Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jak správně jezdit na sněhu a ledu? Učili jsme se od instruktorské legendy!

Řada řidičů v zimním období raději auto ani nevytahuje, jiní se tomu však nevyhnou a chtě nechtě riskují na zledovatělých silnicích. Jak správně jezdit na sněhu a ledu? A jaké je potřeba dodržovat zásady? To všechno se dnes dozvíte!
Zpět na článek
2. 2. 2017 08:24
2. 2. 2017 09:58
2. 2. 2017 11:51
2. 2. 2017 14:38
2. 2. 2017 15:04
2. 2. 2017 16:11
2. 2. 2017 21:57
2. 2. 2017 22:42
3. 2. 2017 07:04
3. 2. 2017 08:48
3. 2. 2017 10:57
3. 2. 2017 12:05
3. 2. 2017 20:06
4. 2. 2017 12:18
3. 2. 2017 11:00
3. 2. 2017 21:05
3. 2. 2017 22:45
4. 2. 2017 07:27
3. 2. 2017 10:34
4. 2. 2017 11:09
4. 2. 2017 11:54
2. 2. 2017 16:10
2. 2. 2017 22:10
2. 2. 2017 11:16
2. 2. 2017 15:52
2. 2. 2017 16:35
2. 2. 2017 22:15
2. 2. 2017 08:50
2. 2. 2017 09:15
2. 2. 2017 22:04
2. 2. 2017 22:26
2. 2. 2017 22:31
3. 2. 2017 23:12
2. 2. 2017 08:24
Brzdění
O ruce pana Mičky jsem měl strach už v minulé reportáži, už jsem ani nevěřil že je dokáže z toho volantu znova rozuzlovat. :-)

Jinak co se týká vyšlapávání spojky při silném brzdění tak mám zkušenosti právě opačné. Když necháme spojku sepnutou, setrvačnost motoru omezuje blokování kol i následné zásahy ABS a brzdění je pak účinnější. Ještě více to jde poznat u trvalých čtyřkolek
Rozbalit vlákno
57
Avatar - KANKUNEN
2. 2. 2017 08:27
Re: Brzdění
Bože, při silném brzdění zablokuješ i motor a jak cvrnká ABS tak by ti ten motor nakopal.
To co říkáš funguje při řízeném brzdění.
2. 2. 2017 09:11
Re: Brzdění
U auta s ABS samozřejmě zablokování motoru nehrozí ani při silném brzdění (pochopitelně nedržím spojku až pod volnoběh) a cvrnkání ABS motoru nevadí. Pokud nesouhlasíš dej seriózní argument
Avatar - KANKUNEN
2. 2. 2017 09:45
Re: Brzdění
Když ti cvrká ABS, tak se to kolo pořád dokola zastavuje a roztáčí. Pokud nemáš vyšlápnutou spojku, tak se ten pohyb dostane až na motor. ABS bere impuls , že má povolit brzdu až se kolo blokne.
2. 2. 2017 09:47
Re: Brzdění
Ale houby, nezastavuje se jen se lehce zpomalí a ABS ho bleskurychle uvolní. Správně fungující ABS nečeká až se kolo zastaví ale otáčky snímá průběžně a reaguje už při mírném skluzu
Jestli ti kolo blokuje až do zastavení tak doporučuju návštěvu servisu nebo změnu auta
2. 2. 2017 09:58
Re: Brzdění
Pane Kalousku, kdyby se Vaše tvrzení se tvrzení zalkádaly na pravdě, pak by účastníci kurzů nemuseli po pozdních vyšlápnutích spojkových pedálů znovu startovat... Jste pohádkář....
2. 2. 2017 10:09
Re: Brzdění
Pak musím konstatovat, že mi ABS funguje mnohem lépe než jim a nejspíše i Vám
Avatar - KANKUNEN
2. 2. 2017 10:32
Re: Brzdění
Správně řečeno by bylo, myslím si, že mi abs funguje líp než všem ostatním. Vymyslel si ABS takové, že vlastně ABS je nepotřebné.
S čeho myslíš, že bere čidlo ABS impuls do řídící jednotky. Řeknu ti to, z toho ozubeného kolečka a to když se kolo zastaví.
2. 2. 2017 11:04
Re: Brzdění
proč si myslíš že by ABS mělo čekat se zásahem až do úplného zablokování kola ?
Avatar - KANKUNEN
2. 2. 2017 11:10
Re: Brzdění
Když se kolo nezablokuje, tak z čeho asi vezme čidlo impuls
Avatar - Ham.
2. 2. 2017 11:51
Re: Brzdění
Jednoduše, snímač otáček kola snímá zrychlení/zpomalení kola mnohokrát za jednu otáčku kola a v každou chvíli ví jak se během velmi krátké dráhy změnila rychlost daného kola vůči ostatním kolům a jakmile řídící jednotka vidí, že to zpomalení začíná být větší než nějaká mez (samozřejmě do výpočtu zahrnuje třeba i natočeních kol a jejich různou vzájemnou rychlost v oblouku) tak vydává impulz ventilům ke snížení tlaku v daném brzdovém třmenu. Takže u moderních ABS skutečně k zablokování kola vůbec nedochází. To není nějaké dřevní řízení systémem kolo stojí, odbrzdím, kolo se točí zabrzdím, ale jemná regulace na základě rozdílových veličin.
2. 2. 2017 12:08
Re: Brzdění
Ham: velmi správně :yes:
a tyhle moderní ABS se vyrábějí už nejmíň patnáct let
2. 2. 2017 14:13
Re: Brzdění
A jéé druhej. Tady máš zpomalený video, na kterým je krásně vidět i u novýho auta jak se kolo pozastaví a znova roztočí. Zejména ke konci brždění je to pěkně patrný.

[odkaz]
2. 2. 2017 14:38
Re: Brzdění
Koulousku, napadá mne jedna věc.... že vy máte automat.... >:D
Avatar - Ham.
2. 2. 2017 15:04
Re: Brzdění
Krásně je vidět, že se kola po téměř celou dobu brzdění neblokují, pouze poslední metr či dva dojde k jednomu či dvěma zablokování v minimální rychlosti.
2. 2. 2017 15:15
Re: Brzdění
Ham. a kalousek mají pravdu. Kdyby ABS začínalo pracovat až při úplném zastavení kola, nemohlo by ve vysokých rychlostech vůbec fungovat.

Teď v zimě se mi stává normálně, že na umydleném sněhu brzdím, ABS bubnuje a já mám normálně zařazený kvalt. Chcípnout to může, až když člověk zpomalí celé auto do rychlosti pod volnoběžnými otáčkami.
2. 2. 2017 15:17
Re: Brzdění
Oni se blokují celou dobu, akorát ke konci je to víc vidět.
2. 2. 2017 15:21
Re: Brzdění
Opět musím konstatovat, že takhle mizerně mi ABS určitě nefunguje
Avatar - Ham.
2. 2. 2017 16:11
Re: Brzdění
Od toho se to jmenuje Antiblockiersystem nebo Antilock Brake System aby se kola neblokovala, protože zablokovaná kola znamenají neřiditelné auto.
2. 2. 2017 21:57
Re: Brzdění
... no, ale zase takhle se to jmenovalo uz v tom praveku, kdy skutecne impulzem pro odblokovani byl staticky stav ;-)... tedy tento argument miri trochu vedle ;-)
Avatar - Ham.
2. 2. 2017 22:42
Re: Brzdění
Nevím čemu říkáš pravěk, já si přesličky z kterých vzniklo černé uhlí sice nepamatuji, ani nějaké čistě mechanické systémy ABS na letadlech, ale pamatuji si první evropské auto s ABS od Bosche a to Mercedes W116 někdy ze sedmdesátek. A to rozhodně nefungovalo tak, že by se kola blokovala, naopak, toto ABS bylo nastavené spíše "do měkka" tedy s velmi malou mírou prokluzu a tudíž s delší brzdnou dráhou (dnes se jde více na hranu). Stačí se podívat na dobová videa žádné blokování kol se tam nekoná. A pokud vím, tak impulzem nebyl žádný statický stav, na náboji byly kroužky, takže základní princip byl stejný jako dnes, jenom těch pulsů na otáčku bylo jistě méně a kapacita vypočítat reakci byla jistě delší (proto to měkčí nastavení aby právě nedošlo k zablokování) a velikostí/hmotností ve srovnání s dneškem to bylo jak bedna na brambory.
[odkaz]
3. 2. 2017 07:04
Re: Brzdění
no, podivej, pokud dnes umi abs povolit a utahnout 20x za vterinu, tak drive to reagovalo mnohem hure. pamatuju systemy, kde bylo abs osazeno jen na prednich kolech, apod. ackoliv mas v tomto vlakne s kalouskem samozrejme pravdu, tak zejmena na velmi nesourodych povrsich (idealne hrboly) pred temi 30-ti lety (tomu rikam ten pravek, preslicky v tom nehledej) samozrejme dochazelo az k uplnemu zastaveni kola, nez bylo odblokovano. pochopitelne to byl parazitni jev, nicmene sam musis citit, ze mezi castecnym skluzem kola (20%) a tim uplnym zastavenim (100% skluz) je jen velmi tenoucka hranice, kterou dokaze efektivne eliminovat pouze system, ktery reaguje velice rychle (dnes). zcela logicky k tomuto jevu v praxi samozrejme take dojit muze.
Avatar - Ham.
3. 2. 2017 08:48
Re: Brzdění
Tvrdil jsi, že u starých systémů "impulzem pro odblokování byl statický stav" a to je prostě nesmysl, impulsem pro snížení tlaku v brzdách byl tehdy stejně jako dnes pokles rychlosti kola nikoliv jeho zablokování. Jestli se rozdíl rychlosti tehdy měřil pětrát za vteřinu nebo dnes dvacetkrát s principem nesouvisí. Výsledkem tehdy i dnes je, že kolo se nezablokuje, tehdy bylo od hranice zablokování dokonce dál než dnes, protože se nevyužívala úplná mez adheze. Takže název ABS splňovaly tehdejší systémy úplně stejně jako dnešní, nedovolily zablokovat kolo.
3. 2. 2017 10:57
Re: Brzdění
Ale prosím Tě, brzdíš-li po hrbolatém povrchu, za hrbem díra (nebo stačí nadlehčení) a odvalující brzděné se kolo se Ti okamžitě zastaví než Ti to pravěkké ABS stihne zareagovat. To ABS způsobuje, že to není trvalý stav, že Ti to kolo opět odblokuje, ale nedokáže vždy zajistit, že se Ti nikdy kolo nezastaví (dokud tedy nezastavíš úplně, apod.). Jak vypadala brzdná dráha Twinga na sněhu (směsice míst zcela vyšoupaných - kolo stojí s místy s obtisklým vzorkem - kolo se odvaluje) vím naprosto přesně. Navíc žádné auto nemá informaci o tom, jaká aktuální mez adheze platí pro každé jedno kolo, tu očuchává pouze podle vyhodnocování odvalování kol. Rychlost reakce je pak rozhodující k minimalizaci efektu zablokovaného kola. Tvé konstatování, že tehdy se nevyužívala úplná mez adheze je naprosto zavádějící, protože jediný reálný způsob, jak rozpoznat mez adheze je se na ní dostat.
Avatar - Ham.
3. 2. 2017 12:05
Re: Brzdění
Znovu a naposled, tvrdil jsi, že u starých systémů "impulzem pro odblokování byl statický stav" a to je prostě kravina, nevím proč sem taháš nějaké odskakování kol.
3. 2. 2017 20:06
Re: Brzdění
... protoze je to fakt z toho, co bylo mozne v pripade brzdeni s timto systemem vypozorovat napriklad u toho zminovaneho twinga. Jestlize nebyl tim impulzem k odblokovani staticky stav (kteryzto je samozrejme podmnozinou stavu, kdy je pneu ve smyku), je mozne, ale v realu se ta kola proste zcela bezne blokovala az do zastaveni, cili rychlost reakce pravekkeho abs samozrejme nedokazala predejit uplnemu smykani kol.

