Japonským automobilkám letos zřejmě skončí období růstu zisků
Japonští výrobci automobilů v uplynulých sedmi letech zvyšovali zisky díky expanzi v zahraničí a redukci nákladů. Letos je však pravděpodobně čeká pokles zisků kvůli slabé poptávce v USA, nízkému kurzu dolaru vůči japonskému jenu a stoupajícím cenám oceli i dalších surovin.
Prognóza institutu Daiwa předpokládá, že kurz dolaru vůči jenu zůstane zhruba na současné úrovni, tedy blízko 100 JPY/USD. "K dosažení vyšších zisků při dolaru za 100 jenů by byl zapotřebí zázrak," řekl analytik Šingo Hakaši z institutu Daiwa. Silný jen snižuje konkurenceschopnost japonských vozů v zahraničí.
Japonští výrobci se navíc potýkají s poklesem zájmu o automobily na domácím i americkém trhu. Někteří analytici se domnívají, že prodej aut v USA se letos propadne na zhruba 15 milionu vozů. Loni prodej klesl téměř o tři procenta na zhruba 16 milionů vozů, tedy na nejnižší úroveň od roku 1998.
Americké spotřebitele loni od nákupů odrazovaly nebývale vysoké ceny pohonných hmot, propad trhu s bydlením a celkově slabší růst americké ekonomiky. Země nicméně zůstává s velkým náskokem největším trhem s automobily na světě.
Prodej největší japonské automobilky Toyota v únoru ve Spojených státech klesl o 6,6 procenta navzdory uvedení nové verze modelu Corolla na trh. "Hypoteční krize má nyní jasný dopad na spotřebitelské výdaje," řekl analytik Norijuki Macušima ze společnosti Nikko Citigroup.
Honda v únoru zvýšila prodej v USA o procento díky popularitě nové verze modelu Accord. Analytici však upozornili, že poptávka po ostatních modelech firmy byla slabá, a vyjádřili pochybnosti o tom, zda se Honda bude i nadále vyhýbat poklesu.
Šéfové automobilek jsou při hodnocení situace na trhu stále opatrnější. "Upřímně řečeno, prodej v USA, Evropě a Japonsku vykazuje známky zpomalení," řekl tento měsíc výkonný viceprezident Toyoty Tokuiči Uraniši. Dodal, že jeho firma by letos nemusela dosáhnout plánovaného prodeje 9,85 milionu vozů.