Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?

Zejména starší auta mají na kolech obuto ledacos a to nezřídka dlouhá léta. Kdy už je na čase pneumatiky určitě vyměnit, bez ohledu na opotřebení běhounu?
Zpět na článek
20. 5. 2014 09:41
20. 5. 2014 09:48
20. 5. 2014 09:56
20. 5. 2014 10:48
20. 5. 2014 10:57
20. 5. 2014 11:36
20. 5. 2014 23:29
21. 5. 2014 08:00
20. 5. 2014 09:57
20. 5. 2014 10:36
20. 5. 2014 10:46
20. 5. 2014 10:50
20. 5. 2014 10:59
20. 5. 2014 12:23
20. 5. 2014 13:29
20. 5. 2014 19:35
20. 5. 2014 19:34
21. 5. 2014 08:46
20. 5. 2014 12:49
20. 5. 2014 17:25
20. 5. 2014 18:44
20. 5. 2014 19:00
20. 5. 2014 20:22
14. 4. 2021 18:55
Avatar - Barrichello
20. 5. 2014 08:59
Zajímavé téma
nicmécně nikdo z penumatikářských koncernů neřekne přesné číslo a když z nich něco vypadne, tka bokem že něco mezi 5-10 roky.

Daleko podstatnější je dle mě stava penu, zda nejsou popraksané, nestejnsoměrně sjeté, nemají trhliny, neutíká z nich tlak atd.

A tkay účel použití. Je asi asi blbost mít 10 let starý gumy na sportáku, ale je taky blbost měnit každý 3 roky gumy na utě, co jezdí po vesnicci max 80kou a najede ročně 3-5 tisíc km....
Rozbalit vlákno
7
Avatar - Iv8
20. 5. 2014 09:41
Re: Zajímavé téma
téma zajímavé, ale počet tvých překlepů z toho dělá nezajímavé počtení. Prosím o přečtení před odklepnutím. ;-)
20. 5. 2014 09:42
Re: Zajímavé téma
Přesně tak. Já bych to shrnul, že je třeba řídit se zdravým selským rozumem. A když už mám na autě nějaký tvrdý starý puky, tak počítat s tím, že když je mokro tak to auto ale vůbec nesedí a je třeba s ním jet více méně jako na sněhu.
20. 5. 2014 10:05
Re: Zajímavé téma
tvrdý starý puky >:D :yes:
20. 5. 2014 11:58
Re: Zajímavé téma
...No nevím, ale s kvalitníma zimákama se dá jet více méně stejně na sněhu jako na suchu, samozřejmně záleží na konkrétních podmínkách.
A argument, že málo najedu je akorát alibismus. Můžu za rok ujet 1km a zrovna u školy za lijáku nedobrzdím... :-( Jednou jsem jel v autě, které mělo 8let staré pneu a když zapršelo nedalo se jet ani krokem, už při cca 20km/h to jelo jak sáně. Je jasné, že každá guma se bude chovat za různých podmínek jinak a jediné s čím souhlasím, aby procházely také TK. Určitě jsou vyfikundace které poznají stav pneu. :-!
20. 5. 2014 12:42
Re: Zajímavé téma
Hele na mokru kloužou každý gumy i fungl nový a pokud si třeba čerstvě vyjel a nejsou ještě zahřátý jízdou, tak je to tuplem klouzačka. A jak to chceš řešit? Jedině tak, že pojedeš pomalu respektive tak aby si to dokázal zastavit na vzdálenost na kterou máš rozhled. Fakt je že 8-10 let stará guma je už nebezpečná. Na něčem takovým bych se bál jezdit.
21. 5. 2014 08:43
Re: Zajímavé téma
Spousta zná tvůj specifickej přístup k obouvání vysokovýkonných vozů...tyhle falešný omluvy nebudu komentovat. Neobout auto adekvátními pneumatikami je jako běhat bosej ve sněhu...good luck!
Avatar - Barrichello
21. 5. 2014 09:20
Re: Zajímavé téma
Každej má jiný priority. Sklad pneumatik neprovozuju a nebudu po dvou letech někomu dávat za pár šlupek sadu pneu, který maj najeto 20-30 tis km.....A který stály nový 17-20 litrů.Já už jednu sadu letních prodával, vím jak dlouho a kolik sem za ní a po roce a půl dostal. Byly to goodyeary na kterých sem jezdil necelých 5 měsíců, měly ještě 6 mm vzorek a jedna dokonce 9 mm. Sundal sem to hned po létě a už sem to tam nedával. Válelo se mi to doma skoro 2 roky než to náhodou koupil jeden pán.

