Jeep Willys2 - konkurence pro Hummer?

Jeep Willys2 - konkurence pro Hummer?

 
 
29.10. 2001

Je všeobecně známo, že koncern GM, jenž získal práva na užívání značky Hummer a který také intenzivně připravuje o něco méně extrémní vozidlo, než produkuje firma AM General (to používá americká armáda), hodlá rozšířit paletu hummerů směrem dolů, a to až po malé off-roady velikosti třeba Jeepu Wrangler. Na to v předstihu zareagoval Jeep a v Tokiu představil koncept Willys2.

Traduje se, že nejeden americký generál za druhé světové války prohlásil, že k vítězství v konfliktu výraznou měrou přispěly slavné Jeepy Willys. Zda to bylo nadnesené, nebo holá pravda těžko posoudit, každopádně lehký a nenáročný vůz projel skoro všude a servis téměř nepotřeboval. Malý off-road přežil až do dnešních dnů a stal se přímým předchůdcem pozdějších produktů všech dnes renomovaných výrobců off-roadů od Mitsubishi přes Toyotu až po Land Rover. Někteří z nich výrobu terénních vozů zahájili na základě licencí (Mitsubishi a Land Rover), jiní se willysem pouze nechali inspirovat (Toyota).

V době vzniku se automobilka Jeep jmenovala Willys Motors, v roce 1970 ji však koupila skupina AMC - to se změnil název na Jeep-Eagle a toto uskupení převzala v roce 1987 automobilka Chrysler. "Praotec" off-roadů, Willys, se během té doby vyráběl bez přestávky, měnilo se však jeho jméno. Tradice pokračovala automobily pojmenovanými CJ, jejichž nástupcem se v roce 1986 stal Wrangler. Ten se vyráběl jedenáct let a v roce 1997 byl vystřídán novou generací stejného jména. Té tedy již nyní táhne na čtvrtý rok, takže se může stát, že se místo něho za nějaké dva roky objeví automobil, vzešlý právě z tokijské studie. Otázkou zůstává, zda si ponechá jméno Wrangler, či zda se vrátí k prapůvodnímu označení Willys - těžko říci, které z nich má v současnosti lepší zvuk.

Zatímco Wrangler má vzdor svým kompaktním rozměrům pod kapotou motory o objemu 2,5 l, ale také 4,0 l (!), studie Willys2 je osazena výrazně skromnější šestnáctistovkou. Ta je však vybavena turbodmychadlem, takže disponuje solidním výkonem 120 kW a její točivý moment vrcholí hodnotou 210 N. m. Motor je zkombinován se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou a svou sílu přenáší na všechna čtyři kola, jenž mají úctyhodný průměr 21 palců a rozměr 235/65. Samozřejmostí je pochopitelně redukce pro zdolávání extrémního terénu. Willys2 však bude po většinu času jezdit nejspíš po silnicích a dálnicích. Zde je schopen vyvinout na americké poměry více než dostatečnou rychlost 140 km/h, sprint z klidu na rychlost 100 km/h zvládne za slušných 10,5 s.

Atraktivní křivky karoserie nesou typické znaky jeepů, jako charakteristickou masku chladiče a kulaté světlomety ale také současné designérské prvky. Veškeré její díly jsou zhotoveny z uhlíkového kompozitu, což se spolu s hliníkovým skeletem příznivě projevuje na hmotnosti vozu, která činí pouze 1350 kg. Karbonová střecha je spolu se "zahrádkou" odnímatelná, takže lze z willysu udělat kabriolet, stejně jako v případě wrangleru, který má však pouze plátěný top.

