12.9. 2013 Petr Barták

Jak se opravuje D1: Zavrtáni pod dálnicí

 

Okolo rekonstruovaných úseků D1 jezdí denně tisíce Čechů. Podívali jsme se na místa, kam se nikdo z vás nedostane.

ŠTERNOV – PSÁŘE

V deštivém dopoledni jsme si vzali pevné boty, vesty a ochranné přilby a vydali se na prohlídku nejbližšího rekonstruovaného úseku D1 u Prahy – mezi 41. a 49. kilometrem. V oficiálních zprávách Ředitelství silnic a dálnic se píše, že mezi Šternovem a Psáři se aktuálně pracuje na rozšíření dálnice. Jak se to dělá?

Rozšiřování vozovky…

„Jako první krok se odstraňuje povrchová vrstva asi 25 cm silné cementobetonové desky. Zároveň se podle toho, jestli se konkrétní úsek zařezává do svahu, či je naopak vyvýšený nad okolní terén, vedle vybagrovává zemina, nebo naopak nasýpá kámen, stěrkové drti a další materiály, třeba odtěžené přímo z dálnice. Recykluje se například vrchní vrstva a přímo na místě se pak zapracovává do nižších pater podkladu dálnice,“ vysvětluje stavbyvedoucí úseku Tomáš Cvach ze společnosti Eurovia. Rozšíření se vytváří stupňovitě, dolní vrstva má vždy širší základnu než ta nad ní. Je to kvůli tomu, aby těleso dálnice neujelo do strany. Všechny vrstvy se hutní. To znamená, že se do nich přidává kamenivo a následně se válcují, případně skrápí vodou. Ale musí být v přesném poměru ke zhutňované směsi štěrkodrtí. „Kdyby jí bylo příliš málo, vrstva by se dokonale nespojila a rozsýpala by se.Pokud by jí bylo naopak příliš mnoho, rozbředala by a nedržela pohromadě. I proto se směs, v níž není žádný cement ani vápno, míchá v betonárce,“ popisuje stavbyvedoucí. A když je okraj podmáčený nebo se tam v důsledku léta zanedbané kanalizace z dělícího pásu stahuje voda? „To pak musíme přece jen zamíchat cement nebo vápno, případně obojí,“ vysvětluje. Vápno se přidává, aby se vrstva vysušila, cement se využívá k jejímu dalšímu zpevnění. Na takto zpevněnou vrstvu přijedou stroje, gradery vrstvu srovnají a válce uválcují. Na ně se pak položí další vrstva z jiného materiálu. Navrch se přikládá asi 20 cm vysoký asfalt. A hloubka vybrání? Místy je tak hluboké, že jsme ani neviděli na silnici. To znamená okolo dvou metrů.

… i dálničního mostu

Rozšiřování mostu vypadá hodně zajímavě. Po odstranění zábradlí a vrchní vrstvy šlo dolů několik asi metr širokých a zhruba pětatřicet metrů dlouhých dílů mostovky. Jeden zborcený zbytek je ještě na břehu říčky Blanice vidět. Nahoře na tělese dálničního mostu pracují dvě party dělníků s pneumatickými kladivy, odkrývají železné zpevňovací sítě a ohýbají je. „Až se na pilíře položí nová, o tři čtvrtě metru rozšířená mostovka, sítě se zase narovnají. Spojí se s těmi, které se budou na novou mostovku umisťovat. Smyslem je co největší pevnost mostu,“ vysvětluje Tomáš Cvach. Nové nosníky se budou pokládat už v polovině měsíce.

LHOTKA – VELKÁ BÍTEŠ

Protože nám jeden úsek nestačí, vydáváme se ještě na Moravu k Velké Bíteši, mezi 153. a 162. kilometr dálnice. Tam se práce od května dostaly do dvouměsíčního skluzu, dokonce se o prázdninách několik týdnů nepracovalo. „Změnou proti stavu před částečným přerušením prací je skutečnost, že jsme díky jednání s ŘSD našli způsob, jak se postavit k technickým problémům a jak jim dát právní rámec odpovídající všeobecným obchodním podmínkám,“ říká vedoucí projektu rekonstrukce této části dálnice Jiří Krátký ze společnosti OHL ŽS.

