnou stranu), dnes lidi můžou jít volit a přesto nejdou, protože to považují za zbytečné a marné. Dřív se kradlo v jedné straně, dnes krade v 6 stranách...
Ono to totiž není o stranách, ale o lidech. V každé straně jsou zmetci i rozumní lidi. Stejně jako může fungovat dobře pravicová politika, stejně dobře může fungovat i levicová. Pointa je totiž v tom, jaká ta politika je. Jestli je dobrá nebo špatná. A ne jestli je pravicová nebo levicová.
Nic hledat nemusím, protože většině lidí zbyly z platu peníze leda tak na dovolenou někde u přehrady a ne na splacení půjček.
Obhajovat, že za komunistů se žilo líp může jen komunista nebo naprostej idiot, tak si vyber.
Ikdybych si žil za komunistů jako král, tak by se styděl vyzdvihnout jakékoliv jejich pozitivum (které stejně žádné nebyly), už jen vzhledem k zločinům, které napáchali.
Ok, poslední odstavec dokazuje, že jsi zaslepený blb, kterému je zbytečné cokoliv vysvětlovat, protože si nenajdeš argumenty a nezamyslíš se. A i kdyby je náhodou někdo předložil, tak stejně máš tu svoji jedinou pravdu 8-s8-s
Stejně jako Vojtěch Filip zaslouží uznání a je člověk s velkým nadhledem, stejně tak Marta Semelová je špínou, co by zasloužila chodit kanálama. Stejně jako je Kubera člověk s velkým nadhledem a kreditem, stejně tak je Bém, Nečas, Topolánek, Langer a další desítky členů zmetkem...
Najdi si, za kolik se před 89 nechal postavit dům, kolik byla bezúročná půjčka, kolik byla úročná, jaký byl průměrný plat, kolik lidí dosáhlo na průměrný plat, za kolik jsi získal pozemek do osobního užívání. Pak srovnávej. Jenže tohle ty neuděláš a budeš opět jen lacině kafrat 8-s:no:
Blb nejsem, ale mám charakter, to slovo ani neznáš. Už jen to, že se Filip hlásí k ideologii, která má na svědomí miliony obětí, si zaslouží opovržení. To, že ho uznavaš svědčí o tvém charakteru. Ale dobré to vědět, aspoň vím, že jsem se s tou lůzou trefil.
Ano, máš charakter naprosto povrchního sobce. Doufám, že stejně odsuzuješ i křesťanství a křesťany, v jehož jménu zahynuly miliony lidí. Doufám, že stejně odsuzuješ demokracii, která vzešla z řeckořímských základů potlačování práv jiných lidí, v jehož jménu zahynuly taktéž miliony lidí.
Je třeba to posuzovat vzhledem k době. Ve středověku byla trochu jiná doba s jinými hodnotami. Takto se chovala každá civilizace, která chtěla dosáhnout co největšího rozmachu. To se nedá ani srovnávat se zvěrstmi od komančů.
A i kdyby to srovnat šlo, tak křesťané se za svou minulost několikrát omluvili. Narozdíl od komančů.
Téměř 31 % obyvatel České republiky je přesvědčeno o tom, že bydlení bylo dostupnější před rokem 1989. Ukázal to alespoň průzkum, který realizovala společnosti Stem Mark. To jen tak na okraj.
To není vysoké procento.Bydlení není stavění, pro spoustu lidí bylo dostupnější v tom, že byt dostali.
Našel jsem ti statistiku. V roce 1985 bylo postaveno něco přes 11 tis. rodinných domů. Od roku 2003 se staví každoročně přes 20 tis. Kde udělali soudruzi chybu?
znovu, najdi si to, co jsem ti psal výš. Pak se můžeme věcně bavit. A k tvé otázce - co třeba bytová výstavba, že...?
A tady máš časovou řadu, tak se pokochej (str.2)...
[odkaz]
Namátkově budu citovat: "Na samotné dno, pomineme-li ovšem první poválečná léta až do roku 1948, klesla bytová výstavba v roce 1995, kdy bylo v republikovém úhrnu dokončeno jen 12 998 bytů, což představovalo 1,26 bytů na 1 000 obyvatel. ". To je statistika, co??
