3.7. 2016 Petr Barták

Jak se řadit v kolonách: Záchrannou uličku neovládáme

Jak se řadit v kolonách: Záchrannou uličku neovládáme

O prázdninových jízdách štvou kolony úplně každého řidiče. Češi se v nich ale doma neumějí chovat. Není proto divu, že tápou i v zahraničí, kde je spousta věcí jinak.

Běžný obrázek z českých silnic – dva nebo tři souběžné zástupy stojících nebo pomalu popojíždějících vozidel. Průjezd pro záchranáře, hasiče nebo policii, takzvanou záchrannou uličku, začnou čeští řidiči vytvářet, až když slyší sirény, nebo dokonce vidí majáky ve zpětném zrcátku. „I když pravidlo pro vytváření záchranné uličky v Česku platí už deset let, stále to neumíme,“ říká šéf Besipu Martin Farář. „Pokuty za to v Česku jsou stanoveny na 2000 korun v blokovém řízení,“ vypočítává Ivana Nguyenová z Policejního prezidia. Kolik policie vybrala na pokutách za tento přestupek, však policejní statistiky neuvádějí, protože to podle našich zkušeností neřeší.

Problém jsou i vteřiny

Průjezd oblastí kolon, kde není tři metry široký záchranný kordon vytvořen, je v důsledku neznalosti řidičů zdržen často o několik minut – shodují se na tom jak hasiči, tak záchranáři. Zvláště ti druzí však upozorňují, že každá prodleva může ohroženého člověka stát zdraví nebo i život. „Když přijedeme na místo ohrožení lidského života s pětiminutovým zpožděním, může to mít i fatální následky,“ potvrzuje ředitel záchranné služby Trans Hospital Bořek Bulíček. S jeho názorem souzní i mluvčí středočeské Zdravotnické záchranné služby Petra Effenbergerová: „Každé zbytečné prodlení může zmařit lidský život, třeba mozek vydrží bez kyslíku jen tři až pět minut!“ A i když podle ní dojede sanitka ještě včas a život dokáže zachránit, uzdravování i následná rekonvalescence pacienta trvají zbytečně mnohem déle.

Co v cizině?

V zahraničí platí pravidlo záchranné uličky také a na jeho dodržování jsou velmi citliví. Třeba v sousedním Rakousku se může pokuta neukázněnému řidiči vyšplhat až na 2180 eur, v přepočtu 58.860 korun! Všichni tam toto pravidlo dodržují. „Na cestách v Německu nebo Rakousku se mi nestalo, že by záchrannou uličku nezačali tamní řidiči utvářet ještě před zastavením v koloně,“ dává zkušenost Bulíček. Při cestách k moři na tříproudové silnici ovšem nezapomínejte, že proti české praxi, kde vzniká průjezdní kordon vpravo, se ulička vytváří více vlevo – když si nejste jistí, řiďte se příkladem tamních řidičů.

Základní pravidla záchranné uličky

  • Uličku je třeba začít vytvářet ihned, jakmile se vozidlo dostane do kolony.
  • V Česku platí, že na dvouproudé komunikaci se obě řady vozidel rozestupují co nejblíže k okrajům vozovky, aby třímetrový průjezdný pás vznikl uprostřed. Stejně to je v Rakousku, Německu či ve Slovinsku.
  • Na tříproudé komunikaci v České republice se doprava řadí nejblíže k pravému okraji vozovky, automobily ve zbylých dvou pruzích pak zamíří co nejvíce doleva ke svodidlům dělicího pásu. Záchranná ulička tak vzniká vpravo.
  • V zahraničí je to obráceně! V Rakousku, Německu či ve Slovinsku se ke středovým svodidlům stahují jen auta z nejbližšího pásu, všechna ostatní vozidla ze zbývajících pásů pak doprava. Třímetrový koridor pro průjezd záchranářů se vytváří vlevo.

 [600×193]

Jak se správně řadit - Martin Farář, Besip

  • Už při příjezdu do místa kolony se řaďte co nejdříve za ostatní řidiče.
  • Zastavte tak, že vidíte na vozovku pod zadním nárazníkem auta před sebou.
  • Sledujte, do jaké strany uhýbají ostatní, a popojeďte ve stejném směru.
  • Můžete vjet na krajnici i mimo vozovku, a je-li to potřeba, se zvýšenou opatrností třeba i do křižovatky na červenou.
  • Při manévrování dávejte řidiči záchranného vozidla najevo, třeba blinkry, co budete dělat a kam mu uhnete.

Proč to máme jinak?

Z odlišného řazení doma a v cizině musí mít čeští řidiči těžkou hlavu. „Pokládáme náš způsob za logičtější, protože záchranný pás co nejvíce vpravo umožňuje snadnější vjezd a výjezd z vícepruhové komunikace,“ vysvětluje bez dalších podrobností české specifikum Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Tři otázky pro Bořka Bulíčka, ředitele záchranné služby Trans Hospital

Kolik času ztratíte kvůli včasnému nevytvoření uličky?

Od několika vteřin až po minuty – neukázněný řidič často dokáže zablokovat komunikaci tak, že se nehne ani kolo.

Vytvářejí Češi uličku už v okamžiku, kdy se vytvoří kolona, nebo až když slyší nebo vidí přijíždět záchranáře?

Troufnu si tvrdit, že uličku vytvářejí příliš pozdě, teprve když slyší houkání. Nedávno cestou ze Švýcarska jsem se v Německu dostal do čtyř kolon v délce od pěti km do 12 km a vždy řidiči automaticky vytvořili uličku hned, aniž by něco blikalo či houkalo.

Jak významně se zdržení z průjezdu kolonou může projevit na době dojezdu sanitky na místo zásahu?

Pokud se blondýna v BMW X5 před vámi rozhodne, že všichni řidiči před ní uhýbají proto, aby ona mohla dorazit včas ke kadeřníkovi, vyrazí před sanitkou vpřed a zablokuje kompletně průjezd. Než se pak cesta pro velkou sanitku uvolní, trvá někdy i pět minut.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim

Neratovická Spolana může používat amalgámovou elektrolýzu…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Jak se řadit v kolonách: Záchrannou uličku…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se porvali s policií a skončili v base!

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se…

Po premiéře slovenského snímku Out na filmovém festivalu v Cannes se jeho tvůrci tak opili, až skončili v…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Kaše musí nabrat svaly: Byla to jedna z nejtěžších sezon v kariéře

Kaše musí nabrat svaly: Byla to jedna z nejtěžších…

Splnil si klukovský sen o NHL a v play off se nakonec prodral nejdál ze všech českých vyslanců.„Úžasná…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…