Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep v Ženevě 2006

Ondřej Láník
Na autosalonu ve Ženevě se představilo celkem šest různých modelů Jeepu. Většinu z nich brzy zařadí do výroby rakouský Magna Steyr, aby jej mohl mohl Jeep nabídnout evropskému publiku.

Commander

Také do Ženevy přivezl DaimlerChrysler zcela nového Jeepa, který svými tvary sice nápadně připomíná tvary prvního Cherokee, ale ve skutečnosti jde o velké SUV pro sedm cestujících s podvozkem z nového Grand Cherokee.

Netradičně pojatý Commander se odvolává na kořeny značky, která dala jméno celé třídě automobilů. Hranaté a snad až archaické tvary nového amerického terénního vozu ani náznakem neprozrazují, že v útrobách jsou použity komponenty z nového uhlazeného Grand Cherokee. Jeep tak jako přední americký výrobce sportovně-užitkových automobilů vstupuje do další kapitoly své historie. Konečně totiž nabízí žádané sedmimístné SUV. DaimlerChrysler předpokládá, že nový model odláká přibližně třetinu zákazníků od koupě Grand Cherokee právě kvůli sedmi místům v interiéru.

Ta jsou uvnitř Commandera uspořádána ve třech řadách sedadel, které jsou směrem k zádi výše umístěny (rozdíl mezi výškou sedáku první a druhé řady činí 124 mm, mezi druhou a třetí řadou pak 128 mm), podobně jako u Land Roveru Discovery. Dvě zadní řady lze sklopit a vytvořit tak dlouhý ložný prostor s rovnou podlahou. V sedmimístné konfiguraci je k dispozici skromných 170 l, pětimístné uspořádání zvýší přepravní kapacitu na 1028 l a dvoumístný Commander pojme 1951 l zavazadel. Proti Grand Cherokee je Commander o 5 cm delší a 10 cm vyšší, rozvor zůstal nezměněn (2781 mm).

Z velkého Jeepu pochází nezávislé zavěšení předních kol, tři systémy pohonu všech kol (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II a Quadra-Drive II) a bezpečnostní výbava (ESP, ABS, brzdový asistent atd.). Za příplatek je možno automobil dovybavit aktivními světlomety natáčenými do zatáčky, okenními airbagy pro všechny cestující, automatickými stěrači s dešťovým senzorem nebo DVD navigačním systémem.

Pro americký trh jsou připraveny dva zážehové osmiválce. Vrchol tvoří dnes již rozšířený velkoobjemový motor 5,7 l V8 Hemi (240 kW), jeho alternativou je o litr menší motor 4,7 V8 (173 kW). Nejmenším motorem pro Commandera je vidlicový šestiválec 3,7 l SOHC Power Tech (170 kW). Evropa se navíc dočká koncernového vznětového šestiválce 3.0 CRD (160 kW) ovšem pouze v kombinaci s klasickou automatickou převodovkou s pěti stupni a hydrodynamickým měničem točivého momentu.

Výroba pro evropské trhy bude probíhat v rakouském Grazu (Magna Steyr), prodej začne ve druhé polovině roku 2006.

Studie Patriot

Tento baby Cherokee je sice jen o málo centimetrů menší než jeho vzor, avšak hierarchicky je usazen níže. Tomu odpovídají plánované motorizace (čtyřválec 2,4 l resp. diesel 2.0 CRD) i poněkud menší ambice v oblasti terénních schopností. Klasicky střižený Patriot má vnější rozměry 4411 x 1756 x 1667 mm, rozvor 2635 mm a jezdí na kolech s pneumatikami o rozměru 235/65 R17.

Compass

Nový sériový model je postaven na základě stejnojmenného koncepčního vozu, který byl vystaven na frankfurtském autosalonu v roce 2005.

