Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se žije řidiči aplikace Uber: Nebojím se vlka nic

Petr Barták
Diskuze (6)
Vozit pasažéry jako klasický taxikář, ale bez obav z přepadení, procvičit si angličtinu, a ještě si vydělat – ideální práce. Je ale jezdění pro mobilní aplikaci Uber skutečně takový med?

Poblíž Metropole Zličín čekáme na řidiče služby Uber Pop, která je vlastně jakoby taxíkem v mobilu nebo spolujízdou dostupnou v Praze a okolí. „Ahoj, já jsem Petr,“ představuje se podle pravidel mobilní aplikace jen křestním jménem řidič červené corsy. Na rozdíl od taxikáře k téhle práci nepotřebuje žádnou licenci ani koncesi, stačí vlastní auto, řidičák a registrace u poskytovatele aplikace. Jezdění pro Uber považuje spíše za přivýdělek, přes den má

totiž normální zaměstnání.

„Měsíčně si takto přijdu zhruba na deset tisíc čistého,“ svěřuje se řidič s tím, že většinou jezdí třikrát až čtyřikrát do týdne zhruba od sedmi večer do půlnoci, dále do noci jen výjimečně.

Za cíl určujeme pražské letiště. Z náhledu v naší aplikaci vyplývá, že nás to bude stát okolo dvou stovek.

Ví se (skoro) všechno

„Když se rozhodnu přijmout cestu, z aplikace v mobilu hned na začátku vím, kde zákazníka nabírám i jak jsem od něj časově daleko,“ popisuje začátek rita šofér. Než dojede na místo setkání, může si ho pasažér prohlédnout na podobence v aplikaci, a když se mu nelíbí, klidně smí kontrakt zrušit. „Ovšem v okamžiku, kdy se potkáme a představíme, je za zrušení jízdy padesátikorunový stornopoplatek. Ten už patří mně,“ tvrdí.

Jak dál podotýká, kontrakt může ale zrušit i řidič – to když je zákazník třeba opilý, pod drogami, znečistěný nebo agresivní. A ještě to napíše do hodnocení klienta. Ten musí mít stejně jako šofér u Uberu registraci. Problémový klient i člověk za volantem tak mohou být ze systému vyškrtnuti.

Klasické taxi vs. Uber – porovnání cen
Společnost Nástupní Cena za km Čekání za minutu Zadaná trasa
        Staroměstská – letiště Metropole Zličín – letiště
AAA radiotaxi 40 20 6 356 283
Nejlevnejsi-taxi.cz 27 18 3 282 216
Taxi Praha 30 25 4 283 217
Tick Tack 40 26 6 395 275
Uber Pop 30 12 5 278–361 196–251
Zaokrouhlené orientační ceny taxi v Kč při objednání po telefonu, nezahrnuje čekání. Zdroj: Internetové prezentace taxislužeb a Uber. Konečná cena Uberu se určuje z uvedeného rozpětí v okamžiku dojezdu, závisí na intenzitě dopravy.

Cíl až pak

Zatímco o místě přistavení vozu ví řidič Uberu všechno včetně souřadnic GPS, cíl mu oznámí klient až po nastoupení do vozu, aby nemohl třeba odmítnout nezajímavé rito. „Aplikace mi pak ukáže nejvhodnější cestu i částku, jakou to bude cestujícího stát,“ říká Petr s tím, že stejné informace má i pasažér. Jede se trasou určenou aplikací, podle šoféra se však lze s cestujícím dohodnout na změně, třeba kvůli aktuální dopravní situaci. Jak ale podotýká, bez dohody s pasažérem ji upravit nesmí. Po dojetí do cíle klient zaplatí kreditkou, jejíž údaje má zaregistrované u Uberu. Tedy žádné platby hotovými penězi. „Je to pro mě bezpečnější. Navíc kdyby se vyskytly jakékoli potíže, je pasažér bezpečně identifikován,“ říká.