Koncept Jeep Willys2 má rozvor 2413 mm, je dlouhý 3617 mm, široký 1791 mm a vysoký 1778 mm. Od posledně jmenovaného údaje je však třeba odečíst úctyhodnou světlou výšku 309 mm, takže se potvrdí to, co je na první pohled patrné - docela nízký profil karoserie. Pro srovnání - v současnosti vyráběný Wrangler je dlouhý 3885 mm, široký 1695 mm a vysoký 1765 mm, jeho světlost je však "jen" 210 mm a rozvor činí 2375 mm. Na druhou stranu je nutné zohlednit obří 21" kola, která mají na světlé výšce konceptu Willys2 lví podíl. Rozchod předních kol konceptu činí 1496 mm, vzadu jsou od sebe kola vzdálena 1509 mm, zatímco u Jeepu Wrangler je rozchod na obou nápravách shodný - 1475 mm. Přední kola jsou nezávisle zavěšena, vzadu je tuhá náprava s víceprvkovým uchycením.

Technické údaje
Motor1,6
Druhpřeplňovaný zážehový
Max. výkon (kW)120
Max. točivý moment (Nm)210
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)140
Zrychlení 0-100 km/h (s)10,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3617
Šířka (mm)1791
Výška (mm)1778
Rozvor (mm)2413
Rozchod vpředu (mm)1496
Rozchod vzadu (mm)1509
Pohotovostní hmotnost (kg)1350
Rozměr pneu235/65 R21
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda

Poradce Andreje Babiše a bývalý šéf KDU-ČSL Cyril Svoboda…

Babiš: Vláda chce zrušit superhrubou mzdu až v roce 2021 Babiš: Vláda chce zrušit superhrubou mzdu až v roce 2021

Vláda znovu odloží nejméně o rok snížení daní a odvodů.…

Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky

Letecká společnost Ryanair snížila očekávaný odhad zisku…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Takhle se propaguje systém pohonu všech kol! Nissan obul sedanu Altima pásy Takhle se propaguje systém pohonu všech kol! Nissan obul sedanu Altima pásy

Svůj nový sedan Altima s pohonem všech kol propaguje…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 



Jeep Willys: Slož a bojuj! Na frontu dorazil Jeep v bedně... Jeep Willys: Slož a bojuj! Na frontu dorazil Jeep v bedně...

Vojáci si za druhé světové války sami stavěli jeepy…

Video: Kanadský dealer Jeepu zahrabal Willyse do podlahy Video: Kanadský dealer Jeepu zahrabal Willyse do podlahy

Willys Jeep MB sehrál rozhodující roli při vítězství…

 



 
Dakar 2019: Macík nemusel vajíčka, měl sny o čertech a kluky nechává spát

Dakar 2019: Macík nemusel vajíčka, měl sny o čertech a kluky nechává spát

Včera

Posádka Big Shock Racing Teamu ve složení Martin Macík, František Tomášek a Lukáš Kalanka dokázala s Liazem 111.154 dokončit 41. ročník Rallye Dakar.




Blesk.cz

Babiš zmínil šok ze svých dětí. V Indii řekl studentům o Česku, vřele ho vítali

Babiš zmínil šok ze svých dětí. V Indii řekl…

Nadšení neskrýval premiér Andrej Babiš (ANO) na indické univerzitě. Od studentů v Puné se mu v sobotu dostalo…

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou už tlustší než Američané

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou…

Paní Marie (60) se kilogramy navíc většinou netrápila, přesto se za svých 137 kilo tu a tam zastyděla. Časem se…

 

iSport.cz

Pardubický talent Koffer dráždí mazáky: Občas řvou, že mi urvou košík

Pardubický talent Koffer dráždí mazáky: Občas řvou,…

Dobrých zpráv kolem pardubického hokeje moc nenajdete. On by jí ale být mohl. Ten drzoun s košíkem, který…

Trpišovský o Jugasovi s Matouškem: Hráči nesmí mít únikovou variantu

Trpišovský o Jugasovi s Matouškem: Hráči nesmí mít…

Svou typickou kšiltovku tentokrát nechal doma. Mrazivé strahovské odpoledne donutilo kouče Slavie Jindřicha…

 

Reflex.cz

Na co do kina tento týden: Kursk a další filmy o plánech, co tak úplně nevyšly

Na co do kina tento týden: Kursk a další filmy o…

Ať chcete vidět velké komiksové finále na mrakodrapu, hrdou plavbu „nepotopitelné“ ponorky, úspěch propagačního…

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…