nejsem magor. Každej holt ročně nenajede 50 tisíc no.
20. 5. 2014 09:06
Moje skúsenosti
No ja neviem.. moje skúsenosti sú že po tých 4-5 rokoch gumy čo som mal stvrdli. Na mojom Kia Rio (t.j. lahké auto, ročný nájazd cca 18 tis. km) som mal od roku 2008 letné gumy Fulda ecocontrol (jedna z vítazov vtedajšieho testu ADACu) a zimné Michelin Alpin A3 (tiež kvalitné gumy). Fuldy som musel vlani už meniť, lebo hoci dezén bol úplne v poriadku a ubudlo za tie roky z neho možno 1-2 mm, no na mokrej vozovke v ostrých zákrutách a pri prudšom pohýnaní sa som cítil že tie gumy proste už nedržia na asfalte ako keď boli nové. Micheliny detto.. vydržali o sezónu dlhšie, no tiež už občas na mokrom asfalte pri prudkom pohýnaní prešmikovali a to nehrozilo, keď mali do tých 4 rokov. Na jeseň kupujem nové. Tiež dezén je na nich síce ako nový a zákon v tejto časti plním, ale žiadne ušetrené peniaze mi za moje zdravie nestoja.
Rozbalit vlákno
2
20. 5. 2014 10:21
Re: Moje skúsenosti
"na mokrom asfalte pri prudkom pohýnaní prešmikovali"...ano, správně, rychle vyměnit! U nových by se ti to určitě nestalo. :yes:
20. 5. 2014 12:49
Re: Moje skúsenosti
Hele já jsem si koupil předloni semi slicky Toyo Proxes R1R. Jen tak pro srandu jak se na nich to auto bude chovat. Můžu ti říct, že ve světle toho jak tyhle gumy drží na silnici na suchu i mokru je každá obyčejná guma v cenový relaci kolem 2000 korun za 16" gumu nebezpečná a vůbec nedrží. Jak rychle to auto dokázalo i na mokrý silnici zastavit a nebo měnit směr mě přivádělo ze začátku v úžas. A teď mi řekni jak to chceš řešit? Nařídíš povinně používání měkkých semislicků na všechny auta? Protože jsou evidentně a prokazatelně mnohem bezpečnější než běžný gumy. Život je prostě o kompromisech není možný aby si vždycky použil to nejlepší a nejbezpečnější. Někdy prostě uděláš kompromis a přizpůsobíš svoje chování (tj. jízdu) tomu kompromisu, tak aby si zachoval akceptovatelnou míru bezpečnosti.
20. 5. 2014 09:16
V tom USA to nebude tak zhave
Te kontroly stari pneumatik bych se v USA az tak nebal. To neni jako v Evrope, kde mate prisne STK, neprojdete, nejezdite. Cast americkych statu nema vubec zadne technicke kontroly vozidel, cast kontroluje jenom emise, cast kontroluje jenom auta jezdici v hlavnich aglomeracich. A navic i tam kde se ty technicke kontroly delaji, tak vlastne o nic nejde. Znemoznit nekomu jezdit autem jen proto, ze nebrzdi nebo dokonce jenom nesviti by byl osklivy rasismus a tak pokud vam auto nebrzdi a vyhodi vas z technicke, tak si jenom zazadate o waiver s tim, ze oprava by byla pro vas prilis draha a od statu pak dostanete nalepku dokladujici, ze sice technicke predpoklady pro provoz na silnicich nesplnujete, ale jezdit muzete.
Pak clovek vidi na silnici takove hruzy, ze by z nich i nejtolerantnejsimu technikovi z ceske STK vypadaly vlasy hruzou.
Rozbalit vlákno
10
20. 5. 2014 09:54
Re: V tom USA to nebude tak zhave
V Americe jsou popularni ruzne ty custom cars, kdy se rozreze karoserie a navari se nove plechy podle prani zakaznika. Zajimave, ze u nas se takhle nedoporucuje opravovat bouracky, ze auto strati deformacni zony.