Ideál?

Za celou dobu Petrova jezdění pro Uber neměl s klienty žádný spor ani potíže. „Všichni jsou klidní, civilizovaní. Těší je, že budou rychle na místě a že je nikdo neokrade. Cenu totiž znají dopředu,“ říká s tím, že ani na něj žádné stížnosti nebyly.

Porovnáním cen s taxi to pro pasažéra vypadá snově, z pohledu šoféra zkoušíme najít háček. Petr je ale s účinkováním v Uberu spokojen. Nevadí mu ani výtky úřadů, které službu viní z porušování zákona o silniční dopravě. „Označení Taxi mít nemusíme, jde o spolujízdu. Cenu zná navíc klient dopředu, tak na co taxametr?“ nechápe výtky úředníků. Kontrol z magistrátu ani případných pokut v řádu desítek tisíc se nebojí.

Za nevýhodu nepovažuje ani to, když veze klienta mimo Prahu a zpět jede za své. „To je riziko podnikání,“ pousměje se.

A nemá ani potíž s tím, že výdělek od Uberu musí sám zdanit. „Mám podnikatelský účet, kam mi peníze jednou týdně chodí, odvést daně není problém.“

Přivýdělek

„Cesty jsou spíše kratší, v průměru mám za jednu jízdu okolo 150 korun,“ prozrazuje. Zdá se nám to málo. Podle Petra však záleží nejen na denní době, ale také na aktivitě řidiče i spolupráci s centrálou. Ta podle něj umí rovněž nabídnout avízo, tedy že v určitou dobu bude v konkrétní oblasti více práce. „Pak záleží na každém, zda rito chce přijmout, nebo ne,“ říká šofér. To je podle něj výhodou třeba v okamžiku, kdy je řidičů Uberu v lokalitě málo a zakázek mnoho. Tehdy se zvyšuje i sazba – třeba na 1,5násobek běžné taxy.

Cizinci a mladí

Zatímco u běžné taxislužby jsou pasažéři vzorkem populace, zákazníci Uberu v Praze se rekrutují vlastně jen ze dvou specifických skupin. minimálně 70 procent klientely tvoří cizinci, kteří jsou na tuto službu zvyklí i z jiných velkých evropských měst. „Myslím, že je Uberu přihrává i špatná pověst pražských taxikářů v zahraničí,“ dodává řidič. Druhou skupinou cestujících jsou mladí lidé, zcestovalí fandové moderních technologií. Ti představují zbylých třicet procent zákazníků našeho řidiče. „Za necelý půlrok jsem měl jen jednou pasažéra, kterému bylo přes padesát,“ uzavírá.

Zastavujeme u letištního terminálu. Cesta klidným provozem bez zdržení vyšla na necelých 200 korun, tedy poblíž dolní hranice výpočtu z aplikace

Uberu pro danou cestu. „Taxíkem byste stejnou vzdálenost jeli klidně za tři stovky,“ loučí se v rychlosti, protože po telefonu už přijímá další zakázku.

Uber u nás a v Evropě: Jako nechtěné dítě

V Česku naráží aplikace Uber Pop na magistrát i ministerstvo dopravy, podle nichž služba porušuje zákon. Vadí i taxikářům, kteří musejí mít na toto podnikání licenci a absolvovat řadu prohlídek a školení včetně znalosti místopisu. Od svého založení v listopadu 2014 ale zatím služba Uber Pop funguje.

Větší odpor vyvolává Uber v Německu, kde jej zakázali jako nekalou soutěž už ve třech z pěti provozovaných destinací. Naposledy skončil ve Frankfurtu, už předtím v Düsseldorfu nebo Hamburku. Své aktivity ale stopnul i v nizozemském Amsterdamu, překážkám čelí také v Paříži, Madridu nebo Londýně.

Víte, že…

… k identifikaci řidiče i pasažéra se používají jen křestní jména?

