TEST Jeep Compass 2,2 CRD: První jízdní dojmy
Po pěti letech přichází výrazný facelift Jeepu Compass. Modernizovaný model přináší design dle nového směru značky Jeep, technika je posledním evolučním stupněm kooperace Chrysleru s Mitsubishi a Mercedesem. Nástupce již bude disponovat podvozkem i motory sdílenými s modely skupiny Fiat.
Kompaktní platforma Project Global je proto namísto dosavadního dvoulitrového turbodieselu od VW (2,0 TDI o výkonu 103 kW) nově osazena motorem 2,2 CRD původem od Mercedesu. Nová pohonná jednotka navíc přináší prodloužení servisního intervalu z 15 na 25 tisíc km a také zvětšení maximální přípustné hmotnosti brzděného přívěsu z 1600 na 2000 kg.
V rámci dne otevřených dveří, pořádaných při příležitosti otevření nového multibrandového autosalonu Motortec v Brně, jsme nový Compass poprvé vyzkoušeli v domácích podmínkách. Ke zkušební projížďce na klikatých cestách severně od Brna jsme zvolili potenciálně nejžádanější verzi – silnější turbodiesel o výkonu 120 kW ve spojení s manuální převodovkou a pohonem 4x4 Freedom Drive I (připojitelný automaticky skrze elektromagnetickou lamelovou spojku s možností manuální volby uzamknutí).
Jeep Compass - srovnání motorů 2,2 CRD a 2,0 CRD | ||
Motor | 2,2 CRD (2011) | 2,0 CRD (2010) |
Dodavatel | Mercedes-Benz | Volkswagen |
Převodovka | 6M 4x4 | 6M 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 2143 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Vrtání x zdvih [mm] | 83,0 x 99,0 | 81,0 x 95,5 |
Kompresní poměr | 16,5:1 | 18,5:1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 120/3600 | 103/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 320/1400-3600 | 310/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 201 | 189 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,9 | 11,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,6 | 6,5 |
Poh. hmotnost [kg] | 1680 | 1615 |
Agregát o objemu 2143 cm3 je zástupcem nejnovější konstrukční řady OM 651. Pro aplikaci v Jeepu se ale dočkal specifického naladění – výsledkem je výkon 120 kW (o 20 kW víc než nejsilnější jednoturbová verze Mercedesu) a točivý moment 320 Nm (o 40 Nm méně). Oč je ale špičková hodnota točivého momentu nižší, o to je širší její spektrum otáček – konkrétně od 1400 do 3600 min-1.
Zajímavostí také je fakt, že Jeep Compass je prvním modelem s příčně uloženým motorem OM 651. Mercedes-Benz sám zatím tento čtyřválec používá jen v modelech s motorem podél, v příčné zástavbě se ale vznětový 2,2litr například objeví ještě letos v nové třídě B.
Statické dojmy
Design prošel vítanou proměnou. Dosti neforemné přední partie, které dosud Compass v Evropě předem odsuzovaly do role outsidera, byly nahrazeny střízlivějším designem odvozeným od nové generace velkého SUV Grand Cherokee. Stylisté si s podobou doslova vyhráli, oba modely mají podobně řešené prolisy na kapotě motoru, moderní interpretaci tradiční masky chladiče a také například zcela identické přední světlomety.
Zmizely absurdně rozšířené blatníky, příď v nadměrném retrostylu a také neohrabané tvary předního nárazníku. Nový Compass má svěží SUV design a stylizace do role Grand Cherokee junior mu jednoznačně prospěla.
K nepoznání se změnil i interiér. Jeho nový vzhled můžeme označit jako efektní kombinaci střízlivého přístupu s retro prvky. Nepřišel o jasné americké geny, zároveň ale má nyní co do designu a materiálů potenciál oslovit i typického evropského zákazníka.
Jízdní dojmy
Po nastartování motor potěší klidným chodem a nadprůměrným odhlučněním. Ačkoliv se změnilo naladění řídicí jednotky, agregát se svým projevem velmi podobá originálu od Mercedesu. Na dnešní dobu nezvyklá koncepce s velkým zdvihem pístů (99 mm) se v kombinaci s variabilní geometrií turbodmychadla i zde projevuje solidním a plynulým zátahem od nejnižších otáček.
Navzdory dlouhému zdvihu motoru přesto nechybí ochota vytáčet se. Ačkoliv pro běžnou i dynamickou jízdu plně stačí udržovat otáčky do 3000 min-1, novému turbodieselu voní i hodnoty o tisíc vyšší. Co do jízdní dynamiky má motor ve všech režimech dostatečnou rezervu.
Šestistupňová manuální převodovka nabízí dobře přístupnou řadící páku s přesnými drahami a spolupracuje se snadno ovladatelnou spojkou. Posilovač řízení má na místě lehký chod, při městském parkování i případných manévrech mimo asfalt žádoucí, za jízdy však příjemně ztuhne.
Podvozek je po faceliftu tužší, výsledkem jsou kvalitní jízdní vlastnosti dle evropské školy. Compass nyní patří k tvrdším SUV, nikoliv však za cenu mechanického či akustického diskomfortu. Zkoušený vůz byl osazen 18palcovými koly. Můžeme jen hádat, zda na standardních 17palcových bude Compass výrazněji měkčí.
Jeep Compass 2011 - technická data | ||||
Motor | 2,0 VVT | 2,2 CRD | 2,4 VVT | 2,2 CRD |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x4 | 4x4 |
Převodovka | 5M | 6M | CVT | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 2143 | 2359 | 2143 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 115/6300 | 100/3600-4200 | 125/6000 | 120/3600-4200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 190/5100 | 320/1400-2800 | 220/4500 | 320/1400-3600 |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 201 | 180 | 201 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,6 | 10,9 | 10,7 | 10,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,6 | 6,1 | 8,6 | 6,6 |
Poh. hmotnost [kg] | 1499 | 1634 | 1605 | 1680 |
Test původní předfaceliftové verze s motorem od Volkswagenu otevřete následujícím odkazem.