Výroba automobilů v Japonsku 2010 (přehled dle značek)
V 80. a 90. letech bylo Japonsko světovým výrobcem aut číslo 1. Expandující Čína jej předstihla v disciplíně počet vyrobených automobilů teprve před několika lety.
Co přesně bude pro japonský autoprůmysl znamenat zemětřesení z 11. března 2011 a jeho následky, to zatím nelze přesně říci. Ekonomické ztráty však budou vysoké.
Alespoň hrubou představu o rozložení výrobních kapacit japonských automobilek dává roční přehled vyrobených automobilů jednotlivých značek.
V čele je podle očekávání Toyota s téměř 3 miliony aut vyrobených v roce 2010 na japonském území. Překvapivé může být druhé místo Suzuki s téměř 1,1 mil. vozů.
Kolem milionové hranice se pohybují značky Nissan, Honda+Acura a Mazda.
Výroba automobilů v Japonsku v letech 2009 a 2010 | |||
Poř. | Značka | Výroba v roce 2010 [ks] | Výroba v roce 2009 [ks] |
1. | Toyota | 2 959 107 | 2 492 274 |
2. | Suzuki | 1 091 061 | 908 302 |
3. | Nissan | 1 077 138 | 847 676 |
4. | Honda+Acura | 991 472 | 840 924 |
5. | Mazda | 911 285 | 717 175 |
6. | Daihatsu | 672 520 | 684 255 |
7. | Mitsubishi | 655 742 | 416 930 |
8. | Subaru | 491 080 | 408 399 |
9. | Lexus | 199 993 | 168 442 |
10. | Scion | 156 200 | 131 558 |
11. | Infiniti | 59 594 | 46 899 |
12. | Citroën | 4 987 | 4 752 |
13. | Peugeot | 4 899 | 4 848 |
- | Ostatní | 1 491 | 545 |
- | Celkem | 9 276 569 | 7 672 979 |
Zemětřesení 11. března zastavilo výrobu mnoha automobilových firem, protože poničilo závody dodavatelů a elektrárny. Neštěstí na severovýchodě země pravděpodobně připravilo o životy nejméně 18.000 lidí.
Japonské automobilky se po ničivém zemětřesení připravují na opětovné spuštění výroby. Odvětvoví analytici ale říkají, že se podniky budou ještě potýkat s výpadky dodávek elektřiny a v logistice s poničenými silnicemi.
Výrobce aut Subaru, společnost Fuji Heavy Industries, ve středu spustí výrobu autodílů pro zahraniční produkci a ve čtvrtek začne vyrábět náhradní komponenty. Odstávku výroby ve svých pěti japonských závodech ale prodloužila do čtvrtka.
Největší světová automobilka Toyota Motor obnovila část výroby dílů minulý týden. Všech 12 montážních závodů, co má v Japonsku, ale nechá zavřené nejméně do 26. března. Společnost však ještě nerozhodla, zda po tomto datu její montážní linky poběží, dodal Reuters.
Honda Motor odložila znovuzahájení výroby do středy a ještě nerozhodla, zda ji obnoví ve dvou závodech na auta a v jednom na motorky, uvedl mluvčí podniku. Nissan Motor a Mitsubishi Motors spustily některé závody s využitím zásob komponentů. Budou ale moci pokračovat, jen dokud zásoby vydrží.
Automobilky se snaží najít alternativní dodavatele autodílů. Na postiženém severovýchodu Japonska sídlí hlavně terciální dodavatelé komponentů, napsala AP.