Japonská Rally 2010 – Po napínavé soutěži vítězí při premiérovém startu Ogier (+ fotogalerie)

Japonská Rally 2010 – Po napínavé soutěži vítězí při premiérovém startu Ogier (+ fotogalerie)

 
 

Celá Japonská Rally byla velmi napínavá soutěž, souboje se odehrávaly každou rychlostní zkoušku a do konce nebylo jasné, kdo se bude radovat z nejvyššího stupínku – soukromník nebo tovární jezdec?

Po asfaltové Deutschland Rally se mistrovství světa opět vrací na nezpevněný šotolinový povrch, který umí být především v Japonsku za deštivého počasí velmi zrádný. Pro soutěžící je přichystáno 26 rychlostních zkoušek (včetně osmi průjezdů diváckou speciálkou v Sapporu) o celkové měřené délce 303,5 km. Celkově však posádky najedou 1220,4 km, na přejezdech, jejichž délku v minulosti kritizovaly, tedy stráví velkou část této soutěže.

Poslední ročník, který se jel jako součást MS, se odehrál v roce 2008 a z vítězství se tehdy radoval Hirvonen před Latvalou a Loebem – tomu třetí místo stačilo k zisku mistrovského titulu Jak soutěž dopadne letos? Za určitého předpokladu se totiž může Loeb, který má na druhého Ogiera náskok 75 bodů, stát mistrem světa již v Zemi vycházejícího slunce. Podařilo se?

V kategorii SWRC startuje v Japonsku premiérově Martin Prokop a hodlá si odvést vítězství. Místo svého týmu jej však budou “obskakovat“ lidé z Barwa Rally Teamu, který patří Nasseru Al-Attiyahovi. Kromě něj se však na start postaví již pouze Soussa a Ketomaa, bude se tedy mezi es-dvoutisícovkami nač dívat?

Před samotným startem byl na programu tradiční shakedown, se kterým se nejlépe popasoval Latovala (2:33,1) před Loebem (+0,4) a Sordem (+0,6). Jelo se však na asfaltovém povrchu se šotolinovým setupem – vypovídací hodnota tedy není nejlepší. Menší problém měl Raikkonen, který u své C4 vylomil kolo – na výkon při soutěži to podle Kimiho však nebude mít žádný vliv.

Video

Ještě ve čtvrtek večer se stihly odjet dva průjezdy diváckou superspeciálkou v Sapporu dlouhé 1,57 km – oba nejlépe sedly Ogierovi, při druhém průjezdu získal stříbro Raikkonen. Skutečně závodit se však začne až v pátek na šotolině.

První etapa: Dopoledne Citroën, odpoledne Ford

Na pátek bylo připraveno šest rychlostních zkoušek (dva průjezdy trojicí erzet) plus dva průjezdy diváckou zkouškou – to vše dohromady dávalo 122,7 soutěžních kilometrů. Na prvním místě se po odjetí trojice pátečních erzet vždy vyskytovalo jméno Solberg – dvakrát to byl Petter a jednou Henning. Po prvním testu všichni svorně tvrdí, že je to náročné, ale že jsou spokojeni. Tedy až na Al-Qassimiho na Focusu, který už v první skutečné erzetě havaroval.

Pěkný komentář poskytnul po druhém testu Raikkonen, který svůj čas na chvostu mezi wé-er-céčky komentoval ve smyslu, že je nyní zvyklý jezdit na asfaltu a chvíli se musí “přeučovat“ na šotolinu. Po třetí vložce si Loeb postesknul, že není lehké čistit trať a Ogier zase, že druhý na trati je stejné jako první.

Po pěti odjetých erzetách tedy soutěži vévodí Petter Solberg před Ogierem (+10,3) a Sordem (+12,5) – stupně vítězů tedy opět okupuje Citroën. Až za nimi jsou čtvrtý Hirvonen (+13,4) a pátý Latvala (+20,3) na Fordu. Šestý je mistr volantu Loeb (+36,6). Následuje polední servis.

Nejvydatnější obědové menu měli zřejmě u Fordu, neboť první odpolední test vyhrál Latvala před Hirvonenem. V další zkoušce si pořadí prohodili, ale mezi ně se dokázal vklínit Petter na C4. A v poslední dlouhé erzetě páteční etapy se opět radovali Fordi – Hirvonen před Henningem, Petter tentokráte dorazil jako třetí. Závěr dne obstaraly superspeciálky – vyhráli Loeb a Petter Solberg.

Vzhledem k výše uvedenému se celkové pořadí mění – stále vede Petter Solberg, na druhé místo se vyšvihnul Hirvonen (+9,4), třetí skončil Ogier (+21,3), čtvrtý Latvala (+36,5). “Až“ šestý je čistič dne Loeb (+54,5).

