12.2. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jak začínal čínský majitel Volva? Mercedesem s technikou Audi!

 

Čínské Geely dnes vlastní Volvo i Lotus a zájem má o větší podíl v Daimleru. Jeho automobilové počátky přitom byly hodně úsměvné.

Ať už se nám to líbí, nebo ne, čínské automobilky chtějí vládnout světu a nemají tomu už tak daleko. Vezměme si třeba Geely, které již vlastní švédské Volvo, výrobce slavných londýnských taxíků nebo prostřednictvím malajského Protonu britský Lotus a nyní se chce stát největším akcionářem Daimleru, koncernu vyrábějícího vozy značky Mercedes-Benz. Pokud Geely svůj tříprocentní podíl v Daimleru skutečně navýší, oklikou se tak vrátí ke svým počátkům.

Zakladatel automobilky Li Šu-fu (anglicky Li Shufu), který zbohatl na výrobě lednic, si totiž v devadesátých letech usmyslel, že by expandoval do světa automobilů. Jeho cíle přitom byly značně ambiciózní, Li Šu-fu totiž jako milovník značky Mercedes-Benz chtěl postavit luxusní vůz, kterému sám říkal „čínský Mercedes.“ Myslel si totiž, že čínská firma dokáže postavit něco tak luxusního jako Cadillac nebo právě Mercedes-Benz.

To v polovině devadesátých let nebylo v Číně nic tak jednoduchého, Li Šu-fu ale věděl jak na to. Od automobilky FAW koupil techniku z jejího modelu prodávaného jako Hongqi Mingshi, což bylo licenční Audi 100/200 třetí generace. Jestliže v Evropě se tohle Audi vyrábělo mezi lety 1982 až 1991, Hongqi jej nabízelo až do roku 2006.

Čínská značka Geely chce být jako Volkswagen. A nejspíš i bude

Na platformu původem od Audi Li Šu-fu postavil karoserii, která byla kopií tehdejšího Mercedesu E (W210). Odlišností byl vlastně jen jiný rozvor náprav, který byl o 14,5 centimetrů kratší než u Mercedesu. Karoserie byla vyrobena z kombinace oceli a laminátu, z Audi zůstal vlastně jen podvozek a interiér. A možná i motor, o jehož původu se nic neví. V důsledku tak šlo o prototyp dodnes vysmívaných čínských kopií, který využil prvků dvou soupeřících značek, Audi a Mercedesu.

Automobil byl hotový v roce 1996, podle Li Šu-fua po týdnech těžké práce, při nichž spal jen pár hodin denně. Prezentován byl jako Geely Jie Chao (Číslo 01), registrační značku J 0011 doplňovaly nápisy če (s odkazem na sídlo firmy, provincii Če-ťiang) a ši jako testovací vozidlo.

Na zahájení výroby však nedošlo, od začátku se počítalo jen s jedním prototypem. Vláda totiž Geely v té době neumožnila auta vyrábět, šlo totiž o privátní subjekt a ne o státní firmu. Ke schválení došlo až o pár let později, když v roce 1997 začalo Geely vyrábět vlastní verzi Daihatsu Charade. Místo luxusních aut se tak rozhodlo začít vyrábět lidová vozidla. Do té doby mohlo Geely podnikat leda tak v oblasti motocyklů.

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

A jak skončil Geely Číslo 01? Popravdě řečeno ho zářná kariéra nečekala, v roce 2009 byl prototyp objeven čínskou televizí v zuboženém stavu, částečně zrezavělý, částečně zdemolovaný a s chybějícími díly. Pozdější zprávy dokonce naznačují, že byl prototyp sešrotován.

Jestli vás to překvapuje, že pro historii Geely cenný automobil takhle dopadl, je to tím, že sám Li Shufu si uvědomil, jak bláznivý a vlastně směšný projekt to byl. A tak neměl potřebu si ho hýčkat. A tak skutečně první Geely bude možná jednou zcela zapomenuto a spíše se bude zdůrazňovat až ta historie firmy související s evropskými akvizicemi. A přitom je tak zajímavé, že pouhých 22 let od vzniku tak směšné kopie Audi a Mercedesu ta samá firma vlastní Volvo nebo Lotus a má zájem o to se snad největším akcionářem Daimleru. A to je krásný důkaz toho, kam se čínské automobilky posunuly...

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ prodal svoje bulharská aktiva za 8,1 miliardy korun, píše místní týdeník ČEZ prodal svoje bulharská aktiva za 8,1 miliardy korun, píše místní týdeník

Česká energetická společnost ČEZ za prodej svých…

Za volně dostupnou wi-fi síť hrozí restauracím či hotelům likvidační pokuty Za volně dostupnou wi-fi síť hrozí restauracím či hotelům likvidační pokuty

Provozovatelům volně dostupných wi-fi sítí, které…

DHL otevírá v Bruselu obří sklad za miliardy DHL otevírá v Bruselu obří sklad za miliardy

Společnost DHL Express uvedla do provozu překladiště u…

Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Bankéři letos utnou tisk peněz Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Bankéři letos utnou tisk peněz

Dnešní den přinese zveřejnění zápisu z posledního jednání…

 
Zdroj: ChinaCarHistory

Štítky Audi Geely Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč

Digitální přístrojový štít se už dostal i do Škodovek.…

Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

 





 
Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Dnes 15:30

Seat dnes světu oficiálně představil novou značku Cupra, která se bude věnovat stavbě sportovně střižených modelů automobilky.




Blesk.cz

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237 lidí, většinou šlo o sebevraždy

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237…

Na železnici v Česku loni zemřelo 237 lidí, což je o jednoho méně než v roce 2016. Stejně jako v předchozích…

Seriál Inspektor Max naštval diváky: Trapný humor, Kukura k pláči, láteří diváci

Seriál Inspektor Max naštval diváky: Trapný humor,…

Česká televize nasadila ve středu do vysílání nový detektivní seriál Inspektor Max s Jurajem Kukurou (70) v…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

Néstor ze Sparty neposílí Boleslav, Čivič by mohl hostovat v Trnavě

Néstor ze Sparty neposílí Boleslav, Čivič by mohl…

Nejen Plzeň a Slavia, ale také Sparta je na sklonku zimního přestupového trhu aktivní. Největší český klub dál…

 

Reflex.cz

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity, pro kterou neexistují hranice

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity,…

Joel Marklund je známý švédský fotograf specializující se na sport. Vedle toho se však věnuje i lidem a životu…

Starci na netu. Výzkum ukázal, že e-mailové spamy, hoaxy a dezinformace nejvíce šíří senioři

Starci na netu. Výzkum ukázal, že e-mailové spamy,…

Nejaktivnějšími šiřiteli e-mailového spamu, ať již pravdivého či nepravdivého, jsou senioři ve věku nad 65 let.…