a radsi se trochu povenuj svemu principialne nesmyslnemu tvrzeni ohledne nevyuzivani meze adheze u starsich systemu.
Avatar - rmick
4. 2. 2017 12:18
Re: Brzdění
První auto s ABS byl Jensen FF [odkaz]
3. 2. 2017 07:50
Re: Brzdění
Pak mi teda vysvětli, když to tak ideálně brzdí prakticky na hranici adheze jak je možný, že to za určitých podmínek prodlužuje brzdnou dráhu?
3. 2. 2017 07:56
Re: Brzdění
ryccardo:
Například proto, že za určitých podmínek je mírně lepší kolo zcela zablokované, třeba když si ve sněhu hrne před sebou klín.

kuny:
Jasně ale úplně dřevní doby bych sem netahal. Velmi rychle reagující ABS jsem měl na autě už před patnácti lety, takže technicky zvládnuté je to i tak dostatečně dlouho
3. 2. 2017 11:00
Re: Brzdění
Kalousek: Souhlasím, ale prostě je fakt, že k eventualitě chvilkového úplného zablokování kol dojít i tak může, Hamův argument, že díky jménu je tato eventualita vyloučená, je zcestný. A to jméno má ten systém už od toho pravěku, proto sem ten pravěk tahám.
3. 2. 2017 11:30
Re: Brzdění
kuny: asi zapomínáš že roztočené kolo má samo docela velkou setrvačnost která nedovolí jeho výraznější zpomalení nebo úplné zastavení během pár setin sekundy odpovídajících pracovní frekvenci ABS. Čím rychleji auto jede, tím je vliv setrvačnosti kola větší
3. 2. 2017 21:05
Re: Brzdění
kalousek: no to ma, ale mez adheze poznas jen a pouze tak (mas-li cidla otacek), ze se dostanes za ni. a tam uz dochazi prakticky skokove k prechodu do smyku, bez ohledu na to, jestli kolo se jeste vlastni setrvacnosti toci nebo ne. ostatne nekdo tu psal o skluzu 20%. podle meho soudu mezi skluzem 20% a 100% z hlediska ovladatelnosti vozu uz zadny podstatny rozdil nebude, realne se uz plast po podkladu soupe, pricemz 20% skluz neni zadna stabilni hodnota, je to proste jeden bod na prechodove krivce mezi zaberem (kdy odhaduju skluz max. par jednotek procent) a plnym smykem. jak rychle tenhle prechod trva urcite zalezi zejmena na rychlosti otaceni kola, jeho hmotnosti, vykonu brzdy a smykovem treni, nicmene je to nestabilni stav, kdy mam uz kolo samozrejme ve smyku, jedno, zda stoji, ci nikoliv, a jen rychlost vyhodnoceni elektroniky v kombinaci s rychlosti uvolneni tlaku mi rekne, kam az se na teto prechodove krivce dostanu. to stare twingo bezne na snehu kola "blokovalo". kdyz osobne porovnam chovani abs u tohi stareho twinga a soucasne u sveho passatu, tak u passatu proste jednoznacne souhlasim se zavery, ktere tady pises ty a nebo ham. nicmene kdyz se vratim do toho praveku (a to twingo bylo rok vyroby 1994), tak proste z vlastni zkusenosti vim, ze to nebylo uplne tak sqele. hamovy teze ohledne toho, ze stare systemy "preferovaly ovladatelnost" a "nesly tolik na hranu" jsou usmevne. ve skutecnosti jim proti soucasnym chybel vypocetni vykon a s tim spojena rychlost reakce. a verim, ze mercedes z propagacniho snimku z roku 1979 mel neco lepsiho, nez se pak komercne nasadilo do vetsiny aut. kdyz se jeste vratim k tomu twingu, tak pokud se nepletu, tam tam abs bylo spojeno pouze s prednimi koly a sranda byla, kdyz se treba na ledu nebo snehu pri brzdeni ta kola blokla naraz - to si ani ten system nevsiml, ze auto ani zdaleka nestoji a frci se zablokovanymi koly jak sane dal. pochopitelne stacilo pustit brzdu a zkusit stesti znovu, ale tohle proste byla tehdejsi realita. nic vic, nic min.
3. 2. 2017 22:06
Re: Brzdění
kuny: mezi 20% a 100% skluzem je rozdíl zcela zásadní. Při mírném skluzu kolo účinně brzdí, ale zároveň dokáže přenášet i značné boční síly - tj. auto je řiditelné. U 100% skluzu ale auto frčí už jen přímočaře bez ohledu na natočení volantu. Schopnost zachycení bočních sil tedy závisí na míře skluzu a proto se ABS na mírný skluz nastavuje.
Obdobně to platí i pro akceleraci, při mírném prokluzu auto drží směr a zrychluje, při 100% prokluzu se klidně na místě otočí kolem osy

Co z toho vyplývá si už odvodíš sám
3. 2. 2017 22:45
Re: Brzdění
tdy nesouhlasim. modelovy priklad: rychlost 7,2km/h, skluz 100% - tzn, na kazde ujete vterine plast uklouzne po povrchu 1m, ovladatelnost prakticky 0. rychlost 36km/h, skluz 20%, na kazde ujete vterine plast uklouzne po povrchu stejny 1m, ovladatelnost prakticky 0. tohle si muzes overit snadno i tim, kdyz protacis kola pod plynem (treba na ujetem snehu do mirneho kopce). jakmile je jednou utrhnes, je jedno, jak rychle je tocis, tahne to porad stejne a bocni vedeni to nema.
3. 2. 2017 22:50
Re: Brzdění
Nemáš pravdu. Kdyby to bylo jak říkáš, auto by nikdy nemohlo jet driftem, ani na suchu ani na sněhu nebo v blátě apod. Při sebemenším prokluzu by hnací náprava letěla po tečně ven.
Praxe je ale v naprostém rozporu s tvou představou. Ve skutečnosti schopnost zachycovat boční síly závisí na míře skluzu. Pro každý povrch ta závislost může vypadat trochu jinak a třeba na čistém ledě to může být dost blízké tomu co říkáš ty, ale všechny ostatní povrchy umožní plynulé drifty právě kvůli té proporcionalitě

Prostě se smiř s faktem, že je to tak jak říkám já
4. 2. 2017 07:27
Re: Brzdění
ne, tady neuhnu. pri driftech se ten skluz blizi spise tem 100% a zadni kola jedou bokem. a je to uplne jina situace, kterou riidis predevsim predkem, ktery ve smyku neni. 20-ti procentni skluz je proste strasne moc, a hlavne, (a k tomu si se nevyjadril) je to moment, ktery z hlediska brzdeni neni vubec stabilni, protoze je za hranou mezni adheze a je to prechodovy stav na ceste k plnemu zablokovani kola.

vstupem pro tento clanek je chovani na snehu a ledu a praxe, kterou popisuju, je realitou.
4. 2. 2017 07:46
Re: Brzdění
Dobře musíme si ujasnit pojmy.
- Skluz je poměr obvodové rychlosti kola a rychlosti vozidla, resp. procenta o kterých se bavíme jsou vozidlo má rychlost 100%, kolo x% rychlosti vozidla, skluz je rozdíl procent.
Nebere se tedy v úvahu to co jsi psal že "...na kazde ujete vterine plast uklouzne po povrchu stejny 1m,...".