I proto na úseku takový ruch jako mezi Šternovem a Psáři není. Podle Krátkého za to částečně může skutečnost, že i v den naší reportáže měli stavbaři na práci vyhrazen jen jeden jízdní pruh, v dalších dvou normálně jezdila auta. A teprve minulé úterý odpoledne dostal od ministerstva dopravy povolení přestavět na provoz 2 + 1/1, tedy jeden ve směru na Prahu v jednom páse a tři na Brno, z toho jeden vedený protisměrem. „Konečně se budeme moci pořádně rozjet,“ říká Krátký. Aktuálně se tu po skončeném frézování vozovky pracuje v násypech, vybagrováno je na půl metru pod hranou dálnice.

Úzký pás…

Už pár desítek centimetrů za značkami směrem ke krajnici je velký schod od vyfrézované krajnice. „Máme kvůli tomu velmi málo místa na zajíždění a hlavně vyjíždění nákladních aut a práci stavebních strojů,“ posteskne si mistr stavby Lukáš Luka. Nepopírá přitom, že stavbařům na úseku Šternov – Psáře trochu závidí, protože na části úseku mají odstavné nebo stoupací pruhy. To tady na rovině u Bíteše není.

Brzdíme u místa nakládání vybourané betonové vozovky. Necelý metr široký a 25 centimetrů vysoký pás odříznutý od tělesa dálnice už je rozbouraný strojním kladivem a bagr kusy nakládá na přistavené tatrovky. Obdivujeme, jak strojník bagru zvládá naložit rozbité kusy betonu do lžíce a nasypat do korby, a to tak, aby ani centimetrem nepřesahoval do pruhu, kde jezdí hlavně kamiony a nákladní auta. A přitom popojíždět.

Zastavujeme se také v místě prací u mýtné brány. Zatímco s ní se hýbat nebude a výkop slouží především ke zhutnění podkladových vrstev, blízký mostek čeká odbourání a následné rozšíření. Těleso brány bude sice úplně na okraji nové vozovky, ale střet auta s branou by hrozit neměl. „V pásmu sto metrů před branou a dvacet metrů za ní bude svodidlo, aby nedošlo ke styku s její konstrukcí,“ uklidňuje nás Krátký. Hodně nepříjemné jsou výjezdy ze staveniště na dálnici. Musíme dlouho čekat, než se uvolní místo, navíc trpí auto kvůli schodu.

… a virtuální most

Také se ocitáme v místě, kde byl asanován most přes dálnici mezi obcemi Jáchymovice a Holubí Zhoř. Silnice k bývalé spojnici mezi oběma „břehy“ je samá díra a výmol, tak akorát pro traktory, říkáme si. „Most byl skutečně postaven a zase bude vlastně jen kvůli spojení s obhospodařovanými pozemky za dálnicí,“ potvrzuje naše úvahy o významu mostu Luka. Z původního tělesa zbyly jen dvě opěry ve svazích dálnice. „Obě krajní čeká oprava a zesílení, mezi jízdní pásy se přidá středový pilíř, který tam předtím nebyl,“ upřesňuje Luka. Mostovka se podle něj bude na pilíře pokládat až při kompletním vytváření nového tělesa dálnice příští rok, aby nedošlo k omezení dopravy.

RESUMÉ

Řidiči osmdesátku nedodržují…

A jak vypadá koexistence prací a dopravy na dálnici? Dělníci i technika se pohybují ve vymezeném pásmu, nic nepřečnívá do jízdního pruhu. Kamiony ani osobní auta však povinnou osmdesátku nedodržují a ani se jim nedivíme. Že v místech, kde se nepracuje, sešlápnou plyn, je pochopitelné, zdržovat se ve zúžených úsecích nikdo nechce. Ale že rychlost neuberou ani tam, kde se pracuje? „Řidiči sice dělníky vidí, ale devět z deseti nezpomalí. Přitom kdyby třeba kamionu praskla guma, nechci důsledky pro něj ani naše pracovníky na stavbě raději domyslet. Naštěstí se nám takové situace vyhýbají,“ říká Tomáš Cvach. Stavbaři často také vracejí zpět posunuté dělicí značky. I když mají 25 kilogramů těžké podstavce, nákladní auta je posouvají do staveniště nebo porážejí. „Na správné místo je stavíme i několikrát za den,“ popisuje Jiří Krátký.