Dalsi vec je ze 80% procent tamnich aut ma celorocni pneumatiky, ktere jak je znamo, nefunguji ani v zime ani v lete.
20. 5. 2014 10:18
Re: V tom USA to nebude tak zhave
Celoroční fungují u ohleduplného řidiče mnohem lépe než letni/zimni "vítěz v testu" u hov.da.
20. 5. 2014 10:21
Re: V tom USA to nebude tak zhave
A také je zajímavé že v 90% států USA je max. povolená rychlost 90-110km/h. A policisté nejsou jako u nás...
20. 5. 2014 10:23
Re: V tom USA to nebude tak zhave
Tobě na tom přijde něco divné? Myslíš, že zimní jsou povinné jen kvůli rychlosti nad 110 kmh?
20. 5. 2014 10:28
Re: V tom USA to nebude tak zhave
Ani ne, jen že u nás se běžně i na okresce lítá 110-130 a na dálnicí 150-160, takže ty pneu toho musí vydržet víc. Kdo dodržuje 90-110 ( a za mokra ještě výrazně méně) nemusí nesjeté gumy měnit po pár letech..
20. 5. 2014 10:47
Re: V tom USA to nebude tak zhave
Rychlostní průměr v EU bude asi vyšší než v US, ale věř tomu, že i tam se porušují rychlostní limity. Z NYC do Columbusu to bylo 1000 km. Druhá polovina mě už hodně nebavila, jel jsem místo obvyklých 75 mph osmdesátkou. Limit byl 65, ale 75 jedou všichni. Nikdo mě nezastavil ani když to bylo překročení o 25 kmh.
20. 5. 2014 10:52
Re: V tom USA to nebude tak zhave
Na to jste prisel kde? Rychlostni limity na dalnicich v USA se pomalu, ale jiste zvysuji, takze dnesni situace je minimalni limit 65 miles a maximalni 85 miles, tedy nekde mezi 105km/hod az 137km/hod. Ci-li dost podobny rozsah jako v Evrope. Jedinou vyjimkou je Hawaii, ale to je kapitola sama o sobe. Navic typicky do deseti mil pres se prekroceni rychlosti toleruje, takze realne rychlosti jsou proti Evrope (krome Nemecka) spise vetsi nez mensi.
20. 5. 2014 13:18
Re: V tom USA to nebude tak zhave
Nevím, co lidi vede k domněnce, že se v USA nepřekračují rychlostní limity. Jedna věc je jet rychle, druhá kličkovat a prodírat se provozem. I když technicky vzato můžeš předjíždět zleva i zprava, zkus často měnit pruhy a zanedlouho někdo zavolá policii a bude si stěžovat. Můžeš se také dočkat toho, že se tě pokusí nějaký kamioňák vyškolit.
20. 5. 2014 14:50
Re: V tom USA to nebude tak zhave
"Můžeš se také dočkat toho, že se tě pokusí nějaký kamioňák vyškolit." a pouzije zbran >:D
20. 5. 2014 18:15
Re: V tom USA to nebude tak zhave
Ne, zablokuje ti cestu.
Avatar - Cuba66
20. 5. 2014 09:41
Pneu..
...starší 8 let na mém autě nemají co dělat. I kdyby hloubka dezénu pořád odpovídala normě, po 8 letech v provozu (i když auto stojí v garáži) se prostě mění struktura a guma tvrdne. To za ty léta co jezdím vím celkem bezpečně a nic na tom nezměnila Silica, lněný oleje a já nevím co ještě do toho všechno dávaj. A s tím, že auto najede za rok 5000 a jezdí po městě, tak tam 10 let stará guma stačí, tak s tím fakt nemůžu souhlasit. Ona totiž na mokru například před přechodem u školy už fungovat nebude. Srazit člověka nebo dítě, to bych už si za volant nesednul a za to mi těch pár tisíc ušetřených za nový pneu teda nestojí.

