reklama


Jeep Commander

Jeep Commander

 
 

Koncern Daimler Chrysler představil na konci minulého roku v Los Angeles zajímavou studii vozu Jeep Commander. Je zvláštní především svým pohonem s palivovými články, které vyrábějí elektřinu pohánějící elektromotory. Commander představuje další krok v technologii palivových článků. Má nízké emise škodlivin (asi 1/10 běžného spalovacího motoru) a dojezdovou vzdálenost 960 km.

Už na první pohled Commander nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o Jeep. Jeho charakteristickými vlastnostmi jsou výborný rozhled z místa řidiče, terénní vlastnosti a k tomu ještě ekonomičnost provozu. Jedná se o sportovně užitkový automobil pro volný čas. Na rozdíl od současného Jeepu Grand Cherokee jsou jeho prahy při běžné jízdě po silnici o 5 cm níže. Pokud si bude řidič chtít vyjet na menší terénní dobrodružství, dá se podvozek zvednout o 10 cm (podobně jako u loňského konceptu Jeepster). Se svými 176 cm výšky je pak srovnatelný s Jeepem Grand Cherokee. Pocit bezpečí také zvyšuje o 17 cm širší karoserie (celkem 203 cm)!

Auta zaměřená na ekonomiku provozu bývají většinou malé nebo střední velikosti. U Chrysleru si ale řekli: "Proč neumístit palivové články do většího vozu, který by zájem o úsporné vozy oživil?" Jeep Commander je prvním vozem s pohonem všech čtyř kol, který jezdí na elektřinu. Je poháněn dvěma elektromotory, každým pro jednu nápravu. Elektřina se vyrábí přímo na palubě v palivových článcích, kde probíhá reakce kyslíku a vodíku.

Agregát je ale na rozdíl od běžných spalovacích motorů dvakrát tak těžší (a také dražší). Proto se technici rozhodli kompenzovat tento handicap odlehčením karoserie. Ta je vyrobena z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Jak se již prokázalo u jiných prototypů společnosti Chrysler, plastová karoserie ušetří 50% hmotnosti a 10-50% výrobních nákladů. Navíc je téměř stoprocentně recyklovatelná. Plast, který je rovnou vyráběn v barvě vozu, umožňuje také tvary, které by při klasické kovové konstrukci nebyly myslitelné. Hmotnost Commanderu tedy činí 2268 kg, což se dá srovnat s obdobnými vozy této kategorie.

Tým designérů se zaměřil i na parametry aerodynamiky. Například při vyšších rychlostech se vysune zadní střešní spoiler (podobně jako u konceptu Dodge Intrepid ESX2 z roku 1998). Střešní lyžiny pro upevnění zavazadel se také, pokud nejsou zrovna používány, schovají do střechy. Přední kapota je navržena tak, aby jednak snižovala odpor vzduchu a napomáhala při jeho obtékání přes přední okno. Přední nárazník odvádí vzduch pod vůz. Konstruktéři tvrdí, že si vypůjčili některé nápady a prvky aerodynamiky od tryskových letadel.

Jeep Commander má nádech technicky velmi vyspělého auta. Jedním z detailů pro posílení image bylo vytvoření nasávání vzduchu a výfuků připomínající vzhledem tryskový motor. Auto působí velmi moderně, tvarem zdůrazňuje svou technickou vyspělost, přitom si stále zachovává klasický charakter Jeepu. Jako u všech jeepů, funkce má stejnou důležitost jako forma.

Sofistikovanost konceptu dokazuje například kryt závěsného zařízení plnící zároveň funkci stupačky pro usnadnění přístupu na střechu nebo zpětná zrcátka, která mají stěrače a navíc jsou navržena tak, aby obshála úhel 180°.

Funkčnost se ale nezaměřuje pouze na exteriér, i uvnitř vozu najdeme spoustu "vymyšleností". Například přenosný počítač, který je uložen ve středové konzoli a je napojen na kvalitní barevný display umístěný v palubní desce. S počítačem spolupracuje globální polohový systém (GPS) pro určení aktuální pozice vozu přes družici, můžete jej využít pro přístup k internetu, e-mailu, pro získání informací o počasí, dopravní situaci a podobně. Samozřejmě spolupracuje i s diagnostickým a kontrolním systémem vozu. Ve sloupku řízení je integrován mikrofon, který přijímá hlasové zprávy a předává je řídícímu centru.

Návrháři elektronické výbavy vozu tvrdí, že pokud si při cestě domů z práce vzpomenete, že jste něco zapomněli dodělat, můžete nadiktovat svou zprávu do počítače a poslat jí jako e-mail do kanceláře. A to všechno aniž byste museli pustit volant. Otázkou je, zda tam tu zprávu někdo přijme a zpracuje :-)

Jinou zajímavostí je zabezpečovací systém vybavený fotoaparátem. Zloděj, který se do auta vloupal, bude vyfotografován a jeho snímek automaticky poslán policii.

Designéři si pohráli i s osvětlením přístrojů, které svítí buď světle modře při zapnutém zapalování, anebo temně modře při vynutém. Přestože palubní deska pochází ze současného modelu Grand Cherokee, mnozí by jí nepoznali, protože je vyrobena z jiných materiálů a v jiných barvách. Navíc je zdobena chromem a leštěným hliníkem (podobně jako u prototypu Plymouth Pronto Spyder z roku 1998). Interiéru vévodí námořnická modř v kombinaci s kontrastní "koňakovou" kůží.

Šířka vozu umožňuje pohodlné cestování na zadních sedadlech třem osobám a dostatek odkládacího prostoru mezi předními sedadly.

Otázkou zůstává, jestli je netradiční pohonné ústrojí perspektivní. Vůz potřebuje kyslík a vodík. S kyslíkem není problém, získává se ze vzduchu, horší je to ale s vodíkem. Ten se dá buď získat z nafty anebo z metanolu. Nafta je dostupnější, ale produkuje více zplodin a získání vodíku je náročnější.

Zatím jsou palivové články jedinou alternativou pohonu.



Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek

Po více než měsíci odkladů, zmatků a nepokojů se…

Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici

Řecký účetní dvůr v pondělí schválil prodej řeckých drah…

Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí

Facebook hodlá zavést v Německu jako druhém státě po USA…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Neúspěšné modely: Jeep Commander (2006-2010) Neúspěšné modely: Jeep Commander (2006-2010)

Jeepu sa s Commanderom pritrafilo nešťastie.

Video: Jeep Commander Overland – Největší z nabídky Video: Jeep Commander Overland – Největší z nabídky

V posledních letech se nabídka modelů značky Jeep…

 



 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Včera

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

„Mám obrovskou radost. Ani to neumím popsat. Nikdy v životě jsme totiž nic nevyhráli,“ prozradil včera Blesku…

Zrušení „bonzáckého“ webu k EET práskání nezastaví, věří šéf berňáku

Zrušení „bonzáckého“ webu k EET práskání nezastaví,…

Lidi „práskali a práskat“ budou dál, nehledě na zrušení bonzáckého webu k EET. Tak by se dala shrnout výpověď…

 

iSport.cz

Zlín si oddechl, Beauguel přijde. Zajímal se o lékaře i plat při zranění

Zlín si oddechl, Beauguel přijde. Zajímal se o…

Zajímal se o lékařskou péči ve městě. Vyzvídal, jak mu bude chodit plat v případě zranění a kde bude bydlet.…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

 
 
reklama