13.3. 2016 Petr Slováček

Jak se řídí jen rukama? Nejhorší jsou kruhové objezdy!

 

Hendikepovaného řidiče v provozu ani nepoznáte, jeho ruce přitom musejí zvládnout mnohem víc úkonů. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

David Kosina skončil před osmi lety po nehodě na vozíku. Koupil si proto starší felicii upravenou na ruční ovládání a po jejím zaplacení hned řešil, jak ji odveze z parkoviště.

Učení mu trvalo jen deset minut a další měsíc, než se pustil do města. Za pár týdnů nato už vyrazil do ciziny – do Německa za sestrou či do Itálie za rodiči. Neváhal se vydat dokonce ani do Anglie, kde se jezdí na opačné straně. Na autě je závislý a ročně zdolá až kolem 60.000 km – pokud se zrovna nešťourá ve svém Chrysleru PT Cruiser, který si vysnil a na němž musí vychytat mouchy. Kromě toho se baví s kamarádem jízdou na supersportovní motorce s doplněnými kolečky. Těžko bychom hledali lepšího člověka na ukázku řízení auta s ručním ovládáním.

Je to hukot

Schůzku jsme si dali na ploše letiště v Hoškovicích – nevíme, jaká zkušenost nás čeká. A neradi bychom měli na svědomí lidské životy. „Je to jen o zvyku, nebojte se,“ chlácholí nás David – jeden z deseti republikových poradců společnosti Car Club, která pomáhá hendikepovaným občanům k vlastní mobilitě. Ve spolupráci se Škodou Auto a jejím speciálním programem Handy jen za loňský rok zařídili 750 příspěvků na pořízení a úpravu auta.

Místo dlouhých řečí rovnou míříme za volant. Kombi Škoda Fabia 1.2 TSI/81 kW má upravené ovládání pedálů. Jinak jde o běžné auto, dokonce včetně manuálního řazení. Davidovi to evidentně potíže nečiní, ač je jinak pro hendikepované pohodlnější automat. Brzy chápeme proč. Nezkušený šofér má totiž hned plné ruce práce.

Od pedálů trčí páka. Jejím pohybem dolů se přidává plyn, od sebe se brzdí a při řazení musíte mačkat tlačítko na řadicí páce. Jen do 16 km/h se spojka vypíná automaticky. Systémů existuje několik, mimo jiné třeba s ovládáním páček stěračů a blinkrů jen jednou rukou, nebo kroužkem na volantu, který supluje plyn. Při rozjezdu vozu s manuální převodovkou nahrazuje řidičovu levou nohu automatika. „Pedál ovládá motorek podobný tomu od stěračů. Jen si nastavíte na ovladači vlevo pod volantem citlivost spojky. První stupeň je pro rozjezdy do kopce či couvání na parkovišti, druhý pro běžné použití a trojka pro rychlé vypínání spojky třeba na dálnici,“ vysvětluje nám David Kosina už z místa spolujezdce. Moc se mu tam nechtělo, prý je to pro motoristu vozíčkáře nezvyk, protože nemá správný grif na nasedání.

Po krátké instruktáži se s třesoucíma rukama rozjíždíme. Kupodivu to není tak obtížné, jak jsme si mysleli. Nevadí ani řazení s mačkáním tlačítka na páce. Horko přichází, jakmile chceme zpomalit, podřadit a u toho dát blinkr a zatočit. Ukazuje se, že prosté otočení auta na krajnici do protisměru je pro začátečníka nadlidským úkonem. Používáme oblíbenou fintu z autoškoly – tedy úplně zastavit a znovu se rozjet. Při tom se nám daří nepotlouci posádku skokovým brzděním a už zase frčíme. Po pár opakováních se dostává grif do těla. Ovládání plynu a brzdy rukou ujde, nejhorší je zkrátka koordinace všeho najednou. „Dokonce když jedeme se švagrem daleko a střídáme se za volantem, raději používá ruční pohon. Je to pro něj pohodlnější,“ směje se David. Přiznává ale, že s kruhovými objezdy se chvilku rval, protože jsou na koordinaci a pozornost nejsložitější.

Až 200.000 Kč

Nemilé překvapení nás čeká při rozboru cen přestavby běžného auta na ruční pohon (vše musí být mimochodem zapsáno v technickém průkazu). Jen přepákování pedálu plynu a brzdy vyjde na pětadvacet tisíc. Elektronické ovládání spojky bezmála na šedesát. Pokud uživatel potřebuje zdvihací jeřáb na vozík do kufru, odsuvné boční dveře a další vychytávky, šplhají se ceny do statisíců korun.

Od roku 2012 činí příspěvek od státu až 200.000 Kč jednou za deset let na koupi auta plus 800.000 Kč na přestavbu. Jenže peníze nejsou nárokové a liší se podle stupně zdravotního postižení. Právě od toho existuje síť poradců, jako je David Kosina. „Přijedeme za klientem až domů a popovídáme si o jeho možnostech. Vypíšeme žádost, zajdeme na úřad práce a poradíme i s odvoláním v případě zamítnutí. Naše úspěšnost je vysoká,“ říká David. „Výběr vozu pro hendikepované se totiž nepočítá na minuty, ale celé hodiny. Mají úplně jiné požadavky než běžní zákazníci v showroomech,“ vysvětluje Petr Melichar ze společnosti Car Club. Vozy dodává Škoda Auto v rámci programu Handy. Na úpravu už je potřeba speciální firma. Solidních je prý v republice asi dvanáct, prim vedou čtyři největší z nich. Nakonec si stejně každý postižený vybere systém, který mu nejvíc vyhovuje. A pak už se ho obvykle nepouští. Jinou možnost ani nemá – deset let, než dosáhne na další příspěvek pro pořízení a úpravu speciálního vozu, je dlouhá doba.