P.S.: To samý je dojíždění zimáků v létě - zvěrstvo, který bych zakázal. A kdo to dělá, tak ať si zkusí na D1 zabrzdit před nějakou krizovkou ze 130 a uvidí sám. Teda spíš uviděj pozůstalí :-!

P.P.S.: A ještě jedna věc mě vždycky dostává - například olítaný Audi se silným dieselem, s podčíselníkem AAA Auto a na gumách Linglong (nejhorší čína co znám, ale na Kontíky holt nezbylo, to víš sedumnáctky sou drahý..) :-)
Si vždycky říkám, že hlavně že to má frajer v naftě a na hlínách a k..va dal Praha-Brno za 80 minut... ...a doufám, že až budu brzdit tak nebude za mnou
:no:
Rozbalit vlákno
12
20. 5. 2014 09:48
Re: Pneu..
Hele taky mám na autě navlečený číny. Konkrétně Sailun Atrezzo. Na suchu drží úplně normálně, že by si je nerozeznal např od Michelinu nebo Dunlop. Pravda když zaprší je to bída, ale to s těma Michelinama nebo Dunlopama je bída taky jen o něco menší. Problém není podle mě úplně v pneumatice, ale v řidičovi. Je potřeba si uvědomit co mám na autě za gumy a podle toho za dané situace jet. Chleba se láme zejména na mokru čili to chce si na mokru nehrát na hrdinu a počítat s tím, že mám delší brzdnou dráhu stejně jako je potřeba s tím počítat v zimě.
Avatar - Barrichello
20. 5. 2014 09:56
Re: Pneu..
Zimáky v létě sou v pohodě, pokud máš rozum. A samozřejmě jde o vzorek těch zimáků. Zimáky s 8mm se chovaj naprosto normálně a na vodě sou rozhodně lepší než letní slicky s 1,5-2mm, kteří někteří borci taky dojíždějí a na které si v tom svém výčtu zapoměl. Jak známo, zimáky maj totiž šikroké a hluboké drážky na odvod vody, kdežto sjeté slicky letní tam už skoro nic nemaj a tak to nedrží >:D
A co se týče brždění, taky záleží na stavu brzd, a když sem viděl stav brzd aut v bazaru (do toho bazaru s tím museli dojet) tak těmhle autům nepomůžou nai Pirelli za 5,5 tácu jedna, brzdy totál na šrot >:D :no:
Avatar - Cuba66
20. 5. 2014 10:48
Re: Pneu..
Hele já je neodsuzuju šmahem, ale jde o to, že když zastavíš o 2 metry dál na mokru, je to půlka délky Fábie :-) A já už jednou na Vinohradech před dítětem co mi tam skočilo brzdil a řeknu ti, že sem se málem pos.al. Až se ti to stane tak pochopíš..

P.S. Pro zimáky v létě platí to samé :-)
P.P.S. Situaci mnou popsanou předpokládám u auta, které je jinak OK.
20. 5. 2014 10:57
Re: Pneu..
To si dovedu představit, proto kolem dětí nebo v zástavbě jezdím pomalu a vyhlížím kde mi kdo vyskočí pod auto. Vezmi si že v zimě ti auto nebrzdí leckdy skoro vůbec a seš nucenej jezdit v takových podmínkách taky. Proti tomu o trochu horší chování zimáků v létě je pohoda.
Avatar - Cuba66
20. 5. 2014 11:36
Re: Pneu..
Já brzdil cca ze 40km/h, protože přeběhlo pár dětí a já nějak podvědomě cejtil, že tam bude ještě jedno. A bylo a řeknu ti, že jsem si vybíral kam to pošlu jen ho nesundat..zaplať to Pán Bůh, že ten kluk nezazmatkoval a běžel dál. Kdyby se lek a zastavil se, tak jsem skončil...
Avatar - beibej
20. 5. 2014 23:29
Re: Pneu..
s klidným svědomím bych poslal svoje auto klidně do zaparkovanýho Porsche, jen abych nesejmul děcko.
21. 5. 2014 08:00
Re: Pneu..
To je normální. To by přeci udělal každej. Všechno je lepší než srazit malý dítě.
Avatar - Barrichello
20. 5. 2014 09:57
Re: Pneu..
A ještě si zapoměl na busy a nákladáky. Když sem tuhle viděl Liazku, tak co co měla na přední nápravě....tam snad nebyl vzorek.
20. 5. 2014 10:36
Re: Pneu..
Cubo66, jak to, že tak dobře znáš Linglong? Snad si je neměl na autě... >:D
Avatar - Cuba66
20. 5. 2014 10:46
Re: Pneu..
Nene, ale nečerpám z testů, nýbrž ze zkušeností mých kamarádů, kteří mají velkoobchod s pneu a tím pádem zpětnou vazbu (nebo chcete-li feedback, jak se dneska moderně říká) od zákazníků.
P.S. No a těmi kamarády je taky vysvětleno, proč často měním gumy, protože je mám za jiné ceny ;-)
20. 5. 2014 10:50
Re: Pneu..
A na co konkrétně si zákazníci stěžují?
Avatar - Cuba66
20. 5. 2014 10:59
Re: Pneu..
Že stojej za ho.no :-) Si dovozce nebo co? :-)

EDIT - jak píšu výše v jedné odpovědi - neodsuzuju čínu je šmahem, věřím, že každá firma dokáže udělat dobrou a špatnou gumu, ale zrovna a jedině na Linglong mám prostě blbý reference jako na komplet.

