11.2. 2018 Petr Barták

Jak to bude dál se zpoplatněním silnic: Kdy přestaneme nalepovat známky?

 

V Česku se drží dálniční kupony na skle už více než dvacet let, čím dál hlasitěji jim ale zvoní hrana. Co je nahradí a odkdy?

Kromě Česka viněty najdete ještě třeba v Rakousku či Švýcarsku, jinde se jich už vzdali – například Slováci. Někde je dokonce ani nezavedli, rovnou najíždějí na elektronické zpoplatnění, třeba v Německu. Dálniční viněty na oknech osobních aut jsou za zenitem. Zcela odzvonit jim má do roku 2024, kdy si Evropská unie přeje mít na páteřních komunikacích všech členských zemí elektronické zpoplatnění. Jak se na to připravuje Česko?

Za dva roky. Možná

V první řadě je třeba říci, že příprava na elektronické zpoplatnění dálnic pro osobní auta není v současnosti pro Ministerstvo dopravy prioritou. Aktuálně je totiž více pálí zejména vyřešení problémů s výběrčím mýta pro nákladní auta od roku 2020 či rychlejší výstavba a rekonstrukce dálniční sítě, jež k dnešku čítá pouhých 1239 km. Elektronické dálniční kupony pro osobní auta tak zatím čekají na vedlejší koleji. „O termínu elektronizace časového zpoplatnění dosud není rozhodnuto. V současné době se teprve připravuje právní úprava, která by to v budoucnu umožnila,“ popisuje aktuální stav přípravy mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Dálniční známky 2018 vstupují v platnost. Co se změnilo?

A odkdy by mohlo elektronické zpoplatnění nahradit nynější nálepky? „Pokud bude legislativa přijata, mohl by systém fungovat zhruba od roku 2020,“ odhaduje Neřold. Vylučuje přitom, že by nástup elektronického zpoplatnění pro osobní auta měl souvislost se soutěžemi na výběr mýta pro užitková a nákladní auta.

Časové nese

Už nyní je podle Ministerstva dopravy jasné, že si do auta nebudeme pořizovat krabičky jako náklaďáky či autobusy. „Zpoplatnění zůstane i nadále časové,“ upřesňuje Neřold. Tento systém podle něj navíc umožňuje, aby na infrastrukturu přispívali i zahraniční řidiči a dopravci.

To ovšem znamená, že byly opuštěny plány na to, že by se platilo jen za ujeté kilometry a krabička by byla přenosná i na další auta, například v rámci jedné rodiny.

Co za tím asi vězí? Nabízejí se ekonomické důvody, trvale totiž rostou příjmy z prodeje časových dálničních kuponů. Zatímco v roce 2014 za ně motoristé zaplatili 3,3 miliardy korun, o rok později bezmála 3,5 miliardy a předloni už přes 3,6 miliardy Kč. „V roce 2017 dosáhly čisté tržby z prodeje dálničních kuponů částky 3,8 miliardy korun,“ potvrzuje nejčerstvější čísla Terezie Bezkočková ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Kde se v Česku neplatí
Dálnice Lokace Délka (km)
D0 Praha od D7 po ulici K Barrandovu12
D1 Kroměříž 2
D1 Brno 8
D3 Veselí nad Lužnicí 2
D3 Tábor 2
D5 Beroun, Králův Dvůr 8
D5 Plzeň 22
D6 Praha 7
D6 Nové Sedlo - Březová 10
D6 Cheb 2
D7 Praha 1
D8 Ústí nad Labem 20
D10 Brandýs nad Labem 14
D10 Mladá Boleslav 7
D11 Praha 8
D35 Olomouc 12
D46 Prostějov 5
D46 Olomouc 2
D52 Pohořelice 3
D55 Otrokovice 2
Celkem  147

Odkoukaný model?