- Dále netvrdím, že ABS udržuje zrovna 20% skluzu, taky souhlasím že by to bylo už poměrně dost a myslím že ve skutečnosti to bude míň

- Souhlasím že by to byl teoreticky nestabilní stav. Ovšem pro rychlou elektroniku není problém jej udržet v dost přesných mezích. Od toho tam ta elektronika je

- A driftem jsem nemyslel stav podobný plochodrážní motorce, ale mírné vybočení zadní hnací nápravy při drobném skluzu. V téhle oblasti se dá vybočení dost jemně korigovat právě citlivou prací s plynem, tj udržováním hnacích kol v mírném prokluzu a změnou míry prokluzu
Avatar - Ham.
3. 2. 2017 10:34
Re: Brzdění
Ano, za určitých podmínek a ty je potřeba si popsat a rozebrat. Za prvé je potřeba rozlišovat staré systémy, které výrazně preferovaly řiditelnost před co nejkratší dráhou (a odtud se táhnou pověry, že ABS má delší brzdnou dráhu) a nové systémy, které jdou na mez adheze a druhak je zapotřebí podívat se na rychlosti z jakých se brzdí. Staré systémy fungovaly až do úplného zastavení, tedy do nuly, nové systémy se vypínají při rychlosti chůze, tedy někde v 4 nebo 5 km/h. Důsledkem je, že v těchto malých rychlostech když řidič stojí na brzdě jak na rýči, tak se brzdná dráha na běžných površích v poslední fázi prodlužuje, protože je kolo zablokované (proto také na tvém videu, které jsi postoval se Fabii v konečné fázi brzdění zablokují kola, protože v minimální rychlosti už nefunguje ABS). Při intenzivním brzdění třeba ze 160 km/h dochází k tomu, že z 160 na 5 km/h brzdí auto optimálně na mezi adheze a tedy daleko lépe než jakýkoliv sebelépe cvičený profesionál, ale posledních úsek dobrždění do nuly brzdí blbě (pokud má řidič těžkou nohu). Otázka může být, proč to tedy nefunguje až do nuly. To má opět celkem logické vysvětlení, existují situace, kdy zablokovaná kola jsou jediná šance zastavit. Příkladem jsou zimní podmínky a totálně namydlená vozovka ve svahu. Auto jedoucí rychlostí chůze nebrzdí a sune se dolů svahem. Pokud funguje v této chvíli ABS, tak se bude sunout i nadále, protože adheze prostě nedokáže překonat setrvačnost a je vymalováno, auto se někam "opře". Zablokovaná kola v této situaci jsou paradoxně jediná šance, že se podaří zastavit, protože zablokovaná kola zajistí nahrnutí klínů před kola (myšleno klínů z poprašku sněhu, nečistot na cestě etc., protože nějaký sajrajt je v praktickém životě na cestě vždy, ideální led je možná někde za polárním kruhem v místech bez civilizace) a díky těmto klínům se v takto malých rychlostech dá často zastavit. Takže když to shrnu, v běžných situacích na silnici si vsadím 100 ku 1, že se stejným autem na stejných gumách na stejném povrchu a z rychlosti třeba 100 km/h zabrzdí řidič začátečník (za podmínky, že jej někdo naučí stát na brzdě jak na rýči) na kratší dráze než Ogier ve stejném autě bez ABS, konec konců všechny diskuze v motorsportu o povolení/zakázání ABS nebo launch control vždy deklarovaly, že znamenají lepší schopnosti aut brzdit/zrychlovat a když někdo chtěl danou disciplínu zpomalit, protože byla už tak dost rychlá tak tyto asistenty chtěl zakazovat a ten kdo ji chtěl naopak zrychlit tak horoval za jejich povolení. Takže jediná situace, kde dnes "zvítězí" člověk nad strojem je suchá nebo mokrá vozovka a brzdění z rychlosti 10km/h, kdy auto s ABS bude zpomalovat poslední část se zablokovanými koly a tedy blbě, kdežto cvičený jezdec bez ABS který dokáže brzdit na mezi adheze bez blokování kol bude o metr lepší. Ovšem zkušený jezdec s ABS, který ví, že se mu v 5km/h ABS vypne už zase bude dominovat, protože nad 5km/h využije schopnosti ABS, kterým dnes už lidský sval a reakce nemohou konkurovat a pod 5km/h převezme vládu nad strojem a dobrzdí si bez blokování kol.
Avatar - rmick
4. 2. 2017 11:09
Re: Brzdění
Vážení pánové, bohužel nemáte pravdu ani jeden.Zapomínáte totiž na základní fakt, že největší brzdný účinek je při 15-20% skluzu. To znamená, že ABS, které přestane brzdit zhruba v momentu, kdy se kola zastaví, VŽDY bude přicházet o těchto 15-20% brzdné dráhy. A aby bylo jasno - skluz znamená, že kola jsou zablokovaná a STOJÍ. Pouštět brzdu PŘED spuštěním ABS je úplný nesmysl, jelikož se připravíte o další brzdnou dráhu.
4. 2. 2017 11:26
Re: Brzdění
mick: tvůj příspvěvek je poněkud chatický. Největší brzdný účinek při 15-20% skluzu platí pro asfalt nebo beton, ale tady se bavíme o jízdě na sněhu a ledu kde to může fungovat trochu jinak.
A skluz určitě neznamená pouze zablokovaná stojící kola. Ke skluzu dochází už když se obvodová rychlost kola začne lišit od jeho dopředné rychlostí, případně když se kolo začne smýkat stranově. Tj. skluz je i mírné zpomalení kola proti rychlosti auta, určitě nemusí kolo úplně stát
Avatar - rmick
4. 2. 2017 11:54
Re: Brzdění
1. Pokud to platí na suchém povrchu, platí to na každém
2. Ano, nevyjádřil jsem se správně. Obvodová rychlost kola je o 15-20% menší, než jeho dopředná rychlost. A ABS zapíná zhruba přo ROVNAJÍ SE- :-)
Ale v každém případě ABS tyto procenta využít neumí a proto musí být ze samotné podstaty horší. Je už jiným tématem možnost změnit směr
4. 2. 2017 12:19
Re: Brzdění
mick:
ad1) To je tvoje domněnka nebo máš i technické zdůvodnění ? Myslíš že závislost tření na skluzu je nachlup stejná pro tvrdou pryž na pevném hrubém asfaltu i pro měkkou lamelovanou pryž na nesoudržné vrstvě sněhu nebo ledu ?

ad2) v popisech ABS se udává právě ten skluz kolem 15 %. Pokud ale ABS podle tebe zasahuje ještě před skluzem - tedy při shodě obvodové rychlosti kola s ostatními koly jak píšeš " zhruba při ROVNAJÍ SE", co je podle tebe impulsem pro jeho zásah ?
2. 2. 2017 14:08
Re: Brzdění
žvaníš nesmysly aniž by si věděl co se ve skutečnosti děje. To co zmiňují tady v článku o degresivním brždění a jeho kratší brzdný vzdálenosti je právě proto, že ABS působit destičky na kotouč až do momentu kdy dojde k zablokování kola. V tu chvíli jednotka na kratičkou chvilku povolí brzdu a začne znova tlačit na kotouč dokud se nezastaví a tak pořád dokola. Má to výhodu, že auto se nestane neovladatelným díky zablokovaným kolům, ale prodlužuje to trochu brzdnou dráhu, právě kvůli faktu, že dochází k povolování zastavenýho kola systémem ABS. Tvoje ABS funguje úplně stejně jako každýmu na autě, takže i tobě se kolo na zlomek sekundy zastaví. To je to o čem píše Kankunen.
2. 2. 2017 15:26
Re: Brzdění
ryccardo: sám žvaníš. Snad tě aspoň nasměruje citace z wikipedie

"...Řídicí jednotka systému ABS neustále zjišťuje aktuální rychlost otáčení nejlépe každého kola. Z rychlostí dvou diagonálně umístěných kol (popř. jinak) určuje tzv. referenční rychlost vozidla, se kterou porovnává otáčky jednotlivých kol. Tímto neustálým porovnáváním se zjišťuje aktuální zrychlení, zpomalení a skluz každého z kol. Pokud dojde ke snížení rychlosti některého z kol pod stanovenou hodnotu oproti referenční rychlosti (počátek blokování kola a ztráty adheze), řídicí jednotka odpustí bez ohledu na polohu brzdového pedálu tlak z brzdy pomalejšího kola a ihned po jeho roztočení opět tlak napustí zpět. Tak se brzdění přibližuje ideálu na hranici adheze. Tuto akci jsou systémy ABS schopné opakovat několikrát za sekundu a to po celou dobu brzdění až do minimální rychlosti, zpravidla 4 km/h, kdy se systém ABS sám odpojuje..."