Mimochodem - a teď se tady spousta lidí bude čertit a pošle mě do pekel - letní mám Hankook Kinergy Eco K425 a zimní Nokian WR-D3. Těm Hankookům jsem se bránil, ale dal jsem si poradit a je to dobrá guma. A divím se, že čtu názory od lidí, kteří to mají jako obutí z fabriky na Hyundajích a Kiách, že píšou "už nikdy více, hlučné atd..) Asi jde do automobilky jiná směs.
Pokud je mám srovnávat, tak jsem odjezdil spoustu Goodyearů, Contíků a Dunlopů. I Mišelínky jsem měl. Tak snad vím o čem mluvím. Mimochodem, mám naježdíno okolo 1,6 milionu km jako řidič :-)
20. 5. 2014 09:57
10 let je asi mez, ale?
rocni najezd cca 15k km, mam dve sady pneu, na leto Goodyear (kupovane jako rocni skladovka, proste lezaky na skladu) a na zimu Pirelli (kupovane jako nove, novinka toho roku), rekneme ze tedy obe rocne nalitaji 7-8 tisic km, po 5 letech jsou obe sady nepopraskane a nesjete, zimni maji stale asi 7mm a letni asi 5mm i na okrajich, ani na vode ani ani na snehu s nima nepocituju nic zvlastniho a prijdou me stejne jak pred 4 rokama, skladovane u pneuservisaka a vzdycky kdys me prehazuje kola (mam kazde na svich discich, takze jen prehazovani celich kol) tak se stydim jak mam spinave auto a on me na to dava ty nablejskany kola >:D , a pocitam ze me jeste tak 2-3 roky budou slouzit, respektive do roka dvou pujdou s autem do sveta a dalsi majitel nanich klidanko jeste 1-2 sezony muze najezdi :-)

v tomhle bych asi klidne sel ve slepejich slov toho Miselinaka, do 10 let vpohode, zalezi hlavne na stavu tech pneu a na aute a stylu jizdy :-)
Rozbalit vlákno
0
20. 5. 2014 10:16
Zbytečné drama
Auta a lidi (v nich) umírají na uplně jiné podněty než jsou staré gumy.

Samozřejmě, že nové gumy jsou lepší než staré, ale to platí i nové vs. roční. To si mám kupovat nové každý rok, nebo snad měsíc?
Kdybych se měl stresovat vždy, když mi média naservírují nějakou eurokorektnost či správnost, musel bych být už dávno mrtvý - ze stresu.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Cuba66
20. 5. 2014 11:32
Re: Zbytečné drama
V podstatě máš pravdu - ALE jsou situace, který při nejlepší vůli neovlivníš "přizpůsobením jízdy stavu a povaze pneumatik". A v těch se prostě lepší a novější počítaj..
Nejde o to, co ti naservírují média, ale o zdravý rozum. To, že je 10let stará guma na hov.o je snad jasný každýmu. ;-) Nebo ne??? :-O
20. 5. 2014 12:03
Re: Zbytečné drama
Ano a nijak to nikde nerozporuju. Proste zdravy rozum vpred.
20. 5. 2014 11:40
Nie je pneu ako pneu
V zime som nejazdil veľa, takže som zbytočne neutrácal a kúpil Matadory. Prvé praskliny po troch rokoch, postupne stále viac pískajú v zákrutách, behúň sa začína droliť. Najvyšší čas na výmenu, hoci dezén je ešte hlboký. Naproti tomu letné Micheliny s väčším nájazdom a viac zjazdeným vzorom vyzerajú stále vpohode.
Gumy s nízkym valivým odporom nebrať, na spotrebe to človek takmer nezistí, ale sú tvrdšie, hlučnejšie a viac sa šmýkajú - predtým som mal gumy Energy Saver a viac si taký hnoj na auto nedám...
Rozbalit vlákno
2
20. 5. 2014 12:27
Re: Nie je pneu ako pneu
To ale porovnáváš trošku rozdílné věci. Matadorka není špatná pneumatika, ale je to segment eco a tak samozřejmě má limity dříve než premie. Na druhou stranu i premie má své mouchy. Energy saver neklouzal víc kvůli nízkému valivému odporu, ale byla to první vlaštovka nového dezénu a valivým odporem to nebylo, ale je to pravda, energy saver klouzal, ale ne kvůli směsi, ale tvarem kostry. Teď je energy saver +, která má kostru a tvar běhounu udělaný už jinak a ta guma je úplně v pohodě...
20. 5. 2014 18:40
Re: Nie je pneu ako pneu
Práve o tom píšem - nie je guma ako guma, a nedá sa aplikovať jedno všeobecné pravidlo, ktoré by upravilo dĺžku používania.
Čo presne bolo s gumami Energy Saver neviem, ale že to bolo iba tvarom kostry, tomu jednoducho neverím - medzi brzdením a valivým odporom pneumatík totiž funguje určitý vzťah a chceš-nechceš, ten nižší valivý odpor sa proste prejaví.
20. 5. 2014 11:40
Test starych pneumatik...
OAMTC/ADAC/TCS robili pred casom prave takyto porovnavaci test. Zaver bol asi taky, ze starsie pneumatiky ako 4 roky uz nedoporucuju pouzivat. Je to sice 3 roky stare, ale myslim ze stale relevantne. Link na test (vysledky na stiahnutie v pdf, vpravo hore):
[odkaz]
Rozbalit vlákno
0
20. 5. 2014 12:23
téma
Já se k tomuto tématu moc vyjadřovat nechci, aby mi tady někteří nevyčetli, že si tady přihřívám polívčičku, když jsem z oboru. Tak k tomu řeknu jen něco.

