19.11. 2017 Petr Barták

Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

 

Není až tak časté, aby za volantem bezmála devatenáctimetrového autobusu seděla pětadvacetiletá slečna. Právě takovou ale můžete potkat na příměstských linkách mezi Prahou, Sázavou a Kutnou Horou.

Zhruba za dvě hodiny začíná blonďaté slečně Lucii Bartákové z Kutné Hory směna, dnes bude jezdit linku mezi Prahou a středočeskou Sázavou až do posledního nočního spoje.

V depu společnosti ČSAD Polkost ve středočeském Kostelci nad Černými lesy kontroluje spolu s námi téměř devatenáctimetrový Man Lion´s City GL – zda někde není měkká pneumatika, správně funguje otevírání a zavírání dveří, či dobře svítí světla. Ještě natankovat a může vyrazit. Čeká ji obvyklá porce zhruba 170 kilometrů, při řízení busů jich celkem urazila více než 110 000.

Ranec

Jak se taková mladá dáma dostane k řízení autobusu? „Po skončení střední ekonomky v Kolíně jsem zjistila, že účtařina není to pravé. Když jsem řešila, co dál, tatínek mi navrhl zkusit řízení,“ vzpomíná sympatická blondýna. K busům měla vždycky blízko, její otec totiž vozí cestující přes dvacet let a za volantem příměstského autobusu si vydělává už jedenáct roků i její maminka. Rozhodla se tedy pokračovat v rodinné tradici.

Papíry na motorku totiž měla už od šestnácti let a ještě před osmnáctinami musela pár měsíců čekat, než jí po dosažení plnoletosti předají i řidičák na auto. Oprávnění na bus pak udělala v 21 letech. „Nedivím se, že dnes dráha profesionálního řidiče moc lidí neláká, zaplatit za autoškolu skoro devadesát tisíc se asi opravdu jen tak někomu nechce,“ tvrdí pětadvacetiletá řidička. Proč tak vysokou sumu? Normálně se totiž řidičák na bus dělá až ve 24 letech, mladší adept musí absolvovat dvojitou porci školení i jízd. Dalším důvodem byl tehdy fakt, že neměla ani řidičák na kamion. Jak dodává, i když za ni složil přes 40 000 korun úřad práce jako příspěvek na rekvalifikaci, stejně je zbylých padesát tisíc docela dost.

Uznání i nevraživost

Jak ji přijímají ostatní šoféři, ať kolegové, nebo v jiných vozech? „Naprostá většina někdejších i současných kolegů mě bere, řada z nich mi dokonce fandí a pomáhá,“ tvrdí řidička. Jen v počátcích práce se u několika starších spolupracovníků setkala s nedůvěrou typu, co nám matadorům bude ukazovat mladá holka. Jenže i mrzouty dokázala o svých kvalitách přesvědčit a dnes má mezi řidiči slušnou pozici.

Rychlé dámy: Nejúspěšnější ženy v automobilových závodech

Možná i proto, že z klasického busu před rokem přesedlala na kloubový. „Při jízdě musím mít pořád oči na zrcátkách, autobus je hodně dlouhý a chová se trochu jinak než obyčejný linkový, natož běžné auto,“ upozorňuje. Nejmenší radost při řízení má z couvání do mezery mezi stojícími stroji v depu. Je to podle ní podobné jako couvání s vozíkem, pouze délka vozidla je přece jen trochu jiná.

Také cestující už ji berou. Zejména starší se sice zprvu tváří nedůvěřivě, ale na konci cesty jí poděkují za klidnou jízdu a poklepou po rameni. „Takové ocenění zvládnuté jízdy mě vždycky potěší,“ svěřuje se řidička.

A byly nějaké narážky kolegů na to, že je žena? „S různými poznámkami jsem se setkala nejednou, ale spíš jsou to lichotky. Beru to s rezervou, sranda musí být,“ usmívá se.