„Byl to velmi dobrý den, všechno fungovalo dobře. Myslím, že máme dobrou šanci prát se o vítězství, ale bude to těžké s ohledem na můj stav. Pokud bych v Japonsku vyhrál, třeba by se zde začalo prodávat více Citroënů.  Jsem rád, že zítra budu startovat jako první, možná v prvních průjezdech trochu ztratíme. Ale mělo by to být ok,“ říká po první etapě Petter Solberg, kterého trápí horečky a chřipka.

SWRC a PWRC

Všechny klasické zkoušky mezi S2000 dopadly následovně: Ketomaa – Prokop – Soussa. Tedy až na RZ 5, tu vyhrál jihlavský jezdec, stejně jako dva závěrečné průjezdy diváckou speciálkou. Takže po prvním dnu vede Fin Ketomaa před Prokopem (+55,3), kterého po celý den trápily problémy s interkomem. Ztrátu má více než z poloviny na vině náraz do stromu, který zůstal po Al-Qassimiho havárii na trati. Třetí je Portugalec Soussa (+2:30,8) – všichni tři sedlají Ford Fiesta S2000.

Třída produkčních vozů nepřinesla nic zajímavého. Tedy kromě havárie vedoucího Araie na Impreze STi v RZ4. Vede Flodin na Subaru před Paddonem (+2:00,8) a Brazilcem Nobrem (+6:03,4) – oba na Mitsubishi Lancer.

Druhá etapa: Petter dolů a zase nahoru

V sobotu byl program obdobný – dva průjezdy trojicí testů plus dvakrát divácká zkouška v Sapporu, dohromady tedy 125,1 km. Probuzení bylo nejlepší u Pettera Solberga, který vítězstvím upevňuje celkové vedení na 21,5 sekundy. Loeb přiznává, že nejede naplno. Ale i přesto v dalším testu dojíždí druhý o 2,3 za vítězným Latvalou. A ten se po třetí sobotní vložce dostává do celkového vedení – Petter dojíždí až šestý a i kvůli desetisekundové penalizaci za předčasný start padá na celkové třetí místo. Před něj se přežene dravé mládí v podobě Latvaly a Ogiera. Rozestupy však nejsou nikterak dramatické – první čtveřice se vešla do necelých šesti sekund. Následuje polední servis.

Odpoledne se opět nejlépe dařilo Petterovi, který dva testy vyhrál a jednou dojel pátý – celkově se sympatický Nor opět posunuje do vedení. Dvě třetí místa a jedno čtvrté stačilo Hirvonenovi na posun na stříbrnou pozici (+4,3), ze které na bronz odsunul Ogiera. První trojici nadále dělí 5,7 sekundy, zítra to tedy bude opět souboj o sekundy a každou desetinku. Obhájce titulu Loeb je šestý a podle jeho slov má dobrý rytmus a jede na maximum. I přesto to stále není ono. Otázkou je, jak byl kdo reálně rychlý a jak kdo zkouší taktizovat.

„Jsem potěšen rychlostí, kterou jsme vyvinuli i přes první pozici na trati. Nestarám se o to, že zítra pojedu zase první. Už jsme tu byli mnohokrát a stát se může úplně všechno,“ „uzavírá sobotní etapu Petter Solberg.

SWRC a PWRC

Mezi es-dvoutisícovkami se v sobotu nepřihodilo nic nového, vedoucí Ketomaa si stále drží téměř minutový náskok na druhého Prokopa. Třetí Sousa měl hned v první ranní erzetě problémy s elektrikou a musel pro dnešek odstoupit. Třídu PWRC i nadále vede Flodin na Subaru před Paddonem (+2:00,8). Na třetím místě je změna, Brazilce Nobreho nahradil Jourdain (+6:03,4) na Mitsubishi Lancer.

Třetí etapa: Dravé mládí

Na závěrečnou etapu organizátoři připravili opět dva průjezdy trojicí rychlostních zkoušek plus dva testy pro diváky v Sapporu, v neděli to má ale háček v podobě nepřítomnosti servisu – celých 55,7 km se musí odjet bez zásahu mechaniků.

Nejvíce ze své startovní pozice v neděli ráno vytěžili dva Sebové – Loeb, který proti sobotě změnil nastavení auta, dvakrát vyhrál, Ogier byl dvakrát druhý a jednou první – po prvních průjezdech se tak do vedení dostává Ogier o 2,9 před Solbergem P. Loeb zůstává stále šestý. Nyní však NEnásleduje servis, ale bez přestávky se pokračuje dále.