Není potřeba se z toho hned podělat. Pneumatika není houska na krámě. Když se o ty pneumatiky budete starat, nefláknete je po zimě do garáže, aniž byste je opláchli vodou od brzdového prachu, prachu, bláta a hlavně soli, tak Vám i ten zimák vydrží v pohodě mnoho let. Pokud to neuděláte hodíte to tam zaflákaný, tak můžete mít pneumatiku 14 dní starou a za tři roky je po ní. Pneumatika stárne primárně provozem, to, že někde leží ve skladu rok nebo dva není žádná tragedie, pokude tedy na ní nepere sluníčko. To, že po tom roce ve skladě není tak černá je dáno tím, že je napuštěná z továrny konzervační voskovou vrstvou, která ráda přitahuje prach, ale na samotnou pneu to vliv nemá, protože ten vosk se smyje v okamžiku jak to dáte na auto a rozjedete se, proto se taky doporučuje prvních 100 km jezdit v klidu.

To, že po letech pneumatika tvrdne je dáno tím, že vysychá jízdou při které se zahřívá, hodně ji bere UV záření od slunce. Tady nastává zásadní rozdíl mezi výrobci jak moc ochuzují směsi. A tady nemáte celkem šanci to celkem poznat a není to ani o výrobci. Viz diametrální rozdíly mezi Michelinem, který používá stále bohatou směs a Goodyearem a Bridgestonem, které používají ve vysoké míře syntetiku.

A poslední věc, když dojíždíte zimáky v létě, nic proti tomu, ale berte v úvahu jednu věc. Ten zimák je primárně určen, aby se dostal na svojí ideální provozní teplotu, pokud jede po vozovce, která má 0 stupňů. A teď si vemte, že ho dáte do provozu, kdy vozovka má 40 stupňů. Molekuly se začnou roztahovat a částečně rozpadat, už jsem měl i případ, že pán dojížděl zimáky a když přijel měl žmolky na blatnících a vykousané bloky jak se to rozpadalo, ale to bylo 37 stupňů, takže vozovka měla tak 60 a to už je extrém. Nicméně tím, jak se molekuly roztahují, tak se zároveń rozevírají lamelky na sníh a když prší tak vcucávají vodu a zase ji vytlačují, tím se pod tím blokem vytváří vrstvička vody, kterou ta guma tlačí pořád před sebou. No a ta vrstvička není schopna díky turbulenci odtéct, jako u letní, která má blok hladký a vytlačí ji. Tím dojde k tomu, že ty zimáky na mokru kloužou. V zimě je to něco jiného, protože na mokru se tolik ty lamelky vlivem nízké teploty neotevřou...

Jak říkám, není nutné brát všechny marketingové kecy vážně a používat zdravý rozum. Ale pneumatika je součást auta, pokud se o auto a pneu stáráte, tak sami víte, že se to všechno pak chová jinak, než když na údržbu auta kašlete. :-)
Rozbalit vlákno
4
20. 5. 2014 13:29
Re: téma
Ak si ty z oboru, tak sa potom cudujem ze si nieco take napisal. Pneumatika napriklad starne, aj keby si ju skladoval v inertnej atmosfere. To je jednoducho fakt, dany nestabilnym materialom. Da sa to spomalit ked zabranis pristupu agresivneho kyslika, ciastnocne aj procesom (polymerizacia/vulkanizacia) ale uplne elminovat sa to neda. Ide to totiz proti prevadzkovym vlastnostiam: pneumatika ktora by dobre odolavala starnutiu (casu) by zas mala horsie jazdne vlastnosti.

A pokial ide o tvrdnutie, je to presne naopak: pneumatika tvrdne praveze pomalsie, ked ju pouzivas (aspon v mieste ktore v pripade pneumatiky najdolezitejsie, t.j. behun)! Pretoze ta vrchna stvrdnuta vrstva behuna sa oterom odstranuje a odkryva sa vrstva pod nou (stvrdnutie na boku nie je take kriticke). Ak bude pneumatika trcat v sklade, povrch stvrdne ovela viac, a rychlejsie.