To je počet bytů, tak je logické, že nejvíc jich přibylo, když byl panelakový boom. To není statistika finanční dostupnosti. Dříve se byty nekupovali ale fasovali
Vraťme se k těm barákům, jak je možné, že se dnes staví 2X vice rod. domů, když za komančů si mohl stavět kdokoliv kdo chtěl? >:D
Kdyby se za komančů byty nefasovaly , tak by byla víc jak půlka obyvatel bezdomovci. Dnes už si mohou dovolit byty kupovat.
A kdo asi staví/stavěl rodinný domky. Stát pro sebe? >:D jsou to rodinné domy postavené občany pro svoji bytovou potřebu. Jestli seženeš lepší statistiku o výstavbě barákům, sem s ní.
opět str. 2 Tvůj kapitalistický zázrak opravdu nevidím >:D >:D >:-[]
P.S. Použiju-li tvoje argumenty, pak za socíku nafasovali byty a díky tomu, že ty byty, co později za pár peněz zvýhodněně získali do soukromého vlastnictví, si dnes můžou dovolit právě ty RD, že... A přesto se nejvíce RD stavělo v letech 70 až 80, že... >:-[] >:-[]
jo tak, takže kapitalistický ráj na zemi odstartoval až v roce 2005 >:D >:D >:D
No, za mě doufám, že sis aspoň trochu rozšířil své zaslepené obzory :-!
P.S.
[odkaz]
Jo, už jsme s RD opět konečně před r.1989, tedy sice o korejská prsa, ale přece. No, na 25 let kapitalistickýho ráje opravdu solidní výsledek >:-[] >:-[]
No, pokud se ti 4násobek zdá málo. Za 40 kapitalismu to tímto tempem bude zhruba osminásobek :-) Co ty by jsi za to dal, kdyby jsi měl 4násobek platu a mohl sis konečně dopřát pořádný auto. Nemusel bys pak tady zašpkle štěkat komunistické kecy.
Třeba proto, že ses nechtěl stěhovat přes půl republiky, když ti tam komanči nabídli byt.
Jistě, že výstavba před rokem 89 nebyla tolik na dluh, když se většina bytů stavěla za peníze, které komančové ukradli (znárodnili).
Tak čest práci soudruhu. Preference klesají, za pár let budete na 5%.
S bytem to bylo přesně naopak - dostal jsi jej naopak tam , kde jsi dostal práci, ty chytráku >:-[] Ono totiž ti soudruzi, kterýma tak pohrdáš, aspoň věděli, že když denně strávíš 3h dojížděním za prací, tak si stát přidělá jen problémy.
Jestli tu chceš vést debatu na téma, co kolik toho ukradli komanči vs. kolik se toho rozkradlo po r.1989, tak s chutí do toho >:-[] Ono totiž ti komanči zas tak úplně nekradli, tedy rozhodně ne v pozdějších dobách. To, že se dnes tváříme, že mnohé ukradli jen proto, že se po r. 1989 na mnohé nedochovaly listiny, je věcí zcela jinou.
Ty ses na tabulku nedíval? V letech 2002-2011 se postavilo 4X více rod.domů než za posledních 10 let komunismu. Za 40 let komunismu se nepostavilo ani 200 tis. baráků, za kapitalismu to bylo už přes 300 tis. jen do roku 2011.
V meste keď si nemal strannícku knižku a správny kádrový posudok si postavil tak leda prd makový. Všemocná strana ti ani nedovolila kúpiť pozemok. Ešte aj na nejakú drbnutú záhradku na "konci sveta" si potreboval súhlas verchušky.
Ono sa to stavia, keď za fľašku či niečo iné zoženieš tu tehly, tu cement, tu piesok atď.
dnes platim za vodu cca 600kc mesicne (a to mame vodu dost drahou) a i kdyby za komousu byla voda zadarmo, tak dnes vseho poridim mnohem vic nez za komousu.
když jsme u tech aut, tak jestliže dnes projedu cca 200 litru benzinu mesicne za celkem cca 6tis kc, tak i z minimalni mzdy by mi dnes něco zbylo, zatímco za komousu bych za tehdejsich 9kc/litr benzinu projel skoro celou svoji průměrnou výplatu.
abych za průměrnou výplatu dnes koupil tolik benzinu co za komousu, musel by litr dnes stat 100kc. tedy bych za benzin co ja projedu utratil 20tis místo 6 tis a tech 14tis uspora je několikanásobek toho, co dam dnes za vodu
a pokracovat muzes skoro se vsim - jidlem pocinaje a naprostou většinou zboží konce
Barichello: Barák ve stejné kvalitě jako za komančů ? To už za komančů bylo polystyrénové zateplení, duté cihly, plastová nebo eurookna s dvojsklem, podlahové topení, tepelná čerpadla a klimatizace, dálkově řízené brány, sekční garážová vrata, rohové vany, bazény v domech, polykarbonáty, centrální vysavače, plovoucí podlahy, tisíce druhů dlažby a obkladů, elektronické řízení, alarmy a kamery, krbové vložky, halogenová a led osvětlení, kvalitní izolace proti vodě, nerezové doplňky atd ?
Nesmysl. Barák ve stejné kvalitě jako za komančů má dnes akorát cenu pozemku.
Polystyren byl, duté cihly taky, okna s dvojsklem taky. Jenže domy se tehdy nezateplovaly polystyrenem ne proto, jak ty předpokládáš že to hloupé komunisty nenapadlo, ale proto, že nebyl důvod. Levná elektřina, levné uhlí, levné dřevo.
Zkracovátko pro další diskuzi - TOTO NENÍ obhajoba socialismu.
Polysterén už byl v 80. letech, akorát se tehdá dávalo jen 5cm tlouštka, podlahový topení nikdo nepotřeboval, každej si topil v kotli uhlím, nebo měl akumulačky když chtěl mít čisto a klid.
Zbytek nebyl protože na to nebyli technologie, něco nebylo ani na západě v té době.
Jenže železný trubky ti vydržely 35 let, dnešní aušsový plastáky tak 12-15, dnešní vodárna za 15 tis je za 10 let KO, aby ti vydržela tolik co ta komunistická sigma, musíš si koupit za 25 pro menší domek a tak za 40-60 pro velkej. To samý další vybavení. Z čeho sou postavený ty slepeniny za 7 mega s pozemkem z Prahou sem viděl, na vlastní oči, byl sem na todívat s kámošem když sháněl barák.
Abys tam měl to co píšeš tak bud musíš stavět sám, nebo najít šikovné ukrajince, nebo si na klíč připravíš tak 12-15 mega, v témže loklatě co stál ten komunistickej patrovej dům 250 >:D
To ze v tvem okoli nejsou lide schopni postavit kvalitni rodinny dum je problem tech lidi. V mem okoli se stavi kvalitne a dokonce i plastove trubky maji nekteri pres 15 let a stale v pohode.
Vodarna co si pamatuju, tak se v ni otec neustale hrabal a stejen u me babicky, porad nekde problem.
Na klic lze postavit za 3 mega uplne v pohode a v nekterych lokalitach i s pozemkem. Jsi hodne hodne mimo.
Mimochodem tou kvalitou myslis ty rodinne domy ze skvarovych tvarnic, co se staveli za komancu ? V jednom takovem jsem bydlel a dekuji nechci.
Tak to je ale obludná demagogie. Pokud totiž dnes nechceš auto, na které se nyní čeká půl roku (většinou je to jen u některých novinek), máš stovky jiných modelů s mnohem kratší dodací lhůtou nebo sáhneš po skladovce. Jaké jiné možnosti jsi měl za komančů? Pokud si pamatajuju, tak ve 2. polovině 80. let bylo na trhu za Kč doslova jen pár zastaralých krámů a okamžitě ke koupi byly jen odporné Cuceskovi vehykly Dacia 1310 a Oltcit a pak už jen děsivě nekvalitní Rapid 120 z bratislavské BAZky a všechno to byly děsivě předražené krámy... >:-[] >:-[] >:-[]
skladem byly ke konci 80. let běžne i 105ky a 120 a a předtím kocem 70 a poč. 80 let let byly sem tam skladem aldy 1200, 105ky, a některá západní auta, která sem dovezla mototechna. 50 000 Kčs to samo nestálo....
Opravdu jen u některých značek. Kdo spěchá, určitě si v pohodě vybere z těch osatních nebo ze skladovek. S automobilovou komunistickou pustinou plné zoufalé bídy se to opravdu srovnávat nedá ani náhodou! ;-)
Zase to ale mělo jednu výhodu, děda v 68. roce prodal osmiletýho NSU Prince za 35 000 K, přitom ho koupil o dva roky dříve za 33 000 K i se clem ojetýho ze západního Německa >:D >:D To byl holt ten nedostatek skladovek.
Jo, chlapi zapomněli jak před 89 chodili do mototechen se dívat na nove a pro mnoha nedosažitelné auta, jak na svaté obrázky. Pořadníky, noční fronty před mototechnami na to si už někteří ani nevzpomenou.
a co takhle zamyslet se nad tím, jakej byl poměr prodeje ojetin a nových vozů dnes a dříve?? Nic?
Dnes nejsou fronty, jenže kolik vozů se prodá jako ojetiny? Nebýt toho, že jsme zaplaveni vraky z vyspělých zemí Evropy, byla by situace dost možná trochu jiná, že >:-[] Stejně tak by lidi museli mít reálnou kupní sílu na nákup nových vozů...
až do výstavby továrny v Togliatti a naběhnutí plné její výrobní kapacity jaksi neblyo kde ta auta brát. Sojuz byl obrovský, auto chtěl každý. Jenže je vyráběl jen Moskvič, Gaz a ZAZ. ZIS/ZIL a UAZ nepočítám.
Většina Gazů šla jako taxíky, sanitky, policejní vozy, auta pro vládu a ministerstva a úřady, armádu a hospodářství + export. Sem tam význačný umělec, veterán nebo někdo významný darem.
Zbýval Moskvič/Iž a ZAZ, který dělal malá prdítka....
To si pekne vystihol typicku vlastnost sociku - auta chcel kazdy, ale sudruhom trvalo po vojne 25 rokov kym postavili jednu novu autofabriku. Pritom tie na tanky a lietadla rastli ako huby po dazdi.
Stavěli se továrny na stroje pro průmysl a armádu, to mělo prioritu po obnově země zničené válkou. V USA žádná válka nebyla a do SSSR nikdo nepumpoval prachy jako do Německa a Francie pumpovala USA, Británie atd.
Navíc za války byla spousta továren komplet přestěhovaná na sibiř a do vnitrozemí, po válce se to stěhovalo vše zas nazpět do Moskvy, na Ukrjainu atd...
Osobáky neměly prioritu, Togliatti se postavilo proto, že tehdy někdo (tuším Andropov) v politbyru nadhodil, že mezi lidma je moc peněz a nemaj si za ně moc co koupit (byty se přidělovaly zadarmo) tak že by bylo vhodné postavit automobilku aby lidi měli zač utrácet a taky že to pozdvedne životní úroven.
Tak jo, ale teď si už zbývá uvědomit, že v Rusku za celou poválečnou historii byli schopni zkonstruovat jenom jedno úspěšný vlastní osobní auto - Nivu. Země se 120 miliony lidí a podobně konstrukčně "výkonná" jako Jugoslávie. Prostě na individuální potřeby lidí se myslelo až na posledním místě.
To jsem se právě na tom takhle zamyslel ;-) a správně jsem neměl zmiňovat ani tu Nivu, protože jednak že vychází z Fiata a je to teréňák a hlavně byla dostupná jenom hrozně úzkýmu pásmu lidí (vím od těch co v SSSR vyrůstali). Ty gazíky, uaze atd. nepočítám, protože to nejsou primárně auta určená pro masy na denní ježdění ale pracovní vozidla! To je obecně známo že je rusové vyvíjeli a jak je vidět s dobrými výsledky. Navíc oproti Nivě byly ještě daleko hůř dostupný logicky.
Proč jsem zmiňoval tu Jugošku, tam se místo vývinu a výroby především armádních vozidel soustředili na výrobu osobních aut pro běžný lid. Sice nákupem licencí - Fiat, Citroen, Opel, VW, DKW... ale auta byly kdežto centrální plánování SSSR na lidi v tomto ohledu naprosto kašlalo.
