13.3. 2016 Petr Slováček

Jak se řídí jen rukama? Nejhorší jsou kruhové objezdy!

 

Hendikepovaného řidiče v provozu ani nepoznáte, jeho ruce přitom musejí zvládnout mnohem víc úkonů. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

David Kosina skončil před osmi lety po nehodě na vozíku. Koupil si proto starší felicii upravenou na ruční ovládání a po jejím zaplacení hned řešil, jak ji odveze z parkoviště.

Učení mu trvalo jen deset minut a další měsíc, než se pustil do města. Za pár týdnů nato už vyrazil do ciziny – do Německa za sestrou či do Itálie za rodiči. Neváhal se vydat dokonce ani do Anglie, kde se jezdí na opačné straně. Na autě je závislý a ročně zdolá až kolem 60.000 km – pokud se zrovna nešťourá ve svém Chrysleru PT Cruiser, který si vysnil a na němž musí vychytat mouchy. Kromě toho se baví s kamarádem jízdou na supersportovní motorce s doplněnými kolečky. Těžko bychom hledali lepšího člověka na ukázku řízení auta s ručním ovládáním.

Je to hukot

Schůzku jsme si dali na ploše letiště v Hoškovicích – nevíme, jaká zkušenost nás čeká. A neradi bychom měli na svědomí lidské životy. „Je to jen o zvyku, nebojte se,“ chlácholí nás David – jeden z deseti republikových poradců společnosti Car Club, která pomáhá hendikepovaným občanům k vlastní mobilitě. Ve spolupráci se Škodou Auto a jejím speciálním programem Handy jen za loňský rok zařídili 750 příspěvků na pořízení a úpravu auta.

Místo dlouhých řečí rovnou míříme za volant. Kombi Škoda Fabia 1.2 TSI/81 kW má upravené ovládání pedálů. Jinak jde o běžné auto, dokonce včetně manuálního řazení. Davidovi to evidentně potíže nečiní, ač je jinak pro hendikepované pohodlnější automat. Brzy chápeme proč. Nezkušený šofér má totiž hned plné ruce práce.

Od pedálů trčí páka. Jejím pohybem dolů se přidává plyn, od sebe se brzdí a při řazení musíte mačkat tlačítko na řadicí páce. Jen do 16 km/h se spojka vypíná automaticky. Systémů existuje několik, mimo jiné třeba s ovládáním páček stěračů a blinkrů jen jednou rukou, nebo kroužkem na volantu, který supluje plyn. Při rozjezdu vozu s manuální převodovkou nahrazuje řidičovu levou nohu automatika. „Pedál ovládá motorek podobný tomu od stěračů. Jen si nastavíte na ovladači vlevo pod volantem citlivost spojky. První stupeň je pro rozjezdy do kopce či couvání na parkovišti, druhý pro běžné použití a trojka pro rychlé vypínání spojky třeba na dálnici,“ vysvětluje nám David Kosina už z místa spolujezdce. Moc se mu tam nechtělo, prý je to pro motoristu vozíčkáře nezvyk, protože nemá správný grif na nasedání.

Po krátké instruktáži se s třesoucíma rukama rozjíždíme. Kupodivu to není tak obtížné, jak jsme si mysleli. Nevadí ani řazení s mačkáním tlačítka na páce. Horko přichází, jakmile chceme zpomalit, podřadit a u toho dát blinkr a zatočit. Ukazuje se, že prosté otočení auta na krajnici do protisměru je pro začátečníka nadlidským úkonem. Používáme oblíbenou fintu z autoškoly – tedy úplně zastavit a znovu se rozjet. Při tom se nám daří nepotlouci posádku skokovým brzděním a už zase frčíme. Po pár opakováních se dostává grif do těla. Ovládání plynu a brzdy rukou ujde, nejhorší je zkrátka koordinace všeho najednou. „Dokonce když jedeme se švagrem daleko a střídáme se za volantem, raději používá ruční pohon. Je to pro něj pohodlnější,“ směje se David. Přiznává ale, že s kruhovými objezdy se chvilku rval, protože jsou na koordinaci a pozornost nejsložitější.

Až 200.000 Kč

Nemilé překvapení nás čeká při rozboru cen přestavby běžného auta na ruční pohon (vše musí být mimochodem zapsáno v technickém průkazu). Jen přepákování pedálu plynu a brzdy vyjde na pětadvacet tisíc. Elektronické ovládání spojky bezmála na šedesát. Pokud uživatel potřebuje zdvihací jeřáb na vozík do kufru, odsuvné boční dveře a další vychytávky, šplhají se ceny do statisíců korun.

