Diskuse

Jak zapojit startovací kabely? Tady je správný postup!

6.2.2018

Nemůžete po mrazivé noci nastartovat auto? Můžou pomoct startovací kabely. Jak se ale správně používají?

 

  • 00 Reagovat !

    foto KANKUNEN

    KANKUNEN 06.02.  13:13

    Doporučil bych napřed zapojit minusovou tedlenctu věc

    na obě auta a pak plusovou tedlenctu věc a to proto, aby třeba při manipulaci s minusovým kabelem nedošlo ke sklouznutí plusového kabelu a nedošlo ke zkratu s kostrou. Jinak el. zapojení je úplně jedno kde začneš a kde skončíš.
    • 00 Reagovat !

      foto topten

      topten 06.02.  14:19

      « Re: Doporučil bych napřed zapojit minusovou tedlenctu věc

      kdyz das minus na minus a plusem se omylem dotknes kostry, tak to vyzkratujes.
      kdyz das plus na plus a minusem se dotknes kostry, tak se nic nestane
      proto nejdriv plus na plus, ale nejspis si delas srandu, protoze neverim, ze bys byl az takovy pako
      • 00 Reagovat !

        foto KANKUNEN

        KANKUNEN 06.02.  14:45

        « Re: Doporučil bych napřed zapojit minusovou tedlenctu věc

        To je opak situace, kterou popisuju já, takže je to jedno. Nesmíš být mamlas. ;-)
        • 00 Reagovat !

          foto topten

          topten 06.02.  15:05

          « Re: Re: Doporučil bych napřed zapojit minusovou tedlenctu věc

          takze ses opravdovy pako ;-\
          • 00 Reagovat !

            foto KANKUNEN

            KANKUNEN 06.02.  15:50

            « Re: Re: Re: Doporučil bych napřed zapojit minusovou tedlenctu věc

            Ten mamlas nepatřil tobě. Pár krát jsem startoval pomocí kabelů a je pravděpodobnější, že ti svorka seskočí z pólu baterky, než že se na ten pól netrefíš.
  • 00 Reagovat !

    foto gil54

    gil54 06.02.  13:19

    Zimní folklór.

    Tenhle článek a další tři [odkaz] [odkaz] [odkaz] Za chvíli se zase budou měnit gumy a tak pořád dokola.
    • 00 Reagovat !

      foto KANKUNEN

      KANKUNEN 06.02.  13:24

      « Re: Zimní folklór.

      Tak tohle se píše v prvním odkazu:

      Černý kabel by neměl přijít do styku se záporným pólem vybité baterie, protože může dojít k jiskření, při němž akumulátor vypouští chemické výpary. Ty by mohly ve výjimečném případě i explodovat.

      Celá kostra je spojena se záporným pólem.

      • 00 Reagovat !

        foto robertPLUS

        robertPLUS 06.02.  13:34

        « Re: Re: Zimní folklór.

        no ale ved tu jde o to, aby to jiskreni probehlo nekde mimo baterku, (jakoze super safe) proto kostra. Samozrejme ze je nutno uzavrit obvod..
  • 00 Reagovat !

    foto kesumb

    kesumb 06.02.  13:33

    Kabely..

    Jen bych doplnil, že ideální kabely (použitelný pro startování osobních aut s velkými motory) by měly mít průřez 50mm2 a délku aspoň 3-4m. Takže s ohledem na to, že takový kabel stojí kolem 170kč/m a svorky na 1000A vyjdou kolem 700Kč/kus, nebudou pak kompletní kabely stát v OBI 299Kč nebo případně startovací powerbanka 1100Kč....
    • 00 Reagovat !

      foto Zetti

      Zetti 06.02.  15:11

      « Re: Kabely..

      Pravdu dis kesu. Ty moje slecna neunese. Jsou homolog na 4 l diesel a 6,5 l benzin >:D staly kolem 100 ecek.
    • 00 Reagovat !

      foto Jenik3

      Jenik3 06.02.  15:59

      « Re: Kabely..

      Co je to za vec ta powerbanka?
      • 00 Reagovat !

        foto kesumb

        kesumb 06.02.  20:26

        « Re: Re: Kabely..

        Myslel jsem takovejdle zázrak, co zaručeně nastartuje kamion...
        [odkaz]
        • 00 Reagovat !

          foto Jenik3

          Jenik3 07.02.  08:18

          « Re: Re: Re: Kabely..

