13.3. 2016 Petr Slováček

Jak se řídí jen rukama? Nejhorší jsou kruhové objezdy!

 

Hendikepovaného řidiče v provozu ani nepoznáte, jeho ruce přitom musejí zvládnout mnohem víc úkonů. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

David Kosina skončil před osmi lety po nehodě na vozíku. Koupil si proto starší felicii upravenou na ruční ovládání a po jejím zaplacení hned řešil, jak ji odveze z parkoviště.

Učení mu trvalo jen deset minut a další měsíc, než se pustil do města. Za pár týdnů nato už vyrazil do ciziny – do Německa za sestrou či do Itálie za rodiči. Neváhal se vydat dokonce ani do Anglie, kde se jezdí na opačné straně. Na autě je závislý a ročně zdolá až kolem 60.000 km – pokud se zrovna nešťourá ve svém Chrysleru PT Cruiser, který si vysnil a na němž musí vychytat mouchy. Kromě toho se baví s kamarádem jízdou na supersportovní motorce s doplněnými kolečky. Těžko bychom hledali lepšího člověka na ukázku řízení auta s ručním ovládáním.

Je to hukot

Schůzku jsme si dali na ploše letiště v Hoškovicích – nevíme, jaká zkušenost nás čeká. A neradi bychom měli na svědomí lidské životy. „Je to jen o zvyku, nebojte se,“ chlácholí nás David – jeden z deseti republikových poradců společnosti Car Club, která pomáhá hendikepovaným občanům k vlastní mobilitě. Ve spolupráci se Škodou Auto a jejím speciálním programem Handy jen za loňský rok zařídili 750 příspěvků na pořízení a úpravu auta.

Místo dlouhých řečí rovnou míříme za volant. Kombi Škoda Fabia 1.2 TSI/81 kW má upravené ovládání pedálů. Jinak jde o běžné auto, dokonce včetně manuálního řazení. Davidovi to evidentně potíže nečiní, ač je jinak pro hendikepované pohodlnější automat. Brzy chápeme proč. Nezkušený šofér má totiž hned plné ruce práce.

Od pedálů trčí páka. Jejím pohybem dolů se přidává plyn, od sebe se brzdí a při řazení musíte mačkat tlačítko na řadicí páce. Jen do 16 km/h se spojka vypíná automaticky. Systémů existuje několik, mimo jiné třeba s ovládáním páček stěračů a blinkrů jen jednou rukou, nebo kroužkem na volantu, který supluje plyn. Při rozjezdu vozu s manuální převodovkou nahrazuje řidičovu levou nohu automatika. „Pedál ovládá motorek podobný tomu od stěračů. Jen si nastavíte na ovladači vlevo pod volantem citlivost spojky. První stupeň je pro rozjezdy do kopce či couvání na parkovišti, druhý pro běžné použití a trojka pro rychlé vypínání spojky třeba na dálnici,“ vysvětluje nám David Kosina už z místa spolujezdce. Moc se mu tam nechtělo, prý je to pro motoristu vozíčkáře nezvyk, protože nemá správný grif na nasedání.

Po krátké instruktáži se s třesoucíma rukama rozjíždíme. Kupodivu to není tak obtížné, jak jsme si mysleli. Nevadí ani řazení s mačkáním tlačítka na páce. Horko přichází, jakmile chceme zpomalit, podřadit a u toho dát blinkr a zatočit. Ukazuje se, že prosté otočení auta na krajnici do protisměru je pro začátečníka nadlidským úkonem. Používáme oblíbenou fintu z autoškoly – tedy úplně zastavit a znovu se rozjet. Při tom se nám daří nepotlouci posádku skokovým brzděním a už zase frčíme. Po pár opakováních se dostává grif do těla. Ovládání plynu a brzdy rukou ujde, nejhorší je zkrátka koordinace všeho najednou. „Dokonce když jedeme se švagrem daleko a střídáme se za volantem, raději používá ruční pohon. Je to pro něj pohodlnější,“ směje se David. Přiznává ale, že s kruhovými objezdy se chvilku rval, protože jsou na koordinaci a pozornost nejsložitější.

Až 200.000 Kč

Nemilé překvapení nás čeká při rozboru cen přestavby běžného auta na ruční pohon (vše musí být mimochodem zapsáno v technickém průkazu). Jen přepákování pedálu plynu a brzdy vyjde na pětadvacet tisíc. Elektronické ovládání spojky bezmála na šedesát. Pokud uživatel potřebuje zdvihací jeřáb na vozík do kufru, odsuvné boční dveře a další vychytávky, šplhají se ceny do statisíců korun.

Od roku 2012 činí příspěvek od státu až 200.000 Kč jednou za deset let na koupi auta plus 800.000 Kč na přestavbu. Jenže peníze nejsou nárokové a liší se podle stupně zdravotního postižení. Právě od toho existuje síť poradců, jako je David Kosina. „Přijedeme za klientem až domů a popovídáme si o jeho možnostech. Vypíšeme žádost, zajdeme na úřad práce a poradíme i s odvoláním v případě zamítnutí. Naše úspěšnost je vysoká,“ říká David. „Výběr vozu pro hendikepované se totiž nepočítá na minuty, ale celé hodiny. Mají úplně jiné požadavky než běžní zákazníci v showroomech,“ vysvětluje Petr Melichar ze společnosti Car Club. Vozy dodává Škoda Auto v rámci programu Handy. Na úpravu už je potřeba speciální firma. Solidních je prý v republice asi dvanáct, prim vedou čtyři největší z nich. Nakonec si stejně každý postižený vybere systém, který mu nejvíc vyhovuje. A pak už se ho obvykle nepouští. Jinou možnost ani nemá – deset let, než dosáhne na další příspěvek pro pořízení a úpravu speciálního vozu, je dlouhá doba.

Víte, že…

… loni bylo v České republice poskytnuto hendikepovaným 2796 příspěvků na pořízení motorových vozidel v hodnotě 409 milionů korun? Průměrná částka tak nedosahuje ani 150.000 Kč, přestože dosažitelná výše činí až 200.000 Kč na koupi.

… držitelé parkovacího průkazu smějí v odůvodněných případech porušit zákaz vjezdu „mimo dopravní obsluhu“, „mimo zásobování“ či zákaz stání? Mohou najet i do pěší zóny a nesmí dostat botičku.

Hendikepovaní hendikepovaným

Společnost Car Club vznikla už před 19 lety jako školicí centrum pro prodejce automobilů Škoda – generálním partnerem je automobilka. Od roku 2009 nabízí širokou pomoc osobám se zdravotním postižením nejen při koupi a úpravě vozu. Funguje totiž jako chráněná dílna, polovinu z jejích sedmi desítek zaměstnanců představují hendikepovaní. Provozuje také parkoviště v Praze nebo půjčovnu aut.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Umělci se v Holešovicích vyřádili na nahých modelkách. Nejintimnější partie zakryly barvy

Umělci se v Holešovicích vyřádili na nahých…

Nahé dívky vystavovaly svá těla. A to ne jen tak náhodou: představovaly totiž živá plátna vizážistům nejen z…

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

 

iSport.cz

VIDEO: Teplice - Karviná 1:0. Výhru v závěru trefil Vaněček

VIDEO: Teplice - Karviná 1:0. Výhru v závěru trefil Vaněček

Fotbalisté Teplic v duelu 11. kola první ligy doma porazili Karvinou 1:0. Dvě minuty před koncem se o to…

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje zastavil Chelsea i Inter

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje…

Češi toto místo během letních prázdnin obsazují pro své dovolené, talentovaní fotbalisté do 16 let napříč…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…