O další tři dílčí prvenství se rozdělili Ogier, Latvala a Loeb, důležitější ovšem bylo, že mladý Seb pokaždé nechal Pettera za sebou a upevňuje si tak vedení. Solbergově cé-čtyřce se navíc utrhnul tlumič, takže Petter jistě bezhlavě útočit nebude. Divácké zkoušky v Sapporu již nic nezměnily, takže se v Japonsku z druhého vítězství na MS (první bylo letos v Portugalsku) v kariéře raduje mladý Francouz Sebastien Ogier se svým navigátorem Julienem Ingrassiou. A to vše při premiérovém startu v zemi vycházejícího slunce!

Celkové výsledky Rally Japan 2010:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Sébastien Ogier/Julien IngrassiaCitroën C4 WRC3:10:26,4
2.Petter Solberg/Chris PattersonCitroën C4 WRC+15,7
3.Jari-Matti Latvala/Miikka AnttilaFord Focus RS WRC+26,0
4.Dani Sordo/Diego VallejoCitroën C4 WRC+35,2
5.Sébastien Loeb/Daniel ElenaCitroën C4 WRC+53,3
6.Mikko Hirvonen/Jarmo LehtinenFord Focus RS WRC+1:13,5
7.Henning Solberg/Ilka Minor-PetraskoFord Focus RS WRC+3:03,1
8.Federico Villagra/Perez CompancFord Focus RS WRC+10:17,9
9.Jari Ketomaa/Mark StenbergFord Fiesta S2000+14:47,1
10.Martin Prokop/Jan TománekFord Fiesta S2000+15:20,8

„Samozřejmě jsem spokojený s druhým vítězstvím, prvním v barvách týmu Citroën WRT. Nemohl jsem si přát lepší dárek, kterým bych jim oplatil důvěru, kterou mi dali. Všechno šlo přesně tak, jak jsme si naplánovali. Nebyl jsem příliš nadšený ze zdejších tratí, ale dokázal jsem přizpůsobit svůj styl jízdy a najít správný rytmus. Myslím si, že jsme přes tento víkend hodně pokročili," smál se v cíli francouzský talent jménem Sebastien Ogier, který během soutěže zajel sedm nejrychlejších časů.

„Nikdy jsem si nemyslel, že při chřipce a horečce pojedu takhle dobře. Od začátku soutěže se fakt cítím hrozně. Ale auto fungovalo opravdu dobře a vše mi vycházelo. Bohužel se dnes přidaly problémy s autem, ale i tak jsem spokojen,“ komentuje své stříbro Petter Solberg, který je v Japonsku velmi populární.

„Ještě nikdy jsem takhle nešel za vítězstvím, ale nakonec jsem rád za deset bodů. A náskok 43 bodů na čele pro zbývající tři podniky šampionátu představuje docela uklidňující postavení. Moje kalkulace pro Rally Francie však jsou nakrásně jednoduché - vyhraji titul, když dojedu první bez ohledu na postavení mých soupeřů. Rád bych pogratuloval Sébastienovi k jeho vítězství a mohu vám říci, že najít správnou dávku rychlosti pro japonské podmínky a terén bylo samozřejmě velmi těžké," říká pátý Loeb, který si tak obhajobu titulu nechal na domácí soutěž ve Francii.

Pořadí v šampionátu WRC po desíti soutěžích:

PořadíJezdecBody
1.Sébastien Loeb (FRA)201
2.Sébastien Ogier (FRA)158
3.Jari-Matti Latvala (FIN)132
4.Petter Solberg (NOR)120
5.Dani Sordo (ESP)107
6.Mikko Hirvonen (FIN)92
7.Matthew Wilson (GBR)56
8.Henning Solberg (NOR)31
9.Federico Villagra (ARG)30
10.Kimi Räikkönen (FIN)21
11.Mads Östberg (NOR)16
12.Per-Gunnar Andersson (SWE)8
13.Khalid Al Qassimi (ARE)6

Pořadí v šampionátu týmů WRC po desíti soutěžích:

PořadíTýmBody
1.Citroën Total World Rally Team345
2.BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team250
3.Citroën Junior Team183
4.Stobart M-Sport Ford Rally Team130
5.Munchi’s Ford World Rally Team 46

SWRC a PWRC

V kategorii S2000 v páté zkoušce odstoupila třetina startovního pole – ze tří jedoucích zůstali dva, pro technické potíže skončil Soussa. Ostatní dvě Fiesty S2000 dojely až do cíle a plný počet bodů si tak připisuje Fin Ketomaa, 34 sekund ztratil Martin Prokop.

Celkové výsledky Rally Japan 2010 v kategorii SWRC:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Jari Ketomaa/Mika StenbergFord Fiesta S20003:25:13,5
2.Martin Prokop/Jan TománekFord Fiesta S2000+33,7

„Japonsko pro mě byla fantastická zkušenost, i když šlo o neobyčejně náročnou rally. Navíc jsme získali z pohledu vývoje šampionátu velice důležité body. Po pátečních problémech jsem věděl, že dostihnout Jariho bude nemožné, proto bylo důležité, abychom neudělali zbytečnou chybu a dojeli si pro body za druhé místo. Samozřejmě je škoda, že jsme nemohli jet s Jarim v kontaktu a víc mezi sebou bojovat. Bylo by to určitě zajímavější,“ zhodnotil svůj první start v Japonsku jihlavský jezdec Martin Prokop.