Napustanie voskom??? No ja len dufam ze si sa pomylil, lebo to si snad mysliet vazne nemohol. Pneumatiky sa napustaju anionickymi zluceninami na baze kremika (silikaty). Pretoze vosk (na baze alkalidov a hydrokarbonov) by s umelym kaucukom reagoval (v prirodnom sa dokonca aj rozpusta). O "zmyvani vosku" ani nebudem hovorit, to je blbost jaxvina (vosk je predsa nerozpustny, tak ako ho chces zmyt?). Ani silikaty sa nezmyju, odstrania sa oterom (opotrebovanim).
Avatar - Ronault.
20. 5. 2014 19:35
Re: téma
Guma není rohlík, pochybuju, že když se zoxiduje vrchní část gumy, bude dál hlouběji oxidace probíhat.
Avatar - Ronault.
20. 5. 2014 19:34
Re: téma
Díky za příspěvek :yes:

Existuje nějaký přípravek, kterým impregnovat gumu tak, aby vydržela dva roky bez problémů když bude správně skladována na ráfku?
21. 5. 2014 08:46
Re: téma
Michale, tohle bylo podnětný! Super! Doufám, že známí dojížděči zimních pneu si to přečtou pozorně ;-)
20. 5. 2014 12:49
pneu
Já byl zastáncem kvalitních pneu vždy,ale vloni jsem dojel na jednom autě letní goodyeary NCT5, se kterými jsem byl docela spokojený. No a ve sklepě mi zůstaly po jednom firemním autě Savy Intensa, které mají 75% vzorku, ale jsou z roku 06. Každopádně, když jsem je tnkrát dával do sklepa, tak jsem je vyčistil napustil atd. Teď jsem je dal na jedno auto a nezaznamenal jsem žádný problém co se týká jízdních valstností a s jízdou se nějak nepářu, samozřejmě, to bylo ze začátku oťukávání, jak na tom gumy jsou. Ale na normálním asfaltu drží bez problémů i při ostřejší jízdě a v dešti, kterého bylo minulý týden docela dost, jsem nezaznamenal vůbec žádný problém, podotýkám, že to auto najede cca 70 km denně. Na druhém dojíždím zimní goodyeary ug8 a taky na vodě naprosto v pohodě. Jen je potřeba to vnímat co auto sděluje a uvědomit si, že to jsou zimní a nevidím v tom problém. Chovají se na mokru líp než ty sjeté letní goodyeary NCT 5.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Stejsn
20. 5. 2014 14:43
Na stejšnu jsem měl gumy staré 25 let.
Měly už popraskané boky, byly to diagonály a hadovitý dezén. Určitě to nebyl etalon ideální pneumatiky, jenže prostě ten rozměr (6.00-16") byl tak nestandardní, že nové pneumatiky na tyhle kola nikdo nedělal ;-\
Rozbalit vlákno
0
Avatar - stanleysparrow
20. 5. 2014 17:23
stk v Irl
Pracuji v Irsku na stanici Stk a když je guma starší 6ti let tak se to píše do protokolu. Auto stále projde jen se to majiteli vozu dá na vědomí a je jen na něm zda je vymění nebo ne. A občas sám žasnu na čem lidi jezdí. Snaží se ušetřit, kupují použité gumy místo nových a diví se když jim řeknu že mají na autě třeba 15 let staré gumy,že prej je koupili teprve minulý týden, že jsou nové.A já nato ano,byly nové před 15ti lety-datum je na každé gumě vyraženo.
Rozbalit vlákno
0
20. 5. 2014 17:25
tak ne...
Ve finále to vůbec není o gumách, ale jen a pouze o řidiči...dobrý řidič dojede na všem
Rozbalit vlákno
3
20. 5. 2014 18:44
Re: tak ne...
To je blbosť jak stodola...
Avatar - JDM
20. 5. 2014 19:00
Re: tak ne...
na prasklý gumě nedojede moc daleko nikdo .
20. 5. 2014 20:22
Re: tak ne...
Otázka je kam >:D

Na cintorín určite ...
20. 5. 2014 20:19
Kvalitné pneumatiky sú smiešne lacné ...
...samozrejme myslené k následkom ....

Žiadne šetrenie na pneumatikách neuznávam ... autá a ich prevádzka sú natoľko drahé, že riešiť pár desiatok eur na jednu gumu (pri bežných rozmeroch) mi pripadá totálne absurdné .....

