12.9. 2013 Petr Barták

Jak se opravuje D1: Zavrtáni pod dálnicí

 

Okolo rekonstruovaných úseků D1 jezdí denně tisíce Čechů. Podívali jsme se na místa, kam se nikdo z vás nedostane.

ŠTERNOV – PSÁŘE

V deštivém dopoledni jsme si vzali pevné boty, vesty a ochranné přilby a vydali se na prohlídku nejbližšího rekonstruovaného úseku D1 u Prahy – mezi 41. a 49. kilometrem. V oficiálních zprávách Ředitelství silnic a dálnic se píše, že mezi Šternovem a Psáři se aktuálně pracuje na rozšíření dálnice. Jak se to dělá?

Rozšiřování vozovky…

„Jako první krok se odstraňuje povrchová vrstva asi 25 cm silné cementobetonové desky. Zároveň se podle toho, jestli se konkrétní úsek zařezává do svahu, či je naopak vyvýšený nad okolní terén, vedle vybagrovává zemina, nebo naopak nasýpá kámen, stěrkové drti a další materiály, třeba odtěžené přímo z dálnice. Recykluje se například vrchní vrstva a přímo na místě se pak zapracovává do nižších pater podkladu dálnice,“ vysvětluje stavbyvedoucí úseku Tomáš Cvach ze společnosti Eurovia. Rozšíření se vytváří stupňovitě, dolní vrstva má vždy širší základnu než ta nad ní. Je to kvůli tomu, aby těleso dálnice neujelo do strany. Všechny vrstvy se hutní. To znamená, že se do nich přidává kamenivo a následně se válcují, případně skrápí vodou. Ale musí být v přesném poměru ke zhutňované směsi štěrkodrtí. „Kdyby jí bylo příliš málo, vrstva by se dokonale nespojila a rozsýpala by se.Pokud by jí bylo naopak příliš mnoho, rozbředala by a nedržela pohromadě. I proto se směs, v níž není žádný cement ani vápno, míchá v betonárce,“ popisuje stavbyvedoucí. A když je okraj podmáčený nebo se tam v důsledku léta zanedbané kanalizace z dělícího pásu stahuje voda? „To pak musíme přece jen zamíchat cement nebo vápno, případně obojí,“ vysvětluje. Vápno se přidává, aby se vrstva vysušila, cement se využívá k jejímu dalšímu zpevnění. Na takto zpevněnou vrstvu přijedou stroje, gradery vrstvu srovnají a válce uválcují. Na ně se pak položí další vrstva z jiného materiálu. Navrch se přikládá asi 20 cm vysoký asfalt. A hloubka vybrání? Místy je tak hluboké, že jsme ani neviděli na silnici. To znamená okolo dvou metrů.

… i dálničního mostu

Rozšiřování mostu vypadá hodně zajímavě. Po odstranění zábradlí a vrchní vrstvy šlo dolů několik asi metr širokých a zhruba pětatřicet metrů dlouhých dílů mostovky. Jeden zborcený zbytek je ještě na břehu říčky Blanice vidět. Nahoře na tělese dálničního mostu pracují dvě party dělníků s pneumatickými kladivy, odkrývají železné zpevňovací sítě a ohýbají je. „Až se na pilíře položí nová, o tři čtvrtě metru rozšířená mostovka, sítě se zase narovnají. Spojí se s těmi, které se budou na novou mostovku umisťovat. Smyslem je co největší pevnost mostu,“ vysvětluje Tomáš Cvach. Nové nosníky se budou pokládat už v polovině měsíce.

LHOTKA – VELKÁ BÍTEŠ

Protože nám jeden úsek nestačí, vydáváme se ještě na Moravu k Velké Bíteši, mezi 153. a 162. kilometr dálnice. Tam se práce od května dostaly do dvouměsíčního skluzu, dokonce se o prázdninách několik týdnů nepracovalo. „Změnou proti stavu před částečným přerušením prací je skutečnost, že jsme díky jednání s ŘSD našli způsob, jak se postavit k technickým problémům a jak jim dát právní rámec odpovídající všeobecným obchodním podmínkám,“ říká vedoucí projektu rekonstrukce této části dálnice Jiří Krátký ze společnosti OHL ŽS.

