Jeep Willys2 - konkurence pro Hummer?

Jeep Willys2 - konkurence pro Hummer?

 
 

Je všeobecně známo, že koncern GM, jenž získal práva na užívání značky Hummer a který také intenzivně připravuje o něco méně extrémní vozidlo, než produkuje firma AM General (to používá americká armáda), hodlá rozšířit paletu hummerů směrem dolů, a to až po malé off-roady velikosti třeba Jeepu Wrangler. Na to v předstihu zareagoval Jeep a v Tokiu představil koncept Willys2.

Traduje se, že nejeden americký generál za druhé světové války prohlásil, že k vítězství v konfliktu výraznou měrou přispěly slavné Jeepy Willys. Zda to bylo nadnesené, nebo holá pravda těžko posoudit, každopádně lehký a nenáročný vůz projel skoro všude a servis téměř nepotřeboval. Malý off-road přežil až do dnešních dnů a stal se přímým předchůdcem pozdějších produktů všech dnes renomovaných výrobců off-roadů od Mitsubishi přes Toyotu až po Land Rover. Někteří z nich výrobu terénních vozů zahájili na základě licencí (Mitsubishi a Land Rover), jiní se willysem pouze nechali inspirovat (Toyota).

V době vzniku se automobilka Jeep jmenovala Willys Motors, v roce 1970 ji však koupila skupina AMC - to se změnil název na Jeep-Eagle a toto uskupení převzala v roce 1987 automobilka Chrysler. "Praotec" off-roadů, Willys, se během té doby vyráběl bez přestávky, měnilo se však jeho jméno. Tradice pokračovala automobily pojmenovanými CJ, jejichž nástupcem se v roce 1986 stal Wrangler. Ten se vyráběl jedenáct let a v roce 1997 byl vystřídán novou generací stejného jména. Té tedy již nyní táhne na čtvrtý rok, takže se může stát, že se místo něho za nějaké dva roky objeví automobil, vzešlý právě z tokijské studie. Otázkou zůstává, zda si ponechá jméno Wrangler, či zda se vrátí k prapůvodnímu označení Willys - těžko říci, které z nich má v současnosti lepší zvuk.

Zatímco Wrangler má vzdor svým kompaktním rozměrům pod kapotou motory o objemu 2,5 l, ale také 4,0 l (!), studie Willys2 je osazena výrazně skromnější šestnáctistovkou. Ta je však vybavena turbodmychadlem, takže disponuje solidním výkonem 120 kW a její točivý moment vrcholí hodnotou 210 N. m. Motor je zkombinován se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou a svou sílu přenáší na všechna čtyři kola, jenž mají úctyhodný průměr 21 palců a rozměr 235/65. Samozřejmostí je pochopitelně redukce pro zdolávání extrémního terénu. Willys2 však bude po většinu času jezdit nejspíš po silnicích a dálnicích. Zde je schopen vyvinout na americké poměry více než dostatečnou rychlost 140 km/h, sprint z klidu na rychlost 100 km/h zvládne za slušných 10,5 s.

Atraktivní křivky karoserie nesou typické znaky jeepů, jako charakteristickou masku chladiče a kulaté světlomety ale také současné designérské prvky. Veškeré její díly jsou zhotoveny z uhlíkového kompozitu, což se spolu s hliníkovým skeletem příznivě projevuje na hmotnosti vozu, která činí pouze 1350 kg. Karbonová střecha je spolu se "zahrádkou" odnímatelná, takže lze z willysu udělat kabriolet, stejně jako v případě wrangleru, který má však pouze plátěný top.

Koncept Jeep Willys2 má rozvor 2413 mm, je dlouhý 3617 mm, široký 1791 mm a vysoký 1778 mm. Od posledně jmenovaného údaje je však třeba odečíst úctyhodnou světlou výšku 309 mm, takže se potvrdí to, co je na první pohled patrné - docela nízký profil karoserie. Pro srovnání - v současnosti vyráběný Wrangler je dlouhý 3885 mm, široký 1695 mm a vysoký 1765 mm, jeho světlost je však "jen" 210 mm a rozvor činí 2375 mm. Na druhou stranu je nutné zohlednit obří 21" kola, která mají na světlé výšce konceptu Willys2 lví podíl. Rozchod předních kol konceptu činí 1496 mm, vzadu jsou od sebe kola vzdálena 1509 mm, zatímco u Jeepu Wrangler je rozchod na obou nápravách shodný - 1475 mm. Přední kola jsou nezávisle zavěšena, vzadu je tuhá náprava s víceprvkovým uchycením.

Technické údaje
Motor1,6
Druhpřeplňovaný zážehový
Max. výkon (kW)120
Max. točivý moment (Nm)210
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)140
Zrychlení 0-100 km/h (s)10,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3617
Šířka (mm)1791
Výška (mm)1778
Rozvor (mm)2413
Rozchod vpředu (mm)1496
Rozchod vzadu (mm)1509
Pohotovostní hmotnost (kg)1350
Rozměr pneu235/65 R21
Spolupracujeme s TipCars.com
Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Jeep Willys: Slož a bojuj! Na frontu dorazil Jeep v bedně... Jeep Willys: Slož a bojuj! Na frontu dorazil Jeep v bedně...

Vojáci si za druhé světové války sami stavěli jeepy…

Video: Kanadský dealer Jeepu zahrabal Willyse do podlahy Video: Kanadský dealer Jeepu zahrabal Willyse do podlahy

Willys Jeep MB sehrál rozhodující roli při vítězství…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky mezi elitou. Po Brightonu postupuje…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…