Japonsko nepovolí testy autonomních aut v běžném provozu
Automobilky už dnes de facto disponují veškerou technikou, potřebnou pro bezpilotní řízení automobilů, opět se ale potvrzuje, že největším problémem bude legislativa, tedy zejména stanovení toho, kdo bude zodpovědný za případnou nehodu a její následky. Japonsko nyní dalo jasně najevo, že v této části světa to budou mít v nejbližší době bezpilotní auta těžké. National Police Agency (NPA) se tam postavila odmítavě k možnosti testovat vývojové prototypy na veřejných komunikacích v běžném provozu.
V praxi to sice znamená, že auta s těmito systém budou moci jezdit, ale pouze v případě, že budou "vybavena" osobou za volantem, která bude při poruše systému nebo jiné nebezpečné situaci povinna převzít nad vozem kontrolu. Současně tyto vozy musí mít "černou skříňkou", zaznamenávající veškerá data o jízdě. NPA také třídí autonomní vozy do čtyř skupin od kategorie s některými automatizovanými funkcemi až po plně autonomní systémy bez nutnosti zásahu řidiče.
NPA letos v létě sestaví expertní komisi, která navrhne možné změny legislativy, týkající se pohybu autonomních vozů v provozu v blízké budoucnosti, protože vozů s touto technikou bude přibývat a je tedy nutné stanovit jasné pravidla, zejména co se týče zmíněné zodpovědnosti za poruchu nebo havárii. Pro japonské automobilky to bude určitý zádrhel, ale nijak zásadní, všechny mají výzkumná a vývojová centra po celém světě a tak mohou potřebné aktivity probíhat v zemích, kde budou vůči autonomním vozům přece jen vstřícnější.