13.3. 2016 Petr Slováček

Jak se řídí jen rukama? Nejhorší jsou kruhové objezdy!

 

Hendikepovaného řidiče v provozu ani nepoznáte, jeho ruce přitom musejí zvládnout mnohem víc úkonů. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

David Kosina skončil před osmi lety po nehodě na vozíku. Koupil si proto starší felicii upravenou na ruční ovládání a po jejím zaplacení hned řešil, jak ji odveze z parkoviště.

Učení mu trvalo jen deset minut a další měsíc, než se pustil do města. Za pár týdnů nato už vyrazil do ciziny – do Německa za sestrou či do Itálie za rodiči. Neváhal se vydat dokonce ani do Anglie, kde se jezdí na opačné straně. Na autě je závislý a ročně zdolá až kolem 60.000 km – pokud se zrovna nešťourá ve svém Chrysleru PT Cruiser, který si vysnil a na němž musí vychytat mouchy. Kromě toho se baví s kamarádem jízdou na supersportovní motorce s doplněnými kolečky. Těžko bychom hledali lepšího člověka na ukázku řízení auta s ručním ovládáním.

Je to hukot

Schůzku jsme si dali na ploše letiště v Hoškovicích – nevíme, jaká zkušenost nás čeká. A neradi bychom měli na svědomí lidské životy. „Je to jen o zvyku, nebojte se,“ chlácholí nás David – jeden z deseti republikových poradců společnosti Car Club, která pomáhá hendikepovaným občanům k vlastní mobilitě. Ve spolupráci se Škodou Auto a jejím speciálním programem Handy jen za loňský rok zařídili 750 příspěvků na pořízení a úpravu auta.

Místo dlouhých řečí rovnou míříme za volant. Kombi Škoda Fabia 1.2 TSI/81 kW má upravené ovládání pedálů. Jinak jde o běžné auto, dokonce včetně manuálního řazení. Davidovi to evidentně potíže nečiní, ač je jinak pro hendikepované pohodlnější automat. Brzy chápeme proč. Nezkušený šofér má totiž hned plné ruce práce.

Od pedálů trčí páka. Jejím pohybem dolů se přidává plyn, od sebe se brzdí a při řazení musíte mačkat tlačítko na řadicí páce. Jen do 16 km/h se spojka vypíná automaticky. Systémů existuje několik, mimo jiné třeba s ovládáním páček stěračů a blinkrů jen jednou rukou, nebo kroužkem na volantu, který supluje plyn. Při rozjezdu vozu s manuální převodovkou nahrazuje řidičovu levou nohu automatika. „Pedál ovládá motorek podobný tomu od stěračů. Jen si nastavíte na ovladači vlevo pod volantem citlivost spojky. První stupeň je pro rozjezdy do kopce či couvání na parkovišti, druhý pro běžné použití a trojka pro rychlé vypínání spojky třeba na dálnici,“ vysvětluje nám David Kosina už z místa spolujezdce. Moc se mu tam nechtělo, prý je to pro motoristu vozíčkáře nezvyk, protože nemá správný grif na nasedání.

Po krátké instruktáži se s třesoucíma rukama rozjíždíme. Kupodivu to není tak obtížné, jak jsme si mysleli. Nevadí ani řazení s mačkáním tlačítka na páce. Horko přichází, jakmile chceme zpomalit, podřadit a u toho dát blinkr a zatočit. Ukazuje se, že prosté otočení auta na krajnici do protisměru je pro začátečníka nadlidským úkonem. Používáme oblíbenou fintu z autoškoly – tedy úplně zastavit a znovu se rozjet. Při tom se nám daří nepotlouci posádku skokovým brzděním a už zase frčíme. Po pár opakováních se dostává grif do těla. Ovládání plynu a brzdy rukou ujde, nejhorší je zkrátka koordinace všeho najednou. „Dokonce když jedeme se švagrem daleko a střídáme se za volantem, raději používá ruční pohon. Je to pro něj pohodlnější,“ směje se David. Přiznává ale, že s kruhovými objezdy se chvilku rval, protože jsou na koordinaci a pozornost nejsložitější.

