reklama


13.3. 2016 Petr Slováček

Jak se řídí jen rukama? Nejhorší jsou kruhové objezdy!

 

Hendikepovaného řidiče v provozu ani nepoznáte, jeho ruce přitom musejí zvládnout mnohem víc úkonů. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

David Kosina skončil před osmi lety po nehodě na vozíku. Koupil si proto starší felicii upravenou na ruční ovládání a po jejím zaplacení hned řešil, jak ji odveze z parkoviště.

Učení mu trvalo jen deset minut a další měsíc, než se pustil do města. Za pár týdnů nato už vyrazil do ciziny – do Německa za sestrou či do Itálie za rodiči. Neváhal se vydat dokonce ani do Anglie, kde se jezdí na opačné straně. Na autě je závislý a ročně zdolá až kolem 60.000 km – pokud se zrovna nešťourá ve svém Chrysleru PT Cruiser, který si vysnil a na němž musí vychytat mouchy. Kromě toho se baví s kamarádem jízdou na supersportovní motorce s doplněnými kolečky. Těžko bychom hledali lepšího člověka na ukázku řízení auta s ručním ovládáním.

Je to hukot

Schůzku jsme si dali na ploše letiště v Hoškovicích – nevíme, jaká zkušenost nás čeká. A neradi bychom měli na svědomí lidské životy. „Je to jen o zvyku, nebojte se,“ chlácholí nás David – jeden z deseti republikových poradců společnosti Car Club, která pomáhá hendikepovaným občanům k vlastní mobilitě. Ve spolupráci se Škodou Auto a jejím speciálním programem Handy jen za loňský rok zařídili 750 příspěvků na pořízení a úpravu auta.

Místo dlouhých řečí rovnou míříme za volant. Kombi Škoda Fabia 1.2 TSI/81 kW má upravené ovládání pedálů. Jinak jde o běžné auto, dokonce včetně manuálního řazení. Davidovi to evidentně potíže nečiní, ač je jinak pro hendikepované pohodlnější automat. Brzy chápeme proč. Nezkušený šofér má totiž hned plné ruce práce.

Od pedálů trčí páka. Jejím pohybem dolů se přidává plyn, od sebe se brzdí a při řazení musíte mačkat tlačítko na řadicí páce. Jen do 16 km/h se spojka vypíná automaticky. Systémů existuje několik, mimo jiné třeba s ovládáním páček stěračů a blinkrů jen jednou rukou, nebo kroužkem na volantu, který supluje plyn. Při rozjezdu vozu s manuální převodovkou nahrazuje řidičovu levou nohu automatika. „Pedál ovládá motorek podobný tomu od stěračů. Jen si nastavíte na ovladači vlevo pod volantem citlivost spojky. První stupeň je pro rozjezdy do kopce či couvání na parkovišti, druhý pro běžné použití a trojka pro rychlé vypínání spojky třeba na dálnici,“ vysvětluje nám David Kosina už z místa spolujezdce. Moc se mu tam nechtělo, prý je to pro motoristu vozíčkáře nezvyk, protože nemá správný grif na nasedání.

Po krátké instruktáži se s třesoucíma rukama rozjíždíme. Kupodivu to není tak obtížné, jak jsme si mysleli. Nevadí ani řazení s mačkáním tlačítka na páce. Horko přichází, jakmile chceme zpomalit, podřadit a u toho dát blinkr a zatočit. Ukazuje se, že prosté otočení auta na krajnici do protisměru je pro začátečníka nadlidským úkonem. Používáme oblíbenou fintu z autoškoly – tedy úplně zastavit a znovu se rozjet. Při tom se nám daří nepotlouci posádku skokovým brzděním a už zase frčíme. Po pár opakováních se dostává grif do těla. Ovládání plynu a brzdy rukou ujde, nejhorší je zkrátka koordinace všeho najednou. „Dokonce když jedeme se švagrem daleko a střídáme se za volantem, raději používá ruční pohon. Je to pro něj pohodlnější,“ směje se David. Přiznává ale, že s kruhovými objezdy se chvilku rval, protože jsou na koordinaci a pozornost nejsložitější.

Až 200.000 Kč

Nemilé překvapení nás čeká při rozboru cen přestavby běžného auta na ruční pohon (vše musí být mimochodem zapsáno v technickém průkazu). Jen přepákování pedálu plynu a brzdy vyjde na pětadvacet tisíc. Elektronické ovládání spojky bezmála na šedesát. Pokud uživatel potřebuje zdvihací jeřáb na vozík do kufru, odsuvné boční dveře a další vychytávky, šplhají se ceny do statisíců korun.