[odkaz]

Takže u správně fungujícího ABS k zablokování nedojde. To samozřejmě neznamená, že v některých autech jsou i blbě fungující ABS
2. 2. 2017 15:30
Re: Brzdění
No a ke snížení rychlosti kola oproti ostatním dojde právě ve chvíli kdy se to kolo začne zastavovat.
2. 2. 2017 15:46
Re: Brzdění
ryccardo: Ne, ke snížení rychlosti kola dojde již při mírném skluzu což dobře fungující ABS ihned pozná a nedovolí větší skluz než cca 15 - 20 %. Určitě by nemělo připustit plné zablokování kola, pokud to uděla nejedná se o kvalitní systém
2. 2. 2017 15:52
Re: Brzdění
No tak to se tady asi hádáme o terminologii. Ty tomu říkáš skluz já zastavení kola. Fyzicky je to stav kdy kolo ztratí adhezi začne se zastavovat a klouzat po povrchu.
2. 2. 2017 15:54
Re: Brzdění
20% skluz NENÍ zastavení kola ale jen jeho zpomalení
Zastavení kola znamená 100% skluz, což je docela podstatný rozdíl - jak pro ovladatelnost auta, tak pro případné chcípnutí motoru
2. 2. 2017 16:10
Re: Brzdění
šmarjá panno, mezi koly je diferenciál a pravděpodobnst, že by ,,zastavovala/klouzala" obě kola najednou je při funkčním ABS téměř nulová.
2. 2. 2017 16:13
Re: Brzdění
čert: máš recht a doufám že to pochopí i Kankunen + Srix
2. 2. 2017 22:10
Re: Brzdění
Jistá míra skluzu je pak i prospěšná. Záleží na okolnostech.
Avatar - twistedTSD
3. 2. 2017 13:03
Re: Brzdění
Opět...ABS ne vždy prodlužuje brzdnou dráhu. Za ideálních podmínek je to naopak.
Avatar - Ham.
2. 2. 2017 11:16
Re: Brzdění
Já bych řekl, že vyřazení je podstatné v jediném případě (který jsem v článku nenašel), tehdy když na velmi kluzkém povrchu (typicky led nebo umydlený sníh kolem nuly) dokáže brzdná síla motoru sama o sobě utrhnout kola. Pak je prvním co musí řidič udělat okamžité vyšlápnutí spojky aby auto bylo alespoň omezeně řiditelné (a aby práci ABS a ESP nerušila skutečnost, že kola jsou blokovaná motorem).
2. 2. 2017 13:02
Re: Brzdění
Jo souhlas. Ostatně vyšlápnutí spojky může pomoci i při jakémkoliv smyku pokud v té chvíli nepotřebujeme zároveň brzdit.
2. 2. 2017 15:52
Re: Brzdění
Jenze utrzeni kol brzdnou silou vyusti v pretacivy smyk, coz je u predkolky prave to, co muze zachranit situaci.
2. 2. 2017 15:58
Re: Brzdění
XTad: ne, takové utržení kol u předokolky vyústí v nedotáčivý smyk
Avatar - Ham.
2. 2. 2017 16:35
Re: Brzdění
Šmankote, v tomto počasí raději nejezdi, u předokolky je to přesně naopak.
2. 2. 2017 22:15
Re: Brzdění
Kterou nápravu řídíš? A na které se kola utrhnou?
Avatar - KANKUNEN
2. 2. 2017 08:24
Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
a směr koriguju, pak ještě na dvojku a pak už vyměknu. Do pomalejších zatáček si pomáhám ručkou a plynem koriguju jak hodně chci bokem. Pozor na teploty nad nulu, klouže to moc a taky čerstvě po pluhu je to jako namydlené.
Rozbalit vlákno
11
Avatar - wakantanka
2. 2. 2017 11:57
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
čím že to jazdíš? Veľa plynu na rozjazde a trakčná kontrola nič? či ju máš vypnutú alebo vôbec nemáš?
2. 2. 2017 14:15
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
Máš STI nebo WRX? ;-)
2. 2. 2017 15:22
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
Nejspis LX >:-[]
Avatar - KANKUNEN
2. 2. 2017 16:16
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
STI 2004 rok. Jediná elektronika je ABS.
2. 2. 2017 16:24
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
Mi se kromě ABS docela osvědčuje i EDS. Jasně že nápravový samosvor to nenahradí ale i EDS občas pomůže
3. 2. 2017 07:58
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
No jen si říkám, že to musí docela žrát destičky a kotouče, když to co chvíli brzdí v zatáčce pod plynem. Ještě v kombinaci s ESP to musí být teda zážitek. Řidič stojí na plynu a elektronika na brzdách.
3. 2. 2017 09:51
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
v zatáčkách brzdí XDS. . Já ale mluvím o EDS
3. 2. 2017 15:55
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
Aha to jsem si popletl zkratky. EDS je na co?
3. 2. 2017 19:11
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
EDS je přibrzdění prokluzujícího kola v nižší rychlost - obvykle se vypíná někde mezi 40 - 80 kmh. Tedy takový pokus nahradit samosvor, ale částečně je funkční. Cílem je zlepšení trakce pro akceleraci nebo rozjezd a funguje až při prokluzu

XDS je zaměřené především na zatáčky ve všech rychlostech - přibrzďuje vnitřní kola aniž by prokluzovaly
6. 2. 2017 09:10
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
Jo máš pravdu. To mám v autě vlastně taky. Zajímavý je že když vypneš ASR, který jen ubírá plyn, tak tenhle nesmysl zůstane zapnutej. Nevidím v tom osobně vůbec žádný přínos. Pracuje to tak necitlivě, že to trakci akorát zhoršuje. Snažíš se na sněhu vyjet do kopce a ono ti to střídavě břibržďuje kola. Naštěstí se to jak píšeš někde kolem 40 kmh vypíná. Ideálně bych to ale vypnul na furt.
3. 2. 2017 07:54
Re: Já jezdím tak, že při rozjezdu dám hodně plynu
Závidím. Nějak mě nenapadá auto, který by nabízelo lepší svezení ;-)
Avatar - Ham.
2. 2. 2017 08:50
Ten závěr
textu o degresivním brzdění je trochu zmatečný. Jednak samotné konstatování uvedené v článku, že "vyvinete na brzdový pedál maximální možný tlak" je přece nesmysl, maximální možný tlak je u dospělého jedince vždy takový, že spolehlivě aktivuje ABS (a na sněhu a u postavy pana Mičky vede k aktivaci ABS samotné položení jeho "lehké" nožky na pedál brzdy). A druhak je to metoda použitelná na suchém povrchu nebo alespoň velmi sourodém povrchu tedy určitě ne na sněhem, břečkou a ledem pokrytém zimním povrchu. Popis by měl být asi takový, že se vyvine právě takový tlak na pedál brzdy, který je těsně před/pod hranicí aktivace ABS (což je u moderních aut tlak daleko pod hranicí maximální možné síly, kterou vyvíjí dospělý jedinec i na suchém povrchu), takže kolo se stále plynule odvaluje, nedochází k pulzování tlaku v brzdách a ve výsledku je brzdná dráha o kousek kratší než s použitím ABS. Nejtěžší je naučit se odhadovat moment těsně před zablokováním kol, což jde pouze na perfektním povrchu, v zimně je to v podstatě nesmysl.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - Honza Mička
2. 2. 2017 08:57
Re: Ten závěr
Dobrý den,

právě právě takový tlak na pedál brzdy, který je těsně před/pod hranicí aktivace ABS chápu jako maximální možný tlak na brzdový pedál, avšak ne takový, aby se aktivovalo ABS.