… řidič se musí do 15 sekund rozhodnout, zda nabídnutou jízdu přijme?

… z ceny za jízdu šoférovi náleží osmdesát procent zaplacené částky?

… pohonné hmoty i další náklady na provoz vozidla jdou za řidičem?

Jak se stát řidičem Uberu

Zpočátku je to trochu oříšek. Na internetových stránkách Uberu totiž není ani telefon, ani adresa, jen kontaktní formulář. Tam zájemce udá například e-mail, jméno a telefonní číslo smartphonu. Na základě e-mailové komunikace si pak řidiče Uber pozve do svého sídla. Na centrále společnosti se zájemce registruje, kromě osobních dat předkládá ještě výpis z rejstříku trestů a aktuální stav konta trestných bodů. Musí taky umět dobře anglicky. Další podmínkou je řidičův vůz – vlastní auto musí být mladší deseti let, nehavarované a nepoškozené. Do chytrého telefonu mu poté Uber nahraje aplikaci, kterou v okamžiku nástupu do „směny“ řidič spustí.

Prostoje

Ne vždy navazují jednotlivé zakázky na sebe v řádu několika minut – hlavně mimo špičku nebo v hluchých hodinách, například mezi 21.00 až 21.30. I tak ale byly nejdelší prostoje dlouhé v průměru dvacet minut.

Petr Barták
Diskuze (6)
Avatar - malakejo
20. 9. 2017 08:56
Re: Kdyby si někdo chtěl udělat na Uber vlastní názor
Už dávají jen 100 Kč ;-\
1. 2. 2016 15:18
Kdyby si někdo chtěl udělat na Uber vlastní názor
Kdyby si někdo chtěl udělat na Uber vlastní názor, přes tento odkaz dostanete 200Kč na první jízdu. https://www.uber.com/invite/34sn8s3eue
20. 1. 2016 23:50
Re: Re:
Jednou z podmienok taxi sluzby v SR je havarijna poistka, ktora v pripade nehody kryje moje liecebne a ine naklady spojene s nehodou. Staci, ze zmeskam lietadlo. Uz vidim ako mi to sofer z radostou zaplati zo svojho. Ine ma pri taxiku nezaujima. Na kratke trasy Taxi nevyuzivam a na dlhe ma kazda seriozna taxisluzba fix, ktory mi povedia skor ako mi pristavia auto.
18. 1. 2016 13:38
Re: Re:
Asi záleží na definici pojmu "taxislužba". Já taxislužbu chápu jako auto s nápisem "taxi", které si sice můžete objednat, ale také na něj můžete mávnout na ulici, uvnitř sedí novodobý vekslák a obvykle člen místního taxigangu, který vás zkušeným okem zhodnotí a pokud to uzná za vhodné, pokusí se vás okrást. Za tuto (ne)jistotu a zážitek si pochopitelně připlatíte.

Na druhé straně pak máte uber pop, kdy dopředu znáte cenu a trasu, znáte hodnocení řidiče a na ulici na nikoho nemáváte - jízdu si sjednáte předem.

Já bych řekl, že i když jde o přímou konkurenci taxikářů, tak formálně nejde o taxislužbu.

A ohledně toho zabavení vozu, to si jenom myslíte, nebo to máte podložené nějakým zákonem? Já o ničem takovém nevím, ale uznávám, že zákonů jsou tuny a třeba se to tam někde opravdu píše...
17. 1. 2016 18:41
Ja bych se bal
Vlka mozna ne, ale rozhodne bych se bal magistratu a financaku. Ty pokuty za nelegalni taxisluzbu jsou totiz pro koncoveho ridice docela likvidujici a nemusi jit zdaleka jenom o nejake desetisice. Jsou tam i o rad az dva vyssi pokuty a navic moznost zabaveni vozu. Na obcasny privydelek docela slusne riziko.