Od roku 2012 činí příspěvek od státu až 200.000 Kč jednou za deset let na koupi auta plus 800.000 Kč na přestavbu. Jenže peníze nejsou nárokové a liší se podle stupně zdravotního postižení. Právě od toho existuje síť poradců, jako je David Kosina. „Přijedeme za klientem až domů a popovídáme si o jeho možnostech. Vypíšeme žádost, zajdeme na úřad práce a poradíme i s odvoláním v případě zamítnutí. Naše úspěšnost je vysoká,“ říká David. „Výběr vozu pro hendikepované se totiž nepočítá na minuty, ale celé hodiny. Mají úplně jiné požadavky než běžní zákazníci v showroomech,“ vysvětluje Petr Melichar ze společnosti Car Club. Vozy dodává Škoda Auto v rámci programu Handy. Na úpravu už je potřeba speciální firma. Solidních je prý v republice asi dvanáct, prim vedou čtyři největší z nich. Nakonec si stejně každý postižený vybere systém, který mu nejvíc vyhovuje. A pak už se ho obvykle nepouští. Jinou možnost ani nemá – deset let, než dosáhne na další příspěvek pro pořízení a úpravu speciálního vozu, je dlouhá doba.

Víte, že…

… loni bylo v České republice poskytnuto hendikepovaným 2796 příspěvků na pořízení motorových vozidel v hodnotě 409 milionů korun? Průměrná částka tak nedosahuje ani 150.000 Kč, přestože dosažitelná výše činí až 200.000 Kč na koupi.

… držitelé parkovacího průkazu smějí v odůvodněných případech porušit zákaz vjezdu „mimo dopravní obsluhu“, „mimo zásobování“ či zákaz stání? Mohou najet i do pěší zóny a nesmí dostat botičku.

Hendikepovaní hendikepovaným

Společnost Car Club vznikla už před 19 lety jako školicí centrum pro prodejce automobilů Škoda – generálním partnerem je automobilka. Od roku 2009 nabízí širokou pomoc osobám se zdravotním postižením nejen při koupi a úpravě vozu. Funguje totiž jako chráněná dílna, polovinu z jejích sedmi desítek zaměstnanců představují hendikepovaní. Provozuje také parkoviště v Praze nebo půjčovnu aut.

Spolupracujeme s TipCars.com
Co Praze chybí nejvíce? Nová budova magistrátu ani pavilony zoo to nejsou, míní analytici Co Praze chybí nejvíce? Nová budova magistrátu ani pavilony zoo to nejsou, míní analytici

Pro další budoucnost Prahy je klíčové dobudování vnějšího…

Porošenko varuje: Ukrajině hrozí ruský útok Porošenko varuje: Ukrajině hrozí ruský útok

Ukrajinský prezident Petro Porošenko opět varoval před…

Řidiči hrozí stávkou, vládě dali tři týdny Řidiči hrozí stávkou, vládě dali tři týdny

Dopravní odbory daly kvůli mzdám řidičů autobusů vládě,…

V západoněmecké škole zasahovaly zvláštní jednotky, byl to ale planý poplach V západoněmecké škole zasahovaly zvláštní jednotky, byl to ale planý poplach

Na škole v obci Menden na západě Německa zasahovaly kvůli…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Poslední Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Přípravu výroby vozu, který původně neměl být vůbec určen…

Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva

Únik paliva je asi ten poslední důvod ke svolávací akci,…

 






 
Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet

Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet

Dnes 11:00

Na první pohled se to možná nezdá, změn je však více než dost. Tou největší je paradoxně nejmenší motor, který se dosud ve Škodě Rapid objevil.




Blesk.cz

Maddie nikdo neunesl. Z hotelu odešla sama, když hledala rodiče! Bývalý policista zveřejnil šokující teorii

Maddie nikdo neunesl. Z hotelu odešla sama, když…

Další šokující tvrzení v případě ztracené Maddie! Novinář a bývalý policista Mark Williams-Thomas v televizi…

Praha 14 se potýká se stoupajícím počtem opilých dětí: Minulý rok jich bylo přes 70

Praha 14 se potýká se stoupajícím počtem opilých…

Radnice Prahy 14 řeší problém se stoupajícím počtem opilých dětí. Zatímco v roce 2015 strážníci v Praze 14…

 

iSport.cz

Potíže Strašákova nástupce. Lídrovi kotle Slavie hrozí 4 roky bez fotbalu

Potíže Strašákova nástupce. Lídrovi kotle Slavie…

Život bez chození na fotbal si neumí představit, ale možná se pro něj stane realitou. Lídr aktivních fanoušků…

Experti o Dočkalovi: Krok do neznáma, ale 81 milionů se odmítá těžko

Experti o Dočkalovi: Krok do neznáma, ale 81 milionů…

O jednu z největších hvězd může přijít pražská Sparta. Do čínského klubu Che-nan Ťi-na-jie by mohla opora…

 

Reflex.cz

Legendární reportážní fotograf Jan Šibík představuje na výstavě svět, z kterého někdy mrazí

Legendární reportážní fotograf Jan Šibík představuje…

Před deseti lety jsem potkal Jana Šibíka (53), jednoho z nejlepších českých reportážních fotografů posledního…

Poprvé za více než 100 let roste ve volné přírodě počet tygrů, jenže na světě již žije jen kolem 4 tisíc

Poprvé za více než 100 let roste ve volné přírodě…

Tygr, největší kočkovitá šelma, je ve volné přírodě už dlouho mimořádně ohroženým druhem. Přesto Světový fond na…

 
 
reklama