… a dopraváky nevidíme

Pomáhají stavbařům policisté? „Když je zavoláme, třeba na bourání mostů, je spolupráce s nimi opravdu skvělá,“ říkají Cvach i Krátký. „Že by tu ale někde měřili, to jsem za celou dobu stavby snad ani neviděl,“ popisuje Cvach. „Passaty stojí na vjezdu a výjezdu do úseku, jak bylo domluveno, ale jestli někoho pokutovali, nevíme. Každopádně rychleji než 80 km/h tu jezdí drtivá většina aut. A nemění se to,“ prozrazuje mistr na stavbě Lukáš Luka.

Co se bude ještě letos dělat?

Šternov – Psáře

Skluz kvůli podmáčené krajnici je asi týden. Do konce září by mělo být hotové rozšíření, pak do konce listopadu zbývají ještě práce v dělicím pásu. Tam se bude vyměňovat kanalizace a kontrolovat, případně znovu natahovat kabeláž k mýtným branám, hláskám a dalším. Hotovo by mělo být do konce listopadu – pak je až do konce února technologická přestávka.

Lhotka – Velká Bíteš

Zpoždění kvůli nestabilní krajnici je asi dva měsíce. Do konce letošní sezony, což znamená konec listopadu, chtějí stavbaři ukončit rozšiřování tělesa ve směru na Prahu a udělat i rekonstrukci středového odvodnění a kabeláže, případně jej dokončit před začátkem jarních prací. Celý úsek by měl být kompletně hotov příští podzim.

Sendvič dálnice (shora dolů)

1. Stávající vozovka dálnice
Betonová vozovka 24 cm
Obalovaný štěrkopísek 4 cm
Cementová stabilizace 20 cm
Hutněny štěrkopísek 11 cm
Filtrační štěrkopísek 15 cm
2. Provizorní rozšíření ve směru na Prahu (opravovaná vozovka)
Obrusná asfaltová vrstva 4 cm
Geokompozit (výztužná mříž, které zpevňuje konstrukci vrstvy)-
Druhá podkladní živičná vrstva 7 cm
První podkladní živičná vrstva 10 cm
Mechanicky zpevněné kamenivo minimálně 26 cm
Vrstvy štěrku a kameniva 20 - 300 cm
3. Skladba nové vozovky (budované v příštím roce)
Betonová vozovka (dvouvrstvá) 27 a 9 cm
Recyklace stabilizace na místě 22 cm
Hutněny štěrkopísek a filtrační štěrkopísek zůstává současný-
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Pojistné podvody loni přesáhly miliardu korun Pojistné podvody loni přesáhly miliardu korun

Objem odhalených pojistných podvodů v roce 2017 přesáhl…

Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu

Pražský magistrát z noci ze čtvrtka na pátek uzavře…

Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného

Ruská policie pronikla do petrohradské kanceláře vůdce…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Dnes 12:51

Velké vozy značky Citroën měly vždycky své zvláštní kouzlo, ale postupně se začaly vytrácet. Nyní ale svítá naděje, že se velkého nástupce opět dočkáme. Jak by mohl vypadat a kdy jej očekávat?




Blesk.cz

Další blogerka na scéně? Sdílení má smysl, tvrdí Klusová

Další blogerka na scéně? Sdílení má smysl, tvrdí Klusová

Mnoho známých žen má v poslední době pocit, že mají co sdělit světu a tak si zakládají na internetu blogy nebo…

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc jsem nevstal ani z postele!

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc…

Proslavily ho nahé fotky Jany Švandové (70), Míši Kuklové (49) a Markéty Hrubešové (45). Dávno předtím ale…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na nabídku XFN

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na…

To, že je Patrik Vrbovský alias Rytmus povahou bojovník, ví asi každý. Jeho písně jsou toho důkazem. Nyní se ale…

 

Reflex.cz

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany důvod bát se předčasných voleb?

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany…

Po demisi první vlády Andreje Babiše se má všeobecně za to, že to bude opět šéf hnutí ANO, kdo dostane od…

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při nebezpečném saltu si zlomila vaz

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při…

Byla jedním z největších talentů v dějinách moderní gymnastiky. Vynikala hbitostí, přesností i ženskou ladností.…