Jeep Compass 2,2 CRD: První jízdní dojmy

Jeep Compass 2,2 CRD: První jízdní dojmy

 
 

Do nabitého segmentu kompaktních SUV v červnu vyrazí, nyní již pod hlavičkou koncernu Fiat, výrazně modernizovaný Jeep Compass.

Po pěti letech přichází výrazný facelift Jeepu Compass. Modernizovaný model přináší design dle nového směru značky Jeep, technika je posledním evolučním stupněm kooperace Chrysleru s Mitsubishi a Mercedesem. Nástupce již bude disponovat podvozkem i motory sdílenými s modely skupiny Fiat.

Kompaktní platforma Project Global je proto namísto dosavadního dvoulitrového turbodieselu od VW (2,0 TDI o výkonu 103 kW) nově osazena motorem 2,2 CRD původem od Mercedesu. Nová pohonná jednotka navíc přináší prodloužení servisního intervalu z 15 na 25 tisíc km a také zvětšení maximální přípustné hmotnosti brzděného přívěsu z 1600 na 2000 kg.

V rámci dne otevřených dveří, pořádaných při příležitosti otevření nového multibrandového autosalonu Motortec v Brně, jsme nový Compass poprvé vyzkoušeli v domácích podmínkách. Ke zkušební projížďce na klikatých cestách severně od Brna jsme zvolili potenciálně nejžádanější verzi – silnější turbodiesel o výkonu 120 kW ve spojení s manuální převodovkou a pohonem 4x4 Freedom Drive I (připojitelný automaticky skrze elektromagnetickou lamelovou spojku s možností manuální volby uzamknutí).

Jeep Compass - srovnání motorů 2,2 CRD a 2,0 CRD
Motor2,2 CRD (2011)2,0 CRD (2010)
DodavatelMercedes-BenzVolkswagen
Převodovka6M 4x46M 4x4
Zdvihový objem [cm3]21431968
Válce/ventily4/44/4
Vrtání x zdvih [mm]83,0 x 99,081,0 x 95,5
Kompresní poměr16,5:118,5:1
Největší výkon [kW/min-1]120/3600103/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]320/1400-3600310/1750-2500
Max. rychlost [km/h]201189
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,911,0
Komb. spotřeba [l/100 km]6,66,5
Poh. hmotnost [kg]16801615

Agregát o objemu 2143 cm3 je zástupcem nejnovější konstrukční řady OM 651. Pro aplikaci v Jeepu se ale dočkal specifického naladění – výsledkem je výkon 120 kW (o 20 kW víc než nejsilnější jednoturbová verze Mercedesu) a točivý moment 320 Nm (o 40 Nm méně). Oč je ale špičková hodnota točivého momentu nižší, o to je širší její spektrum otáček – konkrétně od 1400 do 3600 min-1.

Zajímavostí také je fakt, že Jeep Compass je prvním modelem s příčně uloženým motorem OM 651. Mercedes-Benz sám zatím tento čtyřválec používá jen v modelech s motorem podél, v příčné zástavbě se ale vznětový 2,2litr například objeví ještě letos v nové třídě B.

S Jeepy na polygonu: První jízdní dojmy

Statické dojmy

Design prošel vítanou proměnou. Dosti neforemné přední partie, které dosud Compass v Evropě předem odsuzovaly do role outsidera, byly nahrazeny střízlivějším designem odvozeným od nové generace velkého SUV Grand Cherokee. Stylisté si s podobou doslova vyhráli, oba modely mají podobně řešené prolisy na kapotě motoru, moderní interpretaci tradiční masky chladiče a také například zcela identické přední světlomety.

Zmizely absurdně rozšířené blatníky, příď v nadměrném retrostylu a také neohrabané tvary předního nárazníku. Nový Compass má svěží SUV design a stylizace do role Grand Cherokee junior mu jednoznačně prospěla.

K nepoznání se změnil i interiér. Jeho nový vzhled můžeme označit jako efektní kombinaci střízlivého přístupu s retro prvky. Nepřišel o jasné americké geny, zároveň ale má nyní co do designu a materiálů potenciál oslovit i typického evropského zákazníka.

JAKE.AUTO.CZ: Jeep Compass (přehled testů a článků)

Jízdní dojmy

Po nastartování motor potěší klidným chodem a nadprůměrným odhlučněním. Ačkoliv se změnilo naladění řídicí jednotky, agregát se svým projevem velmi podobá originálu od Mercedesu. Na dnešní dobu nezvyklá koncepce s velkým zdvihem pístů (99 mm) se v kombinaci s variabilní geometrií turbodmychadla i zde projevuje solidním a plynulým zátahem od nejnižších otáček.

Navzdory dlouhému zdvihu motoru přesto nechybí ochota vytáčet se. Ačkoliv pro běžnou i dynamickou jízdu plně stačí udržovat otáčky do 3000 min-1, novému turbodieselu voní i hodnoty o tisíc vyšší. Co do jízdní dynamiky má motor ve všech režimech dostatečnou rezervu.

Šestistupňová manuální převodovka nabízí dobře přístupnou řadící páku s přesnými drahami a spolupracuje se snadno ovladatelnou spojkou. Posilovač řízení má na místě lehký chod, při městském parkování i případných manévrech mimo asfalt žádoucí, za jízdy však příjemně ztuhne.

Podvozek je po faceliftu tužší, výsledkem jsou kvalitní jízdní vlastnosti dle evropské školy. Compass nyní patří k tvrdším SUV, nikoliv však za cenu mechanického či akustického diskomfortu. Zkoušený vůz byl osazen 18palcovými koly. Můžeme jen hádat, zda na standardních 17palcových bude Compass výrazněji měkčí.

Jeep Compass 2011 - technická data
Motor2,0 VVT2,2 CRD2,4 VVT2,2 CRD
Pohon4x24x24x44x4
Převodovka5M6MCVT6M
Zdvihový objem [cm3]1998214323592143
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]115/6300100/3600-4200125/6000120/3600-4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]190/5100320/1400-2800220/4500320/1400-3600
Max. rychlost [km/h]180201180201
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,610,910,710,9
Komb. spotřeba [l/100 km]7,66,18,66,6
Poh. hmotnost [kg]1499163416051680

Test původní předfaceliftové verze s motorem od Volkswagenu otevřete následujícím odkazem.

TEST Jeep Compass 2,0 CRD – Směr neznámý (05/2007)

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá

Vláda Andreje Babiše (ANO) v souvislosti s dnešním…

Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard

Poslanci v druhém čtení návrhu státního rozpočtu navrhli…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Nový Jeep Compass: Poprvé za volantem amerického kompaktního SUV! Nový Jeep Compass: Poprvé za volantem amerického kompaktního SUV!

Nejnovější počin americké automobilky se v Česku prodává…

Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Konkurent Karoqa zatím nabízí dva motory Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Konkurent Karoqa zatím nabízí dva motory

Jeep Compass se prezentuje jako nejschopnější SUV své…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce centruje, obránce zakončuje

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Trpišovský měl kývnout Slavii. Nyní záleží na dohodě s Libercem

Trpišovský měl kývnout Slavii. Nyní záleží na dohodě…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…