Jaký byl automobilový rok 2004?

Jaký byl automobilový rok 2004?

 
30.12. 2004 Libor Zezulka

Na konci roku tradičně bilancujeme uplynulých dvanáct měsíců. Pojďme si společně připomenout, co zajímavého se událo v roce 2004 z pohledu motoristy.

Rok 2004 přivítala v České republice tradiční čínská pyrotechnika a převážně české šampaňské. Občané zapíjeli naději na lepší zítřky, politici připomínali rok Evropské unie a média vyjmenovávala, které služby a produkty po našem vstupu mezi „evropskou elitu“ podraží. Eurozóna se začala hádat o novou ústavu, v Iráku stále zuřily nepokoje, ropa polovinu roku zdražovala a další polovinu zlevňovala a na Slovensku rabovali na protest proti reformám Romové.

V českých končinách zkolaboval a o několik měsíců později odstoupil premiér Špidla a na jeho místo nastoupil ambiciózní Stanislav Gross, Sazka otevřela novou arénu, v níž české národní hokejové mužstvo nakonec nevybojovalo titul. Chmury z „prohraného“ turnaje zahnal vstup do Evropské unie 1. května, ale naštvanost způsobily překotné úpravy v zákonech. Česká ekonomika rostla průměrným tempem, nezaměstnanost kolísala a prodeje nových vozů klesaly.

Toyota a Peugeot s Citroënem (neboli TCPA) v Kolíně usilovně budovaly novou továrnou pro malá městská vozítka a Škoda Auto připravovala premiéru nové generace Škody Octavia a Octavia Combi. V zákulisí se pracovalo na novém modelu s příchutí studie Roomster, jehož jméno a parametry mladoboleslavská automobilka úspěšně tajila. Slovensko pokračovalo ve vábení automobilek. Korejskou Kiu následoval Ford a zřejmě budou následovat další.

V květnu 2004 zemřel poblíž Turína šéf správní rady koncernu Fiat Umberto Agnelli, na ostře sledovanou pozici nastoupil bývalý šéf Ferrari. Vratislav Kulhánek stanul v pozici šéfa dozorčí rady automobilky Škoda a uvolnil místo předsedy představenstva automobilky Detlefu Wittigovi. Antimonopolní úřad udělil pokutu 313 milionů korun společnostem Agip, Aral, Benzina, ConocoPhillips, OMV a Shell za to, že v roce 2001 uzavřely kartel o cenách naturalu.

Autosalony

Plán světových automobilových show probíhal podle stanoveného harmonogramu. Začátek roku ovládly americké pickupy a rychlé sporťáky na autosalonu v Detroitu, evropskou sezonu otevřel autosalon v Ženevě a před koncem rozproudil autosalon v Paříži.

Ženeva

Na rozdíl od roku 2003 vládla v Ženevě optimistická atmosféra. Prodeje nových automobilů se v Evropě (bohužel pouze krátkodobě) zvýšily, a tak výrobci hýřili nápady. Kompaktní výstaviště Palexpo v švýcarské Ženevě praskalo ve švech, kolem novinek kroužili návštěvníci z celé Evropy i Japonska. Čechy nejvíce zajímala nová Octavia, Francouzi obdivovali Peugeot 407 a například Španělé sportovní MPV Seat Altea. (Vyčerpávající informace z ženevského autosalonu naleznete v samostatné příloze - 1500 fotografií, 25 videí, podrobný popis novinek a... modelky).

Paříž

Příděl novinek se značně vyčerpal už v Ženevě, někteří výrobci navíc zvolili místo hlučné prezentace na velkém autosalonu přímou prezentaci prostřednictvím tiskových zpráv a okamžitých testovacích jízd. Takovým způsobem přišel na svět například nový Mercedes-Benz třídy A nebo BMW 1. V Paříži proto dominovalo například Audi A3 Sportback, faceliftované Audi A4, Volkswagen Golf GTI, třídveřová astra, z francouzských zástupců se ukázal toužebně očekávaný Citroën C4. (V podrobné příloze z pařížského autosalonu jsme vám přinesli 1500 fotografií, 30 videí, podrobné popisy všech novinek a... opět modelky)

Intermot 2004 (motosalon)

V roce 2004 se probojovaly na Auto.cz motocykly. Start nové rubriky proběhl ve velkém stylu, neboť redakce navštívila největší motocyklový salon v Evropě Intermot 2004. V Mnichově se předvedly všichni významní výrobci motocyklů, Aprilia uvedla nové cestovní enduro Pegaso 650, BMW ukázalo sportovní model K1200S a také nahatou odvozeninu s přídomkem „R“, Honda inovovala svou supersportovní šestistovku CBR600RR a Kawasaki se vychloubala novou motorkou Ninja ZX-6R. (První motocyklová příloha obsahovala popis důležitých novinek, přes 500 fotografií, 11 videí a samozřejmě modelky)

Největší novinky

Rivalita mezi automobilkami sílí, prodeje většiny evropských značek alespoň na domácím trhu stagnují a hledání nových tržních segmentů pokračuje na plné obrátky. Kdo ještě neměl MPV, na víceúčelovém voze pracuje, kdo dříve nepřemýšlel o SUV, plánuje zahájení prodeje a pokud náhodou některá automobilka už prodává MPV i SUV, vymyslí jejich kombinaci. Rok 2004 se ovšem nesl především ve znamení výměn generací. A bylo jich požehnaně.

