7.11. 2015 Matouš Jelínek

Jak se prodávají prověřené ojetiny: Jde to i kulturně

 

Nechcete se zaplést s českými bazarníky? Řešením může být nabídka ojetin přímo od automobilky. Jenže není tady další háček?

Hledání kvalitní ojetiny může často připomínat odyseu – bludné putování od jednoho tragického případu ke druhému, ještě horšímu. I pokud bychom nakonec nějaký pěkný vůz našli, čekalo by nás většinou probírání nekonečnými smlouvami s desítkami „ale“, dodatečné poplatky za samozřejmé služby i nabídky financování výhodné hlavně pro prodejce. Je východiskem program ojetin přímo od samotné automobilky? Vypravili jsme se to zjistit do bazaru programu Škoda Plus autosalonu Femat v pražském Radotíně.

I roční

Už před cestou jsme si na stránkách Škodaplus.cz, což je jméno fi remního programu ojetin boleslavské značky, vyhlédli referenční dvanáctiměsíční Octavii Combi. Hnědý vůz se silnějším dieselem, na litých kolech, s vyhřívanými sedačkami, lepším dotykovým rádiem s handsfree, metalízou a na litých kolech. Tenhle kousek by jako nový vyšel na 562 800 Kč. Cena po roce používání a devatenácti tisících ujetých kilometrů? O rovných sto tisíc nižší.

Jenže bude auto vypadat stejně jako na fotkách? Nebo půjde o další olétaný služebák, jakých najdeme v kopřivách podivných bazarů možná stovky? „Jedná se o auto z kategorie ročních vozů,“ vítá nás prodejce Pavel Konrád. „Auta jsou zde maximálně osmnáct měsíců stará a s nájezdem do třiceti tisíc,“ popisuje, než se z nového showroomu vydáváme na „plac“. Ukazuje i certifikát původu a v počítači můžeme dokonce nahlédnout do systému Elsa, kam se ukládají veškeré servisní úkony. Naše auto podle něj prošlo opravnou při přezouvání, kdy byl zároveň aktualizován software rádia. Znovu se tam vrátilo při předprodejním servisu. V systému je dokonce zapsáno, kolik kapaliny bylo dolito do ostřikovače. A odkud vůz pochází? U ročních vozidel jde v drtivé většině případů o kousky ze zaměstnaneckého programu Škodovky. Všechna tato auta vyjíždějí z fabriky se čtyřletou zárukou, i po koupi roční ojetiny tak zůstane novému majiteli ještě minimálně dvouapůlletá garance.

Přijel z Ostravy

Naše oktávka stojí hned na začátku vyhrazené ohrady a je jak nová – úplně stejná jako na fotkách z webu. „Nesmí vypadat jinak. Dokonce to z centrály kontrolují. Pokud by něco nesedělo, auto ze stránky stáhnou,“ vysvětluje Pavel Konrád. „Vždyť se často stane, že se na něj přijede podívat někdo z druhého konce republiky,“ popisuje. „Třeba jeden pán z Ostravy dokonce dopředu zaplatil zálohu a až pak dorazil,“ říká prodejce.

Dále kontrolujeme VIN a procházíme všemožnou výbavu. Zkoumáme i tloušťku laku a spáry karoserie. „Samozřejmě můžeme auto projet,“ zve nás za volant průvodce a dává na výběr z dvojice asi desetikilometrových tras. Zahrnují jízdu po dálnici, serpentiny i rozmlácené parkoviště, kde by se projevil případný problém podvozku. Vzpomínáme si na návštěvu jednoho z bazarů na Libeňském ostrově, kde nám nedovolili jet dále než kilometr. Navíc sotva padesátkou.

Jestli bychom při podrobném zkoumání interiéru našli známky používání, jízdně je auto naprosto stoprocentní.

Na zvedák

Stav můžeme zhodnotit i v autorizovaném servisu, kam míříme cestou zpět. „Zákazník si zde může nechat auto zdarma prohlédnout. Klidně mu vůz zvedneme, a to i v případě, kdy přijede s vlastním mechanikem,“ popisuje zdejší vedoucí servisu Zdeněk Soukup, když připojuje auto na diagnostiku. Vše je v pořádku, stejně jako při kontrole spodku. „U ročních vozů často tuto možnost zákazníci ani nevyužívají. V nabídce máme ale i starší auta. Třeba vyzkoušené vozy do pěti let stáří. I ty musí splňovat náročná technická kritéria, mají doloženou servisní historii u autorizovaného partnera, certifikát kilometrů a tak dále,“ vysvětluje Pavel Konrád. Vzpomínáme si přitom na loňský případ na první pohled pěkně vypadajícího neautorizovaného prodejce KupŠkodu.cz, který nabízel sice pěkná, ale prokazatelně stočená auta. Kousek, na který jsme upozornili v čísle 2/2014, byl zmanipulovaný minimálně o 170.000 kilometrů.

