reklama


Jaký byl automobilový rok 2004?

Jaký byl automobilový rok 2004?

 

Na konci roku tradičně bilancujeme uplynulých dvanáct měsíců. Pojďme si společně připomenout, co zajímavého se událo v roce 2004 z pohledu motoristy.

Rok 2004 přivítala v České republice tradiční čínská pyrotechnika a převážně české šampaňské. Občané zapíjeli naději na lepší zítřky, politici připomínali rok Evropské unie a média vyjmenovávala, které služby a produkty po našem vstupu mezi „evropskou elitu“ podraží. Eurozóna se začala hádat o novou ústavu, v Iráku stále zuřily nepokoje, ropa polovinu roku zdražovala a další polovinu zlevňovala a na Slovensku rabovali na protest proti reformám Romové.

V českých končinách zkolaboval a o několik měsíců později odstoupil premiér Špidla a na jeho místo nastoupil ambiciózní Stanislav Gross, Sazka otevřela novou arénu, v níž české národní hokejové mužstvo nakonec nevybojovalo titul. Chmury z „prohraného“ turnaje zahnal vstup do Evropské unie 1. května, ale naštvanost způsobily překotné úpravy v zákonech. Česká ekonomika rostla průměrným tempem, nezaměstnanost kolísala a prodeje nových vozů klesaly.

Toyota a Peugeot s Citroënem (neboli TCPA) v Kolíně usilovně budovaly novou továrnou pro malá městská vozítka a Škoda Auto připravovala premiéru nové generace Škody Octavia a Octavia Combi. V zákulisí se pracovalo na novém modelu s příchutí studie Roomster, jehož jméno a parametry mladoboleslavská automobilka úspěšně tajila. Slovensko pokračovalo ve vábení automobilek. Korejskou Kiu následoval Ford a zřejmě budou následovat další.

V květnu 2004 zemřel poblíž Turína šéf správní rady koncernu Fiat Umberto Agnelli, na ostře sledovanou pozici nastoupil bývalý šéf Ferrari. Vratislav Kulhánek stanul v pozici šéfa dozorčí rady automobilky Škoda a uvolnil místo předsedy představenstva automobilky Detlefu Wittigovi. Antimonopolní úřad udělil pokutu 313 milionů korun společnostem Agip, Aral, Benzina, ConocoPhillips, OMV a Shell za to, že v roce 2001 uzavřely kartel o cenách naturalu.

Autosalony

Plán světových automobilových show probíhal podle stanoveného harmonogramu. Začátek roku ovládly americké pickupy a rychlé sporťáky na autosalonu v Detroitu, evropskou sezonu otevřel autosalon v Ženevě a před koncem rozproudil autosalon v Paříži.

Ženeva

Na rozdíl od roku 2003 vládla v Ženevě optimistická atmosféra. Prodeje nových automobilů se v Evropě (bohužel pouze krátkodobě) zvýšily, a tak výrobci hýřili nápady. Kompaktní výstaviště Palexpo v švýcarské Ženevě praskalo ve švech, kolem novinek kroužili návštěvníci z celé Evropy i Japonska. Čechy nejvíce zajímala nová Octavia, Francouzi obdivovali Peugeot 407 a například Španělé sportovní MPV Seat Altea. (Vyčerpávající informace z ženevského autosalonu naleznete v samostatné příloze - 1500 fotografií, 25 videí, podrobný popis novinek a... modelky).

Paříž

Příděl novinek se značně vyčerpal už v Ženevě, někteří výrobci navíc zvolili místo hlučné prezentace na velkém autosalonu přímou prezentaci prostřednictvím tiskových zpráv a okamžitých testovacích jízd. Takovým způsobem přišel na svět například nový Mercedes-Benz třídy A nebo BMW 1. V Paříži proto dominovalo například Audi A3 Sportback, faceliftované Audi A4, Volkswagen Golf GTI, třídveřová astra, z francouzských zástupců se ukázal toužebně očekávaný Citroën C4. (V podrobné příloze z pařížského autosalonu jsme vám přinesli 1500 fotografií, 30 videí, podrobné popisy všech novinek a... opět modelky)

Intermot 2004 (motosalon)

V roce 2004 se probojovaly na Auto.cz motocykly. Start nové rubriky proběhl ve velkém stylu, neboť redakce navštívila největší motocyklový salon v Evropě Intermot 2004. V Mnichově se předvedly všichni významní výrobci motocyklů, Aprilia uvedla nové cestovní enduro Pegaso 650, BMW ukázalo sportovní model K1200S a také nahatou odvozeninu s přídomkem „R“, Honda inovovala svou supersportovní šestistovku CBR600RR a Kawasaki se vychloubala novou motorkou Ninja ZX-6R. (První motocyklová příloha obsahovala popis důležitých novinek, přes 500 fotografií, 11 videí a samozřejmě modelky)

Největší novinky

Rivalita mezi automobilkami sílí, prodeje většiny evropských značek alespoň na domácím trhu stagnují a hledání nových tržních segmentů pokračuje na plné obrátky. Kdo ještě neměl MPV, na víceúčelovém voze pracuje, kdo dříve nepřemýšlel o SUV, plánuje zahájení prodeje a pokud náhodou některá automobilka už prodává MPV i SUV, vymyslí jejich kombinaci. Rok 2004 se ovšem nesl především ve znamení výměn generací. A bylo jich požehnaně.

Škoda Octavia

Nezvykle dlouho dokázala Škoda Auto držet pod pokličkou informace o druhé generaci Škody Octavia. To nahrávalo počítačovým mágům, kteří vytvářeli jednu podobu za druhou. Octavia chvíli připomínala passat a chvíli zase roomster zkřížený s phaetonem. Zvláště druhá podoba se většině „škodováků“ zamlouvala, realita zachycená na prvních oficiální fotografiích ovšem vypadala jinak. Zvítězil konzervativní design a méně dramatické úpravy.

Mírné zklamání s usedlého designu přeměnila návštěva ženevského výstaviště v čisté nadšení. „Octavia vypadá ve skutečnosti mnohem lépe, má charisma, je hezčí,“ znělo ze všech stran. První testy ukázaly, že technická stránka na rozdíl od designu prodělala kompletní renovaci, vůz prokázal lepší ovladatelnost, prostornost a vůbec postup na vyšší kvalitativní stupeň. V září 2004 se rodina nových octávií rozrostla o povedené kombi a také verzi 4x4. (V speciálním článku naleznete souhrn všech textů, které jsme na Auto.cz nové octavii věnovali. Můžete si přečíst představení, několik testů, srovnání s konkurencí atd.)

Mercedes-Benz A

První „áčko“ nemělo na růžích ustláno. Na začátku kariéry se převrátilo na střechu a muselo s pokřivenou pověstí bojovat. Druhá generace si nemohla podobné faux pas dovolit, takže raději strávila více času na testovací dráze. S decentně upraveným, ale výrazně modernějším vzhledem, prostornějším a kvalitnějším interiérem a vyladěným, komfortně-sportovním podvozkem ochladila nová třída A konkurenty na začátku léta. (Máme pro vás podrobný test nového „áčka“)

BMW 1 a BMW3

Očekávalo se, že BMW ukáže nového potomka z nižší střední třídy na autosalonu v Ženevě, ale bavorská automobilka chtěla zůstat tajemná. Jedničku nakonec pustila do světa jen několik dní po skončení ženevského autosalonu. Kontroverzní podoba nastolená řadou sedm a pět našla v BMW 1 pokračovatele, uvnitř se ovšem mísí moderní i klasické prvky. Jednička zůstala věrná umístění – motor vpředu a náhon v zadu a v prvních testech okamžitě předvedla vysoký „zábavní“ faktor. Se zatajeným dechem očekávala veřejnost rovněž novou podobu řady 3. Dlouhodobě nejprodávanější bavorák zůstal na půli cesty a spojil řadu klasických prvků známých ze současné generace s novými trendy nastolenými řadami 7, 5 a 1. (Přečtěte si testy BMW 116i, BMW 120i a představení BMW 3)

Citroën C4

Jako ostatní francouzské automobilky i Citroen šokuje designem. Snahu o neotřelé, nekonvenční tvary ukázal člen sdružení PSA už několikrát, naposledy modelem C2. V roce 2004 se čekalo na nástupce letité Xsary, která směřovala na odpočinek. Nová štika nižší střední třídy dostala označení C4 a kromě odvážného kabátu předvedla celou řadu technických fines. (Jako první v České republice jsme zveřejnili test Citroënu C4)

Ford Focus

Do rozjetého vlaku naskočila v roce 2004 druhá generace Fordu Focus. I jeho očekávaly tisíce fanoušků s otázkou na rtech, zda dokáže navázat na veleúspěšného předchůdce. Designem exteriéru zůstala dvojka za jedničkou, vším ostatním první generaci pokořila. Prostornější, hezčí a kvalitnější interiér, moderní motory a téměř dokonalý podvozek, takový focus zamotá konkurenci pořádně hlavu (Také za volant Fordu Focus jsme usedli jako první v ČR).

Kompletní seznam novinek uvedených v roce 2004 naleznete v dalším shrnujícím článku. V samostatném článku se budeme věnovat nehodovosti, se kterou chtěla policie bojovat pomocí velkých bezpečnostních akcí. Zda byla ve svém snažení úspěšná, se dozvíte v novém roce 2005

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence

Německá spolková vláda bude mít v letošním roce o 15…

Další země výrazně snižují těžbu ropy. Podporujeme světovou ekonomiku, tvrdí šéf OPECu Další země výrazně snižují těžbu ropy. Podporujeme světovou ekonomiku, tvrdí šéf OPECu

Těžařské státy stojící mimo Organizaci zemí vyvážejících…

Kerry: Syrské vládní síly páchají válečné zločiny. Musí to přestat Kerry: Syrské vládní síly páchají válečné zločiny. Musí to přestat

Syrské vládní síly, které bombardují město Halab, jsou…

"Africká Barbie" brání práva homosexuálů, hrozí jí vězení

Nigérii se homosexualita trestá 14 lety vězení, to však…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

 






 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Dnes 17:26

Jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Část Palmýry padla opět do rukou Islámského státu. Syrská armáda vyslala posily

Část Palmýry padla opět do rukou Islámského státu.…

Radikálové z takzvaného Islámského státu (IS) v sobotu vstoupili do historického syrského města Palmýra, kam…

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

 

iSport.cz

Lipsko poprvé prohrálo! Bayern zničil Wolfsburg a jde do čela

Lipsko poprvé prohrálo! Bayern zničil Wolfsburg a…

Fotbalisté Lipska poprvé v sezoně prohráli. V 14. kole německé ligy podlehli na hřišti posledního Ingolstadtu…

Životní jízda! Puskarčíková urvala bronz, Koukalová se propadla

Životní jízda! Puskarčíková urvala bronz, Koukalová…

Česká biatlonistka Eva Puskarčíková si zajela pro první individuální medaili ve Světovém poháru. Ve stíhačce na…

 

Reflex.cz

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

Představujeme nejdéle sloužící a nejstarší letušku na světě. Jako stevardka se živí již 60 let

Představujeme nejdéle sloužící a nejstarší letušku…

Čtvrtého listopadu roku 1957 se jako jedenadvacetiletá poprvé starala na palubě letadla o cestující. Bette…

 
 
reklama