6.10. 2013 Petr Barták

Jak se měří nebezpečnost silnic: Dokážeme ovlivnit budoucnost?

 

Některé silnice mají špatnou pověst, umírá na nich zbytečně moc lidí. Aby se dalo ztrátám na životech zabránit, měří se jejich nebezpečnost. Jak takové měření a vyhodnocování vypadá?

Stojíme na okraji středočeského Řevničova a sledujeme, jak osádka inspekčního vozu společnosti AF–CityPlan instaluje na octavii polepy a oranžový maják. Na čelní sklo pak dvě kamery, GPS vysílač a notebook se speciálním systémem, vyvinutým Evropským programem hodnocení silnic EuroRAP. Do počítače inspektoři zaznamenávají přibližně 60 parametrů analyzované komunikace. Až bude inspekční cesta hotová, doplní se ještě data z policejních statistik. Výsledná zpráva, kterou zadává a platí správce silnice, by měla sloužit k odstranění nebezpečných míst.

Silnice hrůzy

A za chvíli už se zapnutým majákem jedeme silnicí I/16 mezi Řevničovem a Slaným, která je pověstná množstvím nehod a obětí. „Celkem sledujeme 343 úseků dálnic a silnic první třídy. Tahle patří mezi skutečně nejhorší,“ potvrzuje Roman Turza ze společnosti AF-City-Plan, která se hodnocením nebezpečnosti komunikací zabývá. Kamery snímají silnici, dopravní značení a chyby, které se na ní nacházejí. A že jich je. Nepřehledná křižovatka v zatáčce za stromy, hluboké koleje s výmoly a výtluky od těžké nákladní dopravy, nevhodně umístěné zastávky autobusu, chybějící nebo výrazně opotřebené dopravní značení, přechody pro chodce v zatáčkách, neoznačené výjezdy z polí i soukromých pozemků a podobně. Všechny závady zaznamenává operátor inspekčního vozu Karel Kocián do programu EuroRAP v počítači. „Kamera problém zabere. GPS signál jej automaticky přiřadí k místu, kterým právě projíždíme – a to s přesností na osm metrů,“ vysvětluje. Zároveň při jízdě do programu zařazuje veškeré dopravní značení, které se na silnici nachází. „Je tak jasné, zda případnou nehodu může způsobit třeba absence dopravní značky,“ vysvětluje.

Během cesty se setkáváme i s úseky, které nahánějí až hrůzu, přitom řešením zůstává pouze omezující dopravní značení. Například hned za Řevničovem v zatáčkách na příkaz značek snižujeme rychlost z devadesátky na padesátku a následně třicítku, pak přichází zúžení do zatáčky se špatným výhledem. To všechno kvůli hlubokým kolejím na silnici.

Cesta k nápravě

Celou asi dvacetikilometrovou trasu jsme projeli a zaznamenali všechny bezpečnostní defi city, inspekční jízda skončila. Práce na posudku ale není hotova. Do dat z cesty se ještě zapracovává analýza úseku, kde se používají i podrobná data od policie o dopravních nehodách. „Víme z nich kdy, kde přesně a s jakými následky se nehoda odehrála – samozřejmě bez osobních dat,“ podotýká Kocián. „Údaje z policejních statistik nám pomáhají určit příčinu nehody a zároveň navrhnout řešení, která by situaci na konkrétním místě zlepšila,“ vysvětluje postup.

AF-CityPlan přitom nezpracovává hodnocení pouze v rámci programu EuroRAP, ale i přímo pro správce pozemních komunikací, Ředitelství silnic a dálnic. Takový posudek pak obsahuje vícero variant řešení každého problému: zpravidla levnější jako vylepšení dopravního značení, ale i nákladnější, třeba stavební úpravy. Cesta od vyhodnocení závad k jejich skutečnému odstranění je však zdlouhavá a mnoho identifikovaných rizikových lokalit zůstává po řadu let neošetřeno. "Důvodem bývá především nedostatek peněz,“ dodává Kocián.

V hledáčku místních

Protože jsme se pohybovali pomalu, chyby fotili a zaznamenávali pro naši reportáž, měřicí vůz neunikl pozornosti místních. Někteří nás nedůvěřivě okukovali, jiní však hned lákali na další oblasti mimo inkriminovaný úsek. Třeba osádka bílé dodávky nás zavedla k mostku u obce Libovice. Při jeho projíždění nás nadhodil výmol, který se v mostku před dvěma lety rekonstruovaném údajně objevil hned po opravě. Nebyli jsme sami, koho reakce auta na silnici překvapila. Jen chvilku před námi tam jel automobil s vozíkem, z něhož vyskočil náklad – polystyrenové desky. Řidič je právě sbíral v příkopech. „Takových míst je tady v okolí více. Když jsme se proti špatné opravě třeba tohohle mostku ohradili, správce silnice nám řekl, že je to čerstvě zrekonstruované a nejsou tam závady,“ kroutil hlavou muž v červených montérkách. A ještě jeden postřeh závěrem – znovu jsme se přesvědčili, jak na motoristy působí auto s majákem. Jak řidiči projíždějících náklaďáků, tak osobních vozů a dodávek při jeho spatření zpomalovali.

Jak se hodnotí silnice

Prvním protokolem EuroRAP je rizikové mapování. Úsek se posuzuje podle míry rizika, že se na něm stane vážná dopravní nehoda, a to při dodržování všech předpisů. „Tedy že řidič pojede dovolenou rychlostí, nebude pod vlivem alkoholu a podobně,“ vysvětluje Roman Turza. Vliv na stanovení rizikovosti úseku má intenzita dopravy, množství nehod a podobně. Pak nastupuje bezpečnostní inspekce průjezdem vozidla. Ta posuzuje stav vozovky, dopravního značení a případný vliv parametrů na vznik nehod. Cílem celého snažení je odhalení, proč na daném místě ke karambolům dochází a jak lze jejich příčiny co nejvíce eliminovat.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Petici proti unijní regulaci zbraní podepsalo 100 tisíc lidí, teď ji projedná Senát Petici proti unijní regulaci zbraní podepsalo 100 tisíc lidí, teď ji projedná Senát

Kvůli petici proti unijní regulaci zbraní, kterou podle…

Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun

Hodnota zakázek na komunikaci z veřejného sektoru se v…

Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří

Týden testování a ostrý provoz. E-shop nejvýdělečnějšího…

Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu

Česká společnost Liglass Trading CZ zatím nechce zaplatit…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 





 
Porsche 911 (964) RS Touring: Jeden z jedenácti exemplářů čeká na nového majitele

Porsche 911 (964) RS Touring: Jeden z jedenácti exemplářů čeká na nového majitele

Dnes 17:53

Nenápadné a zároveň velmi extrémní a vzácné je Porsche 911 RS Touring z roku 1992, které do své aukce zařadila britská společnost Silverstone Auctions.




Blesk.cz

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned se zranila!

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned…

Berenika Kohoutová (26) překvapuje televizní diváky svými výkony v Tvoje tvář má známý hlas, přesto si našla…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

Krosček do zad a rychlý pád na zem? Extraliga má jasno: Simulant!

Krosček do zad a rychlý pád na zem? Extraliga má…

A už to extraligou zase sviští. Tenhle souboj byl přihraný, tady máš pokutu, hezky 10 % z platu dolů. Tenhle…

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze Sparty musí zapracovat

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze…

Hokejová extraliga má za sebou už pět kol. Jak si po rozjezdu sezony zatím vedou brankáři? Kdo se může na…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…