6.8. 2017 Petr Barták

Jak se žije jezdci autorodea: Divočení na pětníku, spousta ohně i destrukce

 

Kvílení a kouř z pneumatik, jízda po dvou kolech i přes oheň či dvojitý kotrmelec auta. A spousta destrukce. Všechno na malém prostoru. Vítejte v autorodeu!

Provazy vody z podmračeného podkrušnohorského nebe nad Teplicemi už zmizely, v modrými plachtami ohrazené aréně před obchodním centrem jsou připraveny červené bavoráky i dva monstertrucky, tedy pickupy na šasi náklaďáků s koly pomalu většími než člověk. Za hodinku tu má začít show. „Představení bude, když přijde alespoň čtyřicet diváků,“ říká Tomáš Zelenay, provozovatel této pachem benzinu a spálené gumy prosycené show.

Uhranutý

Jak se k práci vůbec dostal? „Jednou jsem v Německu tohle představení viděl a učarovalo mi,“ vzpomíná jezdec. Po návratu domů si proto koupil starý žigulík, zavařil u něj diferenciál a se švagrem pod dohledem zkušených jezdců pět měsíců během zimy a jara trénoval, než zvládl všechny prvky. Jak vzpomíná, nejtěžší byla jízda po dvou kolech, kterou se neměl od koho naučit. A začal.

„Představení s monstertrucky tak dělám už patnáctou sezonu, od poloviny března do půlky listopadu s ním objíždíme Česko a pár let taky Slovensko,“ popisuje Zelenay. Jak říká, u nás jsou jediní, kolegové z branže prý navštěvují zejména větší Polsko.

Na štacích ve větších městech se zdrží dva tři dny, v malých třeba jen den. A za jak dlouho se vrací? „Nejdříve za tři roky, nesmíme být okoukaní,“ vypočítává hubený usměvavý muž.

Vážnější zranění se mu vyhýbají, jen se párkrát potloukl nebo uhodil do helmy, když při kotrmelcích povolilo ukotvení bezpečnostního pásu.

Od západu se projasňuje, a tak věříme jeho instinktu, který říká, že dneska to vyjde. „Nepřízeň počasí nás zaskočí jen dvakrát třikrát do roka,“ vypočítává čtyřiačtyřicetiletý jezdec a majitel autorodea v jedné osobě.

Spousta tance okolo

Jedno zhruba sedmdesátiminutové představení je ale jen třešničkou na dortu. Za sebou skrývá spoustu příprav a po něm zase následného bourání arény či odklízení. „Na pronajaté ploše nesmí po vystoupení zůstat nic, maximálně čáry od pneumatik,“ říká Zelenay.

Jak se zajišťuje samotné představení? První věcí je domluvit destinaci a termín, následuje výběr místa. Obvykle u nákupního centra. „Plocha padesát krát dvacet metrů vyjde třeba na dva až čtyři tisíce podle destinace,“ tvrdí Zelenay. Ale pamatuje i daleko vyšší nájmy, v blízkém Ústí nad Labem po něm krajské město před časem chtělo i deset tisíc.

Mitsubishi Delica jako monster truck

Další náklady představuje reklama a její rozvěšení po městě, ale třeba i pohonné hmoty a obutí. „Za jedno vystoupení spotřebujeme až dvacet litrů benzinu a nafty, pořádně zabrat dostávají i pneumatiky,“ říká jezdec.

Auta, auta, auta

Hlavní položkou v představení jsou ale vozy. Ty Zelenayovi slouží už v několikáté generaci – dnešním červeným bavorákům předcházely hlavně Opely Vectra či Omega. „Auta tuhle show vydrží pět šest let,“ vypočítává jezdec. Když doslouží, nástupce si jezdí vybírat do Německa. Nakupuje je za ceny okolo 500 eur, tedy zhruba za 13.000 korun. Všechny pak lakuje a dále upravuje.

A odkud se berou vraky drcené koly přejíždějících monstertrucků? Ty si Zelenay jen půjčuje od místních provozoven ekologické likvidace vozidel – stejně jako třeba hasiči pro nácvik vyprošťování lidí z havarovaných aut. Zvenku vraky sice vypadají dobře, ale jsou už „vybrakované“ – bez vnitřního vybavení i provozních kapalin. „Ubývá ochoty půjčit vůz, který stejně jde do stoupy. Kovošroty se bojí kontrol,“ tvrdí majitel show. Jakmile je totiž auto jednou vykoupeno k likvidaci, už by podle zákona nemělo opustit brány provozovny. Je na to potřeba výjimka, která se ne úplně snadno získává.

Sám nejsi nic

I když je Zelenay hlavní postavou show, potřebuje pomocníky. Bez čtveřice mužů v černých kombinézách by ji totiž nemohl předvést v celé parádě. Každý dostává mzdu okolo dvaceti tisíc měsíčně, k tomu zdarma využívají i ubytování v přívěsech. „Jsme tak trochu kočovníci,“ culí se Zelenay.

Fiat Panda Monster Truck: Maxipanda oficiálně

Plat si ovšem pomocníci plně zaslouží. Jak zjišťujeme, nejsou jen součástí samotného představení pro diváky, ale musí také show obsloužit. To obnáší postavit arénu – dovézt a nachystat auta i další rekvizity trvá zhruba tři hodiny. Po skončení představení se podle Zelenaye i šest hodin aréna stěhuje, často už za plné tmy. „Sám končím ve dvě ve tři ráno, v devět je nástup na budování nového kola,“ popisuje majitel řeholi zaměstnance autorodea.

