Jako jo, ale zároveň je potřeba počítat s tím, že dnešní plastový kryty světel ve středoevropskym provozu docela rychle degragujou. Takže není taková výjimka vidět auta sice s xenonama, ale svítící všude možně kvůli poškrávanýmu krytu. A tam už si viditelností nejsem tak jistej.
Čtu správně že xenonové výbojky mají až pětkrát jasnější svit než halogenové žárovky, ale v modelu Mustang mají výbojkové reflektory svítivost jen 3x větší?
jenže ve skutečnosti je řidič víc a víc oslňován. Zadní světla svítí více než kdysi brzda a chytré LEDky mi svařují ve zpětných zrcátkách půl kilometru daleko.
Jo, taky nerozumím proč není mezi tmou a světlem v dálce ostrá hranice. Pak jde nahoru hodně parazitních paprsků které oslňují i když jsou světla správně seřízené - typicky třeba Fabie
Je pravda že to oslňování je problém, když paprsky lítají mimo určené pole. No ale z pohledu řidiče zas ta ostrá hranice osvitu potkávacích (klasika u xenonů) není dobrá, protože oči pak vůbec nerozeznají co se skrývá za ní, případně nad ní. Typicky cyklista v tmavých kalhotách na kole bez světla, odrazky ale s reflexní vestou...
Když je řeč o zadních světlech, tam mám občas pocit, že šel vývoj úplně do prde-háje. Viděli jste někdy brzdová světla QQ nebo 308? Pár diodek v centimetrovém pásečku. A blinkry nebo i koncová světla na některých autech to samé...Vymýšlí se cirkusácké světelné podpisy a funkčnost jde stranou.
V roce 2004 se Škoda chlubila údaji, o kolik procent se zvětšila plocha koncových a brzdových světel Octavie II. Když se pak člověk podívá na některá dnešní auta, je to úsměvné.
Mi ještě mnohem víc vadí stroboskopování zadních LED světel (i některých předních u denního svícení). Rve to za oči i na vzdálenost několika set metrů. Typickým příkladem je koncernová produkce Passat, Golf i některé Audi
O tomhle efektu už sem párkrát čet. Nemalé procento řidičů má tu smůlu, že vidí PWM kmitočet těch světel. Tohle by možná chtělo začít řešit trochu systémově a upozornit na to homologační orgány.