Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jak se v zimě starat o autobaterii? A opravdu může při dobíjení vybouchnout?

Tu situaci znají jistě mnozí řidiči – auto ne a ne nastartovat kvůli vybité baterii. Aby k tomu nedošlo, máme pro vás několik tipů.
Zpět na článek
27. 12. 2016 19:30
27. 12. 2016 19:49
27. 12. 2016 20:05
27. 12. 2016 20:12
27. 12. 2016 20:15
28. 12. 2016 05:44
27. 12. 2016 21:45
27. 12. 2016 20:48
28. 12. 2016 11:18
28. 12. 2016 17:19
27. 12. 2016 19:55
27. 12. 2016 20:03
28. 12. 2016 08:44
28. 12. 2016 11:14
28. 12. 2016 08:43
27. 12. 2016 20:10
27. 12. 2016 23:22
28. 12. 2016 05:37
28. 12. 2016 11:21
28. 12. 2016 12:34
28. 12. 2016 12:23
28. 12. 2016 12:41
29. 12. 2016 06:12
27. 12. 2016 19:30
Nestarám
O baterku se nestarám a už vůbec ji nenechávám kontrolovat v servisu. Když je vybitá tak ji hodím na nabíječku a pokud hned klekne znova tak letí a kupuju novou. Na jakékoliv častější dobíjení a doufání jestli nastartuju nemám náladu >:D
Rozbalit vlákno
9
27. 12. 2016 19:49
Re: Nestarám
Dělám to podobně, o baterky v autech se nijak nestarám a pouze je nabíjím když je sám nedopatřením vybiju. A protože ty naposled měněné vydržely jedna 14 let a druhá 13 roků, nemyslím že bych dělal nějakou velkou chybu
27. 12. 2016 20:05
Re: Nestarám
a pak dopadnes jako ja, když sem po 14 dnech na letisti prisel k autu a nenastartoval.
při dennim jezdeni se aku tak nejak udrzoval, ale po 14 dnech statni byl spolehlive kaput.
ve 2 rano, velice prijemny...
27. 12. 2016 20:12
Re: Nestarám
Tomu by ovšem spolehlivě zabránila pouze nově koupená baterie. A nevím jak ty, ale já nebudu kupovat novou baterku kvůli tomu, že bude auto někde stát, když do ted bezproblémů funguje
27. 12. 2016 20:15
Re: Nestarám
staci si ji nechat premerit (neplet si to s pouhym zmerenim napeti)
Avatar - Fána
28. 12. 2016 05:44
Re: Nestarám
Správně. I zdevastovaná baterie klidně ukáže 12V, ale kapacita nula. Správnost ukáže jen zátěžový test. A to doma s dnešními zalitými bateriemi nelze.
Avatar - praděda7
27. 12. 2016 21:45
Re: Nestarám
Náš 4 roky starý Yaris stál na letišti (pod střechou) 7 týdnů do 10 prosince a nastartoval napoprvé...ale měl jsem malou dušičku, když jsme si pro něj šli... ;-)
27. 12. 2016 20:48
Re: Nestarám
topten: no nedopadl jsem tak. Po těch dlouhých letech provozu jen začaly obě baterky zvolna slábnout tak jsem je preventivně vyměnil. Možná by fungovaly doteď
28. 12. 2016 11:18
Re: Nestarám
14 roku je opravdu obdivuhodna zivotnost
dřív auta mely nevic tu vyhodu, ze když jsi vytahnul klicek ze zapalovani, zabouch a zamknul dveře (samozrejme klickem), tak auto opravdu nic nezralo.
28. 12. 2016 17:19
Re: Nestarám
no tak to bych netvrdil, u spousty starsich aut majitele rovnez odpojovali baterku, protoze to proste proud zralo. ne snad palubni elektronika, ale ruzne neuplne rozepnute kontakty, apod. navic driv nebyl problem baterku vyflusnout tim, ze jsi treba zapomnel vypnout cteci lampicku. dnes se ti podobne serepeticky automaticky vypnou se zamknutim auta (ano, neni to 100%). jiste jsou v cinnosti stale systemy, ktere neco odebiraji, takze moderni auto neustale neco z baterky bere, ale urcite bych v tomto ohledu nevyzdvihoval stara auta.
27. 12. 2016 19:55
To su perly!
"...Ideálem je tak nabíjet proudem ve výši jedné desetiny náboje akumulátoru po dobu deseti hodin, tedy např. u baterie s nábojem 44 Ah použít proud 4,4 A..."