„U nás by se nic takového nemohlo stát. Pokud není u našich vozů z programu necertifikovaných aut nájezd stoprocentně prokázaný, musíme na to zákazníka upozornit. Také při prodeji dostává protokol o tom, jak na tom jsou jednotlivé součásti vozidla, případně co bude potřeba na autě opravit,“ popisuje. Napadá nás, jestli ale autosalon nemá tendenci vlastní auto si pochválit a případné chyby zamlčet. „Rozhodně ne. Zaprvé je součástí předprodejního servisu diagnostika, kde počítač neošálíte. Navíc rozhodně nechceme riskovat dobrou pověst. Vždyť spokojený zákazník se vrátí a to je pro nás jako obchodníky nejdůležitější. V případě, že by nám nevěřil, může si bezplatně nechat auto zkontrolovat u jiného autorizovaného dealera,“ vyvrací naši domněnku Konrád.

A kdyby se přece jen po prodeji stala neočekávaná porucha? „Nebudu tvrdit, že i přes všechny kontroly k takové situaci nemůže dojít. Opakuji však, že naším cílem je spokojený klient, proto se vždy snažíme individuálně najít nejlepší řešení situace,“ dodává zdejší šéf prodeje ojetin, když se vracíme zpět k autosalonu.

Jak u nového

Co by následovalo v případě, že bychom se rozhodli ihned si jej vzít? „Pokud budete chtít financování, můžeme jej spočítat. Možností a různých zvýhodnění je spousta. Nabízíme i pojištění. Obojí od největších hráčů na trhu,“ vysvětluje opět u stolečku. Celá kultura je na stejné úrovni jako u nových aut – zapomeňte na maringotku v kopřivách a podloudné praktiky. „Naše cena je pro zákazníka konečná, neúčtujeme žádné poplatky za přistavení vozu ani nic podobného. V autě je také dostatek všech provozních kapalin a nesmí chybět ani povinná výbava. Připraveny máme i ověřené plné moci pro převod. Umíme jej ale i za drobný poplatek zařídit. Pokud jde vše hladce, zákazník může odjet novým autem i v řádu několika hodin,“ dodává. Kéž by to takto snadno a bez stresů z dalších nákladů šlo na více místech.

Víte, že…

  • loni bylo přes program Škoda Plus prodáno 31.000 aut?
  • letos to bylo už 29 tisíc za tři čtvrtě roku?
  • kromě škodovek se můžou u starších vozů v programu objevit i vozy jiných značek?
  • v programu participují asi dvě třetiny autorizovaných dealerů Škody?
  • tímto způsobem lze auto i prodat? Vykupuje se buď za hotové, nebo do komise.
  • i u staršího vozu Škoda lze po pravidelném servisu znovu obnovit záruku mobility? Ta nabízí třeba rozsáhlé asistenční služby.
  • každý participující dealer musí mít pracovníky speciálně proškolené pouze na ojetiny?

Nejvíc frčí jedničky v podvečer

O jaká ojetá auta mají zákazníci největší zájem? „Stále se jedná hlavně o Škodu Fabia první generace s benzinovou čtrnáctistovkou a Octavii 1.9 TDI,“ popisuje prodejce Fematu Jakub Poláček. „Největší poptávka po použitých vozech je před dobou dovolených,“ doplňuje jej kolega Pavel Konrád. „V tuto roční dobu sílí zájem o čtyřkolky,“ pokračuje. A kdy chodí nejvíce zákazníků? „Je to různé. Většinou ale přijdou v podvečer po práci, často také v sobotu,“ shoduje se zdejší duo prodejců.

Značky nabízející program prověřených ojetých aut

  • Audi
  • BMW
  • Citroën
  • Ford
  • Hyundai
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • Opel
  • Peugeot
  • Renault
  • Seat
  • Škoda
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

 

Štítky Svět motorů Bazar

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí povýšení i vyšší výplatu

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí…

Češi zjišťují, že nastal ideální čas k tomu, aby si řekli o vyšší plat. Nebo změnili práci. Podle nového…

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

Ano, Ahmed má hlad. Dozvídám se to jednak ze stejnojmenného románu, za druhé dnes a denně ze zpráv. Situace na…

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…