Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jednání o budoucnosti Opelu skončila bez výsledku

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
První schůzka všech zainteresovaných stran o budoucnosti německé automobilky Opel, která je součástí americké firmy General Motors, skončila dnes nad ránem v Berlíně bez výsledku.

Jednání zkomplikoval nečekaný požadavek zástupců americké strany, která od Berlína požaduje dodatečnou pomoc ve výši 300 milionů eur (přes osm miliard Kč). Na řešení se strany sporu pokusí dohodnout v pátek. Ze čtyř původních zájemců o převzetí Opelu ve hře zůstávají italská automobilka Fiat a kanadsko-rakouský výrobce automobilových součástek Magna.

Zástupci německé a americké vlády, spolkových zemí, potenciálních investorů se po více než osmihodinové noční schůzce nedokázali dohodnout ani na poskytnutí překlenovacích úvěrů a vytvoření modelu přechodné správy automobilky do doby, než ji převezme vybraný investor.

Německý ministr financí Peer Steinbrück připustil, že němečtí zástupci byli "nepříjemně překvapeni" požadavkem na dodatečnou pomoc, který americká strana vznesla až v 20:00 SELČ. Nad počínáním americké strany se podivoval i ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg. "Musíme konstatovat, že americké ministerstvo financí si mohlo dát i víc námahy, co se týká výběru svých zástupců," řekl viditelně rozčarovaný Guttenberg. Ministr rovněž řekl, že Německo zatím nemá jistotu, kterou potřebuje k poskytnutí překlenovacího úvěru.

Z noční schůzky tak se očekávala dohoda o okamžitém poskytnutí překlenovacích úvěrů z německých veřejných prostředků v předpokládané celkové výši 1,5 miliardy eur.

Další účastník schůzky Roland Koch, premiér spolkové země Hesensko, na jejímž území leží hlavní závod Opelu v Rüsselsheimu, dnes řekl, že od americké strany očekává vyjasnění sporných otázek do pátečních 14:00 SELČ.

Souběžně s tím mají pokračovat jednání s dvěma potenciálními investory, kteří od německé vlády očekávají další garance. Nabídky na vstup do Opelu podaly kromě koncernů Fiat a Magna International také finanční společnost RHJ International, jejíž součástí je investiční společnost Ripplewood Holdings, a po termínu čínská automobilka Beijing Automotive Industry Corp. Druzí dva uchazeči jsou však po noční schůzce v kancléřství ze hry.

Větší šance na vítězství v boji o Opel se dávají Magně, která je zjevným favoritem spolkové vlády i zemí. Podle Kocha firma přislíbila, že ve svém závodě v Bochumi propustí méně lidí, než dosud plánovala. Hovořilo se přitom o 2200 pracovnících. Podle Steinbrücka by Magna navíc byla ochotna pomoci i s řešením přechodného financování Opelu.

Kanadsko-rakouský koncern v Německu nehodlá zavřít žádnou ze čtyř továren. Zakladatel společnosti Frank Stronach potvrdil, že Magna chce do Opelu vstoupit spolu s ruskými partnery a učinit z něj světovou značku. Rovněž dnes prohlásil, že jeho firma výrazně navýšila objem kapitálu, který je ochotna do Opelu vložit.

Fiat přiznává, že by v případě vítězství své nabídky propustil na 10.000 lidí, z toho 2000 v Německu. Po německém státu navíc požaduje šestimiliardovou záruku, zatímco Magna "jen" 4,6 miliardy eur.

Kvůli krizi GM svolala na pátek schůzku ministrů hospodářství a průmyslu také Evropská komise. Opel, jenž ve svých čtyřech německých závodech zaměstnává přes 25.000 lidí, vyrábí automobily také v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.

Právní vyčlenění továren, patentů a dalších aktiv Opelu a britské značky Vauxhall z koncernu General Motors už ve středu schválila dozorčí rada německé automobilky.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)