Tak si musíš ujasnit o co ti jde, jestli o to, že co měli obyčejní lidi nebo o to, co kdo uměl zkonstruovat.
Protože u mě je furt na prvním místě ten , kdo sestrojil něco prestižního typu ZIl,Čajka i kdyby v tom jezdil jeden člověk na světe než ten, kdo bouchal v licenci něco pro masy.....
Jsme server o autech, že se tady bavíme o nečem jiném je dáno tím, že jakmile je článek o čemkoliv z Ruska nebo východního bloku, vytáhne tu místní sestava že je ted rohlík levnější (na to co je 100-1000x dražšší ale vždy zapomene) atd.
Pokud se chceš bavit čistě o autech, tak technologicky nejvyspělejší byl z východní bloku sojuz, takovou techniku jako oni nikdo jiný neuměl, at už vojenskou nebo civilní. Jediný konkuent bylo USA v globálu, co se týče jednotlivých částí pak i určité západní země. Ale v globálu umělo tak široké spektrum techniky jen USA, nepostižené válkami, s mozky z celého světa co tam utekly kvůli tomu že by je v eveopě zavřeli (zloději, vrahové, vyděrači, co se měli špatně (hlavně irovoé, angličani) - zejména před rokem 1900 + před válkou židi, němečtí vědci a experti + po válce nacisti co něco uměli a další mozky co pak utekli z východního bloku.
Je tak celkem logické, že USA se to dělalo líp, když měli mozky a nemuseli dohánět válečné škody a měli tak cca 30 let náskok.
Ty musis byt v te nasi zemicce strasne smutny. Stale se divim, ze nemas sbalene kufry a s jizdenkou nemiris do toho raje na vychode. Prosim udelej to, smutno nam nebude. Uplna vidim, jak usinas s rudou vlajkou nad posteli a z policky se na tebe smeje taticek Stalin.
Kdyz jsi tu zminil tu Ameriku a rok 1900. Tak se podivej kam to v te Americe technologicky, hospodarsky dotahli a kam Rusko.
Ještě se podívej v jakém stavu bylo USA v roce 1917 a v jakém Rusko v roce 1917. Už za cara/Kerenského měli na USA ztrátu tak 15-20 let >:D
Tatíčka Stalina skutečně neobdivuji a rudou vlajku doma nemam, blbý co :-)
Ale srovnváat Jugoslávii a sojuz na poli techniky může jen automobilový anfalbet a anebo člověk co o tom ví naprostový kulový. Bohužel ke tvé smůle nejsem ani jedno, takže ti na tvé liché úvahy nemůžu kejvat, jelikož mam tu ruskou techniku jako koníček (vedle té americké) .
Narozdíl od většiny z vás co znáte žigul a T-34 akorát tak >:D
Já vůbec nepopírám, že měl SSSR technologický náskok ve spoustě odvětví, taky třeba úroveň technologie obloukového svařování tam byla asi tak 50 let napřed oproti USA.
Jenže tady se bavíme o automobilizmu, a tam svaz zaostával v produkci na obyvatele i právě oproti Jugoslávii. I v nejchudší části dnešního Chorvatska, na vesnici měla od začátku 70. let auto každá druhá rodina. Většina aut byla jugoslávské výroby sice licenční ale byly. My jsme tam měli v 70. letech dokonce dvě auta v rodině kupovaná jako nová. Zato v Rusku jeden známej se dostal k autu - ojetý toyotě z Jap. až v roce 1991. Nevlastní děda měl od roku 1982 auto po dlouhou dobu jako jediný v ulici v Doněcku a to žigula nulajedničku.
Prostě dostupnost aut pro normální lidi tam byla šílená. A jejich vývoj šel stranou.
I tak v v těch 60 letech kdy ještě nebyly osobáky prioritou jich vyráběli ročně 200 000, na jednu stranu malé číslo, na druhou 200 000 nových aut každý rok na silnici není úplně málo. A jak si viděl po válce přitáhli vojici do sojuzu stovky kořistních německých aut Horch, Mercedes atd.