Take nieco, ze:
I = U / R
to ste este nepoculi? Je to naznamejsia myslienka pana Ohma. Udava vztah medzi prudom, napatim a odporom. Dve z tych velicin mozete menit, velkost tretej je dana tou rovnicou.

A kedze akumulator v aute ma svoje menovite napatie a svoj vlastny vnutorny odpor (dany stavom nabitia), vyplyva z toho ze LEN samotny dobijaci prud nemozete volne definovat. Menit vlastny odpor baterie nie je dost dobre mozne, a upravovat s prudom aj napatie je najlepsia cesta ako si bateriu znicit. Oba sposoby (nabijat vyssim alebo nizsim napatim) jej nerobi dobre.

"...U údržbového akumulátoru navíc uvolněte jeho víko. Při nabíjení v něm vzniká vodík, který by při uzavření baterie neměl kam odcházet, a hrozil by tak výbuch baterie..."

No tak v prvom rade, nevznika ziaden vodik (odkial by asi vznikol?), ale z elektrolytu sa uvolnuje plyn sirovodik (H2S). Plyn s charakteristickym zapachom. Ten ale nevznika pri beznom nabijani, ale az pri prebijani, ked elektrolyt v baterii zacne vriet. Okrem toho, aj tzv. "udrzbovy" akumulator ma samozrejme odvetravacie otvory, takze sa ziadneho "vybuchu" netreba bat.
Rozbalit vlákno
7
27. 12. 2016 20:03
Re: To su perly!
ty ses teda perla
kazda normalni nabíječka funguje jako zdroj proudu s napetovym omezenim.
vnitrni odpor v radu miliohmu vůbec neres
28. 12. 2016 08:44
Re: To su perly!
Kto tu preboha hovori o odpore nabijacky? Ja som hovoril o BATERII! Ta ma svoje menovite napatie, a svoj vlastny vnutorny odpor. Takze prud nemozes regulovat ako chces, ohmov zakon nepusti...
28. 12. 2016 11:14
Re: To su perly!
evidentne nechapes co je proudovy zdroj.
27. 12. 2016 20:49
Re: To su perly!
Teddy: už jsi někdy slyšel o elektrolýze vody a plynech které se při ní vytvářejí ?
28. 12. 2016 08:43
Re: To su perly!
Ano pocul, ale co to ma spolocne s bateriou? V nej nie je voda, ale zriedena kyselina sirova, a pri dobijani nejde o elektrolyzu...
28. 12. 2016 09:25
Re: To su perly!
Teddy: Sorry ale tvé znalosti jsou hodně chatrné. Když už píšeš že v aku není žádná voda ale zředěná kyselina sírová, zamyslel ses čímpak je asi zředěná ?
Takže si napříště pamatuj, že vodík i kyslík vznikají elektrolýzou vody, která je obsažená v roztoku kyseliny sírové. V průběhu nabíjení není elektrolýza příliš silná, ale před koncem nabíjení když napětí výrazněji přesáhne 14V je už docela intenzívní a oba plyny bublají zřetelně ven. To je to nebezpečí výbuchu

A druhý tvůj omyl, nabíjecí proud samozřejmě můžeš měnit ve velkém rozsahu změnou napětí nabíječky a akumulátoru to nijak neublíží. Jen je potřeba pokud možno nepřekračovat hodnotu C/10
27. 12. 2016 20:10
Chyby v článku
Náboj má jednotku C (coulomb) a ne Ah. Ah udává kapacitu akumulátoru, jaký proud umí dodávat po dobu jedné hodiny. Tvrdit ze zvyšený přechodový odpor oslabuje baterii. Myslíte to dobře, ale říkáte dost nešťastně. A jste si jistí ze v mrazu klesá kapacita baterie a nebo se spíš zvyšuje její vnitřní odpor?
Rozbalit vlákno
7
27. 12. 2016 20:19
Re: Chyby v článku
nabijeni se udava v 0.1C, 0,5C, 1C ... a o naboj rozhodne nejde, to je v clanku docela matouci.
Avatar - michal.t
27. 12. 2016 20:22
Re: Chyby v článku
To mě taky zarazilo - kapacita přeci neklesá, baterka jen není schopna podat takový el. výkon při nízkých teplotách. Stačí ji přenést na pár hodin do tepla a bude se zas chovat jako "plně nabitá".
27. 12. 2016 20:42
Re: Chyby v článku
V mrazu klesá kapacita a zároveň roste vnitřní odpor. Po ohřátí se obojí vrátí do původního stavu

