Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jedna z největších flotil Porsche v policejních službách nebyla v Dubaji. Kde to bylo?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Sportovní vozy značky Porsche lze najít ve službách policejních sborů prakticky po celém světě. K nejproslulejším patří devětsetjedenácky z německých dálnic, ale jednu z největších flotil provozovali někde jinde.

Porsche se v barvách německé policie objevila na silnicích koncem padesátých let a právě v jejich rodišti se inspiroval poručík nizozemské policie Kees Vogel.

Tento muž stojí za vznikem speciální skupiny, která měla být vybavena vozy schopnými působit preventivně již jen svým vzhledem, zakročit proti příliš rychle se pohybujícím účastníkům nizozemského silničního provozu a zároveň umožňujícími poskytnout rychlou pomoc účastníkům dopravní nehody.

V roce 1962 se objevují ve službách nizozemské policie první vozy Porsche 356 B Cabriolet 1600 S. Jejich pořízení tehdy proběhlo bez schválení ministerstva spravedlnosti. Bílé kabriolety slaví ve službě úspěch a již s podporou ministerstva bylo ještě v roce 1962 v automobilce Porsche objednáno dalších vozů.

Bílá barva byla tehdy pro tyto policejní speciály zvolena kvůli své viditelnosti a za volbou kabrioletů stála skutečnost, že policisté mohli v případě potřeby řídit dopravu bez nutnosti opustit svůj vůz, protože jim stačilo vstát.

Posádky těchto vozů pak spojovaly mimo jiné i jejich dlouhé bílé kabáty a řidičské rukavice i přilby ve stejné barvě. Díky tomuto vybavení přezdívala veřejnost v šedesátých letech policistům v kabrioletech Porsche Bíle myši. Řidič i jeho spolujezdec vypadali ovšem spíše jako motocyklisté a důvodem pro tento druh oděvu byla skutečnost, že museli jezdit se staženou střechou za téměř jakéhokoliv počasí.

Mezi zajímavosti speciální jednotky patřila i skutečnost, že do jejích řad měli být vybíráni policisté, kteří měli rychlé reakce a vlohy pro řízení sportovního vozu, ale zároveň museli mít smysl pro zodpovědnost, což znamenalo, že ideálními kandidáty z tohoto hlediska byli v šedesátých letech ženatí muži starší pětadvaceti let s minimálně jedním dítětem.

Porsche dodalo nizozemské policii desítky kabrioletů modelové řady 356 a ještě v roce 1966, tedy v době, kdy již na plno běží výroba modelu 911 míří do Nizozemska, posledních deset vozů 356 C Cabriolet 1600 SC, přestože výroba tohoto modelu byla oficiálně ukončena již v dubnu roku 1965.

Na dodávky kabrioletů řady 356 plynule automobilka Porsche navázala modely 911 Targa, jimž byla nizozemská policie věrná prakticky po celá sedmdesátá a osmdesátá léta, kdy do jejích služeb mířily vždy aktuální verze devětsetjedenáctky. U těchto vozů již došlo na výraznější barevné provedení a samozřejmě i rozšíření jejich výbavy, v níž nechyběl na svou dobu velmi dobře vybavený lékařský kufřík pro poskytnutí první pomoci.

K nejpopulárnějším nizozemským policejním vozům značky Porsche tak vedle prvních bílých třistapadesátšestek pak dnes patří modely 911 SC a 911 Carrera 3,2. První z této dvojice byl vyráběn v letech 1978 až 1983 a jeho třílitrový vzduchem chlazený šestiválec disponoval výkonem 132 kW (180 k), zatímco druhý model z let 1984 až 1989 měl objem 3,2 l a výkon 170 kW (234 k), což stačilo k dosažení rychlosti 245 km/h.

Posledními devětsetjedenáctkami ve službách nizozemské policie se staly v první polovině devadesátých let pořízené kabriolety generace 964, vyráběné v letech 1988 až 1993. Tyto vozy s motory o objemu 3,6 litru a výkonu 184 kW (250 k) doplnily ve flotile nizozemské policie Porsche 911 Targa stejné generace.

Ze služby na nizozemských silnicích a dálnicích se Porsche 911 v tichosti vytratila v roce 1996. Na jejich místo byly nasazeny automobily jiných značek a nejčastěji se jednalo o výkonnější verze sedanů značky Mercedes-Benz, ale ty již nedosáhly takového věhlasu a autority u veřejnosti jako sportovní vozy Porsche.

Nizozemská policie měla ve svých službách vedle vozů modelových řad 356 a 911 ve druhé polovině šedesátých let i vozy zastupující řadu 912. Samozřejmě, že i v jejich případě byla zvolena karoserie typu Targa.

Tyto vozy sice se svými vzduchem chlazenými čtyřválci o objemu 1,6 litru a výkonu 66 kW (90 k) nenabízely takovou dynamiku jako sesterské automobily řady 911, ale díky téměř identickému vzhledu se těšily u veřejnosti prakticky stejné vážnosti.

V první polovině sedmdesátých let se v barvách nizozemské policie objevila i Porsche 914/6 se vzduchem chlazeným dvoulitrovým plochým šestiválcem o výkonu 81 kW (110 k). Tyto vozy vynikaly velmi vyváženými jízdními vlastnostmi, slušnou dynamikou se zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,5 s a maximální rychlostí 201 km/h.

Potřebám policistů pak vyhovovala mimo jiné i odnímatelná pevná střecha, která jim umožňovala využívat model 914/6 stejně jako kabriolety řady 356 i targy modelové řady 911.

Dále se ve službách nizozemské policie objevila na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let i Porsche 924 s kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem o objemu 2,0 litru, poskytujícím výkon 92 kW (125 k), s nímž se dalo uhánět i rychlostí kolem 200 km/h.

Pro potřeby nizozemské policie se tato kupé dočkala nezvyklé úpravy střechy v podobě dvou odnímatelných dílů nad hlavami posádky. Zvláštní je, že nebylo využito samotnou automobilkou Porsche u civilních vozů řady 924 nabízené příplatkové rovněž manuálně odnímatelné střechy. Ta přitom po svém sejmutí a uložení do zavazadlového prostoru vytvořila podobně velký prostor nad hlavami posádky jaký byl u modelu 911 Targa.

Nizozemská policie měla v letech 1962 až 1996 ve svých službách více než pět stovek sportovních vozů Porsche ve třinácti různých verzích. Dodnes se jedná o jedno z největších využití sportovních automobilů této německé značky u policie.

Bohužel další využití vozů značky Porsche u nizozemské policie ukončily stále vyšší náklady na jejich nákup i provoz. Podle dostupných materiálů byla cena posledních pořízených vozů řady 911 z počátku devadesátých let prakticky dvojnásobná oproti kabrioletům řady 356 ze začátku šedesátých let.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)