Píšete o sourodých površích,těmi ale uježděná vrstva sněhu a souvislá ledová plocha bezpochyby jsou. Jinak máte pravdu, degresivní brzdění je nejlépe, nebo spíše nejsnáze použitelné na asfaltu. Tehdy se nejlépe odhaduje moment, kdy brzdíte "naplno" a nedojde k aktivaci ABS.
Avatar - Ham.
2. 2. 2017 09:15
Re: Ten závěr
Pak ano, asi jsem vaši původní větu špatně pochopil.
2. 2. 2017 09:21
Re: Ten závěr
Tlak na pedál před aktivací ABS ale znamená, že na proměnlivějším povrchu se ani nevyužije maximální brzdný účinek. ABS zachraňuje kolo s nejmenší adhezí, ale jiná kola by třeba mohla brzdit víc pokud jsou v lepší stopě. Myslím že teorie z článku nemusí platit vždy
2. 2. 2017 22:04
Re: Ten závěr
presne tak :yes:
2. 2. 2017 22:26
Re: Ten závěr
Ano. Na zasněženém parkovišti to klidně bude fungovat, ale na silnici si může člověk uškodit.
2. 2. 2017 22:31
Re: Ten závěr
Nesourodostí podle mne narážel na to, že je povrch silnic v praxi kolikrát různorodý, je to směsice sněhu, břečky, ledu, štěrku, odkrytého asfaltu atd. Mezi koly mohou být značné rozdíly.
3. 2. 2017 08:00
Re: Ten závěr
Krásnej příklad je když jedeš na jaře po silnici a u krajnice je písek, takže pravá strana auta jede po něm a levá po asfaltu.
2. 2. 2017 09:13
Tady nejde ani tak o jízdu na sněhu, jako spíš o avizo
na test SEATg..denní normy jsou prostě neúprosné ;-) ;-)
Rozbalit vlákno
2
2. 2. 2017 09:14
Re: Tady nejde ani tak o jízdu na sněhu, jako spíš o avizo
Souhlas, od školení jízdy na sněhu bych čekal mnohem víc. Vlastně po zkušenostech z poslední doby tady už ani nečekal
Ani zmínka o hlubokém sněhu, , o nahrabaném sněhu uprostřed silnice, o volbě stopy ve zledovatělých kolejích, o rozjezdech, průběžném testování povrchu, rozdílech RWD-FWD-AWD atd. Prostě hodně slabé
Avatar - dochtor
2. 2. 2017 11:44
Re: Tady nejde ani tak o jízdu na sněhu, jako spíš o avizo
Ešte by to chcelo fixnúť problémy so zatváraním kufra.
V čase 1:10 sa ho snaží pán Mička neúspešne zavrieť, kým si stihne sadnúť, už je otvorený.
Potom už stále dokola ... >:D
2. 2. 2017 09:39
Autodrom Jihlava
Tak mě teda na autodromu v Jihlavě učili, že nemám po autě zároveň chtít brzdit a zatáčet - vyhýbací manévr. Mám překážu - brzdím před ní - pak povolím a zatočím - a zase brzdím. Zkoušeli jsme to a je toto efektivnější způsob (dřív zabrzdím a lépe se překážce vyhnu).
Tam uvažovali, že ne všichni mají ESP. Takže když se auto v zatáčce utrhne, nedupat na plyn ani na brzdu (zase nechtít po autě více věcí najednou). Vyšlápnout a na chvíli srovnat kola než se auto chytne a až pak zase zatáčet. Fakt se takhle zatočí rychleji než držet volant pořád stočený.
Rozbalit vlákno
42
2. 2. 2017 10:02
Re: Autodrom Jihlava
Technika z před 15 let, pro auta bez ABS... brzdit a řídit s ABS... zastavte se někde na polygonu kde si vyzkoušite rozdíl mezi technikou "bez ABS a s využitím ABS (záměrně neuvádím ESP)
2. 2. 2017 10:14
Re: Autodrom Jihlava
Jenže tam jsme ty rozdíly zkoušely. Mám auto s ABS pro info.
2. 2. 2017 14:17
Re: Autodrom Jihlava
Pak jste musel zjistit, že to co jste naspal je špatným řešením. Diskuzí nad nesmysly nebudu ztrácet čas. Ale pro ilustraci na suchém asfaltu se ze 70 km/h na 12 metrech vyhnete při prudkém brždění s ABS (a nemusíte být nijak vynikajícm řidičem)... na stejném prostoru to při zachování přirozené lidské reakce v krizi - tedy brždění a jak říkate Vy odbrždění a potom teprve následuje řízení, se nevyhne ani pámbůůů: on nám tam nezbyde čas a prostor.
3. 2. 2017 07:41
Re: Autodrom Jihlava
A vy jste tyto dvě rozdílné řešení situací osobně zkoušel? Protože jinak vaše příspěvky nechápu. Já tu píšu o osobní zkušenosti a chtěl jsem se o tom pobavit s někým, kdo toto zkoušel taky.
A jinak, reakční doba průměrného řidiče je 1-1,5s, lepšího 0,7-1s. Takže při rychlosti 70km/h ujedete při reakční době 19.4m takže chodce už jste přejel.
6. 2. 2017 09:22
Re: Autodrom Jihlava
Ano, zkoušel v pozici žáka jednou cca před 17 lety... Učil jsem v době kdy lektoři z Jihlavy ještě něměli ponětí o tom, že něco takového existuje. A učil jsem na několika polygonech v ČR a zahraničí. Když píšu, že Vás učili metodu, která je pro běžné použití překonaná. Tak to berte jako fakt :-) To co jste napsal o reakční době, je trochu nepřesné. Rakce řidiče je včetně technické prodlevy brzd to za 1. Za druhé průměrná reakční doba, tamkde šlo odvodit čas reakce soudním znalcem při nehodě je 1,8-1,9... To co jste napsal o tom, že jsem přejel je Vásš případ kdy brzdíte do rovných kol... S ABS dupu na brzdu a současně pracuji s volantem. Brzdná dráha mi končí za překážkou, ale já pokud za předpokladu, že mám prostor se vyhnout pod krizovou brzdou pracuji ve vyhýbacím manévru. Pokud chcete tvrdit opak, můžete, ale bude to volovina :-) To co jste popsal je technika brždění a vyhnutí bez ABS. O tom, že ve stejné rychlosti nemáte s použitím této techniky moc šancí a že může snadno dojít ve vyšších rychlostech k razatnímu smyku zadní nápravy je věc další. Polemika na toto téma je celkem zbytečná. Spíš mě zaráží, to že to někdo takto "normálního" účastníka kurzu bezpečné jízdy učí. Pěkný den...
Avatar - wakantanka
2. 2. 2017 11:50
Re: Autodrom Jihlava
Ja ti neviem, keď som pozeral rady od iných inštruktorov v iných školách šmyku, tak odporúčali viacmenej opak. A týkalo sa to zvlášť moderných áut vybavených ABS, ESP, kontrolou trakcie a pod. Teda brzdiť točiť volantom a nechať to práve na tie moderné systémy aby ti z toho pomohli. Na druhej strane vodiči (ako aj ja) ktorí vyrástli v autách bez ničoho (ani serva) na to občas zabúdajú (včetne mňa) a reagujú tak ako to učili vás v Jihlave. Každopádne každý manéver keď to človek ustojí bez havárie či výletu do škarpy je dobrý manéver. >:D
3. 2. 2017 07:56
Re: Autodrom Jihlava
Jo to nám tam popisoval právě taky, pokud máte armádu asistentů, nechte je ať vám pomůžou , ale druhým dechem pak dodával pro ty, které je nemají. No a já jsem jedním z nich ;-) (viděl jsem ten rozdíl u mě a u nového Mercedesu co tam byl)
Takže možná i potom to handrkování co je správně.....
2. 2. 2017 14:22
Re: Autodrom Jihlava
No já myslím, že tě to takhle učili naprosto správně. Když chceš v krizový chvíli zatočit není možný u toho chtít zároveň brzdit.

Když se auto utrhne v zatáčce (předpokládám smyk přední nápravy) nemáš většinou prostor na to srovnat kola a znova zatáčet. Osobně bych hrábnul rychle po ruční brzdě, krátkým škubnutím udělal z nedotáčivýho smyku přetáčitý a podle situace přidal plyn. Čím víc letíš bokem ze silnice ven tím to chce víc plynu a přední kola se snažit srovnat tím směrem, kterým vede silnice. V žádným případě nešlapat na brzdu!! Na tu si měl šlapat než si do tý zatáčky přílítnul rychleji než si měl. ;-)
2. 2. 2017 14:35
Re: Autodrom Jihlava
ryccardo, v něčem je pravda v něčem ne. S prostorem a srovnáním v zatáčce jednoznačně. Druhá věc je, že přirozenou lidskou reakcí je v okamžiku ztráty řízení (přední nápravy) je točit volantem víc a víc do zatáčky.... Dále, klouže ti předek... vlivem odstředivé síly, adheze atc. co se stane po zatažení ruční brzdy? Začne klouzat zadek, ale tím přilnavost na předek nevrátíš... to co popisuješ je funkční v malých rychlostech... Co budeš dělat pokud pojedeš se zadokolkou? A je rozdíl chtít smyskem jet, a řešit smyk, který nechceš.... řešení smyku v zatáčce a krizové řízení je jiný manévr, byť v moderních autech může mít některá řešení společná, ale to už si nechám pro sebe. Jen by mne zajímalo, kdo ze zde přítomných diskutérů má nějakou faktickou zkušenost jak z pohledů účastníka kurzu, tak především lektora... a tím nemyslím učitele v autoškole.
2. 2. 2017 15:16
Re: Autodrom Jihlava
Pokud utrhneš auto ručkou je pravda, že ti k tomu předku začne klouzat i zadek, ale důležitý je, že auto dostaneš do pozice kdy můžeš přidat plyn, což tě zpravidla dokáže zachránit (zatím u mě to tak za posledních 20 let co jezdím autem fungovalo) Se zadokolkou na mě nechoď. S tím mám jen teoretickou zkušenost.To by nám tu musel povyprávět někdo s BMW.

