7.11. 2015 Matouš Jelínek

Jak se prodávají prověřené ojetiny: Jde to i kulturně

 

Nechcete se zaplést s českými bazarníky? Řešením může být nabídka ojetin přímo od automobilky. Jenže není tady další háček?

Hledání kvalitní ojetiny může často připomínat odyseu – bludné putování od jednoho tragického případu ke druhému, ještě horšímu. I pokud bychom nakonec nějaký pěkný vůz našli, čekalo by nás většinou probírání nekonečnými smlouvami s desítkami „ale“, dodatečné poplatky za samozřejmé služby i nabídky financování výhodné hlavně pro prodejce. Je východiskem program ojetin přímo od samotné automobilky? Vypravili jsme se to zjistit do bazaru programu Škoda Plus autosalonu Femat v pražském Radotíně.

I roční

Už před cestou jsme si na stránkách Škodaplus.cz, což je jméno fi remního programu ojetin boleslavské značky, vyhlédli referenční dvanáctiměsíční Octavii Combi. Hnědý vůz se silnějším dieselem, na litých kolech, s vyhřívanými sedačkami, lepším dotykovým rádiem s handsfree, metalízou a na litých kolech. Tenhle kousek by jako nový vyšel na 562 800 Kč. Cena po roce používání a devatenácti tisících ujetých kilometrů? O rovných sto tisíc nižší.

Jenže bude auto vypadat stejně jako na fotkách? Nebo půjde o další olétaný služebák, jakých najdeme v kopřivách podivných bazarů možná stovky? „Jedná se o auto z kategorie ročních vozů,“ vítá nás prodejce Pavel Konrád. „Auta jsou zde maximálně osmnáct měsíců stará a s nájezdem do třiceti tisíc,“ popisuje, než se z nového showroomu vydáváme na „plac“. Ukazuje i certifikát původu a v počítači můžeme dokonce nahlédnout do systému Elsa, kam se ukládají veškeré servisní úkony. Naše auto podle něj prošlo opravnou při přezouvání, kdy byl zároveň aktualizován software rádia. Znovu se tam vrátilo při předprodejním servisu. V systému je dokonce zapsáno, kolik kapaliny bylo dolito do ostřikovače. A odkud vůz pochází? U ročních vozidel jde v drtivé většině případů o kousky ze zaměstnaneckého programu Škodovky. Všechna tato auta vyjíždějí z fabriky se čtyřletou zárukou, i po koupi roční ojetiny tak zůstane novému majiteli ještě minimálně dvouapůlletá garance.

Přijel z Ostravy

Naše oktávka stojí hned na začátku vyhrazené ohrady a je jak nová – úplně stejná jako na fotkách z webu. „Nesmí vypadat jinak. Dokonce to z centrály kontrolují. Pokud by něco nesedělo, auto ze stránky stáhnou,“ vysvětluje Pavel Konrád. „Vždyť se často stane, že se na něj přijede podívat někdo z druhého konce republiky,“ popisuje. „Třeba jeden pán z Ostravy dokonce dopředu zaplatil zálohu a až pak dorazil,“ říká prodejce.

Dále kontrolujeme VIN a procházíme všemožnou výbavu. Zkoumáme i tloušťku laku a spáry karoserie. „Samozřejmě můžeme auto projet,“ zve nás za volant průvodce a dává na výběr z dvojice asi desetikilometrových tras. Zahrnují jízdu po dálnici, serpentiny i rozmlácené parkoviště, kde by se projevil případný problém podvozku. Vzpomínáme si na návštěvu jednoho z bazarů na Libeňském ostrově, kde nám nedovolili jet dále než kilometr. Navíc sotva padesátkou.

Jestli bychom při podrobném zkoumání interiéru našli známky používání, jízdně je auto naprosto stoprocentní.

Na zvedák

Stav můžeme zhodnotit i v autorizovaném servisu, kam míříme cestou zpět. „Zákazník si zde může nechat auto zdarma prohlédnout. Klidně mu vůz zvedneme, a to i v případě, kdy přijede s vlastním mechanikem,“ popisuje zdejší vedoucí servisu Zdeněk Soukup, když připojuje auto na diagnostiku. Vše je v pořádku, stejně jako při kontrole spodku. „U ročních vozů často tuto možnost zákazníci ani nevyužívají. V nabídce máme ale i starší auta. Třeba vyzkoušené vozy do pěti let stáří. I ty musí splňovat náročná technická kritéria, mají doloženou servisní historii u autorizovaného partnera, certifikát kilometrů a tak dále,“ vysvětluje Pavel Konrád. Vzpomínáme si přitom na loňský případ na první pohled pěkně vypadajícího neautorizovaného prodejce KupŠkodu.cz, který nabízel sice pěkná, ale prokazatelně stočená auta. Kousek, na který jsme upozornili v čísle 2/2014, byl zmanipulovaný minimálně o 170.000 kilometrů.

