Jaký byl automobilový rok 2004?
Rok 2004 přivítala v České republice tradiční čínská pyrotechnika a převážně české šampaňské. Občané zapíjeli naději na lepší zítřky, politici připomínali rok Evropské unie a média vyjmenovávala, které služby a produkty po našem vstupu mezi „evropskou elitu“ podraží. Eurozóna se
začala hádat o novou ústavu, v Iráku stále zuřily nepokoje, ropa polovinu roku zdražovala a další polovinu zlevňovala a na Slovensku rabovali na protest proti reformám
Romové.
V českých končinách zkolaboval a o několik měsíců později odstoupil premiér Špidla a na jeho místo nastoupil ambiciózní Stanislav Gross, Sazka otevřela novou
arénu, v níž české národní hokejové mužstvo nakonec nevybojovalo titul. Chmury z „prohraného“ turnaje zahnal vstup do Evropské unie 1. května, ale naštvanost způsobily překotné úpravy v zákonech. Česká ekonomika rostla průměrným tempem, nezaměstnanost kolísala a prodeje nových vozů klesaly.
Toyota a Peugeot s Citroënem (neboli TCPA) v Kolíně usilovně budovaly novou továrnou pro malá městská vozítka a Škoda Auto připravovala premiéru nové generace Škody Octavia a Octavia Combi. V zákulisí se pracovalo na novém modelu s příchutí studie Roomster, jehož jméno a parametry mladoboleslavská automobilka úspěšně tajila. Slovensko pokračovalo ve vábení automobilek. Korejskou Kiu následoval Ford a zřejmě budou následovat další.
V květnu 2004 zemřel poblíž Turína šéf správní rady koncernu Fiat Umberto Agnelli, na ostře sledovanou pozici nastoupil bývalý šéf Ferrari. Vratislav Kulhánek stanul v pozici šéfa dozorčí rady automobilky Škoda a uvolnil místo předsedy představenstva automobilky Detlefu Wittigovi. Antimonopolní úřad udělil pokutu 313 milionů korun společnostem Agip, Aral, Benzina, ConocoPhillips, OMV a Shell za to, že v roce 2001 uzavřely kartel o cenách naturalu.
Autosalony
Plán světových automobilových show probíhal podle stanoveného harmonogramu. Začátek roku ovládly americké pickupy a rychlé sporťáky na autosalonu v Detroitu, evropskou sezonu otevřel autosalon v Ženevě a před koncem rozproudil autosalon v Paříži.
Ženeva
Na rozdíl od roku 2003 vládla v Ženevě optimistická atmosféra. Prodeje nových automobilů se v Evropě (bohužel pouze krátkodobě) zvýšily, a tak výrobci hýřili nápady. Kompaktní výstaviště Palexpo v švýcarské Ženevě praskalo ve švech, kolem novinek kroužili návštěvníci z celé Evropy i Japonska. Čechy nejvíce zajímala nová Octavia, Francouzi obdivovali Peugeot 407 a například Španělé sportovní MPV Seat Altea.
Paříž
Příděl novinek se značně vyčerpal už v Ženevě, někteří výrobci navíc zvolili místo hlučné prezentace na velkém autosalonu přímou prezentaci prostřednictvím tiskových zpráv a okamžitých testovacích jízd. Takovým způsobem přišel na svět například nový Mercedes-Benz třídy A nebo BMW 1. V Paříži proto dominovalo například Audi A3 Sportback, faceliftované Audi A4, Volkswagen Golf GTI, třídveřová astra, z francouzských zástupců se ukázal toužebně očekávaný Citroën C4.
Intermot 2004 (motosalon)
V roce 2004 se probojovaly na Auto.cz motocykly. Start nové rubriky proběhl ve velkém stylu, neboť redakce navštívila největší motocyklový salon v Evropě Intermot 2004. V Mnichově se předvedly všichni významní výrobci motocyklů, Aprilia uvedla nové cestovní enduro Pegaso 650, BMW ukázalo sportovní model K1200S a také nahatou odvozeninu s přídomkem „R“, Honda inovovala svou supersportovní šestistovku CBR600RR a Kawasaki se vychloubala novou motorkou Ninja ZX-6R.
