Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak vymoci odškodnění za rozbité sklo: Okno lacinější, a ještě za své

Petr Slováček
Diskuze (41)
Posíláte nám rozhořčené příběhy s útrapami, které vás postihují. V první části třídílného miniseriálu se podíváme na rozbitá čelní okna, která nechtějí pojišťovny proplácet. Poradíme, jak se domoci svých práv.

Zatímco dřív jako důkaz, že vám čelní okno rozbil kamínek, stačil načmáraný papírek s podpisy obou řidičů, dnes už to nefunguje. S povinnými odvody do fondu zábran na hasiče a fondu nepojištěných narostly pojišťovnám v posledních dvou letech náklady. Zdražovaly by rády, jenže příliš nemůžou, protože Češi hledí hlavně na korunu a konkurence nespí. Jak z toho ven? Nechat naoko nízké pojistné, ale omezit výplaty škod. Na první pohled se to projevuje právě v situacích, kdy vám kamínek rozbije čelní okno.

Ani když se viník upíše, že s výplatou škody ze svého povinného ručení souhlasí, nedomůžete se náhrady za své okno. Pojišťovny totiž začaly důrazněji uplatňovat právo, že jim svoje nároky musíte především řádně prokázat. Platí pravidlo trvat na svém, nedat se a vydržet! „Většinu lidí ale třetí zamítavý dopis odradí,“ říká autosklenář Gustav Havel.

Odmítají

„Téměř všechny pojišťovny teď opravdu zamítají nárok na plnění za výměnu skla při jeho poškození kamínkem, který odlétl od jiného vozidla. Je jedno, jestli velká nebo malá instituce,“ potvrzuje Lukáš Fládr, právník sdružení Pomoc poškozeným. Upozorňuje, že i když zastavíte „viníka“ a on uzná, že od jeho auta kamínek odletěl, a sepíšete záznam, nestačí to.

Viníkovo uznání totiž vychází jen z toho, že jste mu to řekli. Kolem toho se točí i argumentace pojišťoven (psali jsme v příběhu čtenářky v čísle Svět motorů 11/2013). A je povinností poškozeného prokázat, že škoda byla způsobena provozem konkrétního vozidla. „Pokud jste jeli v autě sami a neměli kameru, nemáte šanci to prokázat,“ upozorňuje právník ze své praxe. Jen v poslední době musel odmítnout zastupovat asi deset motoristů, protože jim chyběl svědek, tudíž měli jen malou naději na úspěch. V případě prohraného sporu by je pak náklady vyšly zhruba na deset tisíc včetně 1000 Kč na soudní poplatek. Tedy na cenu dražšího okna.

Další oči jsou málo

Aby toho nebylo málo, pojišťovnám už nestačí ani spolujezdec. Běžně takové výpovědi zamítají jako nedostatečné. „V soudním sporu pak výsledek závisí na tom, jak konzistentní je výpověď řidiče a spolujezdce,“ říká právník. Ptají se třeba na způsob zastavení, zda řidič dal blinkr, jestli byl na místě chodník a podobně. Podvodníky odhalí, byť takoví obvykle až k soudu nedojdou.

Lukáš Fládr hned přidává zkušenost z praxe, která ilustruje, jak moc se teď pojišťovnám nechce platit. A pak také jak jsou lidé naivní. Začalo to jako typický příběh rozbitého čelního okna auta, které pojišťovna odmítala uhradit. Poškozený se rozhodl hnát případ k soudu, jenže se ukázalo, že „viníkem“ je jeho soused. Prý se s ním ale příliš neznal ani nebavil. Podezření z podvodu proto nebylo namístě. Jenže právníci pojišťovny nelenili a prohlédli si facebookové profily všech zúčastněných – společné snímky z dovolené toto tvrzení spolehlivě vyvrátily a důvěryhodnost obou účastníků byla totálně shozena.

A pozor ještě na jednu věc – ač se to nestalo přímo v tomto případě, pojišťovny s gustem sahají v podobných situacích po trestním oznámení za pokus o pojistný podvod.

Připojištění lékem?

Osvědčeným řešením, jak se domoci výměny okna bez nervů, by mělo být připojištění v rámci povinného nebo havarijního pojištění. Zvláštní garanci okna vám ústavy pochopitelně s radostí nabídnou, protože z vás tak vytáhnou další pětistovku k povinnému ručení. Má to jediný efekt – zatímco ještě před dvěma lety bylo rozbité čelní okno nejčastější škodou z povinného ručení, dnes už to neplatí.

I tady je však háček: zajímejte se o výši spoluúčasti. V případě speciálních skel navíc na pojistném nešetřete. Jinak vám může pojišťovna proplatit jen standardní okno místo vyhřívaného. Kromě otravného zimního škrábání to pochopitelně snižuje hodnotu vozu při případném prodeji.

Rozhodující je rovněž doba výplaty – v ideálním případě jediný den. Jinak musíte uhradit škodu ze svého a čekat na pojistné, nebo jezdit s pavoukem a riskovat pokutu. „Jeden z případů řeším už rok a pořád není na konci, přestože poškozený podal čestné prohlášení a viník se vším souhlasil,“ říká autosklenář. Pro něj i ostatní kolegy z branže to prý přineslo změnu přístupu, na které jsou ve finále biti motoristé. „Pokud nemám od likvidátora jistotu, že pojišťovna celou škodu proplatí, okno na ni nevyměním a vyžaduji od lidí zálohu. Podle toho, jak věc dopadne, peníze vrátím, nebo si zákazník doplatí,“ krčí rameny Gustav Havel.

