Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Petr Barták
Diskuze (6)
Není až tak časté, aby za volantem bezmála devatenáctimetrového autobusu seděla pětadvacetiletá slečna. Právě takovou ale můžete potkat na příměstských linkách mezi Prahou, Sázavou a Kutnou Horou.

Zhruba za dvě hodiny začíná blonďaté slečně Lucii Bartákové z Kutné Hory směna, dnes bude jezdit linku mezi Prahou a středočeskou Sázavou až do posledního nočního spoje.

V depu společnosti ČSAD Polkost ve středočeském Kostelci nad Černými lesy kontroluje spolu s námi téměř devatenáctimetrový Man Lion´s City GL – zda někde není měkká pneumatika, správně funguje otevírání a zavírání dveří, či dobře svítí světla. Ještě natankovat a může vyrazit. Čeká ji obvyklá porce zhruba 170 kilometrů, při řízení busů jich celkem urazila více než 110 000.

Ranec

Jak se taková mladá dáma dostane k řízení autobusu? „Po skončení střední ekonomky v Kolíně jsem zjistila, že účtařina není to pravé. Když jsem řešila, co dál, tatínek mi navrhl zkusit řízení,“ vzpomíná sympatická blondýna. K busům měla vždycky blízko, její otec totiž vozí cestující přes dvacet let a za volantem příměstského autobusu si vydělává už jedenáct roků i její maminka. Rozhodla se tedy pokračovat v rodinné tradici.

Papíry na motorku totiž měla už od šestnácti let a ještě před osmnáctinami musela pár měsíců čekat, než jí po dosažení plnoletosti předají i řidičák na auto. Oprávnění na bus pak udělala v 21 letech. „Nedivím se, že dnes dráha profesionálního řidiče moc lidí neláká, zaplatit za autoškolu skoro devadesát tisíc se asi opravdu jen tak někomu nechce,“ tvrdí pětadvacetiletá řidička. Proč tak vysokou sumu? Normálně se totiž řidičák na bus dělá až ve 24 letech, mladší adept musí absolvovat dvojitou porci školení i jízd. Dalším důvodem byl tehdy fakt, že neměla ani řidičák na kamion. Jak dodává, i když za ni složil přes 40 000 korun úřad práce jako příspěvek na rekvalifikaci, stejně je zbylých padesát tisíc docela dost.

Uznání i nevraživost

Jak ji přijímají ostatní šoféři, ať kolegové, nebo v jiných vozech? „Naprostá většina někdejších i současných kolegů mě bere, řada z nich mi dokonce fandí a pomáhá,“ tvrdí řidička. Jen v počátcích práce se u několika starších spolupracovníků setkala s nedůvěrou typu, co nám matadorům bude ukazovat mladá holka. Jenže i mrzouty dokázala o svých kvalitách přesvědčit a dnes má mezi řidiči slušnou pozici.

Možná i proto, že z klasického busu před rokem přesedlala na kloubový. „Při jízdě musím mít pořád oči na zrcátkách, autobus je hodně dlouhý a chová se trochu jinak než obyčejný linkový, natož běžné auto,“ upozorňuje. Nejmenší radost při řízení má z couvání do mezery mezi stojícími stroji v depu. Je to podle ní podobné jako couvání s vozíkem, pouze délka vozidla je přece jen trochu jiná.

Také cestující už ji berou. Zejména starší se sice zprvu tváří nedůvěřivě, ale na konci cesty jí poděkují za klidnou jízdu a poklepou po rameni. „Takové ocenění zvládnuté jízdy mě vždycky potěší,“ svěřuje se řidička.

A byly nějaké narážky kolegů na to, že je žena? „S různými poznámkami jsem se setkala nejednou, ale spíš jsou to lichotky. Beru to s rezervou, sranda musí být,“ usmívá se.