Víte, že…

… loni bylo v České republice poskytnuto hendikepovaným 2796 příspěvků na pořízení motorových vozidel v hodnotě 409 milionů korun? Průměrná částka tak nedosahuje ani 150.000 Kč, přestože dosažitelná výše činí až 200.000 Kč na koupi.

… držitelé parkovacího průkazu smějí v odůvodněných případech porušit zákaz vjezdu „mimo dopravní obsluhu“, „mimo zásobování“ či zákaz stání? Mohou najet i do pěší zóny a nesmí dostat botičku.

Hendikepovaní hendikepovaným

Společnost Car Club vznikla už před 19 lety jako školicí centrum pro prodejce automobilů Škoda – generálním partnerem je automobilka. Od roku 2009 nabízí širokou pomoc osobám se zdravotním postižením nejen při koupi a úpravě vozu. Funguje totiž jako chráněná dílna, polovinu z jejích sedmi desítek zaměstnanců představují hendikepovaní. Provozuje také parkoviště v Praze nebo půjčovnu aut.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bradáčová vypovídala před poslanci ke kritizované reformě policie Bradáčová vypovídala před poslanci ke kritizované reformě policie

Bylo by nekorektní nový policejní útvar po měsíčním…

Největší ekonomiku Afriky sráží levná ropa, Nigérie spadla do recese Největší ekonomiku Afriky sráží levná ropa, Nigérie spadla do recese

Nigérie oficiálně oznámila, že se propadla do recese,…

Do důchodu se má odcházet nejpozději v 65 letech, Babiš ustoupí Do důchodu se má odcházet nejpozději v 65 letech, Babiš ustoupí

Koalice se dnes shodla na zavedení hranice pro odchod do…

VW svolává do servisů přes třicet tisíc vozů s pohonem na zemní plyn VW svolává do servisů přes třicet tisíc vozů s pohonem na zemní plyn

Německý automobilový koncern Volkswagen svolává do…

 

Štítky Svět motorů

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Octavia RS opět pod palbou tuningu. Podívejte se na výsledek Škoda Octavia RS opět pod palbou tuningu. Podívejte se na výsledek

Škoda Octavia RS je poměrně častým terčem tuningu. Třeba…

Citroën Cxperience Concept je luxusní francouzská zadokolka Citroën Cxperience Concept je luxusní francouzská zadokolka

Ačkoliv už je konec srpna, automobilky zatím s…

 




Související články
Rozhovor s Vilémem Čokem: Musí být pohoda Rozhovor s Vilémem Čokem: Musí být pohoda

Populární rocker Vilém Čok si vybíjí adrenalin při…

Šéf Mercedes F1: Uhlídat Rosberga a Hamiltona bývá náročné (rozhovor) Šéf Mercedes F1: Uhlídat Rosberga a Hamiltona bývá náročné (rozhovor)

Rakušan Torger Christian „Toto“ Wolff šéfuje stáji…

 



 
Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně!

Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně!

Včera

Kia Optima Sportwagon přináší několik zajímavých novinek. Vedle velkého kufru a adaptivního odpružení je to hlavně nový turbomotor o výkonu 245 koní.




Blesk.cz

Zavřou ordinace a půjdou do nemocnic? Politici řeší povinné stáže doktorů

Zavřou ordinace a půjdou do nemocnic? Politici řeší…

Jak to bude se vzděláváním lékařů, není ani po středečním jednání zdravotnického výboru Poslanecké sněmovny…

Ženy se musí povinně doznat k nevěře a „kukaččím dětem“. Němci to uzákoní

Ženy se musí povinně doznat k nevěře a „kukaččím…

Německé ženy, které zplodí dítě s někým jiným než se svým partnerem, budou muset s pravdou ven a partnerovi na…

 

iSport.cz

Kozel do Slavie nejde, klub hrozí kvůli úniku informací o jeho platu

Kozel do Slavie nejde, klub hrozí kvůli úniku…

Skoro hotovo. Nebo ne... A teď definitivní konec. Situace kolem Luboše Kozla a jeho přesunu do Slavie…

Česko - Arménie 3:0. Jarolím začal u reprezentace výhrou, Kadlec zářil

Česko - Arménie 3:0. Jarolím začal u reprezentace…

Trenér Karel Jarolím prožil povedenou premiéru u fotbalové reprezentace. Český tým porazil v přípravném utkání v…

 

Reflex.cz

Válka Švejků: NATO (včetně Česka) vyzbrojuje Kurdy, Turecko (člen NATO) na ně útočí

Válka Švejků: NATO (včetně Česka) vyzbrojuje Kurdy,…

Důsledky válek na Blízkém východě nejenže přímo ohrožují Evropu (migrace, terorismus, islamismus), ale často…

Výchova podle prababiček: Malé děti si hrály v klecích zavěšených za okny věžáků

Výchova podle prababiček: Malé děti si hrály v…

V dnešní době bdělých sociálek by to určitě neprošlo, ale ve 30. letech minulého století se staly klece pro děti…