Omyl autora článku spočívá v tvrzení, že horší startování je způsobeno ztrátou kapacity. Ve skutečnosti je na vině nižší startovací proud spojený s větším poklesem napětí aku, což sníží výkon spouštěče
27. 12. 2016 22:26
Re: Chyby v článku
... a obvykle se k tomu jeste pridava zvyšeny odpor promrzleho motoru, ktery ten starter ma protocit a nahodit ;-)
Avatar - WinDiesel
27. 12. 2016 20:25
Re: Chyby v článku
náboj - AUTO CZ nás baví - asi nacvičují Silvestra ... :-)
27. 12. 2016 22:26
Re: Chyby v článku
... ale na toho silvestra poctive trenuji cely rok >:-[]
Avatar - Floyd
28. 12. 2016 04:30
Re: Chyby v článku
>:D >:D >:D :yes:
Avatar - lettro
27. 12. 2016 21:52
udržovací nabíječka
Dosavadní diskuse se týkala převážně chyb v článku. Já bych se rád od znalců dověděl následující : koupil jsem si udržovací nabíječku, která podle popisu střídavě nabíjí a vybíjí akumulátor v rozmezí 12,5 - 13,5 V. Jmenovitý výstup je však pouze 12 V. Může nabíječka, která dává pouze 12 V nabít akumulátor na 13,5 V ?
Rozbalit vlákno
10
27. 12. 2016 22:29
Re: udržovací nabíječka
... je to neuplny popis tveho problemu - tech 12V na vystupu jsi nameril a nebo je to tam proste nekde napsano na svorkach? nabijecka, ktera by na vystupu svorek mela 12V nemuze samozrejme nabit akumulator na vetsi napeti nez sama dava.
Avatar - lettro
28. 12. 2016 12:13
Re: udržovací nabíječka
Údaj o výstupním napětí jsem čerpal přímo ze štítku adaptéru, ke kterému je připojená "krabička", ze které jde káblík se svorkami na akumulátor. Změřit výstup z adaptéru tedy bez destrukce zařízení nelze. Nezbývá než věřit, že výstup je ve skutečnosti takový, aby vyhovoval deklarované funkci a údaj 12V se tam ocitl z nepochopitelného šlendriánu výrobce (samozřejmě Čína, koupeno v e-shopu Compass.cz).
28. 12. 2016 17:12
Re: udržovací nabíječka
hele, to bude jen popis svorek, ze se k tomu ma pripojovat baterie 12V. aby to fungovalo, jak pises (proudem 250mA nabijet a vybijet), tak tam musi byt nejaky rozum, ktery vytrvale tim napetim cvici (zrejme v tom rozmezi 12,5-13,5V). takze bych to klidne pripojil a asi bych se toho nebal.
Avatar - lettro
28. 12. 2016 20:15
Re: udržovací nabíječka
Je to přesně jak píšeš. Stejně mi to vysvětlili i z e-shopu Compass, na který jsem se také s dotazem obrátil. Vše je tedy jasné, nabíječku používám, ale přesto jsem přesvědčený, že pokud je v Technických datech uvedeno :
pro akumulátory : 12 V 5 - 125 Ah
jmenovitý výstup : 12 V =
nabíjecí proud : cca 260 mA
atd.
je to špatně, pokud jmenovitý výstup je ve skutečnosti (asi) 13,5 V. Přece to, že se to má připojit k 12 V akumulátoru je už uvedeno v 1. řádku Technických dat !
Díky za odpovědi a snahu zjistit "co tím chtěl básník říct".
28. 12. 2016 22:42
Re: udržovací nabíječka
nemas zac... hlavne bacha na preklady. jakmile to vyrobil nekdo v cine a prekladala mu to nejaka vzdelana profesorka z karlovky, tak jsou pak manualy plne takovychto bludu, ktere vytvori lide, kteri proste problematice nerozumi. no a oni i ti cinani tam mohli napsat buhvico.

