13.9. 2014 Ladislav Čermák

Jaké pérování: Je vzduch pružnější než ocel?

 

Vzduchové pérování proniká i do střední třídy, proto se otázka „co zvolit?“ stává mnohem aktuálnější než dříve.

Vzduchové pérování známe více než století a v osobních automobilech se používá již 57 let, přesto bylo donedávna výsadou luxusních modelů. To se teď ovšem mění, nové možnosti pootevřel Mercedes-Benz a nabídl jej volitelně i ve střední třídě. Další výrobci budou brzy následovat, proto není na škodu si zopakovat výhody a nevýhody vzduchu a oceli.

Vinuté ocelové pružiny mají zpravidla neměnnou charakteristiku, pouze několik ryze sportovních aut nabízí nastavitelné předpětí (běžné u motocyklů) a tím i tuhost. Díky proměnné hustotě závitů pružiny při silnějším stlačení tuhnou. Opel dříve používal dokonce tzv. soudečkové pružiny, snižující montážní výšku.

Většina výrobců se již naučila pérování perfektně ladit, takže i s ocelovými pružinami lze dosáhnout uspokojivého kompromisu mezi komfortem a stabilitou, zejména spolupracují-li s kvalitními tlumiči, nejlépe s proměnnou charakteristikou: ať už pasivně (Mercedes-Benz Direct Control) či aktivně (Volkswagen DCC). Velká část výrobců nabízí možnost posunout jejich charakteristiku volbou odlišného podvozku, většinou sportovního, tedy tužšího.

Hlavní výhodou ocelových pružin jsou zlomkové výrobní i servisní náklady proti vzduchu, zpravidla poskytují i přirozenější reakce: méně omezují zpětnou vazbu od kol a lépe si poradí s rychlými změnami kvality povrchu. Limitem je nemožnost aktivního ovlivňování změny průběhu pérování (s výjimkou systému Mercedes-Benz ABC/MBC) a postupná změna charakteristiky důsledkem stárnutí materiálu.

Obě tyto nevýhody smazávají vzduchové měchy. Ty sice rovněž stárnou, avšak funkci při tom nemění tak výrazně. A samozřejmě umějí velmi rychle, klidně několikrát během jediné sekundy, měnit chování v kompresi i v expanzi. Proto dobře nastavené vzduchové pérování dokáže mnohem lépe filtrovat nerovnosti na většině povrchů a zlepšit tak vibrační i akustický komfort v kabině. Druhou zásadní výhodou je možnost změny světlé výšky. Například samočinné snížení při rychlé dálniční jízdě dokáže zlepšit nejen stabilitu, ale i aerodynamiku, potažmo spotřebu. A do třetice je výrobně jednodušší realizace sportovního podvozku – s trochou nadsázky stačí jen přiškrtit přepouštěcí vzduchové ventily.

Mezi limity samozřejmě patří kromě ceny i nárůst hmotnosti a složitosti, s vlivem na celkovou spolehlivost auta. Výměna pružicích jednotek vyjde na pětimístné částky za kus, porucha kompresoru či řídicí jednotky se pak rovná menší finanční katastrofě. Citlivější řidiči si také postěžují, že jízda na „vzduchovém polštáři“ je pocitově zcela odděluje od vozovky a obtížně se jim odhaduje hranice adheze či chování podvozku.

Zatímco některé automobilky z principu vzduchové pérování nenabízejí (BMW, některé modely jej však mají na zadní nápravě), jiné jej preferují a některé modely nabízejí výhradně s ním (Jaguar, Audi). Mercedes-Benz se drží zlaté střední cesty, a i když v nejluxusnějších modelech je vzduch rovněž standardem, aspoň nabízí výše zmíněný systém MBC jako velmi dobrý kompromis.

Tři různá pérování u Mercedes-Benzu C

Tuhost pneumatických pružicích jednotek Airmatic činí vpředu 21,8 newtonu na milimetr, vzadu pak 26 N/mm, zatímco základní ocelové pružiny disponují hodnotami 26,6 a 29,1 N/mm. Už z toho je jasné, že střední a velké nerovnosti pohltí vzduch mnohem snáze, nevýhody se projeví jen na těch krátkých. Sportovní podvozek je tužší (29,8 a 32,4 N/mm), snížený o 15 mm, standardně osazený 18“ koly a silnějšími příčnými stabilizátory. To sice komfort omezuje, avšak výrazné zlepšení stability a potlačení nedotáčivosti za to stojí. Zejména když kvalitní tlumiče stále zachovávají solidní pohodlí. Přesto je to volba primárně pro sportovce.

Ačkoliv cestující pocit létajícího koberce na vzduchových měších většinou uvítají, proměnlivé reakce na přejezdy mírnějších nerovností moc příjemné nejsou. Pobyt hlavně v druhé řadě je skoro o kinetózu. Mercedes-Benz nabízí pouze k airmatiku ještě adaptivní tlumiče se třemi režimy, bohužel dva tužší neladí s neměnnou měkkostí pérování a výsledkem bývá roztřesená karoserie na sérii výmolů. Vítanou funkcí je možnost v nízkých rychlostech zvýšit světlost o 25 mm, na dálnici pak samočinně klesne o 15.

Protože komfort není měřitelný, ale závisí na subjektivním vnímání, našli jsme testovací trasu s rozdílnými povrchy a hodnotili chování všech tří typů podvozků jak s prázdným, tak plně vytíženým (430 kg) vozem, přičemž testeři seděli jak za volantem, tak vzadu.

 [600×230]

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman vyprovodil Babiše slovy chvály: Vykonal práci jako nikdo předtím Zeman vyprovodil Babiše slovy chvály: Vykonal práci jako nikdo předtím

Prezident Miloš Zeman jmenoval do čela ministerstva…

Šéf lidovců Bělobrádek zavítá na sudetoněmecký sjezd Šéf lidovců Bělobrádek zavítá na sudetoněmecký sjezd

Český vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek se…

Mladé netáhne luxus. Tržby klenotnictví Tiffany vzrostly jen nepatrně Mladé netáhne luxus. Tržby klenotnictví Tiffany vzrostly jen nepatrně

Menší zájem o šperky projevili turisté a domácí…

 

Štítky Technika Auto Tip

 

Přidat názorDiskuse: Jaké pérování: Je vzduch pružnější než ocel?







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Konkurent Karoqa zatím nabízí dva motory

Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Zatím nabízí dva motory

Dnes 15:48

Jeep Compass se prezentuje jako nejschopnější SUV své kategorie. Kompaktní Američan zatím nabízí výběr mezi benzinovou čtrnáctistovkou a vznětovým dvoulitrem.




Blesk.cz

Letní Alpy zvládnou i rodiny s dětmi: Bregenzský les je plný dobrodružství!

Letní Alpy zvládnou i rodiny s dětmi: Bregenzský les…

Horské štíty Alp jsou pro Rakousko typické. Vystoupat na skalnatý vrchol a rozhlédnout se po členité krajině…

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Lezou vám cigarety do peněz, trápí vás každé ráno úporný kašel nebo už máte vážnější zdravotní problémy? Jak…

 

iSport.cz

Chystá velký návrat? Kvitová odletěla do Paříže, zváží French Open

Chystá velký návrat? Kvitová odletěla do Paříže,…

Tenistka Petra Kvitová dnes odletěla z Prahy do Paříže. Na sociálních sítích uvedla, že pátek v areálu Roland…

LIGA NARUBY: Chorea, zpackaná standardka a pády Krmenčíka

LIGA NARUBY: Chorea, zpackaná standardka a pády Krmenčíka

Předposlední kolo letošní sezony, předposlední Liga naruby. A i tentokrát se bylo na co dívat – nový díl…

 

Reflex.cz

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…

Teroristický útok v Manchesteru, nebo propuštěný grázl Kajínek?

Teroristický útok v Manchesteru, nebo propuštěný…

Včerejšek ukázal zblbělost postmoderní epochy v úplné nahotě. Zatímco předchozí den večer zavraždil džihádista v…