12.2. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jak začínal čínský majitel Volva? Mercedesem s technikou Audi!

 

Čínské Geely dnes vlastní Volvo i Lotus a zájem má o větší podíl v Daimleru. Jeho automobilové počátky přitom byly hodně úsměvné.

Ať už se nám to líbí, nebo ne, čínské automobilky chtějí vládnout světu a nemají tomu už tak daleko. Vezměme si třeba Geely, které již vlastní švédské Volvo, výrobce slavných londýnských taxíků nebo prostřednictvím malajského Protonu britský Lotus a nyní se chce stát největším akcionářem Daimleru, koncernu vyrábějícího vozy značky Mercedes-Benz. Pokud Geely svůj tříprocentní podíl v Daimleru skutečně navýší, oklikou se tak vrátí ke svým počátkům.

Zakladatel automobilky Li Šu-fu (anglicky Li Shufu), který zbohatl na výrobě lednic, si totiž v devadesátých letech usmyslel, že by expandoval do světa automobilů. Jeho cíle přitom byly značně ambiciózní, Li Šu-fu totiž jako milovník značky Mercedes-Benz chtěl postavit luxusní vůz, kterému sám říkal „čínský Mercedes.“ Myslel si totiž, že čínská firma dokáže postavit něco tak luxusního jako Cadillac nebo právě Mercedes-Benz.

To v polovině devadesátých let nebylo v Číně nic tak jednoduchého, Li Šu-fu ale věděl jak na to. Od automobilky FAW koupil techniku z jejího modelu prodávaného jako Hongqi Mingshi, což bylo licenční Audi 100/200 třetí generace. Jestliže v Evropě se tohle Audi vyrábělo mezi lety 1982 až 1991, Hongqi jej nabízelo až do roku 2006.

Čínská značka Geely chce být jako Volkswagen. A nejspíš i bude

Na platformu původem od Audi Li Šu-fu postavil karoserii, která byla kopií tehdejšího Mercedesu E (W210). Odlišností byl vlastně jen jiný rozvor náprav, který byl o 14,5 centimetrů kratší než u Mercedesu. Karoserie byla vyrobena z kombinace oceli a laminátu, z Audi zůstal vlastně jen podvozek a interiér. A možná i motor, o jehož původu se nic neví. V důsledku tak šlo o prototyp dodnes vysmívaných čínských kopií, který využil prvků dvou soupeřících značek, Audi a Mercedesu.

Automobil byl hotový v roce 1996, podle Li Šu-fua po týdnech těžké práce, při nichž spal jen pár hodin denně. Prezentován byl jako Geely Jie Chao (Číslo 01), registrační značku J 0011 doplňovaly nápisy če (s odkazem na sídlo firmy, provincii Če-ťiang) a ši jako testovací vozidlo.

Na zahájení výroby však nedošlo, od začátku se počítalo jen s jedním prototypem. Vláda totiž Geely v té době neumožnila auta vyrábět, šlo totiž o privátní subjekt a ne o státní firmu. Ke schválení došlo až o pár let později, když v roce 1997 začalo Geely vyrábět vlastní verzi Daihatsu Charade. Místo luxusních aut se tak rozhodlo začít vyrábět lidová vozidla. Do té doby mohlo Geely podnikat leda tak v oblasti motocyklů.

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

A jak skončil Geely Číslo 01? Popravdě řečeno ho zářná kariéra nečekala, v roce 2009 byl prototyp objeven čínskou televizí v zuboženém stavu, částečně zrezavělý, částečně zdemolovaný a s chybějícími díly. Pozdější zprávy dokonce naznačují, že byl prototyp sešrotován.

Jestli vás to překvapuje, že pro historii Geely cenný automobil takhle dopadl, je to tím, že sám Li Shufu si uvědomil, jak bláznivý a vlastně směšný projekt to byl. A tak neměl potřebu si ho hýčkat. A tak skutečně první Geely bude možná jednou zcela zapomenuto a spíše se bude zdůrazňovat až ta historie firmy související s evropskými akvizicemi. A přitom je tak zajímavé, že pouhých 22 let od vzniku tak směšné kopie Audi a Mercedesu ta samá firma vlastní Volvo nebo Lotus a má zájem o to se snad největším akcionářem Daimleru. A to je krásný důkaz toho, kam se čínské automobilky posunuly...

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Penty je kvůli nové trase metra předvolební terč, říká manažer skupiny David Musil Z Penty je kvůli nové trase metra předvolební terč, říká manažer skupiny David Musil

Výstavba kolem stanic plánovaného metra D představuje…

Zápisník Michala Tomeše: Stanice T. Rosického Zápisník Michala Tomeše: Stanice T. Rosického

Pražany pobouřil krok Prahy 1, která se rozhodla pomocí…

Leo Express zdvojnásobil obrat, pomohly hlavně vlaky na německých kolejích Leo Express zdvojnásobil obrat, pomohly hlavně vlaky na německých kolejích

Zatímco za loňské první pololetí dosáhl obrat Leo…

 
Zdroj: ChinaCarHistory

Štítky Audi Geely Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Dnes 08:00

Dlouhých 24 let figuroval pod kapotami mnoha větších evropských vozů motor označený PRV. Pod trojicí písmen se však za ta léta ukrývala celá rodina různorodých agregátů.




Blesk.cz

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku Peake a velké drzosti

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku…

Bývalý ministr dopravy za Věci veřejné a později strany LIDEM Pavel Dobeš se pokouší o politický návrat. Loni na…

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Otec vévodkyně Meghan (36) si nechal zaplatit tučnou sumu za nafocení naaranžovaných snímků a nevynechá jedinou…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Rittichův konkurent je v Calgary pod smlouvou

Přestupy NHL ONLINE: Rittichův konkurent je v…

Základní část ročníku 2017/18 je dávno pryč a také boje o Stanley Cup jsou za námi. Draft se letos konal v…

Chorvatsko vítalo hrdiny. Narvané ulice, obří oslavy i kolabující fanoušci

Chorvatsko vítalo hrdiny. Narvané ulice, obří oslavy…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Chorvatský Záhřeb v pondělí zažil erupci národní hrdosti a nadšení. Více než půl milionu lidí…

 

Reflex.cz

Junckera na summitu NATO zachránila až Zemanova ochranka. A Taťána Malá prostě odstoupila

Junckera na summitu NATO zachránila až Zemanova…

Jak si navzájem pomohli politici, kteří se z oficiálně nespecifikovaných důvodů motali na důležitých veřejných…

Houževnatá národnostní menšina žijící na pomezí Itálie a Rakouska

Houževnatá národnostní menšina žijící na pomezí…

Žijí zhruba sedm set kilometrů od nás a odlehlé horské doliny severní Itálie obývají již dva tisíce let. Přesto…