24.2. 2018 Petr Barták

Jak se žije opraváři veteránů: Dřina, ale nádherná

 

Majitelé veteránů často vůbec nemají ponětí, co restaurace či jen zprovoznění jejich vozidla stojí času a námahy. Své o tom ví Václav Moučka, 77letý specialista na americké vojenské vozy z 2. světové války.

Do potemnělé dílničky u domečku v pražských Petrovicích proniká únorové slunce. „Příležitostné opravy veteránů pro kamarády uskutečňujeme v synově oficiální dílně, kde se opravují i běžná auta,“ říká automechanik na penzi Václav Moučka, když s lampou kontroluje podvozek válečného jeepu z roku 1943. Na vadné spojce a ruční brzdě pracuje spolu s majitelem vozu. To proto, že masivní převodovka váží opravdu hodně a nejhorší na celé záležitosti je právě demontáž a zpětná montáž agregátu do auta. Jak říká, jen málokterému opraváři se do takové práce chce. Dělá to vlastně jen ze staré známosti a z nostalgie.

Žádná selanka

Vyndat převodovku, aby se mohla opravit, protože přímo v autě to nejde, trvá Moučkovi dva dny. Tahle operace je totiž nejobtížnější. Majitel raději vůz dovezl na podvalníku celý, protože mu už nebezpečně prokluzovala spojka.

Převodovka opravovaného jeepu je staršího typu 84 bez přepouštěcího kanálu, který v pozdějším modelu 90 už byl, tudíž k velkým přeléváním oleje mezi převodovkou a redukcí pak už nedocházelo. Poctivá a spolehlivá robustní válečná výroba, tedy žádné šetření na hmotnosti jako u dnešních aut. „Má proto přes metrák, a na to už nemůžu být sám,“ říká s tím, že bez pomoci by ji nedokázal po demontáži vytáhnout z vozu na ponk. Ukazuje, kudy podle netěsného simerinku majiteli před opravou vytékal převodový olej. Ten na své cestě tenkrát potkal i ústrojí ruční brzdy, na kterou kvůli olejovému filmu nebyl žádný spoleh.

Jak říká, jinak vypadá převodovka v pořádku, přetěsnění na dalších místech nebude podle něj nejspíše potřeba. „Vidíte ta jen s bídou trochou oleje mazaná převodová kola?“ ukazuje Moučka na další důsledek absence přepouštěcího kanálku. Ještě chvíli by s takovým únikem oleje majitel jezdil, a převodovka by se podle opraváře takzvaně kousla. „To by si pořádně vydělal,“ tvrdí mechanik.

Třeba Filipíny

Do jaké míry jsou vůbec díly na staré kousky k sehnání? Něco si Moučka podle svých slov musí vytočit na soustruhu, to když jde o nějakou špatně dostupnou nebo už dnes nesehnatelnou součástku. „Ovšem na rozšířené válečné stroje se dají sehnat snadno i dnes, vyrábějí se ledaskde po světě. Pro jeepy třeba na Filipínách,“ popisuje mechanik. Všechny díly jsou podle něj zapsány v katalozích, dokonce s cenami v korunách. Jen se přesně musí vědět, který díl to je.

Nadšenec dokonale zrenovoval legendární vojenskou techniku!

Naráží tím na problematiku manuálů, podle nichž by všechny opravy „válečných amerik“ měly být hračkou – jsou rovněž kompletně dostupné v češtině přeložené z originálu. Jenže i to má háček, překlady nejsou nic moc. „Je tam sice psáno, že je třeba vyměnit kuličkové ložisko, ale už se nepíše jaké,“ bručí Moučka. I proto má stránky všech manuálů popsané drobným písmem, kam zaznamenává veškeré detaily opravy. „Už se mi to hodilo mockrát a ušetřilo spoustu času a práce,“ říká Moučka.

Nevděčníci

Na svoje ruce i hlavu se stále může spolehnout, ovšem pro majitele vozidel nemá vždy jen slova chvály. Nejlepší jsou podle něj ti, kteří se chtějí sami něco přiučit a pomáhají mu. „Vždycky mají už díly připravené, práce jde v tandemu rychleji od ruky a je radost vidět to napjaté očekávání, než s opraveným vozem vyrazí k domovu,“ tvrdí mechanik.

