Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Je zákaz aut na benzin a naftu opravdu reálný? Bude to už v roce 2025?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (108)
Zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Stále více vlád navrhuje právě to. Jak vážně ale máme tyto termíny brát?

Téma postupné eliminace motorů spalujících tradiční paliva z trhu se dostalo do popředí kvůli skandálu, který odstartovala německá automobilka Volkswagen, když se v USA přiznala k podvádění při testech emisí naftových motorů. Dalším krokem byl požadavek měst v Německu, a nejen tam, nepouštět do centra vozy s naftovým motorem.

Politické ideje ale přinášejí překážky do reálného světa. Za prvé je třeba vybudovat zásadně víc nabíjecích stanic, což si vyžádá nemalé náklady. Když k tomu připočteme miliony pracovních míst spojených s výrobou spalovacích motorů, je v řadě ohledů nesmírně těžké udělat politické rozhodnutí.

"Domnívám se, že většina lidí, zejména ve městech, chce změnu," říká podle agentury AP člen Zelených Dieter Janacek, jehož strana požaduje ukončit prodej benzinových a naftových aut do roku 2030. Řada lidí podle něho pohlíží na spalovací motory skepticky právě proto, že s emisemi musí žít. Více než polovina obyvatel širšího centra Mnichova, kde Janacek žije, ani nemá vlastní auto.

Zatím však neexistuje dostatek veřejných nabíjecích stanic, takže delší výlet elektromobilem je prakticky nemožný. Podle odborníků se elektřina v pohánění automobilů vyrovná benzinu a naftě co do nákladů a pohodlí někdy kolem roku 2020. To už by měla existovat lepší infrastruktura a baterie by měly mít větší výdrž.

A pak je tu dopad na výrobce benzinových a naftových motorů. Pokud nebudou smět do prodeje od roku 2030, zákaz bude mít v Německu přímý i nepřímý dopad na více než 600.000 pracovních míst, což představuje deset procent práceschopného obyvatelstva. Vyplývá to ze studie Sdružení automobilového průmyslu. Možná právě proto jsou vládní termíny ukončení prodeje tradičních motorů tak vágní, podotýká AP.

Průbojné je v tomto směru Norsko, ale i tam je termín 2025 definován jako cíl, kterého má být dosaženo, nikoli jako pevné datum zákazu. Norsko chce v té době zakázat prodej benzinových a naftových vozů, hybridních aut se týkat nemá. Francie a Británie koketují s rokem 2040. To je ale za tak dlouho, že u moci bude jiná politická garnitura, navíc vývoj technologie je dnes těžké předpovědět.

"Je snadné něco říct, zvlášť když v roce 2040 už dnešní politici nebudou rozhodovat. Realita je ale jiná," prohlásil Brett Smith z michiganského Střediska pro výzkum v automobilovém průmyslu.

Co se stane s hodnotou aut se spalovacím motorem, která budou jejich majitelé muset prodat? Co se stane s čerpacími stanicemi a jejich vlastníky? "To všechno jsou stěžejní otázky, na které politici při vyslovení termínů ve skutečnosti ani nechtějí myslet," říká Smith.

Stejně jako termíny jsou důležité i pobídky, které vlády nabízejí automobilovému odvětví a spotřebitelům. V Norsku není elektřina zatížena 25procentní daní z přidané hodnoty ani jinými poplatky. Nutno podotknout, že valná část produkce elektřiny v Norsku pochází z vodních elektráren, nikoli ze spalování fosilních paliv. To znamená, že vyšší poptávka automobilistů po elektřině neznamená více emisí.

Výrobci automobilů v současné době investují jak do modernizace tradičních motorů, tak do nových technologií. Například německý Daimler vynaložil tři miliardy eur (78 miliard Kč) na vývoj nového nízkoemisního dieselového motoru, který je již v některých sedanech třídy E. Současně dává deset miliard eur (260 miliard Kč) do vývoje vozů s elektrickým motorem a do technologie autonomního řízení.

Definovaná data jsou "spíše pokyny, a teprve když se termín přiblíží, zjistíme, co dělat. Není to nerozumný přístup," soudí Smith. A jak v této souvislosti uvedl ředitel Střediska pro výzkum automobilového průmyslu při univerzitě v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer, stanovení termínů je pro podniky přínosné. Jasné datum znamená, že si pro budoucnost mohou vytvořit jasný plán.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (108)
Avatar - Beefcake
27. 8. 2017 11:14
Dymici
Dufam, ze tie dechtomety coskoro neprejdu poctivou STK uz len "od oka", podla dymivosti, lebo co som zazil za posledne dni na cestach, to je fakt neskutocne.
23. 8. 2017 15:27
Re: No tak konečně!
Tedom som myslel len vyrobu motorov aj na plyn. Okrem toho dieslove do lokomotiv.
23. 8. 2017 14:58
Re: Nebude
Vadilo by to jistě i dalším skupinám lidí, ale protestoval by někdo proti tomu? Leda sbíráním lajků za otrávený status někde u počítače, ale žádný protest by se nekonal.
Avatar - Barrichello
23. 8. 2017 14:27
Re: No tak konečně!
Tedom už žádný autobusy nevyrábí, ten už dělá jen Kogenerační jednotky, založené právě na těch motorech Liaz
Avatar - Barrichello
23. 8. 2017 14:25
Re: Nebude
Vono se tu básní nad průmyslem 4,0 a autonomními auty a venku při rekonstrukci plynu, vody atd pořád kopou Dežo a Ferem a sem tam nějaký mongol lopatou a krumpáčem a hlínu odváží Liazka z roku 1994 a svářečka a kompresor si hoví v Pragovce V3S z roku 1975 >:D >:D

Takže asi tak. Denní obrázek z rekonstrukce přažských ulic.
Na vesnicích ješřě veselješí, tuhle sem jel okolo výstavby luxusních vilek (každá tak za 11 míčů) a výstavbu prováděl asi 20 let starý automix Tatra 815, na kterém enbylo už poznat co byla původní barva toho auta a zdatně mu sekundoval Mercedes staří tak 30 let.