Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Compass 2,2 CRD: První jízdní dojmy

Diskuze (23)
Do nabitého segmentu kompaktních SUV v červnu vyrazí, nyní již pod hlavičkou koncernu Fiat, výrazně modernizovaný Jeep Compass.

Po pěti letech přichází výrazný facelift Jeepu Compass. Modernizovaný model přináší design dle nového směru značky Jeep, technika je posledním evolučním stupněm kooperace Chrysleru s Mitsubishi a Mercedesem. Nástupce již bude disponovat podvozkem i motory sdílenými s modely skupiny Fiat.

Kompaktní platforma Project Global je proto namísto dosavadního dvoulitrového turbodieselu od VW (2,0 TDI o výkonu 103 kW) nově osazena motorem 2,2 CRD původem od Mercedesu. Nová pohonná jednotka navíc přináší prodloužení servisního intervalu z 15 na 25 tisíc km a také zvětšení maximální přípustné hmotnosti brzděného přívěsu z 1600 na 2000 kg.

V rámci dne otevřených dveří, pořádaných při příležitosti otevření nového multibrandového autosalonu Motortec v Brně, jsme nový Compass poprvé vyzkoušeli v domácích podmínkách. Ke zkušební projížďce na klikatých cestách severně od Brna jsme zvolili potenciálně nejžádanější verzi – silnější turbodiesel o výkonu 120 kW ve spojení s manuální převodovkou a pohonem 4x4 Freedom Drive I (připojitelný automaticky skrze elektromagnetickou lamelovou spojku s možností manuální volby uzamknutí).

Jeep Compass - srovnání motorů 2,2 CRD a 2,0 CRD
Motor2,2 CRD (2011)2,0 CRD (2010)
DodavatelMercedes-BenzVolkswagen
Převodovka6M 4x46M 4x4
Zdvihový objem [cm3]21431968
Válce/ventily4/44/4
Vrtání x zdvih [mm]83,0 x 99,081,0 x 95,5
Kompresní poměr16,5:118,5:1
Největší výkon [kW/min-1]120/3600103/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]320/1400-3600310/1750-2500
Max. rychlost [km/h]201189
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,911,0
Komb. spotřeba [l/100 km]6,66,5
Poh. hmotnost [kg]16801615

Agregát o objemu 2143 cm3 je zástupcem nejnovější konstrukční řady OM 651. Pro aplikaci v Jeepu se ale dočkal specifického naladění – výsledkem je výkon 120 kW (o 20 kW víc než nejsilnější jednoturbová verze Mercedesu) a točivý moment 320 Nm (o 40 Nm méně). Oč je ale špičková hodnota točivého momentu nižší, o to je širší její spektrum otáček – konkrétně od 1400 do 3600 min-1.

Zajímavostí také je fakt, že Jeep Compass je prvním modelem s příčně uloženým motorem OM 651. Mercedes-Benz sám zatím tento čtyřválec používá jen v modelech s motorem podél, v příčné zástavbě se ale vznětový 2,2litr například objeví ještě letos v nové třídě B.

Statické dojmy

Design prošel vítanou proměnou. Dosti neforemné přední partie, které dosud Compass v Evropě předem odsuzovaly do role outsidera, byly nahrazeny střízlivějším designem odvozeným od nové generace velkého SUV Grand Cherokee. Stylisté si s podobou doslova vyhráli, oba modely mají podobně řešené prolisy na kapotě motoru, moderní interpretaci tradiční masky chladiče a také například zcela identické přední světlomety.

Zmizely absurdně rozšířené blatníky, příď v nadměrném retrostylu a také neohrabané tvary předního nárazníku. Nový Compass má svěží SUV design a stylizace do role Grand Cherokee junior mu jednoznačně prospěla.

K nepoznání se změnil i interiér. Jeho nový vzhled můžeme označit jako efektní kombinaci střízlivého přístupu s retro prvky. Nepřišel o jasné americké geny, zároveň ale má nyní co do designu a materiálů potenciál oslovit i typického evropského zákazníka.

Jízdní dojmy

Po nastartování motor potěší klidným chodem a nadprůměrným odhlučněním. Ačkoliv se změnilo naladění řídicí jednotky, agregát se svým projevem velmi podobá originálu od Mercedesu. Na dnešní dobu nezvyklá koncepce s velkým zdvihem pístů (99 mm) se v kombinaci s variabilní geometrií turbodmychadla i zde projevuje solidním a plynulým zátahem od nejnižších otáček.