Opilci a „hosté“

Najdou se podle ní ale i potížisté. Během směny ujede zhruba 170 kilometrů a zejména v nočních hodinách je někdy potíž s agresivními opilci. „Nechtějí vystoupit, kopou do dveří, nadávají,“ vyjmenovává nejčastější problémy. Zatím si s nimi vždycky poradila – vzpomíná třeba, jak se ve Stříbrné Skalici nechtěla ztišit partička opilých mladíků. Když je kvůli tomu vykázala z busu, odnesli jí hasicí přístroj, ale dohnala je a hasičák získala zpět. To byl podle ní za tři roky jediný opravdu vážný incident, který musela vyřešit sama. Jinak jí pomáhají pasažéři nebo třeba ze směny cestující kolegové. „Známý po službě takhle chytil za límec a vyhodil agresivního penzistu, který se vztekal, že v busu nemůže dopít láhev piva,“ popisuje incident slečna Lucie. Právě zákaz jídla a pití v busu nechápou hlavně starší cestující. Ti se rozčilují i kvůli tomu, že musí předkládat průkazky či občanky, aby dokázali, že můžou jet zadarmo.

Asi nejhorší jsou zvratky. Na úklid je podle řidičky najatá firma, ale občas se stane, že už má uklízeč po směně, a tak „nadílku“ musí uklidit. „Někdy je pasažér slušný a ještě mi pomůže, ale párkrát jsem na to byla sama,“ vypráví blondýnka a dodává: „Nelze s tím přece jezdit celý den, ani není možné předávat vozidlo kolegovi zaneřáděné.“

MAN Lions Coach Büssing: Výjimečný coach

Zablokovaná doprava

Jak reagují ostatní řidiči, když má bus poruchu nebo blokuje dopravu? „Je výhodou žen, že jsou k nim řidiči většinou milejší,“ tvrdí slečna Lucie. Za tři roky za volantem neměla jediný defekt ani poruchu, ale stejně by to nesměla opravovat sama. Ve firmě je na to vyčleněn výjezdový vůz. A uměla by poruchu přesto odstranit? „Nejspíše ne, a ani bych se do toho moc nehrnula. Dnes už jsou vozy jedna elektronika a ráda to přenechám odborníkům.“

Jen jednou se jí stalo, že busem zablokovala dopravu – to když v zimě velmi rychle vzniklo náledí. „Padesátikilometrová cesta z Prahy do Sázavy obvykle trvá hodinu a čtvrt, tehdy jsem do cíle dorazila až po pěti hodinách,“ říká řidička. Situaci jí pomohli zvládnout silničáři, které přivolala policie.

Až navěky?

U téhle práce chce minimálně ještě nějakou dobu zůstat. Líbí se jí pocit, že se díky ní lidé dostanou včas tam, kam potřebují. Až se stane matkou, od volantu si nějaký rok odpočine. A kdo řídí u ní doma? „Přítel Jan, já mám toho koukání do zrcátka za celou směnu až až,“ směje se řidička.

Víte, že…

… za měsíc má řidič autobusu maximálně osmnáct směn?

… po dvou až třech službách následují dva dny volna?

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy

Severní Korea je nadále otevřená dialogu se Spojenými…

Zápisník Pavla Otta: Kladení psa Zápisník Pavla Otta: Kladení psa

V čele rezortu obrany se od roku 1993 vystřídalo sedmnáct…

Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer

Společnost CNS a.s. uvádí na český trh software pro…

Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Včera

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy propadly v testu

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy…

V létě přijde vhod místo šálku horké kávy její ledová alternativa. U ledových káv z obchodů se ale vychlazené…

Sestra vévodkyně Meghan znovu útočí: Plive jed i na královnu!

Sestra vévodkyně Meghan znovu útočí: Plive jed i na…

Vypadalo to, že nevlastní sestra novopečené vévodkyně ze Sussexu Samantha (53) dá už konečně pokoj. Sice se po…

 

iSport.cz

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v prodloužení tasila červenou

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v…

Ženské finále Ligy mistrů v Kyjevě ovládly fotbalistky Lyonu. Ty zdolaly soupeřky z Wolfsburgu 4:1 po…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Česko potřebuje svoji Johanku z Arku

Vladimír Pikora: Česko potřebuje svoji Johanku z Arku

Trápí mě, když vidím rozpolcenost české společnosti. Trápí mě, jak se vytratila diskuse. Diskuse se změnila na…

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…