Přesně.
Nejlepší, pro přenesení maximálního účinku, je buď naplno brzdit a nezatáčet nebo nebrzdit a zatáčet. Prostý součet sil. (I když to bez trestu za pomoci ABS auto dokáže, jakmile při plném brzdění řidič jen trochu zatočí, ABS ihned ubere brzdnou sílu, aby nedošlo ke ztrátě adheze a smyku, tím se celý manévr na.k.ur.ví.)
Lepší je to rozdělit, napřed naplno odbrzdit, pak úplně povolit brzdu a po té zatočit, ABS ne ABS.
Dovolim si trosku odporovat.
Moderni auta - cim novejsi, tim spis, maji uz elektronicke asistenty pripravene na panickou reakci - tedy ze se ridic v krizove situaci lekne a proste slapne na brzdu. A take ze pritom vice ci mene podvedome bude tocit volantem tam, kam chce jet. Takze za rok, mozna za tri, se uz i na kursech bezpecne jizdy bude ucit, ze pokud se neco deje, tak plna brzda plus mirit volantem do bezpeci a elektronika si to prebere (mimojine umi rozdelit brzdnou silu tak, aby pomohla auto stocit do pozadovane zatacky...). V Seatu Ateca uz to tak asi nastavene je (nevim, neznam, nezkousel jsem).
Nicmene pokud nevime, co nase auto umi a jak je naladena elektronika (coz si 99% lidi nikdy nevyzkousi), tak je dobre se ridit tim, co pises.
Vidlaci od Liberce spolu s mariankem pak muzou taky tahat za rucku a matlat se v pretacivem smyku treba az do dalsiho pruletu Halleyovy komety >:D
Pozorně si přečti. co jsem napsal. Píšu, že to ABS dokáže, (jak ty píšeš elektronika) ale pokud jsi se někdy setkal s obrázkem, kterému se říká rozklad sil, neoponoval by jsi.
Vsak jsem psal, ze odporuju jen trosku.
Brzdit a zatacet soucasne jde samozrejme proti fyzice, ale vysvetluj rozklad sil cloveku, ktery neni trenovany na zvladani krizovek a zrovna ma stoceny volant do zatacky, ale auto mu jede rovne. Proto mu pomahaji vyrobci tim, ze naladi elektroniku tak, aby mu do zatacky pomohla.
Zajímavý, podle diskuse z článku hned vedle bych řekl, že je lepší využít načtenejch znalostí fyzikálních vlastností prémiovýho pohonu, dupnout na plyn, rychlý kontra a odjet bokem vstříc světlým zítřkům.
Nicméně, instruktor Kuba by z fleku mohl nahradit komplet všechny moderátory motoristickejch TV pořadů vyjma Pepy Sršně. Tak mě napadá, nechce točit reportáže pro ACZ?
Super, takže když mi na sněhu někdo vlítne do cesty, stačí naplno skočit na brzdu, volantem točit o 50° a jsem v naprostém bezpečí.
Děkujeme za osvětu, určitě ubude spousta nehod
Tak mi přišlo dost zjednodušené vybrat jedinou modelovou situaci a tu vzít jako jediný univerzální příklad vyhýbání překážce. Čekal bych mnohem obšírnější pojednání o vyhýbání za různých podmínek a při více růných situacích. Nebo.. vlastně ani nečekal
pred mesiacom som bol na skole smyku a mal moznost si vyskusat rozne moznosti ( plna brzda so zatacanim ).
Jednoznacne najlepsia moznost je plna brzda a tesne pred prekazkou pustit brzdu . to plati pre automat s manualom myslim aj vyslapnut spojku.
Nasledne zatocit volant a "cakat" ..na silne klzkej vozovke totiz chvilku trva kym sa kolesa "chytia"...dolezita je jemna praca s volantom a neutahovat pokial to nezataca..
V prvom rade by som radil autorovi zadefinovat termin "kluzká vozovka". Az potom na zacal radit, ako na nej jazdit/brzdit/obchadzat objekty na nej.
Nechcem byt detailista, ale je samozrejme jasne, ze vozovka za dazda sa bude spravat inak, ako ked je pokryta ladom.
Další pravidlo při jízdě s dnešními vozy, které obsahují ESP: nevyrovnávat začínající smyk protipohybem volantu - je nutno držet volat stále stejně. Pokud budete přirozeně vyrovnávat smyk volantem, rozhodí vás elektronický systém ještě více do vyjetí ze směru, než s vozem bez ESP. Proto je nutné si sám sebe představit, že jsem např. nic nedělající blondýna držící volant stále stejným směrem a čekající na to, co se stane. Pak je ESP vynikající. ;-)