          Vskutku povedená vecicka s velikou kapacitou.
  • 13 Reagovat !

    foto wakantanka

    wakantanka 06.02.  13:40

    Super článok

    pre časopisy Květy, Žena a život či Nový čas pre ženy. :-) Ale na špecializovanom motoristickom portáli, kam v poslednej dobe chodí len hŕstka verných? Nabudúce navrhujem spracovať témy :
    1. Ako správne doliať tekutinu do nádobky ostrekovača.
    2. Ako správne skontrolovať tlak v pneumatikách
    3. Ako tie pneumatiky správne nafúkať či upustiť

    prípadne teraz výsostne aktuálna téma: Ako si správne očistiť sklá od snehu a ľadu.

    PS : a nezabudnúť na rozsiahle inštruktážne video ! >:D pre nás menej bystrých :-)
    • 11 Reagovat !

      foto gil54

      gil54 06.02.  13:50

      « Re: Super článok

      >:D
      4. Jak správně natankovat.
      5. jak umýt auto a proč.
      6. Co dělat, když začne pršet.
      Jen tak narychlo. :-)
      • 01 Reagovat !

        foto traveldrive

        traveldrive 06.02.  14:04

        « Re: Re: Super článok

        Tak potom kontrolu hladiny oleja by som zaradil až do kurzu pre pokročilých...
        • 01 Reagovat !

          foto wakantanka

          wakantanka 06.02.  15:16

          « Re: Re: Re: Super článok

          To je uz kurz pre autorizovane servisy :-)
    • 00 Reagovat !

      foto JirkaX

      JirkaX 06.02.  18:26

      « Super článok

      Hele ty chytrolíne, možná to sklo od námrazy ani správně očistit neumíš, je takových hodně.
      • 00 Reagovat !

        foto wakantanka

        wakantanka 06.02.  21:40

        « Re: Super článok

        No jasne, prave preto sa dozadujem clanku o tom, aby mi to nasledne v diskusii mohol vseumel tvojho typu dokladne vysvetlit. :-)
  • 00 Reagovat !

    foto Vetchy-Kmet

    Vetchý Kmet 06.02.  14:00

    jen tak na okraj

    V souvislosti s uvedeným o startovacích kabelech, ale platí to prakticky ve všech oborech: Jak je možné, že obchodníci pprodávají aušusové, nepoužitelné věci? To už není třeba mít u prodávaných věcí od výrobce vyjádření Státní zkušebny a vyjádření o shodě? Startovací kabely, prodávané v jistém řetězci za 269 Kč opravdu byly 3 ks drátků a když jsem viděl přes ně srtartovat, tak krom toho, že topily jako o život se nedělo nic...
    • 10 Reagovat !

      foto topten

      topten 06.02.  14:17

      « Re: jen tak na okraj

      mam podobnou zkusenost z asi pred 5 lety
      po nekolika dnech stani v hotelu v podzemnim parkovisti za mnou prisel manik, ze nemuze nastartovat, ale ze ma kabely a jetli bych k nemu zajel. zapojili jsme , chvilku jsme nechali prenaset energii, on skocil do auta a jen cvak. tak jsem sednul do auta, par minut tocil na 2tis ot, zase sednul do auta, a zase jenom cvak. sahnul jsem na kabely tlusty jako palec a v miste pripojeni k aku uplne horky, myslel jsem, ze nejakej prechodak, tak jsem to drzel, ale nepovedlo se. tak jsme sedli do auta a privezli novou baterku. po tydnu otevru na internetu test na startovaci kabely a cumim na to jako vyvorana mys. z 10 kabelu 7 absolutne nevyhovely, 2 s odrenejma usima a jeden jedinej byl OK - delanej na zakazku...
      do ty doby me ani nenapadlo, ze nekdo muze dratek obalenej 1cm izolaci nazvat startovacimi kabely. predstava, ze po tydennim statni na horach v -20, s promrzlou manzelkou a detma na palube a presvedceni, ze pomoci tech startovacich kabelu, co jsem si pred chvili na benzince koupil nenastartuju, protoze jsou k nicemu, se mi otevira kudla v kapse
      • 00 Reagovat !

        foto aproximus

        aproximus 06.02.  21:34

        « Re: Re: jen tak na okraj

        záleží kde bys na těch horách byl. od toho se odvíjí kvalita zboží "z benzínky" ;-) >:-[]
  • 00 Reagovat !

    foto traveldrive

    traveldrive 06.02.  14:08

    Otázka bez odpovede

    "Nemůžete po mrazivé noci nastartovat auto? Můžou pomoct startovací kabely. Jak se ale správně používají?"

