reklama


6.10. 2013 Petr Barták

Jak se měří nebezpečnost silnic: Dokážeme ovlivnit budoucnost?

 

Některé silnice mají špatnou pověst, umírá na nich zbytečně moc lidí. Aby se dalo ztrátám na životech zabránit, měří se jejich nebezpečnost. Jak takové měření a vyhodnocování vypadá?

Stojíme na okraji středočeského Řevničova a sledujeme, jak osádka inspekčního vozu společnosti AF–CityPlan instaluje na octavii polepy a oranžový maják. Na čelní sklo pak dvě kamery, GPS vysílač a notebook se speciálním systémem, vyvinutým Evropským programem hodnocení silnic EuroRAP. Do počítače inspektoři zaznamenávají přibližně 60 parametrů analyzované komunikace. Až bude inspekční cesta hotová, doplní se ještě data z policejních statistik. Výsledná zpráva, kterou zadává a platí správce silnice, by měla sloužit k odstranění nebezpečných míst.

Silnice hrůzy

A za chvíli už se zapnutým majákem jedeme silnicí I/16 mezi Řevničovem a Slaným, která je pověstná množstvím nehod a obětí. „Celkem sledujeme 343 úseků dálnic a silnic první třídy. Tahle patří mezi skutečně nejhorší,“ potvrzuje Roman Turza ze společnosti AF-City-Plan, která se hodnocením nebezpečnosti komunikací zabývá. Kamery snímají silnici, dopravní značení a chyby, které se na ní nacházejí. A že jich je. Nepřehledná křižovatka v zatáčce za stromy, hluboké koleje s výmoly a výtluky od těžké nákladní dopravy, nevhodně umístěné zastávky autobusu, chybějící nebo výrazně opotřebené dopravní značení, přechody pro chodce v zatáčkách, neoznačené výjezdy z polí i soukromých pozemků a podobně. Všechny závady zaznamenává operátor inspekčního vozu Karel Kocián do programu EuroRAP v počítači. „Kamera problém zabere. GPS signál jej automaticky přiřadí k místu, kterým právě projíždíme – a to s přesností na osm metrů,“ vysvětluje. Zároveň při jízdě do programu zařazuje veškeré dopravní značení, které se na silnici nachází. „Je tak jasné, zda případnou nehodu může způsobit třeba absence dopravní značky,“ vysvětluje.

Během cesty se setkáváme i s úseky, které nahánějí až hrůzu, přitom řešením zůstává pouze omezující dopravní značení. Například hned za Řevničovem v zatáčkách na příkaz značek snižujeme rychlost z devadesátky na padesátku a následně třicítku, pak přichází zúžení do zatáčky se špatným výhledem. To všechno kvůli hlubokým kolejím na silnici.

Cesta k nápravě

Celou asi dvacetikilometrovou trasu jsme projeli a zaznamenali všechny bezpečnostní defi city, inspekční jízda skončila. Práce na posudku ale není hotova. Do dat z cesty se ještě zapracovává analýza úseku, kde se používají i podrobná data od policie o dopravních nehodách. „Víme z nich kdy, kde přesně a s jakými následky se nehoda odehrála – samozřejmě bez osobních dat,“ podotýká Kocián. „Údaje z policejních statistik nám pomáhají určit příčinu nehody a zároveň navrhnout řešení, která by situaci na konkrétním místě zlepšila,“ vysvětluje postup.

AF-CityPlan přitom nezpracovává hodnocení pouze v rámci programu EuroRAP, ale i přímo pro správce pozemních komunikací, Ředitelství silnic a dálnic. Takový posudek pak obsahuje vícero variant řešení každého problému: zpravidla levnější jako vylepšení dopravního značení, ale i nákladnější, třeba stavební úpravy. Cesta od vyhodnocení závad k jejich skutečnému odstranění je však zdlouhavá a mnoho identifikovaných rizikových lokalit zůstává po řadu let neošetřeno. "Důvodem bývá především nedostatek peněz,“ dodává Kocián.

V hledáčku místních

Protože jsme se pohybovali pomalu, chyby fotili a zaznamenávali pro naši reportáž, měřicí vůz neunikl pozornosti místních. Někteří nás nedůvěřivě okukovali, jiní však hned lákali na další oblasti mimo inkriminovaný úsek. Třeba osádka bílé dodávky nás zavedla k mostku u obce Libovice. Při jeho projíždění nás nadhodil výmol, který se v mostku před dvěma lety rekonstruovaném údajně objevil hned po opravě. Nebyli jsme sami, koho reakce auta na silnici překvapila. Jen chvilku před námi tam jel automobil s vozíkem, z něhož vyskočil náklad – polystyrenové desky. Řidič je právě sbíral v příkopech. „Takových míst je tady v okolí více. Když jsme se proti špatné opravě třeba tohohle mostku ohradili, správce silnice nám řekl, že je to čerstvě zrekonstruované a nejsou tam závady,“ kroutil hlavou muž v červených montérkách. A ještě jeden postřeh závěrem – znovu jsme se přesvědčili, jak na motoristy působí auto s majákem. Jak řidiči projíždějících náklaďáků, tak osobních vozů a dodávek při jeho spatření zpomalovali.

Jak se hodnotí silnice

Prvním protokolem EuroRAP je rizikové mapování. Úsek se posuzuje podle míry rizika, že se na něm stane vážná dopravní nehoda, a to při dodržování všech předpisů. „Tedy že řidič pojede dovolenou rychlostí, nebude pod vlivem alkoholu a podobně,“ vysvětluje Roman Turza. Vliv na stanovení rizikovosti úseku má intenzita dopravy, množství nehod a podobně. Pak nastupuje bezpečnostní inspekce průjezdem vozidla. Ta posuzuje stav vozovky, dopravního značení a případný vliv parametrů na vznik nehod. Cílem celého snažení je odhalení, proč na daném místě ke karambolům dochází a jak lze jejich příčiny co nejvíce eliminovat.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek

Po více než měsíci odkladů, zmatků a nepokojů se…

Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici

Řecký účetní dvůr v pondělí schválil prodej řeckých drah…

Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí

Facebook hodlá zavést v Německu jako druhém státě po USA…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity: Řešit budou Trumpa a Čínu

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity:…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začíná každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

„Mám obrovskou radost. Ani to neumím popsat. Nikdy v životě jsme totiž nic nevyhráli,“ prozradil včera Blesku…

 

iSport.cz

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou vystřídat Costu v Chelsea

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou…

O jeho budoucnosti v Chelsea se má rozhodnout brzy. Útočník Diego Costa si každopádně hádkou s trenérem Antoniem…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

 
 
reklama