Jak by měl systém výběru poplatků za užívání dálnic u nás vypadat? I když zatím není nic definitivně rozhodnuto, podle Neřolda se bude vycházet z modelu využívaného třeba Slováky nebo Maďary. Registrace tak bude nejspíše obdobná jako na Slovensku – do formuláře se zapíše pouze poznávací značka vozu, země registrace, typ vozidla a doba platnosti. Podle ní se pak zaplatí příslušná taxa. To půjde zařídit buď přímo, například na hraničních přechodech, vybraných poštách či čerpacích stanicích, nebo přes internet. „Systém zjednodušeně řečeno pracuje tak, že kontrolní kamery rozpoznávají registrační značku, lze tak v systému rychle zkontrolovat, zda vozidlo má poplatek uhrazený,“ shrnuje mluvčí resortu. Aby byl systém na zavedení co nejlevnější, nejspíše se využijí i současné mýtné brány…

Výhody zkamenění

Skutečnost, že stát tolik lpí na časovém zpoplatnění, má ovšem i pozitiva. Minimálně v nejbližší době se nepředpokládá zvýšení dálničních poplatků, alespoň Neřold o tom nemá žádné zprávy. Vše se prý bude vyhodnocovat až v dalších letech. Motoristům navíc přepočet z eur na koruny ukazuje, že slovenské ceny a naše jsou zhruba srovnatelné. Tudíž k jejich navyšování i vzhledem k posilování koruny k euru nebude nejspíše vůle. A zlevňovat se bude leda před volbami do parlamentu.

Dálniční známky 2018: Jak je to v zahraničí?

Dalším kladem zůstává fakt, že si stát už snad nadobro odpustí nedomyšlenou ideu silniční daně pro všechna vozidla, tedy i osobáky, které dani dosud nepodléhají. Ona myšlenka občas probleskne. Naposledy se k ní přihlásil Sobotkův kabinet v roce 2015 v souvislosti s financování alternativních paliv, zejména elektromobility. Tehdy ale plán nenarazil snad jen u jejích propagátorů a ekologů, striktně proti byl dokonce i ministr dopravy Dan Ťok. A loni, kdy se k němu expremiér plánoval vrátit, už téma vyšumělo. Ostatně i předchozím pokusům ospravedlnit ji a zavést se vysmál třeba někdejší ministr financí Miroslav Kalousek. Ten už na začátku současné dekády prohlásil, že nejspravedlivější „silniční“ daní je spotřební daň z paliv. „Kdo častěji používá silniční síť, spotřebuje více pohonných hmot, platí tedy i vyšší spotřební daň,“ tvrdí exministr.

Pokuty

Za jízdu bez platného dálničního kuponu, řádně vylepeného a s vypsaným registrační číslem na obou částech viněty, policie nebo celníci ukládají pokutu až 5000 korun na místě, v případě správního řízení to může být až 100.000 korun. Přestupkem je i to, pokud má řidič na voze vylepenou současně starou i aktuálně platnou vinětu.

Víte, že…

… první dálniční nálepky se v Česku objevily už v roce 1995? Tehdy stála roční pro osobní auta 400 korun, dnes je její cena bezmála čtyřikrát výše.

… naposledy se dálniční poplatky zvedaly v roce 2012? Tehdy stouply z 1200 na 1500 Kč.

… v Česku je v současnosti provozováno celkem 1239 km dálnic? Na 147 kilometrech, tedy více než jedné desetině jejich délky, se dálniční poplatky nehradí.

… v roce 1989 čítala dálniční síť 550 km, tedy za bezmála třicet let se rozšířila jen o necelých 700 kilometrů? To je v průměru asi 25 km za rok.

Jak to funguje na Slovensku?

U našich bývalých federálních partnerů je elektronická dálniční známka povinná od roku 2016 pro vozy s hmotností do 3,5 t a pro přípojná vozidla, pokud je hmotnost jízdní soupravy vyšší než 3,5 tuny. Motorky ji mít nemusejí. Dálniční vinětu je třeba zakoupit ještě před vjezdem na dálnici. Uhrazení poplatku (roční, desetidenní, měsíční) se kontroluje prostřednictvím kamer. Pokud načtou vozidlo bez uhrazeného poplatku, je majiteli vozu zaslána automaticky pokuta. Ta může dosáhnout až 500 eur, tedy v přepočtu až 12.750 korun.