Je trochu rozdíl chtít jet smykem a řešit nenadálou situaci, ale ve chvíli kdy se sám v rámci tréningu do smyku přivádíš, tak reaguješ v krizový situaci instinktivně stejně. Podstatný je zareagovat tak, aby si auto udržel na silnici a nezpůsobil nehodu a v takovým případě je jedno jestli řešíš chtěný nebo nechtěný smyk.
2. 2. 2017 22:14
Re: Autodrom Jihlava
... ty jo, tobe by tu rucni brzdu meli z auta preventivne vyndat, tohle je nebezpecny nazor, ze kdyz ti to v zatacce nezataci na predku, urves jeste pro vetsi srandu i zadek. tam uz totiz jen apouze letis bokem ven. to pridani plynu a vetsi natoceni prednich kol do zatacky snad pomoci muze, ale mnohem lepe se osvedcilo vyslapnout spojku, trosku srovnat kola do smeru, aby se chytila, a pak muzes zacit zase zatacet. jestli na tohle nemas na silnici prostor, pak s pouzitim rucni brzdy ti ho bude chybet jeste trochu vice ;-)
Avatar - Enthusiastic.driver
3. 2. 2017 08:13
Re: Autodrom Jihlava
To zalezi na okolnostech. V malych rychlostech je rucka skoro vzdy napomocna. S rostouci rychlosti, kdy se grip a zaber kol musi vyporadat s daleko vetsi hybnosti, plati to, cos napsal ty
3. 2. 2017 08:30
Re: Autodrom Jihlava
Naprosto s tebou souhlasím. Tohle co píšu bych použil v rychlostech do max 60ti, ale zase kdy najíždíš v zimě na sněhu do zatáčky větší rychlostí že.
3. 2. 2017 21:38
Re: Autodrom Jihlava
ja si myslim, ze v malych rychlostech ji k nicemu nepotrebujes a ve vetsich je jeji pouziti nebezpecne. otazka je, co rozumis pod pojmem mala rychlost a popripade v jake situaci si predstavujes, ze ma smysl za ni za jizdy tahat. krom blbnuti na parkovisty v zime jsem jeste tuhle potrebu nikde nezaznamenal. a navic, kdyz jsem mel passat b5.5 s plnohodnotnym 4x4 (tzn. mezinapravovy diferencial), tak ta rucni brzda, byt vedla na zadni kola, vlastne pri jizde ta zadni kola zablokovat stejne neumi :-).
3. 2. 2017 21:54
Re: Autodrom Jihlava
U Passatu b5.5 s plnohodnotnym 4x4 ruční brzda zadní kola bez problému zablokuje, tj na sněhu je plně použitelná. Pochopitelně musíš napřed vyšlápnout spojku
3. 2. 2017 22:09
Re: Autodrom Jihlava
to mas pravdu jen castecne, mezinapravovy diferencial je torsen a neni volny a tudiz to neni tak jednoduche.
3. 2. 2017 22:13
Re: Autodrom Jihlava
Pravdu mám úplnou, torsen je citlivý výhradně na zatížení momentem. Tj. pokud vyšlápneš spojku, moment zmizí, svorný účinek se uvolní a dovolí nápravám výrazně odlišné otáčky nebo klidně i nezávislé zastavení jedné z nich.
3. 2. 2017 22:36
Re: Autodrom Jihlava
tak dobre, mas recht. :yes:
3. 2. 2017 22:38
Re: Autodrom Jihlava
Já vím. A mám to s torsenem i mnohokrát vyzkoušené v praxi
3. 2. 2017 08:26
Re: Autodrom Jihlava
Uvědom si že po dobu kdy mačkáš spojku narovnáváš kola a znova se snažíš zatočit to auto urazí několik dalších metrů, kdy se jen a pouze snažíš trochu zpomalit a získat znovu adhezi na předních kolech, aby si mohl zatočit a pak celý zatáčecí manévr jdeš opakovat. Ty metry ale většinou nemáš. To co píšu já ti umožní snažit se změnit směr okamžitě. Navíc s použitím plynu, kdy kola točící se ve správným směru zpomalují pohyb auta nežádoucím směrem líp než případný brzdění. Podívej se na nějaký záběry z rallye. Když je závodník rychlý do zatáčky řeší to narovnáním auta do směru kam chce jet a plynem. To tady neobjevuju Ameriku nýbrž jen popisuju fakt, který je všeobecně známý. Jasně obyčejná sériová předokolka nebude reagovat tak rychle jako rallyovej speciál, ale princip je stejnej a funguje. Tak si to někde na zasněženým parkovišti vyzkoušej jak se auto chová. Pokud ovšem nemáš šrot, kde ti to znemožní automatická převodovka nebo elektronická parkovačka. V takovým autě se můžeš při podobný situaci tak leda pomodlit a koukat kam v tom pangejtě přistaneš.
3. 2. 2017 12:33
Re: Autodrom Jihlava
No mi se zatím vždy víc osvědčilo když už auto jde ze zatáčky ven raději ho tak nějak kormidlovat za současného ubrání plynu nebo lehkého přibržďování. Neříkám že rozhození do smyku a plyn nemůžou někdy pomoct, ale v krizi na takové experimenty obvykle není moc prostor

Ještě tak při jízdě na hrotech se dá na trakci ve smyku trochu spolehnout, ale obyčejné gumy můžou po přidání plynu ustřelit ještě víc.
6. 2. 2017 09:04
Re: Autodrom Jihlava
Záleží jak moc rychlej do zatáčky seš. Ve většině případů samozřejmě zabere to co popisuješ. To když si jen o trošku rychlejší než by si měl být. Pokud ale přeženeš nájezdovou rychlost a vidíš, že to už tímhle postupem nesrovnáš a seš si prakticky jistej, že letíš ze silnice pryč, tak se dá vyzkoušet to co píšu já. Už mě to dostkrát zachránilo. Je to pak buď hop nebo trop.
2. 2. 2017 15:18
Re: Autodrom Jihlava
Konecne po vsech strankach rozumny koment. :yes:

Rekl bych, ze vsichni mudrlanti s rucni brzdou a podobnymi nesmysly, by si meli do nejakeho kursu bezpecne jizdy zajit a to pokud mozno ted, dokud je dostatek ledu a snehu, aby zjistili, jak zoufale malo casu budou mit na rucku, ci vyslapavani spojky pri rychlostech 30-45 km/h, o beznych rycholstech ve meste 50+ pak radeji ani nemluvim.
2. 2. 2017 15:26
Re: Autodrom Jihlava
To že neumíš řídit a tudíž ti některý věci přijdou nepochopitelný tady nemusíš šířit veřejně >:D >:D

Sněhu bylo letos dost, takže se dalo s autem klouzat i normálně po silnicích. Kvůli tomu nemusím jezdit na polygon. Jasně pokud jedeš víc než 70, tak nenadálý smyk není legrace zvládnout a tahání ručky bych v takovým případě nezkoušel, ale v zimě na sněhu se běžně nejezdí do zatáček takovými rychlostmi a pokud jedeš 30-40, tak není zase takový problém se naučit správně zareagovat a smyk zvládnout.
2. 2. 2017 17:12
Re: Autodrom Jihlava
A jeje, ja zapomnel, ze bavit se s tebou je jako vylejt si na hlavu kybl pomeji. V tomto ohledu se u tebe nic nezmenilo - uroven stupidity maximalni, inteligence minimalni... Tak jak to vidis - zahla ta Agata, nebo ne?
3. 2. 2017 08:08
Re: Autodrom Jihlava
Koukám argumenty veškerý žádný, ale obviňovat mě z nekonstruktivní diskuze ti jde dobře >:D Prosím tě já nevím, že nějaká Agáta vůbec někomu zahla. Nejsem ženská, abych sledoval nějaký drby. Ale ty tady ukazuješ v čem spočívá tvoje vysoký IQ a o co se zajímáš ty kašpare. Mě vůbec zaráží, že lezeš na web o autech a snažíš se tu diskutovat, když jsou tvoje zkušenosti s auty velice povrchní. Čti Žena a život a čum na TopStar magazín to je to pravý ořechový pro tebe >:D >:D
3. 2. 2017 09:48
Re: Autodrom Jihlava
Ja jsem psal svoje argumenty a jak jsi zareagoval ty? Zacal ses do me navazet, tak co cekas dal za reakce? To si myslis, ze si od nejakeho zakomplexovaneho pitomecka necham s*at na hlavu pokracovanim v "diskusi"? Kolikrat jsem ti dal sanci reagovat normalne a vecne a cos udelal ty? Vzdy jen nejaka arogantni urazka. A pak mi tu pis o tom, kdo nema argumenty. Tim hnojem, cos tu ted vyblil, ses tu ostatne odstrelil dostecne sam...
3. 2. 2017 15:55
Re: Autodrom Jihlava
Ty vole a kde máš jaký argumenty? Jediný co umíš napsat je že diskuze se mnou je jako vylejt si pomeje na hlavu. No to je fakt argument. Kdyby si mi napsal to co píšeš je blbost protože... tak to beru. Ty si tady akorát hraješ na toho co všechno ví, od všeho má klíče, všude byl a kde nebyl tam se chystá, aniž by sis všiml jak ze sebe děláš blba. To o čem ty tvrdíš, že je blbost a nejde realizovat totiž trošku trénovanej řidič běžně zvládne. To není nic světobornýho a věřím, že sem na web chodí spousta řidičů, který to co zvládnu já umí taky. Ono na tom nic není. Jen trocha cviku a zkušeností. To že ty seš zjevně řidič na baterky a to co píšu nepobíráš neznamená, že jsou takoví všichni.
2. 2. 2017 22:16
Re: Autodrom Jihlava
zakladem spravne reakce je v tvem pripade to, ze misto abys pravackou chytal rucku, rovnou si s ni strelis pohlavek, aby te ta pritroubla myslenka opustila ;-)
3. 2. 2017 08:10
Re: Autodrom Jihlava
No už mě to párkrát zachránilo. A proč bych si měl dávat pohlavek? Zkoušel si to někdy a tušíš vůbec co to s autem umí udělat?
3. 2. 2017 10:45
Re: Autodrom Jihlava
Ano, zkoušel, ano tuším. A ano, nedotáčivé smyky řeším celkem běžně. Ručkou se ovšem tyto smyky neřeší.