Tak odhad, že v roce 1917 mělo Rusko na USA ztrátu tak 15-20 let mě upřímně rozesmál. Co se týče průmyslu, vědy a techniky, tak to bylo tak minimálně dvojnásobek, ovšem co se týče úrovně polečensko-politické či civilizační, tak tam byl rozdíl minimálně století, nebo spíš ještě mnohem víc! >:D >:D >:D
Pust si laskavě dokument o historie Togliatti, tam to říká člověk z bývalého vedení Avto VAZ.
Za co by lidi v tm sojuzu ty peníze asi utráceli, když byty dostali zadarmo, za jídlo a nájem? nebo nějaké cetky? Přemýšlej.....
A čti pozorně, já psal že mezi lidmi v SSSR byl spousty volných peněz, ne že stát měl na kontě miliardy volných peněz >:D >:D >:D
Kde by je ten stát asi bral, když furt něco budoval, dotoval a od 70. let se to pak začlo mohutně rozkrádat na všech úrovních >:D
To nebyl Andropov, ale Kosigin. Ale budiž tomuto členovi politbira tento bohulibý záměr přičten k dobru. Výstavba VAZu byla jedna z mála pozitivních věcí, které říše zla zvaná SSSR za více než 7 desetiletí své existence učinila... :-!
tenhle clanek popisuje dobu, kdy se zigul uz minimalne 15 roku vyrabel.
jo, hlavne ze byly ty tanky
rusko se dnes vraci zpet do doby, kdy krachlo a s nim celej východní blok.
doufejme, ze z toho casem vyleze něco smysluplného...
Ronald Reagan vedel dobre vtipy: Prisiel rus kupit auto, doniesol peniaze a pan u prepazky mu povedal - "Ok, po auto si pridite o 10 rokov" a rus odpoveda - "Doobeda alebo poobede? Pretoze doobeda mi domov pridu instalateri". >:D
V žiadnom prípade by som nechcel späť socializmus, no fakt, že si ľudia autá viac vážili a každý sa k nim nedostal, mali na mestá pozitívny vplyv. Divoké 90. roky bez akejkoľvek regulácie zapríčinili, že to u nás na sídliskách vyzerá ako v Moskve. Nie je podľa mňa normálne, že štvorčlenná rodina žijúca v panelákovom byte má aj tri autá. Sú to zle nastavené priority mesta, ale aj občanov (chodiť MHD je ešte stále pre lúzy).
Neviem ako sa tento problém rieši na západe, ale predpokladám, že inak ako reguláciou to žiaľ nejde, ale to ešte potrvá, kým to u nás ľudia pochopia.
To by ovšem veřejná doprava nesměla být tunelována a musela skutečně plnit službu veřejnosti. Jenže MHD u nás je předražená, nekonkurenceschopná, neefektivní. Stačí připomenout kauzu Neographu nebo třeba nákup nových pražských tramvají Škoda 15T...
Do pražskej MHD moc nevidím. Viem len porovnať tú v Brne s Bratislavou. Kvalita vozového parku je už síce porovnateľná, ale inak je brnenská MHD tak o osem rokov napred od bratislavskej.
Na druhej strane, mnohí sú už tak pohodlní, že ak by mali prejsť 300 metrov k zastávke a nedajbože prestupovať, tak už automaticky berú auto.
MHD bohužel stojí a padá na posledních kilometrech. K čemu ti je, že se relativně snadno dopravíš někam, odkud musíš další čtvrthodinu/půlhodinu do cíle jít pěšky...
Navíc ona ta MHD bohužel ani zas tak levná není. Auto nevychází o moc dráž a já se musím zákonitě ptát, kam jdou ty peníze z jízdného? Tím spíš, že je dost dotované krajem. No, malá nápověda - řidiči to opravdu nejsou. Ale hlavně že se stále kupují nové a nové autobusy, tu euro4, tu euro5, tu euro6...
Tak to boli v Sovietskom zväze na tom ešte dobre...
Pokiaľ sa v SSSR čakalo na auto "len" 8 rokov, tak to nebolo až také zlé. A po takom čakaní občan dostal plnohodnotné auto Lada alebo Moskvič.
Vo východnom Nemecku zapisovali ľudia do poradovníku na Trabanta deti hneď po ich narodení. Aby keď budú plnoletí, sa dostali v poradovníku na prvé miesto...