Ceny slovenských známek
Kategorie vozidla Desetidenní Měsíční Roční
Vozidla do 3,5 t 10 €/255 Kč 14 €/355 Kč 50 €/1275 Kč
Přípojná vozidla nad 3,5 t 10 €/255 Kč 14 €/355 Kč 50 €/ 1275 Kč
Platnost vinětSlovenská roční známka 2018 má platnost od 1. ledna 2018 do 31. ledna 2019. Měsíční dálniční viněta platí třicet dnů, desetidenní pak deset dnů od vyznačeného data.

ZOH 2018: Kompletní přehled o zimních olympijských hrách v Koreji najdete ve speciálu isport.cz >>

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Tradiční pojetí ochranných známek přestane platit Tradiční pojetí ochranných známek přestane platit

Připravovaná novela zákona o ochranných známkách umožní…

Nájemníci písnických bytů po ČEZ mají smůlu. Soud zamítl jejich žalobu Nájemníci písnických bytů po ČEZ mají smůlu. Soud zamítl jejich žalobu

Obvodní soud pro Prahu 4 dnes zamítl žalobu nájemníků…

Dohoda na obzoru? Škoda Auto nabízí odborářům růst mezd o 15 procent Dohoda na obzoru? Škoda Auto nabízí odborářům růst mezd o 15 procent

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dnes v…

Babiš odmítá vyšší daň pro banky, s Hamáčkem se přesto brzy sejde Babiš odmítá vyšší daň pro banky, s Hamáčkem se přesto brzy sejde

Návrh komunistů a částečně i ČSSD na zavedení zvláštní…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jak to bude dál se zpoplatněním silnic:…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč

Digitální přístrojový štít se už dostal i do Škodovek.…

Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy

Francouzská automobilka se v posledních letech…

 





 
Honda NSX jako temné monstrum od Liberty Walk

Honda NSX jako temné monstrum od Liberty Walk

Dnes 17:51

Svůj typický styl s mocně rozšířenými blatníky aplikovala společnost Liberty Walk i na supersport Honda NSX.




Blesk.cz

Našly se trosky letadla s 65 mrtvými. Pilot to zřejmě „napálil“ do hory

Našly se trosky letadla s 65 mrtvými. Pilot to…

Íránská armáda našla v úterý ráno po dvou dnech hledání trosky letadla, které se s více než šesti desítkami lidí…

Obří hromada odpadků zabila nejméně 17 lidí. Měřila přes 15 metrů

Obří hromada odpadků zabila nejméně 17 lidí. Měřila…

V okrajové chudinské části mosambické metropole Maputo došlo k sesuvu 15metrové hromady odpadků. Halda se…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

Dočkal míří z Číny do americké MLS! Domovem bude Philadelphia

Dočkal míří z Číny do americké MLS! Domovem bude…

Roční hostování českého reprezentanta je na spadnutí! Bořek Dočkal (29) odletěl z Číny, kde působil po odchodu…

 

Reflex.cz

Neuvěříte, že tohle nejsou fotky. Izraelský malíř dokonale zachycuje ženskou krásu a přirozenost

Neuvěříte, že tohle nejsou fotky. Izraelský malíř…

V New Yorku žijící izraelský malíř Yigal Ozeri zpodobňuje ženy v deštných pralesích, modelky v zasněženém…

Tudy cesta nevede aneb 8 nejšílenějších silnic světa, po kterých byste se nechtěli projet

Tudy cesta nevede aneb 8 nejšílenějších silnic…

I ti nejzkušenější řidiči občas narazí na úsek cesty, kde se necítí za volantem zrovna příjemně. A my takových…