Navíc ta ruční brzda je brzdou parkovací, tak Ti doporučuju se tohoto primárního účelu držet, pokud Ti je život milý :-)
3. 2. 2017 16:04
Re: Autodrom Jihlava
No já jsem se je naučil řešit takto a funguje to. Cílem je zvládnout situaci a nevybourat se. K tomu cíli se dá samozřejmě dospět různými postupy. Neříkám, že ten tvůj je špatný. Já mám dobrou zkušenost s tím co jsem popsal. Autem jezdím prosím pěkně už 20 let. Nejsem žádnej mistr světa, ale určitou zkušenost s řízením auta už mám. Navíc tam kde žiju umí být zima i půl roku, takže zkušenosti na sněhu mám taky. Proč mám dojem, že se mě pokoušíš přesvědčit, že nevím o čem píšu a že pravdu máš jen ty? Vím že ruční brzda je parkovací, ale dá se používat i jinak. Proto bych auto bez mechanický ručky třeba nikdy nekoupil, protože by mě to jako řidiče omezovalo v řízení auta, na který jsem zvyklej.
3. 2. 2017 21:30
Re: Autodrom Jihlava
nevim, proc ten poct mas - ze by to bylo to spojene s tim mym povyseneckym tlachanim ohledne fackovani za jizdy a odebrani rucky z tveho vozu? ;-). spis by me zajimalo, kdes vzal ten pocit, ze utrzenim auta do uplneho smyku, ktery je pro ridice auta z principu veci stavem nekontrolovatelnym (nikdy presne nevis, kam to pujde, zalezi na cele rade faktoru) resis situaci, ktera ma zcela standardni reseni. jeste navic natacis auto do jizdy bokem, cimz dramaticky ohrozujes posadku, pokud tim smerem stoji nejaka pevna prekazka (napr. strom). tam je vzdycky lepsi to napasovat po cumaku. krizove situace se nedaji nikdy stoprocentne pausalizovat, ale myslim, ze zakladem zvladnuti smyku na silnici je co nejrychlejsi vyrovnani do ovladatelneho stavu a jsem-li dale na koliznim kurzu, tak bud pokus o uhybny manevr (prakticky bez brzdeni) nebo plne brzdeni v primem smeru.

u predokolky treba prakticky zasadne jezdim zatacky pod plynem, protoze vim, ze jakmile se zacina auto "nedotacet", staci proste uvolnit plynovy pedal, cimz proste veskerou dostupnou silu, kterou je pneu schopna pouzit, davam na jeji bocni vedeni a nesnizuju ho trakcnim namahanim. take jezdim leve zatacky tak, abych mel pokud mozno vpravo fora na pripadne zvetseni polomeru (snizeni bocni sily). v pravych se zase "tisknu" ke skarpe. na tomhle celem neni nic objevneho, vetsina ridicu to dela zrovna tak, aniz by nad tim hloubeji uvazovala. ale rozhodne nejezdim rally, kde se rucni brzda nekdy pouziva zamerne, ale i tam mam dojem, ze ji nekdy pouzivaji jako prostredek k otoceni auta kolem pangejtu, pred cimz nasleduje jeho "zhoupnuti" do oblouku, ale rozhodne tim impulzem k pouziti rucky neni zcela nahodny nedotacivy smyk. ale tady se poustim na tenky led, s rally mam prakticke zkusenosti nulove. a jen tak mimochodem, je vubec mozne pouzivat na blokovani kol rucku u permanentni (a tim neni haldex a podobne pseudo pohony) ctyrkolky?
6. 2. 2017 13:36
Re: Autodrom Jihlava
To si napsal solidní elaborát :-) Nechci aby to vyznělo tak, že při sebemenší ztrátě přilnavosti na přední nápravě při jízdě v zatáčce považuju za nejlepší tahat ručku. Beru to spíš jako poslední záchranu, když vidím, že jsem v háji a pouhým ubráním plynu a volantem nemám šanci to srovnat a ani dobrzdit.

S tímhle co píšeš:

"utrzenim auta do uplneho smyku, ktery je pro ridice auta z principu veci stavem nekontrolovatelnym nikdy presne nevis, kam to pujde"

nesouhlasím. Myslím že není tak těžký si to vyzkoušet a zjistit, že i v takový situaci se auto chová předvídatelně. A i když si zdánlivě v neříditelným smyku, tak tím získáš jednu výhodu a to, že čumák auta nesměřuje do příkopu, ale tím směrem, kterým chceš jet a ty tudíž můžeš použít plyn, který tě dokáže ze zatáčky vytáhnout. Je pravda, že vlítnout bokem do lesa je nebezpečnější než vlítnout tam po čumáku. To ale záleží na zvážení příslušný situace. Pokud tam máš závěj tak je naopak lepší vlítnout do ní bokem, protože je větší šance že zůstaneš na silnici a neprorazíš ji skrz. A já když vezu rodinu jedu tak, aby se mi nestalo, že přilítnu do zatáčky a nevím co s tím mám dělat.

Do zatáček najíždím plynule s minimem plynu a až v zatáčce přidávám, ale v podstatě s tím co píšeš souhlasím. Jezdím stejně.

Jak funguje ručka u permanentní 4 koly netuším, ale zřejmě to mají nějak vyřešený. Když mě kamarád vezl ve WRX, tak auto do zatáček posílal přes ručku normálně. Fakt je že u toho neměl plyn, ale osobní zkušenost s tím nemám.
Avatar - wakantanka
3. 2. 2017 11:55
Re: Autodrom Jihlava
Ručkou si vieš pomôcť v nízkych rýchlostiach. Chcem ťa vidieť na úzkej okreske v 70 a vyššej rýchlosti. To jedine že si bývalý/súčasný/amatérsky rally jazdes a jazdíš tréningovým autom. >:D
3. 2. 2017 12:10
Re: Autodrom Jihlava
Souhlas. Ručka je efektivní v hodně malé rychlosti. Ve větší rychlosti je dost riziko že auto spíše rozmete.
3. 2. 2017 16:11
Re: Autodrom Jihlava
Určitě. Pokud jedeš 30-50, tak není problém. Což je na sněhu po městě běžná rychlost.
3. 2. 2017 19:19
Re: Autodrom Jihlava
No řek bych že těch 50 je už dost na hraně. V takové rychlosti je už docela problém nadávkovat ručku tak přesně, aby auto poslala do přetáčivosti ale aby se zároveň ještě stačilo zase chytit a neskončilo v hodinách. Určitě záleží na konkrétní kvalitě sněhu, přemrzlý je celkem bezpečný ale pokud třeba břečka pokrývá led auto se zachová dost nevyzpytatelně.
6. 2. 2017 09:15
Re: Autodrom Jihlava
Na břečce nefunguje nic, tam to chce jediný. Jet tak pomalu aby se ti auto neutrhlo nebo neztratilo směr. To seš prakticky jako na ledu. V takových případech bych ručku asi taky nepoužíval.
3. 2. 2017 16:09
Re: Autodrom Jihlava
Jasný souhlas. Však jsem tu taky někde psal, že při vyšší rychlosti bych takový manévr nezkoušel. Popravdě, ale na sněhu většinou nejezdím rychleji než 70 míněno na úzký okresce. V takových případech není ideální trhat rychlostní rekordy na kluzkým povrchu.
2. 2. 2017 23:12
Re: Autodrom Jihlava
Já ti nevím, mně přijde naprosto přirozené povolit řízení. Už jen ta představa, že bych dál utáhl, je nepříjemná. Což zřejmě vychází z pochopení, jak kola fungují (ta situace pro mne není záhadná; mozek má představu, co se děje). Nemusel jsem to natrénovat.
2. 2. 2017 09:49
ABS prodlužuje brzdnou dráhu
Vzhledem k tomu, že pana Pateru znám osobně.. Tak bych mu doporučil začít se vzdělávat. Pan Patera tvrdí, že ABS prodlužuje brzdnou dráhu hned na začátku reportáže... Asi by bylo vhodné se někdy postavit s vysílačkou k ploše a sledovat jaká je brzdná dráha vozidel s moderními ABS a stejnými auty bez ABS... To co řekl obecně neplatilo ani před 15 lety natož teď, kdy po roce šel vývoj citlivosti ABS značně dopředu... ve firmě BOSCH musí mít z podobně erudovaných výroků jistě radost a vývojové středisko si to vezme k srdci, nebo vyzve pana Pateru k vysvětlení jeho tvrzení...
Polemika o degresivním brždění je taky lichá... v reálné krizi nepopužitelné, tam funguje vše nebo nic... za druhé, jiný tlak je k degresivnímu brždění třeba vyvinout ve 120, 90, 60,30.... jinak dojde k přebrždění a zablokování kol (hledání správného tlaku pro změnu prodlužeje brzdnou dráhu ze samotné podstaty toho, že to pak není ideál-tedy degresivní brždění)
Rozbalit vlákno
4
Avatar - wakantanka
2. 2. 2017 11:55
Re: ABS prodlužuje brzdnou dráhu
Tvrdenie o predĺžení brzdnej dráhy môže a platiť a platí, ale len za určitých špecifických podmienok a okolností. Na druhej strane ale dáva vodičovi stále možnosť ovládania a teda vyhnutiu sa prekážke. V hlbokom snehu keď si vieš nahrnúť "kliny" pred kolesá ti ABS reálnu brzdnú dráhu predĺži. Ale to je taký menší extrém. >:D
2. 2. 2017 23:31
Re: ABS prodlužuje brzdnou dráhu
I ABS moderního auta se dá porazit, za určitých okolností. Existuje jistý prostor pro zlepšení (ABS neudrží optimální skluz). Otázka je, jestli se tam dokážeš dostat. Je jedna věc to konzistentně zvládat na krásném zasněženém parkovišti a jiná v provozu na silnici.
3. 2. 2017 09:35
Re: ABS prodlužuje brzdnou dráhu
Važená pane , pojdme se sejit na Polygonu a zkusme to co se domnivate Vy vyzkoušet. Vyvoj zajiste pracuje a neustále se zlepšuje a kvalitní řidič to pozná ale musim Vas nyní upozornit že ze 100ky řidičů možná 10 umí agresivně a razantně zabrzdit.
6. 2. 2017 09:29
Re: ABS prodlužuje brzdnou dráhu
S tím, že lidi neumí brzdit souhlasím. To si taky beru jako hlavní cíl na kurzech bezpečné jízdy - naučit je brzdit a krizovyý vyhýbací manévr. Zvládání smyku je druhotná záležitost, byť pro lidí výrazněj zábavnější...
2. 2. 2017 10:49
Z videopřehrávače rostu..
Ten videopřehrávač na Vašich stránkách je naprosto příšernej. Při změně kvality nebo posunutí videa se to sekne a pomůže jen refresh. Proč nenahráváte videa na Youtube?
Rozbalit vlákno
2
Avatar - JiRkA997CZ
2. 2. 2017 15:06
Re: Z videopřehrávače rostu..
Youtube není zrovna růžovej - jejich politika apod. Ale je pravda že ten přehrávač je fakt hrůza. Udělali by líp kdyby to jako videosoubory nahráli na uloz.to >:D
Avatar - Floyd
2. 2. 2017 19:36
Re: Z videopřehrávače rostu..
Jirko, a co by z toho asi tak měli? Tady jde přece o to udržet čtenáře co nejdéle na stránkách Auto.cz, přehrávat si tedy video z webu Auto.cz a tudíž ho tam i mít uploadovaný. Jde o kliky a čas strávený sledováním videa nebo čtením článku.
Money, money, money...
2. 2. 2017 11:25
Degresivní brzdění
je především pro zkušené jezdce (nahrazení ABS silným tlakem až k bodu zablokování kol), ale hlavně jsme se opět nedozvěděli, jak třeba jet prudký klikatý sjezd na ledovce v rychlosti "nula nula nic". Sice většinou nejde o život (pokud to není před železničním přejezdem a nebo nad propastí), ale i čtyřkolka s automatem si s tím většinou neví rady (včetně všech systémů). Rady typu "netrhat volantem" a "brzdit razantně a postupně ubírat na tlaku pouze na asfaltu", to už známe všichni z autoškoly... Chtělo by to, aby řídil příště nějaký hodně fundovaný šofér a nepředváděl projíždění zatáček powerslidem, ale vysvětlil, že třeba ABS má také za úkol držet optimální těžiště auta (aby se tolik neodlehčila zadní náprava) atd. atd....
Rozbalit vlákno
0
Avatar - JiRkA997CZ
2. 2. 2017 15:18
Video toho moc neobsáhlo
Tak jsme se dověděli jak sedět, jak nedávat ruce, jak se svlíknout a trošičku z jízdy na ledu, třebaže když jedem rychlejc tak i dýl brzdime, toť vše. Že by se tam třeba zmínili o tom jak poznat zamrzlou silnici když je zakrytá navátým sněhem, jak jet když se pomalu břichem auta sunete po sněhu, jak srovnat auto když si dělá co chce (když zadek osciluje mezi levým a pravým příkopem), tak tohle mi v tom videu teda chybělo. Ale bod za snahu se udělit dá.
Ono to je vždycky dost o elementu mezi sedačkou a volantem. Když je ten element pitomej, tak ho ani žádný bezpečnostní asistent nezachrání. Na druhou stranu třeba já jezdím favoritem, smyk jsem už několikrát dostal a i když nemám ani ABS, tak ještě žiju a auto se stále leskne v garáži. Asistent je dobrá věc, která určitě dost pomůže, ale to nejdůležitější je řidič
Rozbalit vlákno
4
2. 2. 2017 15:35
Re: Video toho moc neobsáhlo
Jo a k tomu slíkání bundy. Nechci se nikoho dotknout ale celkem chápu že leckterý dříve narozený pán nedejbože s větším pupkem může mít problém hýbat se i v pouhém tričku a případná bunda ho za volantem uzemní úplně. Nicméně tohle se netýká celé populace, je také dost jedinců, kteří nemají kila navíc, jsou sportovnějšího ducha a nedělá jim proto problém pohyb ani v silnější vrstvě oblečení.
Avatar - Floyd
2. 2. 2017 19:37
Re: Video toho moc neobsáhlo
Tak já myslel, že jen Okamura je v odůvodněných případech Pitomio. A tady se dočtu, že i Mička. >:D
Avatar - JiRkA997CZ
2. 2. 2017 21:36
Re: Video toho moc neobsáhlo
Nijak jsem neatakoval řidičské schopnosti pana Mičky - na to, aby si na to někdo udělal názor je tohle video málo obsáhlé.
Osobně bych automat řídit nechtěl, a už vůbec ne na námraze. Manuál umožňuje mnohem větší kontrolu nad autem než redakcí (mičkou) zvolený automat.
Avatar - Floyd
4. 2. 2017 12:35
Re: Video toho moc neobsáhlo
Mička řídit neumí, to už tady ve videu několikrát dokázal, čili ty ne, ale já ano, já jeho řidičské schopnosti atakoval. Je to element a v tomto případě si s panem Pitomio můžou podat ruce. Teda vlastně nemůžou, protože Mička je má zauzlovaný na volantě >:D >:D >:D
Automatů už jsem si pořídil několik a do manuálu už bych se nevrátil, i když ho mám rád a vůbec mi nevadí, ostatně vyrostl jsem na něm. Nově jsem k tomu automatu pořídil i čtyřkolku a užívám si toho naplno. Hlavně v zatáčkách a teď na sněhu.
Avatar - rohYpnol
2. 2. 2017 16:10
Video s obrovským otazníkem
Pan instruktor příjemný, leč v mnohém bych s ním polemizoval.