jinak ten vystup nema v tomto pripade zadne jmenovite napeti. to je pak k tomu pristroji zavadejici udaj. mas ho akorat pripojit na akumulator o jmenovitem napeti 12V.
Avatar - dokopy
29. 12. 2016 06:27
Re: udržovací nabíječka
Odhadujem, že na kábloch nabíjačky nepripojenej k baterke bude nejakých 15 V i viac. Po pripojení k baterke napätie klesne na aktuálne napätie baterky a pri dobíjaní sa bude zvyšovať. Striedavé nabíjanie a vybíjanie malým prúdom nevyvolá nejaké väčšie kolísanie napätia.
29. 12. 2016 21:50
Re: udržovací nabíječka
muze byt. ja si ale spis myslim, ze dokud to nikam nepripojis, bude tam napeti nulove. ono navic napeti na elektronicky regulovanem nezatizenem vystupu nic neznamena. jakmile se to pripoji na tu baterku, tak to napeti se srovna s napetim baterky, jak pises. lehkym navysovanim napeti na svorkach dojde k tomu teceni proudu (cca 260mA) a tohoto proudu dosahuje zdroj prave tou regulaci napeti na svorkach (pomalu stoupa, jak se baterka nabiji). pokud ma strop 13,5V, znamena to, ze nad toto napeti nepujde a pravdepodobne pri dosazeni tohoto napeti prepne do rezimu vybijeni, kdy bude naopak nejakym odporem baterku zatezovat a cekat, az jeji napeti klesne na tech 12,5V a pak zase prepne na nabijeni. zhruba takto nejak si predstavuju, ze by to mohlo fungovat, nicmene reseni je cela rada.
Avatar - dokopy
30. 12. 2016 09:42
Re: udržovací nabíječka
Aj to je možné. Môže tam byť 0 V a nabíjačka sa spustí až napätím pripojenej batérie.
Avatar - Mangalica
28. 12. 2016 12:00
Re: udržovací nabíječka
Nejsem tedy odborník, ale takový ty automatický nabíječky, co se dnes běžně prodávají, dávají max tak 14,5V, záleží v jaké fázi cyklu jsou. Asi před měsícem jsem doma jednou takovou dobíjel akumulátor a ze zvědavosti měřil napětí na svorkách...
Avatar - lettro
28. 12. 2016 12:20
Re: udržovací nabíječka
V tom mém krámu je podstatné to UDRŽOVACÍ. Není to nabíječka, která by byla schopná akumulátor nabít. Její funkce (té mojí) je strřídavě nabíjet a vybíjet aku v rozmezí 12,5 - 13,5 V. Nabíjí proudem pouze 250 mV - to vše by měla dělat podle popisu.
Avatar - JirkaV8
27. 12. 2016 23:22
fotka
Co to vidím na fotce vpravo? Martin má Lanďáka J12? :-) ňamka. Baterku mám vždy Vartu a nijak se o ni nestarám. Stará auta nastartovala na poprvé i po ročním stání. Ty moderní s velkými vnitřními odběry co nejdou odstranit vycucají baterku při stání do cca 3 měsíců. Takže do 3 měsíců na drnc. Pokud stojím déle, tak vytrhnu jeden kabel a před startem nasadím. Rozhasí to akorát vnitřní hodiny s čímž se dá žít. Vybouchnout ne, ale v knížce k jednomu sovětskému vezu jsme kdysi měli napsáno nabíjet, dokud elektrolit nezačne vřít. Což je dneska trošku hard core.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Fána
28. 12. 2016 05:37
baterie
V minulém století (v pravěku) nám odborníci přes baterie říkali že baterie se nabíjí 1/10 a když začne bublat tak 1/15. Já mám nabíječku jednocestně usměrněnou ( nabíjí i vybíjí současně ), což opět odborníci doporučovali. Dnešní chytré nabíječky, to je pohoda. Jen je potřeba ji správně nastavit. Baterie opravdu při špatném odpojování při několika hodinovém nabíjení umí vybouchnout.
Vypočítávání nabíjení dle Ohmova zákona? To patří do odborných statí, ale pro nás ostatní? 98% čtenářů je to fuk.
Rozbalit vlákno
2
28. 12. 2016 11:21
Re: baterie
jak jednocestnej usmernovac nabiji i vybiji soucasne?
mozna o tom malicko něco vim, a jediny co me napada, tak ze nabiji jen jednou půlvlnou, to vybijeni se nejak nedovedu představit (jestlize teda paralelne k vyvodum baterky není nejakej odpor)
Avatar - lettro
28. 12. 2016 12:34
Re: baterie
Co tím myslíš "při špatném odpojování" ? A s tím vybuchováním - proč by k němu mělo dojít ? Svého času jsem brigádničil v autobazaru a tam jsme periodicky dobíjeli auta z placu. Na nabíječkách stála auta běžně několik dní, nikdo to nehlídal. Až když bylo potřeba nabíjet další auto a nebylo místo, měřilo se zátěžovým voltmetrem a auto s vyhovujícím stavem akumulátoru se opět odstavilo z nabíječky a dalo do řady. Nikdy nic nevybuchlo. K výbuchu může teoreticky dojít, když se pod kapotou nahromadí vodík, který se opravdu uvolňuje při rozkladu vody a následném přeskočení jiskry, když se manipuluje se svorkami. To je opravdu reálná teorie, ale v praxi se nikdy tolik vodíku nenahromadí - díky průběžnému odvětrávání článků.
Avatar - dokopy
28. 12. 2016 12:23
...
V lete sa dobrá baterka prakticky nemôže vybiť. Ak auto v zime odstavím na dlhšiu dobu, tak neuškodí trvalé pripojenie k najhlúpejšej amatérskej dobíjačke prúdom do 50 mA. Ak máte pocit, že v zime baterka dostala zabrať, tak ju treba dobiť štndardným spôsobom. Každá baterka raz kľakne a to jej už nepomôže ani svätená voda.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - lettro
28. 12. 2016 12:41
Re: ...
I dobrá baterka se může vybít trvale krátkými jízdami, poři kterých se energie spotřebovaná startováním nestačí obnovit jízdou. Např. používám auto denně na cesty do práce tam 5 km, zpět 5 km. Když takto auto provozuji např. měsíc a mezitím jsem nejel delší cestu, baterku vybiji. Je to sice extrém, ale na druhé straně popisuji skutečný případ z obchodu mého syna, kdy mu zákazník přišel reklamovat novou baterku po měsíci používání.
Avatar - dokopy
29. 12. 2016 06:12
Re: ...
Nechcem sa hrať na odborníka, ale pri takom používaní auta by s baterkou nemal byť problém. Ja by som pre istotu skontroloval jej stav, poprípade stav auta - napríklad dočasnou zámenou baterky za inú. Odhadujem, že by mohlo ísť o zvýšené samovybíjanie. Kedysi sa odporúčalo z nabitej baterky vypláchnuť kal a naliať správny elektrolyt. Teraz to už asi nepôjde.
29. 12. 2016 10:16
Neriešil som, neriešim a nebudem riešiť...
O batériu sa nikdy nestarám a ani to nemienim robiť. Jedine samozrejme kontrolovať uchytenie kontaktov - môžu sa uvoľniť.