I proto na úseku takový ruch jako mezi Šternovem a Psáři není. Podle Krátkého za to částečně může skutečnost, že i v den naší reportáže měli stavbaři na práci vyhrazen jen jeden jízdní pruh, v dalších dvou normálně jezdila auta. A teprve minulé úterý odpoledne dostal od ministerstva dopravy povolení přestavět na provoz 2 + 1/1, tedy jeden ve směru na Prahu v jednom páse a tři na Brno, z toho jeden vedený protisměrem. „Konečně se budeme moci pořádně rozjet,“ říká Krátký. Aktuálně se tu po skončeném frézování vozovky pracuje v násypech, vybagrováno je na půl metru pod hranou dálnice.

Úzký pás…

Už pár desítek centimetrů za značkami směrem ke krajnici je velký schod od vyfrézované krajnice. „Máme kvůli tomu velmi málo místa na zajíždění a hlavně vyjíždění nákladních aut a práci stavebních strojů,“ posteskne si mistr stavby Lukáš Luka. Nepopírá přitom, že stavbařům na úseku Šternov – Psáře trochu závidí, protože na části úseku mají odstavné nebo stoupací pruhy. To tady na rovině u Bíteše není.

Brzdíme u místa nakládání vybourané betonové vozovky. Necelý metr široký a 25 centimetrů vysoký pás odříznutý od tělesa dálnice už je rozbouraný strojním kladivem a bagr kusy nakládá na přistavené tatrovky. Obdivujeme, jak strojník bagru zvládá naložit rozbité kusy betonu do lžíce a nasypat do korby, a to tak, aby ani centimetrem nepřesahoval do pruhu, kde jezdí hlavně kamiony a nákladní auta. A přitom popojíždět.

Zastavujeme se také v místě prací u mýtné brány. Zatímco s ní se hýbat nebude a výkop slouží především ke zhutnění podkladových vrstev, blízký mostek čeká odbourání a následné rozšíření. Těleso brány bude sice úplně na okraji nové vozovky, ale střet auta s branou by hrozit neměl. „V pásmu sto metrů před branou a dvacet metrů za ní bude svodidlo, aby nedošlo ke styku s její konstrukcí,“ uklidňuje nás Krátký. Hodně nepříjemné jsou výjezdy ze staveniště na dálnici. Musíme dlouho čekat, než se uvolní místo, navíc trpí auto kvůli schodu.

… a virtuální most

Také se ocitáme v místě, kde byl asanován most přes dálnici mezi obcemi Jáchymovice a Holubí Zhoř. Silnice k bývalé spojnici mezi oběma „břehy“ je samá díra a výmol, tak akorát pro traktory, říkáme si. „Most byl skutečně postaven a zase bude vlastně jen kvůli spojení s obhospodařovanými pozemky za dálnicí,“ potvrzuje naše úvahy o významu mostu Luka. Z původního tělesa zbyly jen dvě opěry ve svazích dálnice. „Obě krajní čeká oprava a zesílení, mezi jízdní pásy se přidá středový pilíř, který tam předtím nebyl,“ upřesňuje Luka. Mostovka se podle něj bude na pilíře pokládat až při kompletním vytváření nového tělesa dálnice příští rok, aby nedošlo k omezení dopravy.

RESUMÉ

Řidiči osmdesátku nedodržují…

A jak vypadá koexistence prací a dopravy na dálnici? Dělníci i technika se pohybují ve vymezeném pásmu, nic nepřečnívá do jízdního pruhu. Kamiony ani osobní auta však povinnou osmdesátku nedodržují a ani se jim nedivíme. Že v místech, kde se nepracuje, sešlápnou plyn, je pochopitelné, zdržovat se ve zúžených úsecích nikdo nechce. Ale že rychlost neuberou ani tam, kde se pracuje? „Řidiči sice dělníky vidí, ale devět z deseti nezpomalí. Přitom kdyby třeba kamionu praskla guma, nechci důsledky pro něj ani naše pracovníky na stavbě raději domyslet. Naštěstí se nám takové situace vyhýbají,“ říká Tomáš Cvach. Stavbaři často také vracejí zpět posunuté dělicí značky. I když mají 25 kilogramů těžké podstavce, nákladní auta je posouvají do staveniště nebo porážejí. „Na správné místo je stavíme i několikrát za den,“ popisuje Jiří Krátký.

