Jeep Wrangler 3,6 V6 Pentastar: Nový šestiválec i pro Evropu
Jeep nabídne nový atmosférický vidlicový šestiválec Pentastar 3,6 l v modelu Wrangler také Evropanům. Ti až dosud neměli na výběr, mohli zvolit jediný přeplňovaný vznětový motor 2,8 CRD. Benzinová jednotka je také spřažena s upravenou samočinnou převodovkou.
Pentastar se v Evropě objeví v základním krátkém Wrangleru i v prodlouženém čtyřdveřovém Unlimited. Druhé provedení nabídne tři výbavy: Sport, Sahara a Rubicon.
Pentastar V6 je o 40 kg lehčí než předchozí litinový vidlicový šestiválec EGT s objemem 3,6 l a výkonem 146 kW (198 k). Končící agregát poháněl Wrangler od roku 2007, kdy nahradil předchozí čtyřlitrovou řadovou jednotku se stejným počtem válců. Nový motor pojmenovaný podle proslulého loga Chrysleru se vyrábí v Trentonu ve státě Michigan v USA. Je prakticky celý postaven z hliníku, z tohoto kovu se vyrábějí blok i hlavy válců. Samozřejmě splňuje emisní předpisy včetně aktuální normy Euro 5. Automobilka si parametry evropské specifikace nechává zatím pro sebe, nedávno představená americká nabízí 209 kW (284 k) a 353 Nm.
Převodovka A580 má pět stupňů oproti čtyřem u modelů 2011, takže auto je úspornější, mělo by v průměru spotřebovat málo přes 11 l na 100 km, ale přesné hodnoty dosud nejsou známy. Nová je spojková skříň, delší tlumič a setrvačník. Točivý moment přenáší v širším spektru otáček, což zlepšuje i akceleraci. Sprint z 0 na 100 km/h trvá novému dvoudveřovému Wrangleru s automatem jen 8,1 s. Kratší jednička naopak supluje terénní redukci, o kterou ovšem klasik nepřišel. Samozřejmostí je kontrola stability, ústrojí ale využívá i volbu jízdních režimů ERS (Electronic Range Select).Zatímco také nabízený šestistupňový manuál NSG 370 vyrábí továrna v německém Gaggenau, pětistupňový automat dodává závod v Kokomu (stát Indiana).
Wrangler i nadále zůstává terénním vozem s klasickým rámem, na kterém je přimontována karoserie. Ovšem s jeho válečným prapředchůdcem už jej spojuje jen podobný vzhled. Přední i zadní náprava je sice stále tuhá, mechanické uzávěrky diferenciálu však nahradila postupem doby elektronika. Pro modelový rok 2012 se zpracovalo na zvukové izolaci, dokonce i motor dostal kryt.
Čerpadlo posilovače řízení, alternátor a kompresor klimatizace jsou přímo pod kapotou ukotveny tak, aby vibrovaly co nejméně.
Wrangler je k dispozici s trojicí stálých převodů a dvojicí dvoustupňových redukčních převodovek v závislosti na verzi. Rubicon určený do skutečně těžkého terénu má nápravy s větší zkřížitelností a vypínatelné uzávěrky diferenciálů. Nezmar od Jeepu může táhnout až 2,5 t těžký přívěs.
Také motor 2,8 CRD se dočkal úprav, které zvýšily výkon na 147 kW (200 k). Maximální hodnota točivého momentu je 410 Nm se šestistupňovým přímo řazeným ústrojím a 460 Nm s pětistupňovým samočinným. K manuálu se dodává standardně funkce Stop/Start, která funguje jako všude jinde. Motor se vypne, když auto zastaví, řidič přeřadí na neutrál a pustí spojku. Znovu se nastartuje po sešlápnutí prostředního pedálu. Systém je deaktivovatelný tlačítkem na přístrojové desce a na jeho činnost upozorňuje kontrolka.
Evropští zákazníci si Wrangler modelového roku 2012 budou moci koupit od listopadu letošního roku.