Cirkus bude

Je chvíli před sedmou večerní, kdy má představení začít. Do arény už proudí první diváci, je to všehochuť zvědavých kluků s dědečky, zamilovaných dvojic i rodin včetně babiček. Nakonec Zelenay vypočetl, že dnešní show zhlédne skoro sedmdesát diváků. Arénou duní tvrdý rock, krátké přivítání a můžeme startovat.

Jak vzniká monstertruck?

Je to vlastně auto složené z nezvyklých částí. Na šasi nákladního, obvykle armádního vozu jsou nasazena obrovitá kola, původem třeba z velkých kolových bagrů nebo nakladačů. Karoserii pak většinou mívá z velkých amerických pickupů.

Červenobílý vůz s budkou z fordu s hmotností pěti tun je složen z podvozku sedmilitrového unimogu, zadní kola má z nakladače Kirovec, přední z bagru s pneumatikami Continental. Černé auto o hmotnosti 7 tun vzniklo spojením podvozku 11litrové vojenské verze MAN, kabiny fordu a kol nakladačů obutých v goodyearech.

Představení v kostce

Během vystoupení se bavoráky ocitnou po nájezdu na můstek na dvou kolech, projíždějí například mezi pomocníky nebo asistent leží či stojí na kapotě auta. Součástí show je driftování i s dámskou posádkou vybranou z diváků. Hlavně kluky lákala jízda v autě se zaslepenými skly. Při jízdě po dvou kolech s nasazenou neprůhlednou kuklou řidiče pomocník naviguje: přidej, uber, doprava, doleva. Efektní je náraz mazdy do stoličky, na níž stojí pomocník. Ten před nárazem nadskočí a dopadne za projíždějící auto. Velmi nebezpečně vypadá i projíždění vozu s pomocníkem na kapotě ohnivou stěnou. Při kotrmelci se xsara přetočila přes boudu hned několikrát. Vrcholem večera je přejíždění dvojice aut monstertrucky.

Víte, že…

… k řízení aut na ploše stačí řidičák na osobní vozy? V případě přesunu show na další štaci už jsou potřeba i oprávnění C + E.

… přezout obrovské pneumatiky monstertrucku trvá i několik hodin?

… na jízdu po dvou kolech musí být pláště nahuštěny až na pět atmosfér?

… výdrž obutí při show se odvíjí od povrchu arény? Na mokré asfaltové ploše pneumatiky vydrží tři čtyři představení, na suchých drsných površích třeba i jen jedno.

… když se představení přes sezonu nekoná, opravují se dosavadní a shánějí další vozy?

… mimo sezonu má autorodeo zhruba tříměsíční pauzu, kdy auta stojí na odstavné ploše v Praze?

Spolupracujeme s TipCars.com
Bankou roku je Česká spořitelna Bankou roku je Česká spořitelna

Hlavní cenu Banka roku 2018 hlasováním poroty získala…

Válka o klon bitcoinu již stála znepřátelené frakce miliony dolarů Válka o klon bitcoinu již stála znepřátelené frakce miliony dolarů

Spory o směřování virtuální měny bitcoin cash vycházejí…

Martin Tuček bude novým finančním ředitelem firmy Residomo Martin Tuček bude novým finančním ředitelem firmy Residomo

Finančním ředitelem firmy Residomo (dříve RPG Byty) se…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Dnes 18:49

Nabízené červené kupé se znaky Bentley postavila karosárna Hooper & Company. Jeho základem byl luxusní sedan Turbo R.




Blesk.cz

The Walking Dead: Odhaleno, kam se poděla Maggie. Kdy začnou zabíjet Šeptači?

The Walking Dead: Odhaleno, kam se poděla Maggie.…

Sedmá epizoda deváté řady kultovního zombie seriálu The Walking Dead (Živí mrtví) přinesla odpověď na zásadní…

Rána pro Meghan: Před pár dny Evu (†18) objímala, teď je po smrti!

Rána pro Meghan: Před pár dny Evu (†18) objímala,…

Těhotná vévodkyně Meghan (37) v slzách! Svůj boj s rakovinou totiž prohrála mladá dáma Eva (†18), s níž se spolu…

 

iSport.cz

Ševčík do Slavie? Zájem ukázala také Sparta. Hráč má důvod, proč jí kývnout

Ševčík do Slavie? Zájem ukázala také Sparta. Hráč má…

Listopadové derby mezi Spartou a Slavií už je minulostí, ale na scéně je další bitva mezi pražskými rivaly. A…

Řev, ze kterého mrazí. Hvězda Floridy si otočila nohu: Bůh s tebou!

Řev, ze kterého mrazí. Hvězda Floridy si otočila…

Skvělá dvanáctigólová přestřelka mezi Floridou a Ottawou (7:5) měla pro Panthers hořkou příchuť. Dvě minuty před…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Díky čínským aktivitám prezidenta, jejichž podstatou je hlavně poklonkování, vzrostla česko-čínská obchodní…

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou pro bezpečnostní orgány těžší práce než bývali sovětští agenti

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou…

Jsou to již tři roky, kdy ve Francii provedlo komando islamistů rozsáhlé koordinované útoky, při kterých zemřelo…