Akonáhle je dezén okolo 3 mm leto ... a 4 mm zima ... tak mením za to najlepšie čo sa dá zohnať ....

A miminálne raz ma už gumy "podržali" pri "losom teste" ... keby nie .. tak totálka .. takže nejaké "ekonomické" riešenia ma nezaujímajú .....
Rozbalit vlákno
6
20. 5. 2014 21:48
Re: Kvalitné pneumatiky sú smiešne lacné ...
Pripadať absurdné ti to môže, ale nie je. Pre mnoho ľudí je sakra rozdiel, či jedna guma stojí 50 alebo 80 €, spolu je to rozdiel 120 - pri bežnom, 400-500-eurovom plate si to spočítaj, mudrlant. A jazdiť potrebujú a chcú aj tí, čo nezarábajú tisícku mesačne alebo viac.
20. 5. 2014 23:31
Re: Kvalitné pneumatiky sú smiešne lacné ...
Vec priorít .... väčšina ľudí na to má ... .... len "šetrí" ..... ak má niekto na pivo ... tak na nové gumy má určite ... ale on ide radšej na to pivo ....

Skús spočítať koľko stojí prevádzka auta ... a koľko % z toho je tých "strašných" 120 € .... a to ešte cca každý piaty rok .....

Ak niekto "uživí" auto ... tak si môže dovoliť i dobré pneumatiky ....

Isto dá sa jazdiť i "lacno" ... napr. bez zákonného poistenia ... s autom bez servisu a pod. ....

Ak niekto na auto nemá ... tak nech ho predá .... je to lepšie ako ohrozovať seba a ostatných ....

Ak niekoho ten "chudobný" zabije ... určite budú pozostalí chápaví ...."veď nemal na poriadne gumy ... nemal na servis ... čo už" .....
20. 5. 2014 21:50
Re: Kvalitné pneumatiky sú smiešne lacné ...
Suhlasim. Je vela takych, co natahuju vymenu do aleluja a hovoria, ze su drahe. Akosi vsak zabudaju, ze je to investicia na viac rokov.
Ale to, ze jazdia plyn-brzda a tankuju 2 krat do tyzdna za 70 €, tak s tym problem nemaju. ;-)
Avatar - Barrichello
21. 5. 2014 09:16
Re: Kvalitné pneumatiky sú smiešne lacné ...
Investice na víc roků to jen, ale pouze pokud si to necháš x let. Pokud to střelíš za dva-tři roky, tak když vezemene typický nájezd obyčejný rodinky, kde nikdo nepodniká, co je cca 15tis ročně, tak když koupíš novou sadu letních a zimních, tak za 3 roky odjedeš tak 18 tis na zimních a cca 27 na letních.

Takže když to pošleš dál, někomu nadělíš závnovní gumy, který ti nikdo nezaplatí anebo pak budeš prodávat jednu sadu, 3 roky starou, mírně jetou, kterou ti taky nikdo nezaplatí.

Von ne každej má jedno auto 15 let >:D
21. 5. 2014 10:17
Re: Kvalitné pneumatiky sú smiešne lacné ...
Pořád to samý dokola...pokud se neumíš postarat o auto adekvátním způsobem, kup si tramvajenku.
Avatar - Barrichello
21. 5. 2014 10:29
Re: Kvalitné pneumatiky sú smiešne lacné ...
Jezdit na zimních v létě není nikde zakázaný. Takže o vůz je postaráno adekvátním způsobem a to tím že má gumy s předepsaným vzorkem. Dál není o čem diskutovat.
jak starý maj být gumy taky nikde není nařízeno.

Je na každém, aby zhodnotil v jaké stavu ty gumy jsou, pokud jsou poprakané, špatně sjeté nebo mu tolik kloužou, každý soudný to vymění, kdo ne tak to je pak jeho problém.

Já popraskané gumy měním. Co se týče klouzání, problém nemam, mě nic neklouže.

A na Aleru letní mam. Nějak nepozoruju, že by BMW na zimních jelo hůř jak Alero na letních. Vč. Brždění.
14. 4. 2021 18:55
Pneumatiky
Já si kupuju už jen použité pneumatiky z http://www.pneu-novak.cz/…ha-10-bazar.html a vybírám je podle hloubky dezénu. Koupit si nové gumy mě už ani nenapadne, protože jsem stejně nikdy pneumatiky nesjel, tak proč za ně tolik utrácet? Použité pneu vyjdou na polovinu ceny a vydrží mi stejně dlouho. Zas tolik toho s autem nenajedu.
Rozbalit vlákno
0