… a dopraváky nevidíme

Pomáhají stavbařům policisté? „Když je zavoláme, třeba na bourání mostů, je spolupráce s nimi opravdu skvělá,“ říkají Cvach i Krátký. „Že by tu ale někde měřili, to jsem za celou dobu stavby snad ani neviděl,“ popisuje Cvach. „Passaty stojí na vjezdu a výjezdu do úseku, jak bylo domluveno, ale jestli někoho pokutovali, nevíme. Každopádně rychleji než 80 km/h tu jezdí drtivá většina aut. A nemění se to,“ prozrazuje mistr na stavbě Lukáš Luka.

Co se bude ještě letos dělat?

Šternov – Psáře

Skluz kvůli podmáčené krajnici je asi týden. Do konce září by mělo být hotové rozšíření, pak do konce listopadu zbývají ještě práce v dělicím pásu. Tam se bude vyměňovat kanalizace a kontrolovat, případně znovu natahovat kabeláž k mýtným branám, hláskám a dalším. Hotovo by mělo být do konce listopadu – pak je až do konce února technologická přestávka.

Lhotka – Velká Bíteš

Zpoždění kvůli nestabilní krajnici je asi dva měsíce. Do konce letošní sezony, což znamená konec listopadu, chtějí stavbaři ukončit rozšiřování tělesa ve směru na Prahu a udělat i rekonstrukci středového odvodnění a kabeláže, případně jej dokončit před začátkem jarních prací. Celý úsek by měl být kompletně hotov příští podzim.

Sendvič dálnice (shora dolů)

1. Stávající vozovka dálnice
Betonová vozovka 24 cm
Obalovaný štěrkopísek 4 cm
Cementová stabilizace 20 cm
Hutněny štěrkopísek 11 cm
Filtrační štěrkopísek 15 cm
2. Provizorní rozšíření ve směru na Prahu (opravovaná vozovka)
Obrusná asfaltová vrstva 4 cm
Geokompozit (výztužná mříž, které zpevňuje konstrukci vrstvy)-
Druhá podkladní živičná vrstva 7 cm
První podkladní živičná vrstva 10 cm
Mechanicky zpevněné kamenivo minimálně 26 cm
Vrstvy štěrku a kameniva 20 - 300 cm
3. Skladba nové vozovky (budované v příštím roce)
Betonová vozovka (dvouvrstvá) 27 a 9 cm
Recyklace stabilizace na místě 22 cm
Hutněny štěrkopísek a filtrační štěrkopísek zůstává současný-
Spolupracujeme s TipCars.com
Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier

Ředitel mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Bernhard…

Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent

Britsko-nizozemské ropné společnosti Royal Dutch Shell…

Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce

Pražská magistrátní koalice složená z hnutí ANO, ČSSD a…

Poslední tučný rok. Vedení ČEZ navrhuje vyplatit dividendu 17,8 miliardy korun Poslední tučný rok. Vedení ČEZ navrhuje vyplatit dividendu 17,8 miliardy korun

Vedení polostátního energetického gigantu ČEZ navrhuje…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 





 
Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Dnes 15:55

Bosh si myslí, že vyvinul technologii, která pomůže u vznětových motorů výrazně snížit emise oxidů dusíku. Oprávněně?




Blesk.cz

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného moderátora, říká principál

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného…

Šéf Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský (62) je podle tvrzení týdeníku Sedmička nevěrný své manželce Miluši…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Další oběť dělostřelce Frka! Trefil Kloka, ten jede se zlomeninou domů

Další oběť dělostřelce Frka! Trefil Kloka, ten jede…

PŘÍMO ZE ŠVÉDSKA | O jeho raketové střele Martina Frka už ví celá NHL. Teď se o ní na vlastní kůži přesvědčují i…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí obyvatelé Afriky se stávají lovnou zvěří

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí…

Minulý týden jsem se vrátil z Afriky. Ten kontinent má jednu zvláštní vlastnost: Po jeho návštěvě začnete mnohem…

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…