Na Ceede som mal baterku ktorú som nikdy nedobíja .. a tom som ju cca tri krát "vybil" cez zapnuté svetlo v interiéri. Trochu som pojazdil po štarte cez káble a stačilo to.

Nikdy som ju externe nedobíjal. A po šesť a pol roka, keď už mi pri servisnej akcii predajca oznámil, že stráca kapacitu, tak som ju pri pravidelnom servise (ešte mi dali za všetko zľavu cenu batérie, takže vlastne bola zadarmo).

Už som auto vymenil, ale nemienim behať s nejakými káblami ... auto má slúžiť ... nie aby som ja okolo neho behal s takýmito "hovadinami".

Najviac ma pobavil kamarát čo sa staral a dobil doma batériu z Toyoty. Akosi nedomyslel, ako si otvorí bez batérie zámok ... otvorili mu to až servisáci ráno za 75 eúr >:D
Rozbalit vlákno
2
30. 12. 2016 00:16
Re: Neriešil som, neriešim a nebudem riešiť...
Ako ho zamkol? A to nemá normálnu mechanickú zámku na kľúč?
30. 12. 2016 00:47
Re: Neriešil som, neriešim a nebudem riešiť...
Odemykání Toyoty bez baterie (předpokládám, že auto je vybaveno Smart Entry, protože jinak by mělo normální klíč, kterým se dá odemknout i bez baterie) se provádí tak, že se stiskne malá západka po straně klíče Smart Entry a vytáhne se nouzový kovový klíč. Potom se odstraní plastová krytka na dveřích řidiče, která skrývá zámek. A pak se dveře odemknou. :-)