Opilci a „hosté“

Najdou se podle ní ale i potížisté. Během směny ujede zhruba 170 kilometrů a zejména v nočních hodinách je někdy potíž s agresivními opilci. „Nechtějí vystoupit, kopou do dveří, nadávají,“ vyjmenovává nejčastější problémy. Zatím si s nimi vždycky poradila – vzpomíná třeba, jak se ve Stříbrné Skalici nechtěla ztišit partička opilých mladíků. Když je kvůli tomu vykázala z busu, odnesli jí hasicí přístroj, ale dohnala je a hasičák získala zpět. To byl podle ní za tři roky jediný opravdu vážný incident, který musela vyřešit sama. Jinak jí pomáhají pasažéři nebo třeba ze směny cestující kolegové. „Známý po službě takhle chytil za límec a vyhodil agresivního penzistu, který se vztekal, že v busu nemůže dopít láhev piva,“ popisuje incident slečna Lucie. Právě zákaz jídla a pití v busu nechápou hlavně starší cestující. Ti se rozčilují i kvůli tomu, že musí předkládat průkazky či občanky, aby dokázali, že můžou jet zadarmo.

Asi nejhorší jsou zvratky. Na úklid je podle řidičky najatá firma, ale občas se stane, že už má uklízeč po směně, a tak „nadílku“ musí uklidit. „Někdy je pasažér slušný a ještě mi pomůže, ale párkrát jsem na to byla sama,“ vypráví blondýnka a dodává: „Nelze s tím přece jezdit celý den, ani není možné předávat vozidlo kolegovi zaneřáděné.“

Zablokovaná doprava

Jak reagují ostatní řidiči, když má bus poruchu nebo blokuje dopravu? „Je výhodou žen, že jsou k nim řidiči většinou milejší,“ tvrdí slečna Lucie. Za tři roky za volantem neměla jediný defekt ani poruchu, ale stejně by to nesměla opravovat sama. Ve firmě je na to vyčleněn výjezdový vůz. A uměla by poruchu přesto odstranit? „Nejspíše ne, a ani bych se do toho moc nehrnula. Dnes už jsou vozy jedna elektronika a ráda to přenechám odborníkům.“

Jen jednou se jí stalo, že busem zablokovala dopravu – to když v zimě velmi rychle vzniklo náledí. „Padesátikilometrová cesta z Prahy do Sázavy obvykle trvá hodinu a čtvrt, tehdy jsem do cíle dorazila až po pěti hodinách,“ říká řidička. Situaci jí pomohli zvládnout silničáři, které přivolala policie.

Až navěky?

U téhle práce chce minimálně ještě nějakou dobu zůstat. Líbí se jí pocit, že se díky ní lidé dostanou včas tam, kam potřebují. Až se stane matkou, od volantu si nějaký rok odpočine. A kdo řídí u ní doma? „Přítel Jan, já mám toho koukání do zrcátka za celou směnu až až,“ směje se řidička.

Víte, že…

… za měsíc má řidič autobusu maximálně osmnáct směn?

… po dvou až třech službách následují dva dny volna?

Petr Barták
Diskuze (6)
20. 11. 2017 17:59
Re: Prý po třech dnech dva dny volna
Nezáleží spíš na dopravci?
20. 11. 2017 17:15
Prý po třech dnech dva dny volna
To s těma směnama je pěkná blbost. Maká se třeba 6 dní v kuse. Vim to z vlastní zkušenosti :-(
Avatar - praděda7
20. 11. 2017 13:41
Re: :-)
Ale kdepak. Buď v klidu. Žádnými předsudky netrpíš. Jsou to jen životní zkušenosti mnoha generací, které se předávají dalším generacím, i když se femifašistky snaží o stošest to zarazit....... ;-)
20. 11. 2017 09:36
Re: :-)
No uprimne, asi by som sa citil trochu neisto, keby som nastupoval do lietadla a vidim ze do kabiny sa hrnie hentaka dievcina, ktoru by som skor tipoval na modelku alebo "prinajhorsom" letusku. Co naplat, niektorych predsudkov sa clovek nezbavi...
Avatar - rokyta.p
20. 11. 2017 01:00
Re: :-)
Jako jo, ale blond holky umí i lepší mašiny než nějaký autobus >:D [odkaz] a my máme takyyyy, třeba 19:20 [odkaz] :yes: ..no a pro ty pouze ve 2D Iwona [odkaz] ;-)