15.12. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Jan Kopecký: Rozhovor s mistrem Evropy

 

Nejlepší český rallyeový pilot současnosti v rozhovoru pro Auto.cz

Při příležitosti předávání titulů pro mistry Evropy kategorie ERC v Paříži jsme krátce vyzpovídali Jana Kopeckého, suverénního vítěze letošního seriálu mistrovství Evropy. Jaká byla sezona a co jej čeká příští rok?

Jan Kopecký nás také povozil Paříží ve svém speciálu, video z akce v současné době připravujeme.

 [600×369]

Na úvod samozřejmě gratulace k velkému úspěchu. Považujete jej za svůj dosavadní vrchol kariéry?

Jelikož jsme asi první česká posádka, které se to povedlo, tak se to vrcholem dá nazvat. Samozřejmě tato sezona byla pro nás velmi úspěšná, z osmi startů jsme dokázali šestkrát zvítězit, jednou se umístit na druhém místě a jednou na třetím, takže se to asi dá označit za nejlepší sezonu.

Už dlouho před koncem šampionátu bylo jasné, že si jedete pro vítězství. Bylo v tu chvíli hodně obtížné soustředit se na závěrečné rychlostní zkoušce, když vlastně už víte, že si jedete pro titul?

K mistrovskému titulu jsme měli blízko už na sedmém závodě, který byl v Polsku, ale jelikož ještě nebylo úplně jisté, jestli se Rallye International du Valais, která byla posledním podnikem sezony, bude bodovat zvlášť všechny tři dny nebo ne, nebylo nic jisté. Na druhou stranu jsem o tom alespoň nepřemýšlel. Sezona byla dlouhá, byla krásná, chtěl jsem si to užít, takže v tu chvíli to bylo vlastně v uvozovkách jedno, kdy tam ten titul bude, soustředil jsem se na svůj výkon a povedlo se.

Jak byste sám sebe jako závodního řidiče charakterizoval?

(smích) Tak samozřejmě je to vždycky složité, když má člověk popisovat sám sebe, to by byla asi spíš otázka na ty ostatní, kteří mě znají, třeba na navigátora Pavla Dreslera, ale myslím si, že nějakým způsobem pořád zraji a ještě jsem nedozrál. Snažím se učit se ze svých chyb a neopakovat je. Někde jsem třeba ubral z maximální rychlosti, abych si zajistil bezpečný dojezd do cíle, ale zároveň si stále dokázal udržet svoji pozici. To mi třeba před dvěma, třemi roky chybělo, když jsem chtěl vyhrát každou rychlostní zkoušku a pak jsem třeba zbytečně havaroval z prvního místa. Snažím se pořád učit a opravdu věřím tomu, že to nejlepší mám ještě pořád před sebou.

A jaký jste řidič v reálném provozu, když třeba jedete z nákupu?

Na silnici? Tak jelikož to mám kousek, tak většinou z nákupu chodím pěšky (smích). Ale ne, když někam jedu autem, tak jedu pomalu a v rámci předpisů. Jelikož rallye se sice jezdí na uzavřených tratích, mezi těmi je však potřeba přejet po běžných silnicích, kde pro nás platí stejná pravidla jako pro kohokoliv jiného. Musím tedy samozřejmě mít řidičský průkaz, takže už jenom z tohoto pohledu si nemůžu dovolit někde s někým závodit.

Nemáte občas chuť vyškolit nějakého „neposlušného“ řidiče?

Ne ne, vůbec ne. A navíc, adrenalinové chvilky si užiju dostatečně při závodech, takže nemám potřebu nějakým způsobem v provozu někomu dokazovat, že umím řídit.

Civilní auta udělala za posledních dvacet let ohromný skok kupředu. Ostatně, nemusíme chodit daleko, stačí se podívat, jak vypadaly Škodovky tehdy a jak vypadají nyní. Je takovýto posun vidět i v soutěžních autech?

Ano, je to velký posun. Já si myslím, že technika jde ruku v ruce, je jedno, jestli jde o sériové nebo závodní auto. Auta se neustále zdokonalují. Pneumatiky, podvozky, motory, všechno se posouvá pořád dál a to samozřejmě platí i pro rallyová auta. Já třeba osobně mohu říct, že když jsem například závodil v roce 2004 s autem kategorie WRC na Barumce, tak na nějakých technických, uskákaných tratích jsem přesvědčený o tom, že s naší dnešní Škodovkou zajedeme rychlejší časy. To WRC mělo spoustu výkonu, spoustu krouťáku, ale nemělo tak dokonalý podvozek. To znamená že auta jdou pořád dál a je jedno, jestli jde o motorsport nebo běžnou silniční produkci.

Když je řeč o pokroku, nezmizí v příštích letech z aut navigátoři? Dnešní úroveň navigací, kam si můžete v klidu předem namluvit pokyny, tomu trochu nahrává.

Nezmizí (smích). Navigátoři nikdy nezmizí, protože tyto pokusy udělat robotického navigátora už tady byly a podle mě to nikdy nemůže fungovat. Vy vedle sebe potřebujete mít člověka, kterému v žilách koluje krev, který dýchá, který má v sobě cit. A ještě jsem neviděl citlivý počítač nebo robota, takže tohle v životě nebude fungovat.

Příští sezonu budete s Fabií S2000 závodit v rámci asijského poháru APRC (asijsko-pacifické mistrovství), co od toho očekáváte? Bylo by jiné než první místo zklamáním, nebo jde primárně o učení nových tratí, což následně využijete třeba při mistrovství světa?

Uvidíme, jaká bude příští rok konkurence. Minimálně náš týmový kolega Gill bude velice rychlý, jelikož on tento šampionát jede poněkolikáté za sebou, takže ty tratě zná. Já zase budu těžit z toho, že mám s Fabií S2000 najezděno víc kilometrů. Budeme se snažit adaptovat a nedělat chyby, přičemž v prvním závodě budeme poznávat, jaká je naše rychlost oproti němu a uvidíme, jak se situace vyvine. Pokud by se podařilo seriál vyhrát, tak by to byl samozřejmě splněný další sen, protože všechny ty závody, všechny ty tratě pro nás budou nové. Pokud se to nepovede a budeme alespoň na druhém místě celkového hodnocení, tak budeme spokojení, ale jak se říká: první místo je jenom jedno a druhý v cíli svůj boj prohrál. My uděláme všechno pro to, abychom neprohráli.

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně úspěchů v příští sezoně!

Spolupracujeme s TipCars.com
Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob

Nejméně 57 lidí zabil sebevražedný útočník, který se…

Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou

Polská vládnoucí strana slibuje štědré výdaje, snížení…

 

Štítky Škoda Fabia Rozhovor

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Dnes 17:31

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já říkám, že byla

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já…

Zase jen remíza. Na jaře už šestá. Ano, plichta 1:1, kterou Karviná uhrála doma s Teplicemi, je už šestým…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…