    Neviem jak vy ostatní, ale ja som sa odpoveď v "článku" nedočítal. Za takúto prácu by som autorovi nepodal ani pohár vody, resp. asi by som mu ten pohár rozbil o tekvicu...možno by sa mu v nej rozsvietilo.
  • 00 Reagovat !

    foto Barrichello

    Barrichello 06.02.  14:21

    Kabely sou na nic

    lepší je booster >:D
    • 00 Reagovat !

      foto gil54

      gil54 06.02.  14:37

      « Re: Kabely sou na nic

      Jak se to vezme. Kabely mám v autě pořád, léta, nemusím se o ně starat a nezaberou žádné místo, nemusím st hlídat, aby byly nabité a jsou levnější. Je fakt, že k nim potřebuješ ještě to druhé auto.
      • 00 Reagovat !

        foto Barrichello

        Barrichello 06.02.  14:47

        « Re: Re: Kabely sou na nic

        booster holt doma čas od času nabiješ a když to náhodou nechytne, vrátíš se pro něj domů. Jako bonus to mívá ještě svítilnu nebo kompresor na dofukování pneu.
        • 00 Reagovat !

          foto topten

          topten 06.02.  15:07

          « Re: Re: Re: Kabely sou na nic

          jen si rikam, jestli neni jednodussi a levnejsi mit kvuli startovani druhou baterku
          • 00 Reagovat !

            foto Barrichello

            Barrichello 06.02.  15:36

            « Re: Re: Re: Re: Kabely sou na nic

            No je pokud výrazně těžší jí tahat k auta, než booster s linkou. Ceny pro běžná auta do cca 3,0 benzín sou cca 2500-3000 za booster.
        • 00 Reagovat !

          foto wakantanka

          wakantanka 06.02.  21:42

          « Re: Re: Re: Kabely sou na nic

          To ti fakt pomoze niekde daleko od domova trebars na dovolenke ze mas doma nabity booster. :-)
          • 00 Reagovat !

            foto Barrichello

            Barrichello 07.02.  08:57

            « Re: Re: Re: Kabely sou na nic

            Jak v mateřince tady, fakt.
            Na dovolenou si ho snad vezmeš sebou ne???
  • 00 Reagovat !

    foto kalousek

    kalousek 06.02.  17:00

    Starování osmiválcové nafty

    A stejně by mě zajímalo, proč si pan Machala myslí, že s litrovým tříválcem nepůjde nastartovat osmiválcová nafta. Případně proč by měly být shodné výkony motorů ??
    • 00 Reagovat !

      foto Hovnohlav

      Hovnohlav 06.02.  19:52

      « Re: Starování osmiválcové nafty

      a taky musis mit stejny palivo, takze benzina benzinem, naftu naftou atd.
    • 00 Reagovat !

      foto moan78

      moan78 06.02.  19:56

      « Re: Starování osmiválcové nafty

      Ze by odhad kapacity a startovacieho prudu akumulatoru a alternatoru podla druhu paliva, kubatury resp. vykonu? Ale ked neveris vyskusaj. Zrovna v tomto ma pan autor nahodou pravdu.
      • 00 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 06.02.  20:10

        « Re: Starování osmiválcové nafty

        Kapacita nemá žádný vliv, spíše startovací proud ovšem ten je výrazně dopovaný pracujícím alternátorem. A navíc sám pan Machala ve videu říká, že druhé auto startovali až když ho nechali chvilku nabíjet, tj. na startu se výrazně podílí i ten vybitý akumulátor. Stačí mu krátké oživení proudem jaký bezproblémů poskytne i 70 A alternátor litrového tříválce. A nakonec největší vliv má kvalita startovacích kabelů. A když se bavíme o výkonu, například čtyřválec 2,0 TDI může mít 100 kw i 180 kW. Jak se liší jejich startovací proud ?
        Takže zkus vymyslet nějaké serióznější argumenty
        • 00 Reagovat !

          foto kesumb

          kesumb 06.02.  20:36

          « Re: Re: Starování osmiválcové nafty

          Tak kapacita baterie má vliv na startovací proud, ono ta olověná baterka není nijak extrémně tvrdý zdroj. Pokud budeš odebírat nějaký extrémní proud typu těch 1000A tak pokles napětí u 100Ah baterie bude znatelně menší než třeba u 44.
          Ale zase něco pokreje alternátor, nicméně by mě zajímalo jak mu takovéhle krátkodobé přetížení prospívá..
          • 00 Reagovat !