Pořadí v šampionátu SWRC:

PořadíJezdecBody
1.Martin Prokop (CZE)96
1.Xavier Pons (ESP)96
3.Jari Ketomaa (FIN)83
4.Patrik Sandell (SWE)74
5.Eyvind Brynildsen (NOR)54
6.Michal Kosciuszko (POL)48
7.Nasser Al Attiyah (SAE)34
8.Bernardo Sousa (POR)26
9.P.G. Andersson (SWE)25
9.Juho Hänninen (FIN)25

Mezi produkčními vozy došlo ke změně na bronzové pozici, třetí Jourdain na Mitsubishi ve třiadvacáté erzetě sice protnul cílovou fotobuňku, ale pak nezvládnul řízení a vyjel z trati. Výsledkem je uražené kolo a odstoupení ze soutěže. Z jasného vítězství se tak raduje Patrik Flodin na Subaru Impreza STi (3:31:08,3) před Paddonem na Lanceru Evo IX (+2:45,8) a Linarim na Impreze STi (+15:06,8).

Spolupracujeme s TipCars.com
Soud znovu projednává kauzu Marka Dalíka. Údajně nevypověděl všechno Soud znovu projednává kauzu Marka Dalíka. Údajně nevypověděl všechno

Sedm let vězení a peněžitý trest 21,9 milionu korun…

Akcie, měny & názory Jakuba Bruknera: Favorit biotechu? Akcie, měny & názory Jakuba Bruknera: Favorit biotechu?

Již dávno tak úplně neplatí, že by se v segmentu…

Ztrátových prodejen na vesnicích přibývá. I kvůli EET Ztrátových prodejen na vesnicích přibývá. I kvůli EET

Počty ztrátových prodejen v menších obcích v Česku…

Školství je priorita, ale někde se ušetřit musí, říká Pilný Školství je priorita, ale někde se ušetřit musí, říká Pilný

Ministr školství Štech ubránil pro svůj rezort 1,8…

 

Štítky Citroën Ford WRC

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu Citroën C-Quatre: První skici nového levného sedanu

Francouzská značka Citroën hodlá letos představit druhou…

Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu

První generace C4 v provedení kupé je velice pohledná,…

 



 
BMW řady 7 Edition 40 Jahre je atraktivním dárkem k vlastnímu výročí

BMW řady 7 Edition 40 Jahre je atraktivním dárkem k vlastnímu výročí

Dnes 11:52

BMW stylově oslavuje 40 let od uvedení první generace řady 7. Výroční vydání aktuální generace řady 7 s exkluzivním designem exteriéru a interiéru podtrhuje charakter luxusních limuzín.




Blesk.cz

Volkswagen prý pomáhal týrat zaměstnance. Nechal je údajně mučit i na pracovišti

Volkswagen prý pomáhal týrat zaměstnance. Nechal je…

Důkazy, že firma Volkswagen spolupracovala s brazilskou vojenskou diktaturou, vedla černé listiny vlastních…

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta. Promítání začne za dva roky

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta.…

Nové dobrodružství agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda by se mělo v amerických kinech začít promítat 8.…

 

iSport.cz

Nová smlouva pro Škodu! Nikdo jiný mě nechtěl, usmívá se útočník Zbrojovky

Nová smlouva pro Škodu! Nikdo jiný mě nechtěl,…

Žádné nevraživé pohledy z obou stran, naopak idylka. Útočník Michal Škoda (29) se po návratu do Brna…

Sestavy do boje o LM: Slavia řeší posily i novou hvězdu, Plzeň Limberského

Sestavy do boje o LM: Slavia řeší posily i novou…

Od prvních minut na plné pecky. Fotbalisté Slavie a Viktorie Plzeň vyběhnou do úvodního ostrého, zároveň jednoho…

 

Reflex.cz

Historie erotických hraček: Kleopatra používala vibrátor složený z papyrusu a živých včel

Historie erotických hraček: Kleopatra používala…

Nejstarší erotická pomůcka byla vyrobena z kamene a její stáří se datuje dobou kamennou, tedy dobou před více…

Příběh nejbohatší ženy světa: Vybudovala L'Oréal, nyní žije v ústraní a dcera ji nechala zbavit svéprávnosti

Příběh nejbohatší ženy světa: Vybudovala L'Oréal,…

Každá rodina má svá tajemství, vnitřní sváry a neshody, které se snaží držet za každou cenu za zavřenými dveřmi.…