Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak vnímají závodníci rychlost? Jaká disciplína je největší adrenalin?

Michal Štěpanovský
Diskuze (4)
V autě i na motorce dokážou jezdit hodně přes 300 km/h. Co se děje při rychlostech běžným smrtelníkům vzdálených?

Řidič v České republice smí jezdit nejvýše 130 km/h na dálnici. Tohle dodržují i čeští automobiloví a motocykloví závodníci. Co se stane, když to „rozbalí“ na uzavřených okruzích?

Vědí, kolik jedou

Vnímají s volantem nebo řídítky v rukou rychlost, nebo jim je to jedno a soustředí se pouze na dění na okruhu? Jediný Čech v královské motocyklové

kategorii MotoGP Karel Abraham k tomu říká: „Umím odhadnout, kolik jedu. Navíc podle záznamů z telemetrie (technologie umožňující měření na dálku a dálkový přenos dat) trať znám, takže mám přehled o rychlostech v jednotlivých částech okruhu.“

V závodech dosahuje rychlostí hodně přes 300 km/h. „Podle oficiálních informací organizátora šampionátu Dorna mám maximum 349 km/h, ale na základě údajů z telemetrie 351 km/h. Rozdíl je daný tím, že brzdím kousek za bodem, ve kterém pořadatelé měří rychlost,“ vysvětluje Abraham. Stejný názor sdílí špičkový český okruhový pilot Josef Král. „Nemusím se dívat na displej, abych věděl, kolik jedu. Údaj o rychlosti je pro mě důležitý pouze ve chvíli, kdy mířím do boxů, kde nesmím překročit předepsanou rychlost 80 km/h. Mám nastavený omezovač, ale poznám to sám,“ míní Král, který řídí Ferrari 488 GT3.

Maximum českého automobilového závodníka dosáhlo 358 km/h, když koncem listopadu 2010 zkoušel v Abú Zabí monopost formule španělského týmu HRT.

Strach nemám

Podobné pocity vnímání rychlosti má zkušený český motokárový jezdec Adam Kout, dvojnásobný mistr Evropy v kategorii Superkart. Na motokáře

jezdí na okruzích 240 km/h. „Vnímám to podvědomě, soustředím se na pocitovou rychlost. Na displeji bych si mohl údaj přečíst, ale není pro mě v danou chvíli zásadní. Důležitější je vidět hodnoty jako otáčky motoru, teploty vody a oleje. Informace o rychlosti je důležitá pouze v boxu, abych nebyl penalizovaný za překročení limitu,“ vysvětluje Kout.

Český automobilový jezdec Jan Kopecký dosahuje nejvyšších rychlostí v rallye na domácích soutěžích. „Naše Fabia R5 dokáže i dvě stě. Loni jsme takhle rychle jeli na některých úsecích Barum rallye. Podobně rychlí budeme i koncem tohoto týdne na Rallye Monte Carlo,“ říká člen továrního týmu Škoda.

Vnímá, jak rychle jeho auto při rychlostní zkoušce jede? „Třeba stopadesátku na asfaltu nebo šotolině cítí pilot úplně stejně. Když letíme s Pavlem Dreslerem úzkou cestou mezi stromy, je mi jasné, že jedeme hodně rychle. Přesný údaj ovšem vidí pouze navigátor na displeji. Já před sebou mám jen digitální číslici ukazující zařazený rychlostní stupeň,“ vysvětluje svou situaci ve voze Kopecký.

Co dělají, když závodí?

Proč závodníci neřeší, kolik vlastně jedou? „Samotná informace je pouze relevantní údaj,“ říká Král a vysvětluje: „Pro mě je důležitější průjezd zatáčky. Podle chování auta poznám, že jsem rychlejší třeba o pět kilometrů v hodině a pravé přední kolo je přetížené. Musím proto příště brzdit o metr dřív. Přesné číselné údaje si později můžu přečíst na telemetrii, ovšem v danou chvíli nejsou podstatné.“

Jak to vidí silniční motocykloví jezdci? „Při tréninku si před každou zatáčkou najdu orientační bod a tam vezmu naplno za brzdu. Nikdy ovšem nebrzdím za hranicí, kterou si určím. To nedělá nikdo z nás. Pak bych nedokázal soupeře předjet, protože bych už neměl žádnou převahu rychlosti,“ popisuje své chování Abraham.

Motokáristu Adama Kouta nic nechrání a sedí jen několik centimetrů nad zemí. „Strach nemám, vždyť motokára má díky nízkému těžišti dobrou stabilitu. Navíc je na každé trati dost místa. Občas jsou některé souboje těsné, ale na to už jsem si zvykl,“ říká Kout.

Problém je zabrzdit

Myslíte si, že hodnota 281,723 km/h je málo, nebo mnoho? Z pohledu formulových strojů asi ne, ale jestliže se jedná o pětitunový tahač? Své o tom ví dvojnásobný mistr Evropy David Vršecký, který je současně držitelem absolutního rychlostního rekordu. Vytvořil ho v únoru 2004 v Dubaji. „Přes přilbu i sluchátka jsem měl při tom hluku v kabině pocit, že se mi rozskočí hlava. Navíc bylo v kamionu ohromné vedro a těšil jsem se, až mi otevřou dveře,“ vzpomíná český trucker.