Škoda Octavia

Nezvykle dlouho dokázala Škoda Auto držet pod pokličkou informace o druhé generaci Škody Octavia. To nahrávalo počítačovým mágům, kteří vytvářeli jednu podobu za druhou. Octavia chvíli připomínala passat a chvíli zase roomster zkřížený s phaetonem. Zvláště druhá podoba se většině „škodováků“ zamlouvala, realita zachycená na prvních oficiální fotografiích ovšem vypadala jinak. Zvítězil konzervativní design a méně dramatické úpravy.

Mírné zklamání s usedlého designu přeměnila návštěva ženevského výstaviště v čisté nadšení. „Octavia vypadá ve skutečnosti mnohem lépe, má charisma, je hezčí,“ znělo ze všech stran. První testy ukázaly, že technická stránka na rozdíl od designu prodělala kompletní renovaci, vůz prokázal lepší ovladatelnost, prostornost a vůbec postup na vyšší kvalitativní stupeň. V září 2004 se rodina nových octávií rozrostla o povedené kombi a také verzi 4x4. (V speciálním článku naleznete souhrn všech textů, které jsme na Auto.cz nové octavii věnovali. Můžete si přečíst představení, několik testů, srovnání s konkurencí atd.)

Mercedes-Benz A

První „áčko“ nemělo na růžích ustláno. Na začátku kariéry se převrátilo na střechu a muselo s pokřivenou pověstí bojovat. Druhá generace si nemohla podobné faux pas dovolit, takže raději strávila více času na testovací dráze. S decentně upraveným, ale výrazně modernějším vzhledem, prostornějším a kvalitnějším interiérem a vyladěným, komfortně-sportovním podvozkem ochladila nová třída A konkurenty na začátku léta. (Máme pro vás podrobný test nového „áčka“)

BMW 1 a BMW3

Očekávalo se, že BMW ukáže nového potomka z nižší střední třídy na autosalonu v Ženevě, ale bavorská automobilka chtěla zůstat tajemná. Jedničku nakonec pustila do světa jen několik dní po skončení ženevského autosalonu. Kontroverzní podoba nastolená řadou sedm a pět našla v BMW 1 pokračovatele, uvnitř se ovšem mísí moderní i klasické prvky. Jednička zůstala věrná umístění – motor vpředu a náhon v zadu a v prvních testech okamžitě předvedla vysoký „zábavní“ faktor. Se zatajeným dechem očekávala veřejnost rovněž novou podobu řady 3. Dlouhodobě nejprodávanější bavorák zůstal na půli cesty a spojil řadu klasických prvků známých ze současné generace s novými trendy nastolenými řadami 7, 5 a 1. (Přečtěte si testy BMW 116i, BMW 120i a představení BMW 3)

Citroën C4

Jako ostatní francouzské automobilky i Citroen šokuje designem. Snahu o neotřelé, nekonvenční tvary ukázal člen sdružení PSA už několikrát, naposledy modelem C2. V roce 2004 se čekalo na nástupce letité Xsary, která směřovala na odpočinek. Nová štika nižší střední třídy dostala označení C4 a kromě odvážného kabátu předvedla celou řadu technických fines. (Jako první v České republice jsme zveřejnili test Citroënu C4)

Ford Focus

Do rozjetého vlaku naskočila v roce 2004 druhá generace Fordu Focus. I jeho očekávaly tisíce fanoušků s otázkou na rtech, zda dokáže navázat na veleúspěšného předchůdce. Designem exteriéru zůstala dvojka za jedničkou, vším ostatním první generaci pokořila. Prostornější, hezčí a kvalitnější interiér, moderní motory a téměř dokonalý podvozek, takový focus zamotá konkurenci pořádně hlavu (Také za volant Fordu Focus jsme usedli jako první v ČR).

Kompletní seznam novinek uvedených v roce 2004 naleznete v dalším shrnujícím článku. V samostatném článku se budeme věnovat nehodovosti, se kterou chtěla policie bojovat pomocí velkých bezpečnostních akcí. Zda byla ve svém snažení úspěšná, se dozvíte v novém roce 2005

Spolupracujeme s TipCars.com
Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre

Státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP)…

Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier

Ředitel mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Bernhard…

Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent

Britsko-nizozemské ropné společnosti Royal Dutch Shell…

Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce

Pražská magistrátní koalice složená z hnutí ANO, ČSSD a…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 





 
Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Dnes 15:55

Bosh si myslí, že vyvinul technologii, která pomůže u vznětových motorů výrazně snížit emise oxidů dusíku. Oprávněně?




Blesk.cz

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného moderátora, říká principál

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného…

Šéf Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský (62) je podle tvrzení týdeníku Sedmička nevěrný své manželce Miluši…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Velká škoda! Mistrovství světa bude bez Zlatana, návrat si rozmyslel

Velká škoda! Mistrovství světa bude bez Zlatana,…

Útočník Zlatan Ibrahimovic na letním mistrovství světa za Švédsko nenastoupí. Účast bývalého kapitána a…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí obyvatelé Afriky se stávají lovnou zvěří

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí…

Minulý týden jsem se vrátil z Afriky. Ten kontinent má jednu zvláštní vlastnost: Po jeho návštěvě začnete mnohem…

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…