15.12. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Jan Kopecký: Rozhovor s mistrem Evropy

 

Nejlepší český rallyeový pilot současnosti v rozhovoru pro Auto.cz

Při příležitosti předávání titulů pro mistry Evropy kategorie ERC v Paříži jsme krátce vyzpovídali Jana Kopeckého, suverénního vítěze letošního seriálu mistrovství Evropy. Jaká byla sezona a co jej čeká příští rok?

Jan Kopecký nás také povozil Paříží ve svém speciálu, video z akce v současné době připravujeme.

 [600×369]

Na úvod samozřejmě gratulace k velkému úspěchu. Považujete jej za svůj dosavadní vrchol kariéry?

Jelikož jsme asi první česká posádka, které se to povedlo, tak se to vrcholem dá nazvat. Samozřejmě tato sezona byla pro nás velmi úspěšná, z osmi startů jsme dokázali šestkrát zvítězit, jednou se umístit na druhém místě a jednou na třetím, takže se to asi dá označit za nejlepší sezonu.

Už dlouho před koncem šampionátu bylo jasné, že si jedete pro vítězství. Bylo v tu chvíli hodně obtížné soustředit se na závěrečné rychlostní zkoušce, když vlastně už víte, že si jedete pro titul?

K mistrovskému titulu jsme měli blízko už na sedmém závodě, který byl v Polsku, ale jelikož ještě nebylo úplně jisté, jestli se Rallye International du Valais, která byla posledním podnikem sezony, bude bodovat zvlášť všechny tři dny nebo ne, nebylo nic jisté. Na druhou stranu jsem o tom alespoň nepřemýšlel. Sezona byla dlouhá, byla krásná, chtěl jsem si to užít, takže v tu chvíli to bylo vlastně v uvozovkách jedno, kdy tam ten titul bude, soustředil jsem se na svůj výkon a povedlo se.

Jak byste sám sebe jako závodního řidiče charakterizoval?

(smích) Tak samozřejmě je to vždycky složité, když má člověk popisovat sám sebe, to by byla asi spíš otázka na ty ostatní, kteří mě znají, třeba na navigátora Pavla Dreslera, ale myslím si, že nějakým způsobem pořád zraji a ještě jsem nedozrál. Snažím se učit se ze svých chyb a neopakovat je. Někde jsem třeba ubral z maximální rychlosti, abych si zajistil bezpečný dojezd do cíle, ale zároveň si stále dokázal udržet svoji pozici. To mi třeba před dvěma, třemi roky chybělo, když jsem chtěl vyhrát každou rychlostní zkoušku a pak jsem třeba zbytečně havaroval z prvního místa. Snažím se pořád učit a opravdu věřím tomu, že to nejlepší mám ještě pořád před sebou.

A jaký jste řidič v reálném provozu, když třeba jedete z nákupu?

Na silnici? Tak jelikož to mám kousek, tak většinou z nákupu chodím pěšky (smích). Ale ne, když někam jedu autem, tak jedu pomalu a v rámci předpisů. Jelikož rallye se sice jezdí na uzavřených tratích, mezi těmi je však potřeba přejet po běžných silnicích, kde pro nás platí stejná pravidla jako pro kohokoliv jiného. Musím tedy samozřejmě mít řidičský průkaz, takže už jenom z tohoto pohledu si nemůžu dovolit někde s někým závodit.

Nemáte občas chuť vyškolit nějakého „neposlušného“ řidiče?

Ne ne, vůbec ne. A navíc, adrenalinové chvilky si užiju dostatečně při závodech, takže nemám potřebu nějakým způsobem v provozu někomu dokazovat, že umím řídit.

Civilní auta udělala za posledních dvacet let ohromný skok kupředu. Ostatně, nemusíme chodit daleko, stačí se podívat, jak vypadaly Škodovky tehdy a jak vypadají nyní. Je takovýto posun vidět i v soutěžních autech?

Ano, je to velký posun. Já si myslím, že technika jde ruku v ruce, je jedno, jestli jde o sériové nebo závodní auto. Auta se neustále zdokonalují. Pneumatiky, podvozky, motory, všechno se posouvá pořád dál a to samozřejmě platí i pro rallyová auta. Já třeba osobně mohu říct, že když jsem například závodil v roce 2004 s autem kategorie WRC na Barumce, tak na nějakých technických, uskákaných tratích jsem přesvědčený o tom, že s naší dnešní Škodovkou zajedeme rychlejší časy. To WRC mělo spoustu výkonu, spoustu krouťáku, ale nemělo tak dokonalý podvozek. To znamená že auta jdou pořád dál a je jedno, jestli jde o motorsport nebo běžnou silniční produkci.

Když je řeč o pokroku, nezmizí v příštích letech z aut navigátoři? Dnešní úroveň navigací, kam si můžete v klidu předem namluvit pokyny, tomu trochu nahrává.

Nezmizí (smích). Navigátoři nikdy nezmizí, protože tyto pokusy udělat robotického navigátora už tady byly a podle mě to nikdy nemůže fungovat. Vy vedle sebe potřebujete mít člověka, kterému v žilách koluje krev, který dýchá, který má v sobě cit. A ještě jsem neviděl citlivý počítač nebo robota, takže tohle v životě nebude fungovat.

Příští sezonu budete s Fabií S2000 závodit v rámci asijského poháru APRC (asijsko-pacifické mistrovství), co od toho očekáváte? Bylo by jiné než první místo zklamáním, nebo jde primárně o učení nových tratí, což následně využijete třeba při mistrovství světa?

Uvidíme, jaká bude příští rok konkurence. Minimálně náš týmový kolega Gill bude velice rychlý, jelikož on tento šampionát jede poněkolikáté za sebou, takže ty tratě zná. Já zase budu těžit z toho, že mám s Fabií S2000 najezděno víc kilometrů. Budeme se snažit adaptovat a nedělat chyby, přičemž v prvním závodě budeme poznávat, jaká je naše rychlost oproti němu a uvidíme, jak se situace vyvine. Pokud by se podařilo seriál vyhrát, tak by to byl samozřejmě splněný další sen, protože všechny ty závody, všechny ty tratě pro nás budou nové. Pokud se to nepovede a budeme alespoň na druhém místě celkového hodnocení, tak budeme spokojení, ale jak se říká: první místo je jenom jedno a druhý v cíli svůj boj prohrál. My uděláme všechno pro to, abychom neprohráli.

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně úspěchů v příští sezoně!

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 

Štítky Škoda Fabia Rozhovor

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…