Současná ABS VŽDY prodlužují brzdnou dráhu?? Ne, s tím absolutně nesouhlasím. Za určitých podmínek ano, ale ne vždy.

Dávat kontra u vozu s ESP?? Opět jak a kdy. ESP vyhodnocuje směr volantu, takže v první fázi je kontra naopak pro ESP matoucí, protože neví co řidič chce. Naopak lepší dávají impulzy do řízení, aby naopak řidič správně reagoval.

Trochu mě mrzí, že poněkud vyznělo, že elektronika všechno zmůže a že je vše lepší nechat na ní. Ano, to platí, ale jedině pro nezkušené řidiče (kterých je sice možná 90%, ale nejsou to všichni).

Nevím proč, ale vždy mi přijde že tihle tatíkové instruktoři jsou zabrždění ve vývoji někde -10 let zpět... Ale možná jen jejich myšlení odpovídá stáří našeho vozového parku.

Zcela ale nechápu smysl tohoto videa.

1) Jezdili jste s AWD, ale jiný pohon vyžaduje úplně jiný přístup.

2) Nejlepší jízda na webu? No koho cílíte? tohle video by bylo skvělé do rubriky "první jízda po autoškole", ale tady??

3) Zcela pomíjíte stáří aut, tyhle rady platí pro majitele nových vozů. Ale co starší vozy? Tam je vyžadováno úplně něco jiného.

4) Video více popisovalo co dělá ESP za nedotáčivého průjezdu zatáčkou. Ale těch situací, možností a kombinací je mnohem, mnohem více.

Takže pochaval instruktorovi, ale redakci? Tam míří spíš více otazníků
:-! :-!
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Floyd
2. 2. 2017 19:39
Re: Video s obrovským otazníkem
Souhlasím, ber to ale i takto: tak dlouho se ještě Ateca v žádném jiném videu neukázala >:D >:D >:D Jistě chápeš, kam tím mířím >:D >:D >:D
Avatar - twistedTSD
3. 2. 2017 13:08
Re: Video s obrovským otazníkem
Přesně, ABS rozhodně brzdnou dráhu vždy neprodlužuje.
Avatar - _Karel_
2. 2. 2017 20:55
Degresivní zázrak?
Vzhledem k tomu, že článek je o jízdě na velmi kluzkém povrchu, považuji odstavec o degresivním brždění za totálně mimo. Věřím, že někteří to na asfaltu dokáží líp, než ABS, ale na velmi kluzkém povrchu je to absolutní sci-fi. Nevěřím na jakéhokoliv profíka, který odhadne přesně ztrátu adheze na ledu a dokáže brzdit jen velmi těsně pod ní, aby mohl mít lepší výsledek, než ABS.
Rozbalit vlákno
3
2. 2. 2017 23:48
Re: Degresivní zázrak?
Podle mne ani tak nevadí kluzký povrch. Důležité je, aby se neměnil. Nejhorší je nějaký větší rozdíl mezi koly.
Avatar - twistedTSD
3. 2. 2017 13:09
Re: Degresivní zázrak?
S rozdílem mezi koly se právě ABS dovede vyrovnat.
5. 2. 2017 14:17
Re: Degresivní zázrak?
Myslel jsem pro brzdění bez (aktivace) ABS. Právě proto, že se s tím moderní ABS (tedy čtyřkanálové) dokáže vyrovnat, ale ty ne (máš jenom jeden pedál, tedy jeden kanál; jednokanálové ABS by bylo podobně namydlené). Velmi rychle na dobrých kolech ztratíš víc, než jsi schopen získat udržením lepšího skluzu na tom špatném.
3. 2. 2017 23:12
Pobavilo
Aneb "správné" svlélákní se v autě a motání pazour přes sebe, to bych takového rádce nakopal někam.

Dobře, tři svetry a péřovka už někoho asi omezí, ale to by člověk měl cítit sám, jestli mu bunda vadí nebo ne.

A kdykoliv vidím někoho, jak motá pazoury nemotorně jednu přes druhou, hned bych mu řidičák rozstřihnul. Takovou krávovinu může myslet vážně jen osoba duševně mdlá - asi stejná, jako učí žáky v autoškole stát bezdůvodně na spojce, např. při dojezdu ke křižovatce místo podřazování šlápnout už třeba 200 metrů před ní na spojku a stát na ní...

Nevím, jestli režim chce udělat z lidí naprosté blbce, ale i když jezdím s automatem, stejně nezapomínám starou zásadu, že s jakým kvaltem do kopce, se stejným i dolů - zvlášť si na to vzpomenu, když vidím blbečka vykvaltovat a celou dobu jízdy s kopce stát na brzdě...

K jízdě v zimě bych spíš připomněl, že předpokládat všespásnost asistenčních systémů místo pomalejší jízdy, brzdění motorem a pouhého přibrzďování si provozní brzdou, to je ideální způsob, jak ohrožovat ostatní účastníky provozu.
Rozbalit vlákno
0