Největší novinky
Rivalita mezi automobilkami sílí, prodeje většiny evropských značek alespoň na domácím trhu stagnují a hledání nových tržních segmentů pokračuje na plné obrátky. Kdo ještě neměl MPV, na víceúčelovém voze pracuje, kdo dříve nepřemýšlel o SUV, plánuje zahájení prodeje a pokud náhodou některá automobilka už prodává MPV i SUV, vymyslí jejich kombinaci. Rok 2004 se ovšem nesl především ve znamení výměn
generací. A bylo jich požehnaně.
Škoda Octavia
Nezvykle dlouho dokázala Škoda Auto držet pod pokličkou informace o druhé generaci Škody Octavia. To nahrávalo počítačovým mágům, kteří vytvářeli jednu podobu za druhou. Octavia chvíli připomínala passat a chvíli zase roomster zkřížený s phaetonem. Zvláště druhá podoba se většině „škodováků“ zamlouvala, realita zachycená na prvních oficiální fotografiích ovšem vypadala
jinak. Zvítězil konzervativní design a méně dramatické úpravy.
Mírné zklamání s usedlého designu přeměnila návštěva ženevského výstaviště v čisté nadšení. „Octavia vypadá ve skutečnosti mnohem lépe, má charisma, je hezčí,“ znělo ze všech stran. První testy ukázaly, že technická stránka na rozdíl od designu prodělala kompletní renovaci, vůz prokázal lepší ovladatelnost, prostornost a
vůbec postup na vyšší kvalitativní stupeň. V září 2004 se rodina nových octávií rozrostla o povedené kombi a také verzi 4x4. (V speciálním článku naleznete souhrn všech textů, které jsme na Auto.cz nové octavii věnovali. Můžete si přečíst představení, několik testů, srovnání s konkurencí atd.)
Mercedes-Benz A
První „áčko“ nemělo na růžích ustláno. Na začátku kariéry se převrátilo na střechu a muselo s pokřivenou pověstí bojovat. Druhá generace si nemohla podobné faux pas dovolit, takže raději strávila více času na testovací dráze. S decentně upraveným, ale výrazně modernějším vzhledem, prostornějším a kvalitnějším interiérem a vyladěným, komfortně-sportovním podvozkem ochladila nová třída A konkurenty na začátku léta. (Máme
pro vás podrobný test nového „áčka“)
BMW 1 a BMW3
Očekávalo se, že BMW ukáže nového potomka z nižší střední třídy na autosalonu v Ženevě, ale bavorská automobilka chtěla zůstat tajemná. Jedničku nakonec pustila do světa jen několik dní po skončení ženevského autosalonu. Kontroverzní podoba nastolená řadou sedm a pět našla v BMW 1 pokračovatele, uvnitř se ovšem mísí moderní i klasické prvky. Jednička zůstala věrná umístění – motor vpředu a náhon v zadu a v prvních testech okamžitě předvedla vysoký „zábavní“ faktor.
Se zatajeným dechem očekávala veřejnost rovněž novou podobu řady 3. Dlouhodobě
nejprodávanější bavorák zůstal na půli cesty a spojil řadu klasických prvků
známých ze současné generace s novými trendy nastolenými řadami 7, 5 a 1.
(Přečtěte si testy BMW 116i, BMW 120i a představení BMW 3)
Citroën C4
Jako ostatní francouzské automobilky i Citroen šokuje designem. Snahu o neotřelé, nekonvenční tvary ukázal člen sdružení PSA už několikrát, naposledy modelem C2. V roce 2004 se čekalo na nástupce letité Xsary, která směřovala na odpočinek. Nová štika nižší střední třídy dostala označení C4 a kromě odvážného kabátu předvedla celou řadu technických fines. (Jako
první v České republice jsme zveřejnili test Citroënu C4)
Ford Focus
Do rozjetého vlaku naskočila v roce 2004 druhá generace Fordu Focus. I jeho očekávaly tisíce fanoušků s otázkou na rtech, zda dokáže navázat na veleúspěšného předchůdce. Designem exteriéru zůstala dvojka za jedničkou, vším ostatním první generaci pokořila. Prostornější, hezčí a kvalitnější interiér, moderní motory a téměř dokonalý podvozek, takový focus
zamotá konkurenci pořádně hlavu (Také za volant Fordu Focus jsme usedli jako první v ČR).
Kompletní seznam novinek uvedených v roce 2004 naleznete v dalším shrnujícím článku. V samostatném článku se budeme věnovat nehodovosti, se kterou chtěla policie bojovat pomocí velkých bezpečnostních akcí. Zda byla ve svém snažení úspěšná, se dozvíte v novém roce 2005