            foto kalousek

            kalousek 06.02.  20:51

            « Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

            Jestli baterka má psané třeba 600 A startovacího proudu a tu hodnotu plní, je úplně fuk jakou má přitom kapacitu. Samozřejmě nějaká závislost mezi kapacitou a proudem existuje, ale stejně tak proud závisí i na druhu aku konstrukci materiálech atd. Takže rozhodující pro start je proud, kapacita je velmi podružný údaj. Snad ještě startovací kapacita má trochu vliv, ale ve spolupráci s alternátorem opět dost podružný.

            Třeba některé motorky mají jen kondenzátor s velkým proudem a nepatrnou kapacitou a stačí to ke spuštění motoru
            • 00 Reagovat !

              foto kesumb

              kesumb 06.02.  23:55

              « Re: Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

              Jenže to je spíš teorie, v praxi je vidět, že maximální možný odebíratelný proud má téměř vždy hodnotu kolem 10 násobku kapacity. VartaSilver dynamic:
              52 AH (kapacita) : 520 A (maximální proud - krátkodobě)
              61 : 610
              74 : 750
              85 : 800
              110 : 920

              Ono moc není možný s tím něco udělat, co mám zkušenosti s namáháním olověných baterií je to vždycky docela bída. Ale totéž je to i u LiXX, byť tam už se dají najít extrémy se schopností krátkodobě poskytovat desetinásobky (klidně 90C) kapacity. Ale teda s vazbou na extra malou žinotnost.

              Jak říkám, neznám možnosti a chování alternátoru (bežícího auta), když se extrémně přetíží startováním jinýho, nikdy jsem s tím ale problém neměl.
              • 00 Reagovat !

                foto -MT-

                _MT_ 07.02.  00:55

                « Re: Re: Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

                Ano, obecně se schopnost podávat proud odvíjí od kapacity. Tedy u baterií stejného typu. Přesto není od věci pojmenovávat věci správnými jmény. Startovací baterie mají tenhle parametr a ne náhodou. Ani u motoru to není otázkou výkonu.
                • 00 Reagovat !

                  foto kalousek

                  kalousek 07.02.  05:03

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

                  Souhlas. V každém případě startérem netočí kapacita ale proud. A ten proud vznikne na třech místech najednou - jednak jde z mírně oživlého vybitého aku, a zároveň z altenátoru nastartovaného auta + z jeho akumulátoru. Pokud jsou k dispozici velmi kvalitní kabely, podílí se na proudu hlavně běžící auto a v tom případě na velikosti jeho aku i alternátoru mírně záleží. Pokud jsou k dispozici horší kabely, startovací proud bude dávat především ten vybitý aku a je proto nutné jej nechat pár mintu nabíjet, na což stačí s velikou rezervou i ten 1,0 tříválec. Kromě toho je možnost zvýšit jeho otáčky a tím i výkon alternátoru, to nám pan Machala rovněž zatajil.

                  Jinak alternátor by neměl výrazněji přetížit nebo poškodit ani zkratový proud, alternátory mají díky své konstrukci přirozené omezení proudu

                  A co píše kesumb o "maximálním odebíratelném proudu" taky není úplně přesné, startovací proud je měřený po specifikovanou dobu tuším 15 nebo 20 sekund (nesmí při něm poklesnout napětí pod nějakou mez) ale není to určitě maximální odebíratelný proud. Ten může být krátkodobě ještě vyšší a navíc je tam podpora z alternátoru
                  • 00 Reagovat !

                    foto moan78

                    moan78 07.02.  07:27

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

                    Ze Ty budes nejak akademik od stola? Moj posledny argument bol, aby si si to isiel vyskusat a potom na prid porozpravar ako si pri minus 20 startoval naftovy sestvalec fabkou htp. Vies, papier znesie vela...
                    • 00 Reagovat !

                      foto kalousek

                      kalousek 07.02.  10:32

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

                      Nebudeš tomu věřit ale zúčastnil jsem se třeba akce kdy se oživoval nafťák v Pajeru fávem. A chytlo to taky, jen se muselo chvíli počkat než se trochu oživí ta vybitá baterka. Odhadem 10 minut se to dobíjelo a pak to normálně chytlo. Měli jsem ale mizerné kabely, s lepšími by to samozřejmě šlo rychleji
                      • 00 Reagovat !