Zatímco Jeep Patriot je určen mladým zákazníkům, kteří značku znají a chtějí si vychutnat dobré terénní schopnosti i charakteristický design, Jeep Compass má oslovit nové zákazníky, kteří tradiční značku neznají, nebo o nákupu Jeepu nepřemýšleli. Tomu je přizpůsoben i překvapivě sportovní design. Překvapením je snad i nezávislé zavěšení všech kol.

Zdá se, že ani takový samorost jako Jeep - automobilka která dala jméno vozům jedné kategorie - se nevyhne výrobě lehkých SUV, případ Compassu dokonce ukazuje spíše na cestu do segmentu rodinných vozů s minimálními ambicemi v terénu! Compass je prvním vozem Jeep postaveným na platformě určené primárně pro přední pohon. Nezávislé zavěšení kol zajišťuje nejen komfort a ovladatelnost vozu v zatáčkách, ale také značné jízdní potěšení. Jeep Compass však bude v nabídce jak s pohonem předních, tak s pohonem všech kol.

Hnací ústrojí kombinuje zážehový světový čtyřválec 2,4 l resp. diesel 2,0 l z produkce Mercedesu s převodovkou s plynule měnitelným pohonem CVT.

Sportovnější Compass má vnější rozměry 4405 x 1761 x 1607 mm, rozvor měří 2635 mm.

Nový Jeep Compass a Jeep Compass Limited se začnou na světových trzích prodávat ve třetím čtvrtletí roku 2006.

Grand Cherokee Overland

S příchodem roku 2006 je nabídka modelu Jeep Grand Cherokee rozšířena o nejvýše postavený model. Provedení Overland se zcela přepracovaným interiérem s doplňky exteriéru v barvě platiny vynášejí model Grand Cherokee na zcela novou úroveň. Model Overland je jedním z mnoha nových produktů nastupující modelové ofenzívy, kterou značka Jeep plánuje pro druhou polovinu tohoto desetiletí na trzích mimo USA.

Model Overland je v nabídce s turbodieselem 3,0 l V6 CRD nebo s osmiválcem 5,7 l HEMI. Oba motory, stejně jako pohon všech kol, odpovídají ostatním provedením modelu Grand Cherokee. Jeep Grand Cherokee Overland se vyrábí v rakouské továrně Magna Steyr a bude na vybraných trzích mimo Severní Ameriku dostupný v prvním čtvrtletí roku 2006.

Studie Grand Cherokee Bluetec

Také Jeep přichází s technologií Bluetec, vyvinutou v rámci koncernu DaimlerChrysler.

Studie Jeep Grand Cherokee Bluetec je vybavena turbodieselem 3,2 V6 CRD, který disponuje vstřikováním common rail třetí generace a pokrokovou technologií Bluetec, jež činí ze vznětového motoru pohonnou jednotku budoucnosti. Vznětovému motoru se tak otevírají další možnosti rozšíření, přičemž na mušce je hlavně trh USA.

Bluetec je technologie určená pro moderní vznětové motory. Cílem je snížení oxidů dusíku ve výfukových plynech. Její součástí je oxidační katalyzátor, filtr pevných částic a pokrokový systém snižující emise oxidu dusíku - selektivně pracující katalyzátor (SCR).

SCR je zařízení ve výfukovém potrubí které mění oxidy dusíku pomocí močoviny na dusík a vodní páru. Roztok močoviny a vody je skladován v kapalné formě nazývané AdBlue a slouží jako prostředek uvedené chemické reakce v katalyzátoru. AdBlue je uschován v samostatné nádrži. Jeho spotřeba je minimální (přibližně 0,1 l na 100 km), takže se doplňuje pouze v rámci předepsaných intervalů běžné údržby. Tato technologie může být použita v různých podmínkách v závislosti na specifických vlastnostech automobilu, jeho vlastnostech a požadavcích trhu.

Turbodiesel Bluetec 3,2 l V6 má výkon 155 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 540 Nm.


Ondřej Láník