Od roku 2012 činí příspěvek od státu až 200.000 Kč jednou za deset let na koupi auta plus 800.000 Kč na přestavbu. Jenže peníze nejsou nárokové a liší se podle stupně zdravotního postižení. Právě od toho existuje síť poradců, jako je David Kosina. „Přijedeme za klientem až domů a popovídáme si o jeho možnostech. Vypíšeme žádost, zajdeme na úřad práce a poradíme i s odvoláním v případě zamítnutí. Naše úspěšnost je vysoká,“ říká David. „Výběr vozu pro hendikepované se totiž nepočítá na minuty, ale celé hodiny. Mají úplně jiné požadavky než běžní zákazníci v showroomech,“ vysvětluje Petr Melichar ze společnosti Car Club. Vozy dodává Škoda Auto v rámci programu Handy. Na úpravu už je potřeba speciální firma. Solidních je prý v republice asi dvanáct, prim vedou čtyři největší z nich. Nakonec si stejně každý postižený vybere systém, který mu nejvíc vyhovuje. A pak už se ho obvykle nepouští. Jinou možnost ani nemá – deset let, než dosáhne na další příspěvek pro pořízení a úpravu speciálního vozu, je dlouhá doba.

Víte, že…

… loni bylo v České republice poskytnuto hendikepovaným 2796 příspěvků na pořízení motorových vozidel v hodnotě 409 milionů korun? Průměrná částka tak nedosahuje ani 150.000 Kč, přestože dosažitelná výše činí až 200.000 Kč na koupi.

… držitelé parkovacího průkazu smějí v odůvodněných případech porušit zákaz vjezdu „mimo dopravní obsluhu“, „mimo zásobování“ či zákaz stání? Mohou najet i do pěší zóny a nesmí dostat botičku.

Hendikepovaní hendikepovaným

Společnost Car Club vznikla už před 19 lety jako školicí centrum pro prodejce automobilů Škoda – generálním partnerem je automobilka. Od roku 2009 nabízí širokou pomoc osobám se zdravotním postižením nejen při koupi a úpravě vozu. Funguje totiž jako chráněná dílna, polovinu z jejích sedmi desítek zaměstnanců představují hendikepovaní. Provozuje také parkoviště v Praze nebo půjčovnu aut.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na korejském poloostrově reálně hrozí otevřený konflikt, prohlásil Lavrov Na korejském poloostrově reálně hrozí otevřený konflikt, prohlásil Lavrov

Rusko, Indie a Čína jsou proti stupňování napětí na…

Evropskou centrální banku čeká více fúzí a akvizic v bankovním sektoru Evropskou centrální banku čeká více fúzí a akvizic v bankovním sektoru

Fúzí a akvizic v bankovním sektoru eurozóny pravděpodobně…

Nové berlínské letiště hlásí další zpoždění, otevřít se má až v roce 2020 Nové berlínské letiště hlásí další zpoždění, otevřít se má až v roce 2020

Nové berlínské letiště Willyho Brandta (BER), jehož…

Proti vývozu léků z Česka znovu zasahuje stát Proti vývozu léků z Česka znovu zasahuje stát

Ministerstvo zdravotnictví v pátek zakázalo vývoz léku…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 





 
5 tajemství McLarenu Senna. Proč má prosklené dveře? A proč mu chybí kufr?

5 tajemství McLarenu Senna. Proč má prosklené dveře? A proč mu chybí kufr?

Dnes 11:51

Novinka z Wokingu v mnohém navazuje na legendární McLaren F1. Pojďme společně odhalit jeho tajemství.




Blesk.cz

Pražané psali prosebné dopisy: Bojovali tak za lidská práva

Pražané psali prosebné dopisy: Bojovali tak za lidská práva

Na den lidských práv 10. prosince bojovali Pražané za práva utlačovaných psaním. V rámci celosvětové kampaně…

Hanka Zagorová v plné kondici: Známe tajný scénář vánočního koncertu

Hanka Zagorová v plné kondici: Známe tajný scénář…

Už v úterý se legendární Lucerna rozezní hity Hanky Zagorové (71). Zpěvačka má za sebou první zkoušku vánočního…

 

iSport.cz

Bergerova pohádka v Hradci: Nechtěný, záplata, bitka a gól Plzni

Bergerova pohádka v Hradci: Nechtěný, záplata, bitka…

Jan Berger do Hradce většinou přijde, až když je hodně zle, při řádění marodky, kdy hodně hráčů chybí. Letos to…

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal zachránil bod v závěru

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal…

Vítězné derby, náskok 11 bodů na čele a nový rekord anglické Premier League mají fotbalisté Manchesteru City po…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za německé dávky užívají v Česku, díky bohu za Zemana

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za…

Současné hlavě státu fandí, do prezidentské volby přesto jde. Hudební producent Petr Hannig by se prý choval…

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v Česku krást vesele dále?

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v…

Firemní právníci hnutí ANO připravili další novelizaci naší normy norem, tedy Ústavy ČR. Poté, co se nepodařilo…