Co je z jeho pohledu nejsložitější na rychlosti s nejtěžším závodním autem na světě? „Brzdit!“ tvrdí jednoznačně. „Když jsem sundal nohu z plynu, auto začalo díky široké čelní ploše razantně zpomalovat samo. Pak přišlo na řadu klasické brzdění. To bylo něco strašného. Měl jsem pocit, že se celý rám za kabinou kroutí a auto musím ubrzdit jenom rukama,“ vzpomíná na historický moment Vršecký. Mimochodem na zastavení tahače z rychlosti kolem 280 km/h potřeboval téměř tři kilometry.

Pořádně to zabolí

A co když dojde ve vysoké rychlosti k nehodě? „Tohle mě naštěstí nepotkalo. Neumím si představit, co by se stalo, kdyby těch pět tun přestalo být v rychlosti skoro tři sta kilometrů ovladatelných,“ říká se sarkasmem Vršecký.

Nepříjemnou zkušenost s havárií má Josef Král. Koncem června 2010 se v závodě formulí GP2 ve Valencii vznesl v rychlosti 258 km/h. Vůz dopadl na kola a ve dvoustovce se zabořil do bariéry. Král utrpěl zlomeniny dvou hrudních obratlů a do formule se vrátil až v září.

Český silniční motocyklový jezdec Jakub Kornfeil startuje v mistrovství světa nejnižší objemové třídy Moto3, kde se pohybují nejvyšší rychlosti kolem 240 km/h. Nedávno se vyjádřil zajímavě na téma pádů ve svém sportu: „Čím delší let, tím méně to bolí.“

Jak k téhle myšlence dospěl? „Když přijde prudký náraz do blízké překážky, je to extrémně bolestivé. Jestliže ale vystoupím z motorky a letím vzduchem, kinetická energie se rozkládá a let se zpomaluje. Zní to možná zvláštně, ale přistání ve štěrku tolik nebolí,“ dodává Kornfeil.

Smutnou zkušenost se zraněními po nehodách ve vysokých rychlostech má také Tomáš Enge. V sezoně 2005 startoval v seriálu rychlostních formulí Champ Car. V japonském Motegi si po nehodě zlomil žebra. V severoamerickém Nashvillu utrpěl zlomeninu obratle, když se vůz v rychlosti přes 300 km/h roztočil a zadní částí auta narazil do bariéry.

Ve stejném roce se stal Enge současně nejrychlejším Čechem v závodech automobilů. V kvalifi kaci na jeden z nejslavnějších závodů světa 500 mil Indianapolisu v USA dosáhl průměrné rychlosti 364,05 km/h!

Zajímavá rekordní "rychlá" čísla

  • 389,997: Nejvyšší rychlost dosažená na uzavřeném okruhu. Výkonu dosáhl Brazilec Maurizio Gugelmin v závodě IndyCar na oválu v kalifornské Fontaně v roce 1997.
  • 385,052: Nejvyšší průměrná rychlost. Postaral se o ni Nizozemec Arie Luyendyk v Indianapolisu 1996.
  • 372,560: Výkon Valtteriho Bottase z Mexika 2016 je rekordem formule 1 během podniku.
  • 364,050: Průměr Tomáše Engeho při kvalifi kaci na závod 500 mil Indianapolisu 2005.
  • 354,900: Historicky nejrychlejší jezdec v MotoGP se jmenuje Andrea Iannone (Itálie, Ducati).
  • 309,010: Rychlost, které ofi ciálně dosáhl Čech na území České republiky. Na uzavřeném úseku silnice R7 mezi Louny a Žatcem se o to postaral v roce 2009 Radek Bareš s vozem Lamborghini Gallardo LP 560.
  • 281,723: Rekordní výkon za volantem tahače zvládl David Vršecký (Buggyra) v roce 2004 v Dubaji.
  • Všechny údaje jsou uvedeny v kilometrech za hodinu (km/h).
Michal Štěpanovský
Diskuze (4)
Avatar - removed
21. 1. 2017 14:37
Re: Běžte se proboha zahrabat
Tak kdyz uz tak stekas Fousku, mohl jsi napsat sve nejvyssi dosazene rychlosti, jak na motorce (muzes v pripadne zapocitat i babetu, pokud nejsi motorkar) tak v aute...
Avatar - removed
21. 1. 2017 14:31
Re: tahac vrsecky?
Taky se mi to nezda...a ani neverim, ze by to vydrzely pneumatiky, byt sebespecialnejsi... Ja bych uveril udaji 0,3 km.
21. 1. 2017 12:19
tahac vrsecky?
to je rozhodne preklep redakce,ze David Vrsecky brzdil svuj zavodni tahac z rychlosti 280km/h na nulu temer 3 kilometry.to je naprosty nesmysl,to by mel brzdnou drahu jak vojensky letadlo :no: :no: :no: :no: