reklama


13.9. 2014 Ladislav Čermák

Jaké pérování: Je vzduch pružnější než ocel?

 

Vzduchové pérování proniká i do střední třídy, proto se otázka „co zvolit?“ stává mnohem aktuálnější než dříve.

Vzduchové pérování známe více než století a v osobních automobilech se používá již 57 let, přesto bylo donedávna výsadou luxusních modelů. To se teď ovšem mění, nové možnosti pootevřel Mercedes-Benz a nabídl jej volitelně i ve střední třídě. Další výrobci budou brzy následovat, proto není na škodu si zopakovat výhody a nevýhody vzduchu a oceli.

Vinuté ocelové pružiny mají zpravidla neměnnou charakteristiku, pouze několik ryze sportovních aut nabízí nastavitelné předpětí (běžné u motocyklů) a tím i tuhost. Díky proměnné hustotě závitů pružiny při silnějším stlačení tuhnou. Opel dříve používal dokonce tzv. soudečkové pružiny, snižující montážní výšku.

Většina výrobců se již naučila pérování perfektně ladit, takže i s ocelovými pružinami lze dosáhnout uspokojivého kompromisu mezi komfortem a stabilitou, zejména spolupracují-li s kvalitními tlumiči, nejlépe s proměnnou charakteristikou: ať už pasivně (Mercedes-Benz Direct Control) či aktivně (Volkswagen DCC). Velká část výrobců nabízí možnost posunout jejich charakteristiku volbou odlišného podvozku, většinou sportovního, tedy tužšího.

Hlavní výhodou ocelových pružin jsou zlomkové výrobní i servisní náklady proti vzduchu, zpravidla poskytují i přirozenější reakce: méně omezují zpětnou vazbu od kol a lépe si poradí s rychlými změnami kvality povrchu. Limitem je nemožnost aktivního ovlivňování změny průběhu pérování (s výjimkou systému Mercedes-Benz ABC/MBC) a postupná změna charakteristiky důsledkem stárnutí materiálu.

Obě tyto nevýhody smazávají vzduchové měchy. Ty sice rovněž stárnou, avšak funkci při tom nemění tak výrazně. A samozřejmě umějí velmi rychle, klidně několikrát během jediné sekundy, měnit chování v kompresi i v expanzi. Proto dobře nastavené vzduchové pérování dokáže mnohem lépe filtrovat nerovnosti na většině povrchů a zlepšit tak vibrační i akustický komfort v kabině. Druhou zásadní výhodou je možnost změny světlé výšky. Například samočinné snížení při rychlé dálniční jízdě dokáže zlepšit nejen stabilitu, ale i aerodynamiku, potažmo spotřebu. A do třetice je výrobně jednodušší realizace sportovního podvozku – s trochou nadsázky stačí jen přiškrtit přepouštěcí vzduchové ventily.

Mezi limity samozřejmě patří kromě ceny i nárůst hmotnosti a složitosti, s vlivem na celkovou spolehlivost auta. Výměna pružicích jednotek vyjde na pětimístné částky za kus, porucha kompresoru či řídicí jednotky se pak rovná menší finanční katastrofě. Citlivější řidiči si také postěžují, že jízda na „vzduchovém polštáři“ je pocitově zcela odděluje od vozovky a obtížně se jim odhaduje hranice adheze či chování podvozku.

Zatímco některé automobilky z principu vzduchové pérování nenabízejí (BMW, některé modely jej však mají na zadní nápravě), jiné jej preferují a některé modely nabízejí výhradně s ním (Jaguar, Audi). Mercedes-Benz se drží zlaté střední cesty, a i když v nejluxusnějších modelech je vzduch rovněž standardem, aspoň nabízí výše zmíněný systém MBC jako velmi dobrý kompromis.

Tři různá pérování u Mercedes-Benzu C

Tuhost pneumatických pružicích jednotek Airmatic činí vpředu 21,8 newtonu na milimetr, vzadu pak 26 N/mm, zatímco základní ocelové pružiny disponují hodnotami 26,6 a 29,1 N/mm. Už z toho je jasné, že střední a velké nerovnosti pohltí vzduch mnohem snáze, nevýhody se projeví jen na těch krátkých. Sportovní podvozek je tužší (29,8 a 32,4 N/mm), snížený o 15 mm, standardně osazený 18“ koly a silnějšími příčnými stabilizátory. To sice komfort omezuje, avšak výrazné zlepšení stability a potlačení nedotáčivosti za to stojí. Zejména když kvalitní tlumiče stále zachovávají solidní pohodlí. Přesto je to volba primárně pro sportovce.

Ačkoliv cestující pocit létajícího koberce na vzduchových měších většinou uvítají, proměnlivé reakce na přejezdy mírnějších nerovností moc příjemné nejsou. Pobyt hlavně v druhé řadě je skoro o kinetózu. Mercedes-Benz nabízí pouze k airmatiku ještě adaptivní tlumiče se třemi režimy, bohužel dva tužší neladí s neměnnou měkkostí pérování a výsledkem bývá roztřesená karoserie na sérii výmolů. Vítanou funkcí je možnost v nízkých rychlostech zvýšit světlost o 25 mm, na dálnici pak samočinně klesne o 15.

Protože komfort není měřitelný, ale závisí na subjektivním vnímání, našli jsme testovací trasu s rozdílnými povrchy a hodnotili chování všech tří typů podvozků jak s prázdným, tak plně vytíženým (430 kg) vozem, přičemž testeři seděli jak za volantem, tak vzadu.

 [600×230]

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím

Ředitelství vodních cest dá v příštích měsících desítky…

BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant

Britský tabákový koncern British American Tobacco (BAT)…

Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby

O azyl v Česku v loňském roce požádalo 1475 cizinců, což…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jaké pérování: Je vzduch pružnější než ocel?



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

 






 
Ford Mustang se chystá na facelift. Bude vypadat... smutně!

Ford Mustang se chystá na facelift. Bude vypadat... smutně!

Dnes 12:50

Stávající generace Fordu Mustang se prodává od roku 2014. Letos se tak dočká své zásadní modernizace.




Blesk.cz

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na Střeleckém ostrově

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na…

U labutě nalezené na Střeleckém ostrově v Praze potvrdili veterináři nález ptačí chřipky. Jde o druhý případ u…

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se hlásí do čela?

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se…

Europoslanci si v úterý ve Štrasburku volí nového předsedu na další dva a půl roku. Na rozdíl od předchozích…

 

iSport.cz

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz, chce brankáře i Messiho

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz,…

To se mu ještě v trenérské kariéře nestalo. Kouč Manchesteru City Pep Guardiola prohrál v posledním kole na půdě…

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v obležení topmodelek!

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v…

Stáhli oponu a představili nové logo. Šéfové Juventusu, mezi nimiž nechyběl Pavel Nedvěd (44), při té…

 

Reflex.cz

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na krávy či ovce se tabu nevztahuje

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na…

Nejenom v českém parlamentu si poslanci a poslankyně vymýšlejí zákony, nad kterými zůstává rozum stát. Minulý…

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU, tzv. tvrdý brexit

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU,…

Británie nechce ani částečné členství v Evropské unii. Zdůraznila to dnes britská premiérka Theresa Mayová v…

 
 
reklama