I z toho důvodu začali motoristé hledat levnější řešení, aby se nemuseli handrkovat s institucí – pokud to lze, požadují sklo jen lokálně opravit do 1000 Kč. A když ne, koupí si použité či extra levné čínské okno na internetu a za poplatek ho žádají vyměnit. Tyto méně kvalitní díly začali montovat už i zavedení sklenáři, protože jinak neměli šanci vejít se do rozpočtu určeného pojišťovnou. A zákazníkům se doplácení vůbec nelíbilo. Bohužel se ukazuje, že to teď bude běžné.

Jak se domoci výplaty škody?

Velká šance: Kamera

Pojišťovny se mohou kroutit, ale v případě soudního sporu je přípustný jakýkoliv důkaz. A tedy klidně záznam z kamery. I přes nejlepší rozlišení asi těžko zachytí letící kámen, stejně tak prasklinu na okně. Ale pokud bude na záznamu slyšet aspoň zvuk dopadu a případně reakce posádky vozu, máte velkou naději na úspěch.

Plus

  • Zdatný pomocník pro sólové jezdce

Minus

  • Ze záznamu nemusí být nic kloudného vidět

svetmotoru svetmotoru

Půl na půl: Svědek

Zdálo by se, že svědek pro podání důkazu k náhradě škody plně dostačuje. Nic na tom nevadí ani fakt, že jde dost často o rodinného příslušníka, případně jinou spřízněnou osobu, protože obvykle úplně cizí lidi v autě nevozíte. Výpověď řidiče a svědka ale musí být totožná a v případě jakýchkoliv psaných důkazů tam musí být rovnou zaneseny.

Plus

  • Důvěryhodní svědci jsou nad deset kamer

Minus

  • S nepozorným svědkem ostrouháte

svetmotoru svetmotoru

Aspoň malá naděje: Protokol

Je jedno, zda výše škody dosáhne 100 000 Kč. Pokud se účastníci nedohodnou na míře zavinění, nezbývá než přivolat policii. Upozorňujeme, že v době jejího příjezdu už musíte mít podepsaný protokol. Policisté sice na oznámení případu vyrazit musí, ale už ho nemusejí na místě vyřešit. Pojišťovna si tak ve finále zaujme vlastní stanovisko na výplatu škody. Jestliže ale máte svědka, kameru nebo jakékoliv jiné skutečnosti, právě při zápisu do protokolu je uveďte. Při případném sporu vám to může pomoci.

Plus

  • Policejní protokol je neotřesitelným pomocníkem v dokazování

Minus

  • Čekáním na příjezd policie k rozbitému oknu ztratíte hodně času

svetmotoru svetmotoru

Co když obviní vás?

Pro úplnost musíme dodat, že se můžete dostat nejen do role poškozeného, ale i viníka. Potíž je v tom, že na rozdíl do běžné dopravní nehody tady nelze příliš hovořit o objektivním zavinění. Rozbité okno se prostě stává a nijak ho neovlivníte. Jak tedy z toho? „Nejčistší je prostě říct, že si nejste rozbití okna jinému účastníkovi vědomi,“ říká Lukáš Fládr a radí nejlépe vše zapsat do protokolu. V drtivé většině případů si totiž opravdu řidič auta, od něhož kámen odlétne, ničeho ani nevšimne. A jak jsme zmínili, jeho přiznání často vůbec nic neřeší…

Petr Slováček
Diskuze (41)
6. 4. 2018 15:34
Pojišťovna
Člověk si hold musí už při uzavírání pojistky zjistit, jak se v takových situacích postupuje, aby pak nebyl nemile překvapen - asi tak jako já. Úhradu opravy mi i po domáhání a volání neuznali, takže jsem si na nové sklo musela vypůjčit, konkrétně odtud -> [odkaz] . Po této zkušenosti jsem nakonec po poradě s pojišťovákem přešla k jiné společnosti, ale zatím se mi (naštěstí) nic takového nestalo, takže nevím, jestli to v praxi nebude to stejné.
Avatar - Bully_
12. 4. 2015 01:47
double
kde je nejaky IT? Je to tu hrozne vyresene :no:
Avatar - Bully_
12. 4. 2015 00:49
Princip
Jadro problemu je v nepomeru cen pojistneho v CR vs. vyse nakladu na ev. pojistne plneni. Motoristi se budou porad hadat o co nejnizsi ceny, za ktere ale zadna pojistovna nemuze garantovat bezproblemove plneni v plne vysi vznikle skody. Jinymi slovy- za malo penez malo muziky, za nizke PR a dalsi pojistne necekejte zazraky. Dokud se neodstrani tenhle nepomer, budou porad spory o vysi plneni na jedne strane a pojistne podvody na te druhe.
Avatar - _Karel_
11. 4. 2015 13:29
Re: Hloupý článek
Právě ti kleslo IQ ze 40 na 35.
Je prima, že se přiznáváš, že v dílně rozbíjíte skla.
11. 4. 2015 13:00
Re: Hloupý článek
To je přeci nesmysl. Velký počet není problém, naopak malý by byl (je větší šance, že budeš mít smůlu). Nárůst plnění díky většímu rozšíření je automaticky kompenzovaný větším výběrem na pojistném. Jde o průměrnou výši plnění a relativní četnost plnění (ne absolutní).