Jednáme s pojišťovnou. Jak se vyhnout problémům?

Prezentace klienta
Mít povinné ručení nebo havarijní pojištění ještě neznamená, že to s pojišťovnou budete mít jednoduché. Povídali jsme si o tom s Barborou Pospíšilovou ze společnosti D.A.S. právní ochrana.

Co vše po mě pojišťovna při likvidaci škody může požadovat?

Obecně jde o všechny dokumenty a informace, které jsou nutné ke zjištění existence a rozsahu její povinnosti plnit. Důležité je pravdivé vysvětlení vzniku a rozsahu následků událostí, informace o právech třetích osob a o jakémkoliv vícenásobném pojištění. A to vše již při oznámení události. Když ji hrubě zkreslíte, něco vědomě zatajíte apod., má pojišťovna ze zákona nárok na požadování náhrady nákladů vynaložených na zjišťování skutečného stavu věcí.

Hraje roli, když škodu ohlásím se zpožděním?

Ze zákona vyplývá povinnost oznámit událost bez zbytečného odkladu. Čím delší doba od vzniku události uplynula, tím hůře lze některé skutečnosti spolehlivě zjistit či ověřit. Ve výsledku pak vyplacení plnění může trvat mnohem déle. Pojišťovna dokonce může pojmout podezření na pokus o podvod, takže řešení probíhá ještě důkladněji, a tedy déle.

Má pojišťovna nějaké závazné lhůty k vyřešení případu?

Šetření nutná ke zjištění pojistné události, rozsahu plnění či k zjištění osoby oprávněné ho přijmout musí skončit do tří měsíců. Pokud to není možné, musí pojišťovna oznamovateli sdělit důvody. Tehdy máte nárok požádat o přiměřenou zálohu na pojistné plnění. Tu pojišťovna může odepřít jen tehdy, existuje-li pro to rozumný důvod (např. jste nedodali všechny požadované dokumenty). Po skončení šetření má pojišťovna ze zákona lhůtu na vyplacení plnění v délce 15 dní, ledaže by byla ujednána lhůta jiná. Je dobré vědět, že jestliže šetření není možné ukončit do tří měsíců z důvodů na straně pojišťovny, dostává se pojišťovna vždy s vyplacením pojistného plnění do prodlení.

Jaké jsou nejčastější chyby klientů, kvůli nimž pojišťovny odmítají plnit?

Nezjistí si, co vlastně mají pojištěno a v jakém rozsahu. Neznají výluky z pojištění. Často také poškozené vozidlo opraví, či dokonce prodají, než je prohlédnuto likvidátorem. Na druhou stranu pojišťovny konkrétně u aut nezřídka škodu prohlásí za totální, přestože tomu tak není, či cenu vozidla ohodnotí jinak, než jaká je skutečnost, popř. napadají samotný průběh vzniku škodní události.

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly