Jawa 650 Legend: zatím jako designérské cvičení

Jawa 650 Legend: zatím jako designérské cvičení

 
 

Jawa stále žije a hledá nové cesty k zákazníkům. Jednou z možností je redesign stávajících výrobků a specifické zacílení na okrajové segmenty trhu. Toho si všiml student a dnes již absolvent zlínské Univerzity T. Bati a zkusil se s tímto zadáním poprat.

Požádali jsme Davida Schaumanna, absolventa studijního programu zaměřeného na průmyslový design na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, o krátký rozhovor o jeho tématu diplomové práce.

Auto.cz: Proč jsi si vybral Jawu?

Značku Jawa zná u nás snad každý. Neznám motorkáře, který by na Jawě nezačínal a dokonce v jejím sedle začínali i mnozí automobilový řidiči. V každém městě i vesnici bezpochyby naleznete alespoň jednoho „pionýra“, se kterým kluci poprvé poznávají opojnou vůni spáleného benzinu, nebo jak poslušně veze rybáře s prutem k rybníku. Firma existuje již déle než 75 let a během své historie zaznamenala mnoho úspěchů, ale i těžkých chvil. To je důvod proč jsem si za téma diplomové práce na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně zvolil právě Jawu.

Auto.cz: Kolik času ti práce zabrala?
Celý projekt trval asi 3-4 měsíce od prvního oslovení firmy, kde musím říct se ke mně chovali velice vstřícně, až po obhájení před komisí.
Auto.cz: Představ nám prosím své dílo a jak to vlastně vše začalo?
Když jsem poprvé do Jawy přijel, chtěl jsem pracovat na motocyklu spíše sportovním, drsném něco na způsob Streetfightu, ale požadavek společnosti byl jiný. Bylo třeba vytvořit redesign motocyklu Jawa 650 Classic, jejímž autorem je Václav Král. To je ale motocykl cestovní, blížící se designem spíše k chopperům. Nezbylo než se podřídit a to i přesto, že přestavovat stroj po Václavu Královi bylo trochu troufalé.
Vlastní zadání pak znělo: vytvořit motocykl navazující na tradice společnosti, ale zároveň ho přiblížit současnému zákazníkovi.

Po vytvoření velkého množství skic a tvarových řešení byla vybrána jediná cesta, jednalo se o koncept s kapkovitým tvarem nádrže (nádrž kapka je u společnosti využívána odjakživa), kterou jsem dále rozvíjel. Základní myšlenku bylo třeba přizpůsobit stavbě rámu a všem součástím stroje a také brát v potaz případnou sériovou výrobu.

Výsledkem je řešení, jež je tvořeno plastovou skořepinou (sklolaminát), která překrývá původní konstrukci. Dá se říct, že bez velkého zásahu se dá během pár minut Classic přestavět na Legend. Tato moje koncepce vznikla se záměrem snížit cenu motocyklu, tak že zákazník za cenu jednoho získá už jen za příplatek motocykly dva.

Auto.cz: Na které části motocyklu jsi nejvíce hrdý?

Jsou to detaily jimiž jsem se snažil motocykl okořenit. Například onen bílý pruh vedoucí po cele délce motocyklu není jen grafická linka odkazující na historické barevné řešení značky, ale funguje v přední části jako kryt spojovacích dílů a v části zadní se mění v koncové světlo ze světelných diod. Úplně vespod pak můžete vidět plasticky ztvárněné logo Jawy pod nímž se skrývá osvětlení SPZ. Další perličkou je pak logo umístěné po stranách palivové nádrže, které se po otočení klíčkem rozzáří. Krom toho, že tak přisívá k zviditelnění motocyklu ze stran a tudíž i k zvýšení bezpečnosti, je tu ona filozofická rovina, prostě jsem chtěl aby logo společnosti opět zářilo. Tomu také odpovídá i název Legend a fakt, že všechny tři firemní symboly jsou jednou z nejstarších verzí loga, kterou společnost využívala, a místo kruhů nese iniciály zakladatele Františka Janečka.

Auto.cz: Bude Jawa Legend vyrábět?
Samozřejmě bych byl rád, ale na to neumím odpovědět. Snad pomůže odpovědět případný zájem lidí.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně štěstí nejen v profesním životě.

Video

Rallye Dakar 2019
Železničáři si po stávce vybojovali u Deutsche Bahn zvýšení platů Železničáři si po stávce vybojovali u Deutsche Bahn zvýšení platů

Německá železniční společnost Deutsche Bahn ohlásila…

Trumpovi se jeho velké plány nedaří a může si za to sám Trumpovi se jeho velké plány nedaří a může si za to sám

Americký prezident Donald Trump uvalil na Čínu nová cla s…

 

Štítky Design Rozhovor JAWA

 

Přidat názorDiskuse: Jawa 650 Legend: zatím jako designérské cvičení







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá! Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá!

Od představení nové generace Mazdy 3 na autosalonu v Los…

Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále

V době, kdy ještě nebyla kategorie vozů SUV natolik…

 





 
Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!

Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!

Dnes 07:00

Mezi nejlepší pohonné jednotky roku se letos dostal osmiválec, čtyřválec s variabilním kompresním poměrem i elektrický agregát.




Blesk.cz

Asterová o rozchodu Kubišové s Heinem kvůli prachům: Čekala jsem to!

Asterová o rozchodu Kubišové s Heinem kvůli prachům:…

K rozchodu zpěvačky Marty Kubišové (76) se svým dlouholetým manažerem Milanem Heinem (72) se tvrdě vyjádřila…

Výjimečný víkend na nebi: Oblohu ozáří meteority i pravá „vánoční“ kometa

Výjimečný víkend na nebi: Oblohu ozáří meteority i…

Není časté, že by noční nebe bylo plné tolika zajímavých úkazů, jako tomu bude nacházející víkend. Již několik…

 

iSport.cz

Vulgární ledař stojí Litvínov desetiticíce, pokutu dostal také Zlín

Vulgární ledař stojí Litvínov desetiticíce, pokutu…

Litvínov dostal pokutu 40 tisíc korun za incident po utkání 25. kola hokejové extraligy s Plzní, po kterém jeden…

Hemský trénuje na návrat. Tak, aby mohl jít hned hrát, líčí kouč

Hemský trénuje na návrat. Tak, aby mohl jít hned…

Dává si tvrdě do těla. Pravidelně, bez úlev a pod odborným dohledem. Aleš Hemský s trpělivostí sobě vlastní maká…

 

Reflex.cz

Omluva JXD panu Soukupovi z TV Barrandov: Ukázalo se, že svoje vystoupení myslí vážně a není to satira

Omluva JXD panu Soukupovi z TV Barrandov: Ukázalo…

Ve čtvrtek jsem zde publikoval článek, kde jsem chválil pana Soukupa z TV Barrandov za vynikající satirický…

Jan Mička: Kdo může za kolaps na D1

Jan Mička: Kdo může za kolaps na D1

V Česku máme takový nepěkný zvyk: kdykoliv dojde na silnicích ke kolapsu, při němž je jedním z činitelů sníh,…