„U nás by se nic takového nemohlo stát. Pokud není u našich vozů z programu necertifikovaných aut nájezd stoprocentně prokázaný, musíme na to zákazníka upozornit. Také při prodeji dostává protokol o tom, jak na tom jsou jednotlivé součásti vozidla, případně co bude potřeba na autě opravit,“ popisuje. Napadá nás, jestli ale autosalon nemá tendenci vlastní auto si pochválit a případné chyby zamlčet. „Rozhodně ne. Zaprvé je součástí předprodejního servisu diagnostika, kde počítač neošálíte. Navíc rozhodně nechceme riskovat dobrou pověst. Vždyť spokojený zákazník se vrátí a to je pro nás jako obchodníky nejdůležitější. V případě, že by nám nevěřil, může si bezplatně nechat auto zkontrolovat u jiného autorizovaného dealera,“ vyvrací naši domněnku Konrád.

A kdyby se přece jen po prodeji stala neočekávaná porucha? „Nebudu tvrdit, že i přes všechny kontroly k takové situaci nemůže dojít. Opakuji však, že naším cílem je spokojený klient, proto se vždy snažíme individuálně najít nejlepší řešení situace,“ dodává zdejší šéf prodeje ojetin, když se vracíme zpět k autosalonu.

Jak u nového

Co by následovalo v případě, že bychom se rozhodli ihned si jej vzít? „Pokud budete chtít financování, můžeme jej spočítat. Možností a různých zvýhodnění je spousta. Nabízíme i pojištění. Obojí od největších hráčů na trhu,“ vysvětluje opět u stolečku. Celá kultura je na stejné úrovni jako u nových aut – zapomeňte na maringotku v kopřivách a podloudné praktiky. „Naše cena je pro zákazníka konečná, neúčtujeme žádné poplatky za přistavení vozu ani nic podobného. V autě je také dostatek všech provozních kapalin a nesmí chybět ani povinná výbava. Připraveny máme i ověřené plné moci pro převod. Umíme jej ale i za drobný poplatek zařídit. Pokud jde vše hladce, zákazník může odjet novým autem i v řádu několika hodin,“ dodává. Kéž by to takto snadno a bez stresů z dalších nákladů šlo na více místech.

Víte, že…

  • loni bylo přes program Škoda Plus prodáno 31.000 aut?
  • letos to bylo už 29 tisíc za tři čtvrtě roku?
  • kromě škodovek se můžou u starších vozů v programu objevit i vozy jiných značek?
  • v programu participují asi dvě třetiny autorizovaných dealerů Škody?
  • tímto způsobem lze auto i prodat? Vykupuje se buď za hotové, nebo do komise.
  • i u staršího vozu Škoda lze po pravidelném servisu znovu obnovit záruku mobility? Ta nabízí třeba rozsáhlé asistenční služby.
  • každý participující dealer musí mít pracovníky speciálně proškolené pouze na ojetiny?

Nejvíc frčí jedničky v podvečer

O jaká ojetá auta mají zákazníci největší zájem? „Stále se jedná hlavně o Škodu Fabia první generace s benzinovou čtrnáctistovkou a Octavii 1.9 TDI,“ popisuje prodejce Fematu Jakub Poláček. „Největší poptávka po použitých vozech je před dobou dovolených,“ doplňuje jej kolega Pavel Konrád. „V tuto roční dobu sílí zájem o čtyřkolky,“ pokračuje. A kdy chodí nejvíce zákazníků? „Je to různé. Většinou ale přijdou v podvečer po práci, často také v sobotu,“ shoduje se zdejší duo prodejců.

Značky nabízející program prověřených ojetých aut

  • Audi
  • BMW
  • Citroën
  • Ford
  • Hyundai
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • Opel
  • Peugeot
  • Renault
  • Seat
  • Škoda
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
Spolupracujeme s TipCars.com
Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub

Podíl nových hypoték, kde úvěry představují maximálně 80…

Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů

Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek předpokládá, že…

Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média

Bílý dům se staví skepticky k oznámení Severní Koreje o…

V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku

V jaderné elektrárně Dukovany skončila po devíti dnech…

 

Štítky Svět motorů Bazar

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Dnes 15:11

Záběry kamer z předního skla auta mohou představovat důležitý důkaz při hledání viníka nehody. Umístění záznamového zařízení ale musí splňovat přísné regule, jinak hrozí sankce. A v cizině jsou mnohdy ještě přísnější.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

ONLINE: Litvínov doma demoluje Kladno. Jihlava - Karlovy Vary 3:2

ONLINE: Litvínov doma demoluje Kladno. Jihlava -…

V sobotu od 16.00 je na programu závěrečné 12. kolo baráže, v níž už si zajistily postup Karlovy Vary. Ty jedou…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…