                        foto moan78

                        moan78 09.02.  15:26

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

                        Ale ja ti samozrejme verim, ze to pojde. Ide o to, co pojde jednoduchsie. Urcite mi das za pravdu, ze pri -20 je kazda minuta statia vonku zbytocne vela. Btw. kolko bolo stupnov ked ste favoritom ozivovali to pajero? ;)
                    • 00 Reagovat !

                      foto wakantanka

                      wakantanka 07.02.  17:25

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

                      Tak jasne T72 fabkou budes startovat tazko. :-) Ale ako pise kalousek nizsie, s dobrymi kablami natocis kde co aj s nalym motorom.
                  • 00 Reagovat !

                    foto -MT-

                    _MT_ 07.02.  21:56

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

                    Přesně tak. Klíčovým trikem, ať už máš "slabého dárce", nebo mizerné kabely, je dát baterii čas, trochu ji dobít a auto pak nastartovat z velké části na jeho vlastní baterii. Problém máš ve chvíli, kdy je baterie v opravdu špatném stavu.
                    • 00 Reagovat !

                      foto moan78

                      moan78 09.02.  15:27

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

                      chlapci, chlapci...kolko krat ste vy uz startovali cez kable auto pri minusovych teplotach? ako som pisal, papier znesie vela ;)
                      • 00 Reagovat !

                        foto wakantanka

                        wakantanka 10.02.  23:19

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Starování osmiválcové nafty

                        By si sa cudoval co vsetko a cim :-) Zaklad su dobre kable a aspon trochu schopna baterka startovaneho vozidla.
  • 10 Reagovat !

    foto jam2015

    jam2015 06.02.  21:35

    Toto mi nikto neuverí ...

    Toľko som sa napočúval a načítal o hrúbke káblov a super medi, že môj príbeh z Chorvátska je skoro sci-fi.
    Tu je story:
    Večer mi zabúchal ukrajinský sused, že nevie naštartovať a že skoro ráno musí vyštartovať. Ja mu hovorím, že nemám štartovacie káble. Povedal, že nevadí, že on má.
    Molodec vytiahol bielu dvojlinku-elektrokábel a hovorí, že je to čínska kvalita a že má veľa medi.
    Až po dlhej chvíli mojej nerozhodnosti som to teda zapojil. A bomba, môj P307 1,6 HDi na šupu natočil jeho naftový Tiguan!
    P.S. Jeho "kábliky" ostali celé - akurát matka na kostre bola akási teplá.

    :-)
    • 00 Reagovat !

      foto wakantanka

      wakantanka 07.02.  17:27

      « Re: Toto mi nikto neuverí ...

      Ja ti to kludne uverim. V lete to nie je az taky velky problem. Raz som takto startoval poliaka v kamione s kablom od predlzovacky mojim mensim nakladakom a nezhorelo nic. :-)
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Našly se trosky letadla s 65 mrtvými. Pilot to zřejmě „napálil“ do hory

Našly se trosky letadla s 65 mrtvými. Pilot to…

Íránská armáda našla v úterý ráno po dvou dnech hledání trosky letadla, které se s více než šesti desítkami lidí…

Obří hromada odpadků zabila nejméně 17 lidí. Měřila přes 15 metrů

Obří hromada odpadků zabila nejméně 17 lidí. Měřila…

V okrajové chudinské části mosambické metropole Maputo došlo k sesuvu 15metrové hromady odpadků. Halda se…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

Dočkal míří z Číny do americké MLS! Domovem bude Philadelphia

Dočkal míří z Číny do americké MLS! Domovem bude…

Roční hostování českého reprezentanta je na spadnutí! Bořek Dočkal (29) odletěl z Číny, kde působil po odchodu…

 

Reflex.cz

Neuvěříte, že tohle nejsou fotky. Izraelský malíř dokonale zachycuje ženskou krásu a přirozenost

Neuvěříte, že tohle nejsou fotky. Izraelský malíř…

V New Yorku žijící izraelský malíř Yigal Ozeri zpodobňuje ženy v deštných pralesích, modelky v zasněženém…

Tudy cesta nevede aneb 8 nejšílenějších silnic světa, po kterých byste se nechtěli projet

Tudy cesta nevede aneb 8 nejšílenějších silnic…

I ti nejzkušenější řidiči občas narazí na úsek cesty, kde se necítí za volantem zrovna příjemně. A my takových…