Až 200.000 Kč

Nemilé překvapení nás čeká při rozboru cen přestavby běžného auta na ruční pohon (vše musí být mimochodem zapsáno v technickém průkazu). Jen přepákování pedálu plynu a brzdy vyjde na pětadvacet tisíc. Elektronické ovládání spojky bezmála na šedesát. Pokud uživatel potřebuje zdvihací jeřáb na vozík do kufru, odsuvné boční dveře a další vychytávky, šplhají se ceny do statisíců korun.

Od roku 2012 činí příspěvek od státu až 200.000 Kč jednou za deset let na koupi auta plus 800.000 Kč na přestavbu. Jenže peníze nejsou nárokové a liší se podle stupně zdravotního postižení. Právě od toho existuje síť poradců, jako je David Kosina. „Přijedeme za klientem až domů a popovídáme si o jeho možnostech. Vypíšeme žádost, zajdeme na úřad práce a poradíme i s odvoláním v případě zamítnutí. Naše úspěšnost je vysoká,“ říká David. „Výběr vozu pro hendikepované se totiž nepočítá na minuty, ale celé hodiny. Mají úplně jiné požadavky než běžní zákazníci v showroomech,“ vysvětluje Petr Melichar ze společnosti Car Club. Vozy dodává Škoda Auto v rámci programu Handy. Na úpravu už je potřeba speciální firma. Solidních je prý v republice asi dvanáct, prim vedou čtyři největší z nich. Nakonec si stejně každý postižený vybere systém, který mu nejvíc vyhovuje. A pak už se ho obvykle nepouští. Jinou možnost ani nemá – deset let, než dosáhne na další příspěvek pro pořízení a úpravu speciálního vozu, je dlouhá doba.

Víte, že…

… loni bylo v České republice poskytnuto hendikepovaným 2796 příspěvků na pořízení motorových vozidel v hodnotě 409 milionů korun? Průměrná částka tak nedosahuje ani 150.000 Kč, přestože dosažitelná výše činí až 200.000 Kč na koupi.

… držitelé parkovacího průkazu smějí v odůvodněných případech porušit zákaz vjezdu „mimo dopravní obsluhu“, „mimo zásobování“ či zákaz stání? Mohou najet i do pěší zóny a nesmí dostat botičku.

Hendikepovaní hendikepovaným

Společnost Car Club vznikla už před 19 lety jako školicí centrum pro prodejce automobilů Škoda – generálním partnerem je automobilka. Od roku 2009 nabízí širokou pomoc osobám se zdravotním postižením nejen při koupi a úpravě vozu. Funguje totiž jako chráněná dílna, polovinu z jejích sedmi desítek zaměstnanců představují hendikepovaní. Provozuje také parkoviště v Praze nebo půjčovnu aut.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dolínek ucouvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude Dolínek ucouvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude

Pražská rada dnes nebude projednávat společný podnik…

Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v…

Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média

Americký prezident Donald Trump zašel na summitu v…

Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla

Ženám v Saúdské Arábii se letos poprvé otevře letecká…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Dnes 08:00

Dlouhých 24 let figuroval pod kapotami mnoha větších evropských vozů motor označený PRV. Pod trojicí písmen se však za ta léta ukrývala celá rodina různorodých agregátů.




Blesk.cz

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku Peake a velké drzosti

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku…

Bývalý ministr dopravy za Věci veřejné a později strany LIDEM Pavel Dobeš se pokouší o politický návrat. Loni na…

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Otec vévodkyně Meghan (36) si nechal zaplatit tučnou sumu za nafocení naaranžovaných snímků a nevynechá jedinou…

 

iSport.cz

Washington chystá novou dvojku. Rus se bude dělit o čas s Vaněčkem

Washington chystá novou dvojku. Rus se bude dělit o…

Jádro týmu Washington Capitals zůstane po premiérovém vítězství ve Stanley Cupu pro příští rok stejné, nicméně…

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil malého fanouška

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Chorvatský Záhřeb v pondělí zažil erupci národní hrdosti a nadšení. Více než půl milionu lidí…

 

Reflex.cz

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi „fjordů a pohlavní nemoci“

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi…

Na hlavním železničním nádraží v Oslu se v minulých dnech objevila kontroverzní reklama na kondomy, která…

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje proti stereotypizaci ženského těla

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje…

Teprve třiadvacetileté bloggerce a nyní také spisovatelce Chideře Eggerue se v zahraničních médiích dostává čím…