Americký trh v roce 2010: Pořadí značek
V prodejních statistikách amerického trhu za rok 2010 předstihl Ford i Chevrolet japonskou Toyotu.
Americké automobilky, které se úspěšně vypořádaly s existenčními problémy, tedy vrátily Toyotě úder – Japonci se museli v minulém roce vypořádat s kauzou zasekávajících se plynových pedálů i nezvykle velkým množstvím svolávacích akcí. Image Toyoty proto v USA utrpěla a výsledkem je mírná ztráta v počtu prodaných aut. Značky Ford i Chevrolet naopak vykázaly růst.
Všechny tři jmenované značky se dostaly přes 1,5 milionu prodaných aut. Ve srovnání s obdobím před vypuknutím ekonomické krize se ale nejedná o dvakrát optimistická čísla – tehdy se Ford i Chevrolet dokázaly přehoupnout přes 2,4 milionu.
Jedinou další značkou, která v roce 2010 prodala v USA více než milion aut, je Honda, Severní Amerika tak pro ni zůstává klíčovým trhem.
Nejúspěšnější evropskou značkou v USA je Volkswagen, který se stejně jako před rokem nachází mezi Subaru a Mazdou. Dvanáctá příčka navíc znamená umístění hluboko za Hyundaiem i Kiou.
Americký trh v roce 2010 - pořadí nejprodávanějších značek | ||||
Poř. | značka | prodej 2010 | prodej 2009 | změna |
1. | Ford | 1.756.439 | 1.445.742 | +21,49 % |
2. | Chevrolet | 1.565.632 | 1.344.629 | +16,44 % |
3. | Toyota | 1.534.266 | 1.554.174 | -1,28 % |
4. | Honda | 1.096.874 | 1.045.061 | +4,96 % |
5. | Nissan | 805.159 | 689.014 | +16,86 % |
6. | Hyundai | 538.228 | 435.064 | +23,71 % |
7. | Dodge | 383.675 | 327.574 | +17,13 % |
8. | Kia | 356.268 | 300.063 | +18,73 % |
9. | GMC | 334.981 | 259.779 | +28,95 % |
10. | Jeep | 291.138 | 231.701 | +25,65 % |
11. | Subaru | 263.820 | 216.652 | +21,77 % |
12. | Volkswagen | 256.830 | 213.454 | +20,32 % |
13. | Mazda | 229.566 | 207.767 | +10,49 % |
14. | Lexus | 229.329 | 215.975 | +6,18 % |
15. | Mercedes-Benz | 225.007 | 190.604 | +18,05 % |
16. | BMW | 220.113 | 196.502 | +12,02 % |
17. | Ram | 212.952 | 195.112 | +9,14 % |
18. | Chrysler | 197.446 | 177.015 | +11,54 % |
19. | Buick | 155.389 | 102.306 | +51,89 % |
20. | Cadillac | 146.925 | 109.092 | +34,68 % |
21. | Acura | 133.606 | 105.723 | +26,37 % |
22. | Infiniti | 103.411 | 81.089 | +27,53 % |
23. | Audi | 101.629 | 82.716 | +22,86 % |
24. | Mercury | 93.195 | 92.299 | +0,97 % |
25. | Lincoln | 85.828 | 82.847 | +3,60 % |
26. | Mitsubishi | 55.683 | 53.636 | +3,82 % |
27. | Volvo | 53.948 | 61.435 | -12,19 % |
28. | Mini | 45.644 | 45.225 | +0,93 % |
29. | Land Rover | 31.864 | 26.306 | +21,13 % |
30. | Porsche | 25.320 | 19.696 | +28,55 % |
31. | Suzuki | 23.994 | 38.689 | -37,98 % |
32. | Jaguar | 13.340 | 11.955 | +11,59 % |
33. | (Saturn) | 12.300 | 268.686 | -95,42 % |
34. | Smart | 5.927 | 14.595 | -59,39 % |
35. | Saab | 5.446 | 8.680 | -37,26 % |
36. | (Hummer) | 3.812 | 9.046 | -57,86 % |
37. | (Pontiac) | 1.182 | 178.300 | -99,34 % |
Celkem - za uvedených 37 | 11.596.166 | 10.638.203 | +9,00 % |
Mimo čelní pozice neprošel zbytek tabulky nijak dramatickými změnami. Na chvostu se usadily značky, které v loňském roce ukončily svoji činnost – Pontiac, Hummer a Saturn. Vzhledem k tomu nejsou jejich nízká prodejní čísla ani drastický pokles překvapivé.
Nejlepší meziroční změnu vykázal Buick (+52 %), následovaný Cadillacem (+35 %) a GMC s Porsche (+29 %). V těsném sledu se nacházejí ještě Infiniti a Acura.
Se zápornou bilancí skončilo jen několik značek – konkrétně Toyota (-1 %), Volvo (-12 %), Saab (-37 %), Suzuki (-38 %) a s drastickým propadem o 60 % Smart.
Asijské značky v USA
Pokud porovnáme jen asijské značky, je jasnou jedničkou i nadále Toyota.
Honda má (v evropském kontextu možná překvapivě) více než milion prodaných aut, což představuje zhruba 9 % trhu, na Toyotu ale už výrazně ztrácí.
Třetí největší japonskou značkou na americkém trhu je Nissan.
Před zbývající japonské značky se dokázala zřejmě už napevno vklínit korejská dvojice Hyundai a Kia, která se v součtu dotahuje na Nissan s Infiniti.
Americký trh v roce 2010 - pořadí japonských a korejských značek | ||||
Poř. | značka | prodej 2010 | prodej 2009 | změna |
1. | Toyota | 1.534.266 | 1.554.174 | -1,28 % |
2. | Honda | 1.096.874 | 1.045.061 | +4,96 % |
3. | Nissan | 805.159 | 689.014 | +16,86 % |
4. | Hyundai | 538.228 | 435.064 | +23,71 % |
5. | Kia | 356.268 | 300.063 | +18,73 % |
6. | Subaru | 263.820 | 216.652 | +21,77 % |
7. | Mazda | 229.566 | 207.767 | +10,49 % |
8. | Lexus | 229.329 | 215.975 | +6,18 % |
9. | Acura | 133.606 | 105.723 | +26,37 % |
10. | Infiniti | 103.411 | 81.089 | +27,53 % |
11. | Mitsubishi | 55.683 | 53.636 | +3,82 % |
12. | Suzuki | 23.994 | 38.689 | -37,98 % |
Trojice japonských prémiových značek je symbolicky seřazena ve stejném pořadí jako mateřské automobilky – Lexus, Acura a Infiniti.
Podobného odbytu jako Lexus dosahují i Subaru a Mazda, jejich loňské prodejní výsledky jsou okolo čtvrt milionu aut. Zbývající dvě automobilky – Mitsubishi a Suzuki – neprodávají více než desítky tisíc aut ročně a na americkém trhu se řadí k malým značkám.
GM stále v čele
Mezi koncerny si prvenství udržel General Motors. Po odečtení zaniklých značek má 2,2 milionu prodaných aut a +21 %. Koncern Ford si připsal +19 % na 1,9 milionu, přičemž růst táhne výhradně Ford – Mercury a Lincoln dokázaly zvýšit odbyt jen nepatrně.
Dále následují Toyota s Hondou, Chrysler je v pořadí koncernů až pátý. Pro Evropana může být překvapivým zjištěním, že nejprodávanější značkou této skupiny je Dodge, následovaný Jeepem a Ram Trucks, mateřský Chrysler je nejmenší a představuje jen zbývající pětinu prodaných aut.
Americký trh v roce 2010 - pořadí koncernů | ||||
Poř. | koncern | prodej 2010 | prodej 2009 | změna |
1. | GM | 2.215.227 | 2.084.492 | +6,27 % |
= | nový GM | 2.202.927 | 1.815.806 | +21,32 % |
2. | Ford Mo Co | 1.935.462 | 1.620.888 | +19,41 % |
3. | Toyota Mo Co | 1.763.595 | 1.770.149 | -0,37 % |
4. | American Honda | 1.230.480 | 1.150.784 | +6,93 % |
5. | Chrysler Group | 1.085.211 | 931.402 | +16,51 % |
6. | Nissan NA | 908.570 | 770.103 | +17,98 % |
7. | Hyundai-Kia | 894.496 | 735.127 | +21,68 % |
8. | VW Group (jen VW+Audi) | 358.459 | 296.170 | +21,03 % |
9. | BMW Group | 265.757 | 241.727 | +9,94 % |
10. | Jaguar Land Rover | 45.204 | 38.261 | +18,15 % |
Americký trh je zřejmě na nejlepší cestě k ozdravení. V loňském roce rostly prakticky všechny segmenty, nejvíc však střední SUV (+42 %) a luxusní SUV (+26 %).
Nejžádanějším modelem je již tradičně Ford F-Series (528 tisíc ks). Mezi osobními vozy vede Toyota Camry/Solara (327 tisíc ks) a mezi SUV Honda CR-V (204 tisíc ks).