Navzdory dlouhému zdvihu motoru přesto nechybí ochota vytáčet se. Ačkoliv pro běžnou i dynamickou jízdu plně stačí udržovat otáčky do 3000 min-1, novému turbodieselu voní i hodnoty o tisíc vyšší. Co do jízdní dynamiky má motor ve všech režimech dostatečnou rezervu.

Šestistupňová manuální převodovka nabízí dobře přístupnou řadící páku s přesnými drahami a spolupracuje se snadno ovladatelnou spojkou. Posilovač řízení má na místě lehký chod, při městském parkování i případných manévrech mimo asfalt žádoucí, za jízdy však příjemně ztuhne.

Podvozek je po faceliftu tužší, výsledkem jsou kvalitní jízdní vlastnosti dle evropské školy. Compass nyní patří k tvrdším SUV, nikoliv však za cenu mechanického či akustického diskomfortu. Zkoušený vůz byl osazen 18palcovými koly. Můžeme jen hádat, zda na standardních 17palcových bude Compass výrazněji měkčí.

Jeep Compass 2011 - technická data
Motor2,0 VVT2,2 CRD2,4 VVT2,2 CRD
Pohon4x24x24x44x4
Převodovka5M6MCVT6M
Zdvihový objem [cm3]1998214323592143
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]115/6300100/3600-4200125/6000120/3600-4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]190/5100320/1400-2800220/4500320/1400-3600
Max. rychlost [km/h]180201180201
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,610,910,710,9
Komb. spotřeba [l/100 km]7,66,18,66,6
Poh. hmotnost [kg]1499163416051680

Test původní předfaceliftové verze s motorem od Volkswagenu otevřete následujícím odkazem.

Diskuze (23)
Avatar - Barrichello
13. 5. 2011 09:37
Re: Rychlomer
Nebo spíš je otázka, zda ty fotky sou skutečně z Brna >:D
Avatar - Barrichello
13. 5. 2011 09:35
Re: Design od Korejců před dvaceti lety
Když sem začal motat korejce a jejich SUV z roku 1990, tak sem připoměl kdo byl zakladatel těchto vozů a když už sem připoměl, tak kompletně.

Ono je potřeba neustále připomínat, neb co není Made In Germany a v čem nebyli němci první, na to se ale hrozně rychle zapomíná :o))
Avatar - WinDiesel
12. 5. 2011 18:24
Re: Motor
Ano, budou muset. Daimler z toho spolku vycouval s dost velkými ztrátami, musí se nějak zhojit. A Fiat nemá problém, vydělá na prodeji tak jako tak a ještě si do určité části vozidel hodí svoje motory.
Vidím to asi tak - v Itálii dobrý prodej převlečených Lancií a Fiatů, mimo Itálii nic. Ovšem mimo Itálii se budou docela dobře prodávyt Jeepy, Chryslery a Dodge, specielně v UK, kde se ani nebudou pokoušet "Lancie" a "Jeepy" prodávat - tam rozumí jen značkám jako je Jeep, Chrysler a Dodge.
Myslím že to má Fiat docela dobře promyšlené - vlastní prodeje nic moc, ale prodeje amerických značek jdou nahoru, jak v USA tak mimo. Už jsem tady někde řekl že se Fiat bude zachra%novat na zádech Amíků, což už se jim jednou podařilo, když vydřeli z GM při rozvodu 3 mld USD.
Avatar - kari.laz
12. 5. 2011 12:43
Re: Design od Korejců před dvaceti lety
Ale on nikde nic nepsal o BMW ani o tom, že bylo s X6 první. Nikdo nikde nepsal, že Passat CC byl první. Tak nechápu, proč to sem motáš?
Avatar - LEGOPARK
12. 5. 2011 11:19
Rychlomer
Az teraz som si vsimol, ze rychlomer je v MPH a KMH je len drobnym pismom pod tym. To je standard pre Europu? :-O

Edit: Aha, tak pozrel som na nemeckej stranke Jeepu a rychlomer tam je v KMH a drobnym v MPH. ;) Takze v Brne ste asi mali nejake americke verzie este.