Naopak nejhorší jsou podle něj veteránisté z leknutí, kteří někde získají nezřídka předražené vozidlo, třeba i rozebrané, a od mechanika čekají zázraky – od sehnání dílů přes složení až po zprovoznění. Přitom se o osud opravy ani pořádně nezajímají. „Loni jsem tu měl motorku z války. Přivezli mi ji rozebranou, součástky odbytě zakonzervované, často orezlé a nekompletní, v krabicích od banánů,“ stýská si mechanik. Přesto ji složil prakticky z ničeho, díly musel měsíce urgovat a část z nich dokonce sehnat sám. Nakonec byl rád, když si stroj skoro složený majitel odvezl s tím, že rekonstrukci dokončí sám. „Už jsem to tu nechtěl mít, pořád jen tlačit a snad se i doprošovat, abychom to mohli dodělat,“ tvrdí. Tohle nebyli praví veteránští nadšenci ani srdcaři, shodujeme se.

Jeep Willys: Slož a bojuj! Na frontu dorazil Jeep v bedně...

„Lidé ve většině případů vůbec nevědí, co veterán obnáší. Tuší, že musí vyřídit doklady. Pak už si namlouvají, že budou jen tankovat. Jinou představu o nákladech nemají, přitom je to drahý špás!“ říká Moučka. Každý se totiž dnes snaží ušetřit a nedává tak strojům to, co potřebují. Dokládá to třeba na případu opravované převodovky. „Tady měl být původní i dnes dostupný, jen dražší, ale hustší převodový olej Coupund 250. Majitel ovšem použil běžně prodávané mazivo do běžných aut, které je řidší i levnější, ovšem z netěsné převodovky mu snadněji unikalo,“ ví Moučka.

Ideál

Mechanikovi se ale hlásí léta. Daleko raději proto je, když mu dovezou na opravu či kompletaci už jen motor nebo samotnou převodovku. Může se soustředit jen na skutečnou opravu, a to jej baví daleko víc. „Víte, takové to rozechvění, když se vám pod rukama z hromady dílů rodí motor nebo převodovka,“ pokukuje po odstaveném agregátu z jiného jeepu. Do dílny mu ho přivezl kamarád a člen klubu vojenské historie, stejně zapálený hobbista jako on.

Víte, že…

… válečný jeep vyráběly v USA dvě automobilky? Vojákům tak sloužil jak rozšířenější willys, tak méně častější ford.

… oba modely by laik na první pohled nerozlišil? Řada dílů, například kapotáž, převodovky nebo nápravy, byla unifikovaná. Různé měly třeba motory.

Spolupracujeme s TipCars.com
OPEC by mohl brzy rozhodnout o zvýšení produkce ropy OPEC by mohl brzy rozhodnout o zvýšení produkce ropy

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) by se mohla už v…

Rakouská pojišťovna Vienna Insurance zvýšila zisk. Pomohlo jí i Česko Rakouská pojišťovna Vienna Insurance zvýšila zisk. Pomohlo jí i Česko

Rakouská pojišťovna Vienna Insurance Group (VIG) v…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Kdo může za boom malých SUV? Ford to ví a vyvrací jeden zásadní omyl

Kdo může za boom malých SUV? Ford to ví a vyvrací jeden zásadní omyl

Dnes 09:54

Automobilky už nestaví jen velká rodinná SUV, stále více dostávají prostor i malé sportovně-užitkové vozy do města. Průzkum odhaluje, proč tomu tak je.




Blesk.cz

Železnice mezi Dejvicemi a Ruzyní má jít pod zem. Občané místo ní chtějí pěšinu pro maminky nebo zahrádky

Železnice mezi Dejvicemi a Ruzyní má jít pod zem.…

Rychlodráha, metro, nebo modernizace železnice? Zvažované alternativy propojení hlavního města s Letištěm…

Díky výhře 43 milionů ve Sportce plánuje muž nákup snů

Díky výhře 43 milionů ve Sportce plánuje muž nákup snů

Vlastní šťastná čísla a tiket na dvě losování za který zaplatil 40 korun, dopomohly muži z Plzně ve středním…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil také za Fischerem

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil…

Za oceán odlétal plný nadějí a snů o nejlepší hokejové lize světa. Realita však byla pro brankáře Matěje…

 

Reflex.cz

Dobré ráno, Vary! Na festival přijede oscarový Barry Levinson, režisér filmů Rain Man či Vrtěti psem

Dobré ráno, Vary! Na festival přijede oscarový Barry…

Karlovarský festival pokračuje v odhalování střípků programu 53. ročníku.  Jedním z hostů bude americký režisér…

Třetí pražská defenestrace vedla ke strašlivé třicetileté válce. Proč letěli Martinic a Bořita z okna?

Třetí pražská defenestrace vedla ke strašlivé…

V předvečer třicetileté války se v Evropě formovala protihabsburská unie řízená velice obratným a chytrým…