Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Commander

Miloslav Maun
Koncern Daimler Chrysler představil na konci minulého roku v Los Angeles zajímavou studii vozu Jeep Commander. Je zvláštní především svým pohonem s palivovými články, které vyrábějí elektřinu pohánějící elektromotory. Commander představuje další krok...

Už na první pohled Commander nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o Jeep. Jeho charakteristickými vlastnostmi jsou výborný rozhled z místa řidiče, terénní vlastnosti a k tomu ještě ekonomičnost provozu. Jedná se o sportovně užitkový automobil pro volný čas. Na rozdíl od současného Jeepu Grand Cherokee jsou jeho prahy při běžné jízdě po silnici o 5 cm níže. Pokud si bude řidič chtít vyjet na menší terénní dobrodružství, dá se podvozek zvednout o 10 cm (podobně jako u loňského konceptu Jeepster). Se svými 176 cm výšky je pak srovnatelný s Jeepem Grand Cherokee. Pocit bezpečí také zvyšuje o 17 cm širší karoserie (celkem 203 cm)!

Auta zaměřená na ekonomiku provozu bývají většinou malé nebo střední velikosti. U Chrysleru si ale řekli: "Proč neumístit palivové články do většího vozu, který by zájem o úsporné vozy oživil?" Jeep Commander je prvním vozem s pohonem všech čtyř kol, který jezdí na elektřinu. Je poháněn dvěma elektromotory, každým pro jednu nápravu. Elektřina se vyrábí přímo na palubě v palivových článcích, kde probíhá reakce kyslíku a vodíku.

Agregát je ale na rozdíl od běžných spalovacích motorů dvakrát tak těžší (a také dražší). Proto se technici rozhodli kompenzovat tento handicap odlehčením karoserie. Ta je vyrobena z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Jak se již prokázalo u jiných prototypů společnosti Chrysler, plastová karoserie ušetří 50% hmotnosti a 10-50% výrobních nákladů. Navíc je téměř stoprocentně recyklovatelná. Plast, který je rovnou vyráběn v barvě vozu, umožňuje také tvary, které by při klasické kovové konstrukci nebyly myslitelné. Hmotnost Commanderu tedy činí 2268 kg, což se dá srovnat s obdobnými vozy této kategorie.

Tým designérů se zaměřil i na parametry aerodynamiky. Například při vyšších rychlostech se vysune zadní střešní spoiler (podobně jako u konceptu Dodge Intrepid ESX2 z roku 1998). Střešní lyžiny pro upevnění zavazadel se také, pokud nejsou zrovna používány, schovají do střechy. Přední kapota je navržena tak, aby jednak snižovala odpor vzduchu a napomáhala při jeho obtékání přes přední okno. Přední nárazník odvádí vzduch pod vůz. Konstruktéři tvrdí, že si vypůjčili některé nápady a prvky aerodynamiky od tryskových letadel.

Jeep Commander má nádech technicky velmi vyspělého auta. Jedním z detailů pro posílení image bylo vytvoření nasávání vzduchu a výfuků připomínající vzhledem tryskový motor. Auto působí velmi moderně, tvarem zdůrazňuje svou technickou vyspělost, přitom si stále zachovává klasický charakter Jeepu. Jako u všech jeepů, funkce má stejnou důležitost jako forma.

Sofistikovanost konceptu dokazuje například kryt závěsného zařízení plnící zároveň funkci stupačky pro usnadnění přístupu na střechu nebo zpětná zrcátka, která mají stěrače a navíc jsou navržena tak, aby obshála úhel 180°.

Funkčnost se ale nezaměřuje pouze na exteriér, i uvnitř vozu najdeme spoustu "vymyšleností". Například přenosný počítač, který je uložen ve středové konzoli a je napojen na kvalitní barevný display umístěný v palubní desce. S počítačem spolupracuje globální polohový systém (GPS) pro určení aktuální pozice vozu přes družici, můžete jej využít pro přístup k internetu, e-mailu, pro získání informací o počasí, dopravní situaci a podobně. Samozřejmě spolupracuje i s diagnostickým a kontrolním systémem vozu. Ve sloupku řízení je integrován mikrofon, který přijímá hlasové zprávy a předává je řídícímu centru.

Návrháři elektronické výbavy vozu tvrdí, že pokud si při cestě domů z práce vzpomenete, že jste něco zapomněli dodělat, můžete nadiktovat svou zprávu do počítače a poslat jí jako e-mail do kanceláře. A to všechno aniž byste museli pustit volant. Otázkou je, zda tam tu zprávu někdo přijme a zpracuje :-)

Jinou zajímavostí je zabezpečovací systém vybavený fotoaparátem. Zloděj, který se do auta vloupal, bude vyfotografován a jeho snímek automaticky poslán policii.

Designéři si pohráli i s osvětlením přístrojů, které svítí buď světle modře při zapnutém zapalování, anebo temně modře při vynutém. Přestože palubní deska pochází ze současného modelu Grand Cherokee, mnozí by jí nepoznali, protože je vyrobena z jiných materiálů a v jiných barvách. Navíc je zdobena chromem a leštěným hliníkem (podobně jako u prototypu Plymouth Pronto Spyder z roku 1998). Interiéru vévodí námořnická modř v kombinaci s kontrastní "koňakovou" kůží.

Šířka vozu umožňuje pohodlné cestování na zadních sedadlech třem osobám a dostatek odkládacího prostoru mezi předními sedadly.

Otázkou zůstává, jestli je netradiční pohonné ústrojí perspektivní. Vůz potřebuje kyslík a vodík. S kyslíkem není problém, získává se ze vzduchu, horší je to ale s vodíkem. Ten se dá buď získat z nafty anebo z metanolu. Nafta je dostupnější, ale produkuje více zplodin a získání vodíku je náročnější.

Zatím jsou palivové články jedinou alternativou pohonu.



Miloslav Maun