15.12. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Jan Kopecký: Rozhovor s mistrem Evropy

 

Nejlepší český rallyeový pilot současnosti v rozhovoru pro Auto.cz

Při příležitosti předávání titulů pro mistry Evropy kategorie ERC v Paříži jsme krátce vyzpovídali Jana Kopeckého, suverénního vítěze letošního seriálu mistrovství Evropy. Jaká byla sezona a co jej čeká příští rok?

Jan Kopecký nás také povozil Paříží ve svém speciálu, video z akce v současné době připravujeme.

 [600×369]

Na úvod samozřejmě gratulace k velkému úspěchu. Považujete jej za svůj dosavadní vrchol kariéry?

Jelikož jsme asi první česká posádka, které se to povedlo, tak se to vrcholem dá nazvat. Samozřejmě tato sezona byla pro nás velmi úspěšná, z osmi startů jsme dokázali šestkrát zvítězit, jednou se umístit na druhém místě a jednou na třetím, takže se to asi dá označit za nejlepší sezonu.

Už dlouho před koncem šampionátu bylo jasné, že si jedete pro vítězství. Bylo v tu chvíli hodně obtížné soustředit se na závěrečné rychlostní zkoušce, když vlastně už víte, že si jedete pro titul?

K mistrovskému titulu jsme měli blízko už na sedmém závodě, který byl v Polsku, ale jelikož ještě nebylo úplně jisté, jestli se Rallye International du Valais, která byla posledním podnikem sezony, bude bodovat zvlášť všechny tři dny nebo ne, nebylo nic jisté. Na druhou stranu jsem o tom alespoň nepřemýšlel. Sezona byla dlouhá, byla krásná, chtěl jsem si to užít, takže v tu chvíli to bylo vlastně v uvozovkách jedno, kdy tam ten titul bude, soustředil jsem se na svůj výkon a povedlo se.

Jak byste sám sebe jako závodního řidiče charakterizoval?

(smích) Tak samozřejmě je to vždycky složité, když má člověk popisovat sám sebe, to by byla asi spíš otázka na ty ostatní, kteří mě znají, třeba na navigátora Pavla Dreslera, ale myslím si, že nějakým způsobem pořád zraji a ještě jsem nedozrál. Snažím se učit se ze svých chyb a neopakovat je. Někde jsem třeba ubral z maximální rychlosti, abych si zajistil bezpečný dojezd do cíle, ale zároveň si stále dokázal udržet svoji pozici. To mi třeba před dvěma, třemi roky chybělo, když jsem chtěl vyhrát každou rychlostní zkoušku a pak jsem třeba zbytečně havaroval z prvního místa. Snažím se pořád učit a opravdu věřím tomu, že to nejlepší mám ještě pořád před sebou.

A jaký jste řidič v reálném provozu, když třeba jedete z nákupu?

Na silnici? Tak jelikož to mám kousek, tak většinou z nákupu chodím pěšky (smích). Ale ne, když někam jedu autem, tak jedu pomalu a v rámci předpisů. Jelikož rallye se sice jezdí na uzavřených tratích, mezi těmi je však potřeba přejet po běžných silnicích, kde pro nás platí stejná pravidla jako pro kohokoliv jiného. Musím tedy samozřejmě mít řidičský průkaz, takže už jenom z tohoto pohledu si nemůžu dovolit někde s někým závodit.

Nemáte občas chuť vyškolit nějakého „neposlušného“ řidiče?

Ne ne, vůbec ne. A navíc, adrenalinové chvilky si užiju dostatečně při závodech, takže nemám potřebu nějakým způsobem v provozu někomu dokazovat, že umím řídit.

Civilní auta udělala za posledních dvacet let ohromný skok kupředu. Ostatně, nemusíme chodit daleko, stačí se podívat, jak vypadaly Škodovky tehdy a jak vypadají nyní. Je takovýto posun vidět i v soutěžních autech?

Ano, je to velký posun. Já si myslím, že technika jde ruku v ruce, je jedno, jestli jde o sériové nebo závodní auto. Auta se neustále zdokonalují. Pneumatiky, podvozky, motory, všechno se posouvá pořád dál a to samozřejmě platí i pro rallyová auta. Já třeba osobně mohu říct, že když jsem například závodil v roce 2004 s autem kategorie WRC na Barumce, tak na nějakých technických, uskákaných tratích jsem přesvědčený o tom, že s naší dnešní Škodovkou zajedeme rychlejší časy. To WRC mělo spoustu výkonu, spoustu krouťáku, ale nemělo tak dokonalý podvozek. To znamená že auta jdou pořád dál a je jedno, jestli jde o motorsport nebo běžnou silniční produkci.

Když je řeč o pokroku, nezmizí v příštích letech z aut navigátoři? Dnešní úroveň navigací, kam si můžete v klidu předem namluvit pokyny, tomu trochu nahrává.

Nezmizí (smích). Navigátoři nikdy nezmizí, protože tyto pokusy udělat robotického navigátora už tady byly a podle mě to nikdy nemůže fungovat. Vy vedle sebe potřebujete mít člověka, kterému v žilách koluje krev, který dýchá, který má v sobě cit. A ještě jsem neviděl citlivý počítač nebo robota, takže tohle v životě nebude fungovat.

Příští sezonu budete s Fabií S2000 závodit v rámci asijského poháru APRC (asijsko-pacifické mistrovství), co od toho očekáváte? Bylo by jiné než první místo zklamáním, nebo jde primárně o učení nových tratí, což následně využijete třeba při mistrovství světa?

Uvidíme, jaká bude příští rok konkurence. Minimálně náš týmový kolega Gill bude velice rychlý, jelikož on tento šampionát jede poněkolikáté za sebou, takže ty tratě zná. Já zase budu těžit z toho, že mám s Fabií S2000 najezděno víc kilometrů. Budeme se snažit adaptovat a nedělat chyby, přičemž v prvním závodě budeme poznávat, jaká je naše rychlost oproti němu a uvidíme, jak se situace vyvine. Pokud by se podařilo seriál vyhrát, tak by to byl samozřejmě splněný další sen, protože všechny ty závody, všechny ty tratě pro nás budou nové. Pokud se to nepovede a budeme alespoň na druhém místě celkového hodnocení, tak budeme spokojení, ale jak se říká: první místo je jenom jedno a druhý v cíli svůj boj prohrál. My uděláme všechno pro to, abychom neprohráli.

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně úspěchů v příští sezoně!

Spolupracujeme s TipCars.com
Plán na reorganizaci OKD je jediný možný, tvrdí odboráři Plán na reorganizaci OKD je jediný možný, tvrdí odboráři

Reorganizační plán, který předložilo vedení těžební…

Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

 

Štítky Škoda Fabia Rozhovor

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

Pobodaná Lenka (†36) v Egyptě zemřela. Příčinou byla zástava srdce

Pobodaná Lenka (†36) v Egyptě zemřela. Příčinou byla…

Češka, kterou zranil předminulý týden útočník na pláži v Egyptě, v noci na čtvrtek zemřela, oznámil na Twitteru…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít svůj den, věří kouč

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít…

Fotbalisty Sparty čeká ostrý vstup do sezony. Souboj s Crvenou Zvezdou Bělehrad v předkole Evropské ligy bude…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Jak „ohavný“ Trump vyměnil lidi se změněným pohlavím za peníze na hraniční zeď s Mexikem

Jak „ohavný“ Trump vyměnil lidi se změněným pohlavím…

Neuplyne snad jediný den, aby Donald Trump něčím nepřekvapil. A aby mnoho lidí pořádně nenaštval. Některé…