Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Wrangler 3,6 V6 Pentastar: Nový šestiválec i pro Evropu

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Chrysler dává nový Pentastar do všech možných modelů. Neunikl mu ani terénní klasik Jeep Wrangler, který si budou moci koupit také Evropané.

Jeep nabídne nový atmosférický vidlicový šestiválec Pentastar 3,6 l v modelu Wrangler také Evropanům. Ti až dosud neměli na výběr, mohli zvolit jediný přeplňovaný vznětový motor 2,8 CRD. Benzinová jednotka je také spřažena s upravenou samočinnou převodovkou.

Pentastar se v Evropě objeví v základním krátkém Wrangleru i v prodlouženém čtyřdveřovém Unlimited. Druhé provedení nabídne tři výbavy: Sport, Sahara a Rubicon.

Pentastar V6 je o 40 kg lehčí než předchozí litinový vidlicový šestiválec EGT s objemem 3,6 l a výkonem 146 kW (198 k). Končící agregát poháněl Wrangler od roku 2007, kdy nahradil předchozí čtyřlitrovou řadovou jednotku se stejným počtem válců. Nový motor pojmenovaný podle proslulého loga Chrysleru se vyrábí v Trentonu ve státě Michigan v USA. Je prakticky celý postaven z hliníku, z tohoto kovu se vyrábějí blok i hlavy válců. Samozřejmě splňuje emisní předpisy včetně aktuální normy Euro 5. Automobilka si parametry evropské specifikace nechává zatím pro sebe, nedávno představená americká nabízí 209 kW (284 k) a 353 Nm.

Převodovka A580 má pět stupňů oproti čtyřem u modelů 2011, takže auto je úspornější, mělo by v průměru spotřebovat málo přes 11 l na 100 km, ale přesné hodnoty dosud nejsou známy. Nová je spojková skříň, delší tlumič a setrvačník. Točivý moment přenáší v širším spektru otáček, což zlepšuje i akceleraci. Sprint z 0 na 100 km/h trvá novému dvoudveřovému Wrangleru s automatem jen 8,1 s. Kratší jednička naopak supluje terénní redukci, o kterou ovšem klasik nepřišel. Samozřejmostí je kontrola stability, ústrojí ale využívá i volbu jízdních režimů ERS (Electronic Range Select).Zatímco také nabízený šestistupňový manuál NSG 370 vyrábí továrna v německém Gaggenau, pětistupňový automat dodává závod v Kokomu (stát Indiana).

Wrangler i nadále zůstává terénním vozem s klasickým rámem, na kterém je přimontována karoserie. Ovšem s jeho válečným prapředchůdcem už jej spojuje jen podobný vzhled. Přední i zadní náprava je sice stále tuhá, mechanické uzávěrky diferenciálu však nahradila postupem doby elektronika. Pro modelový rok 2012 se zpracovalo na zvukové izolaci, dokonce i motor dostal kryt.

Čerpadlo posilovače řízení, alternátor a kompresor klimatizace jsou přímo pod kapotou ukotveny tak, aby vibrovaly co nejméně.

Wrangler je k dispozici s trojicí stálých převodů a dvojicí dvoustupňových redukčních převodovek v závislosti na verzi. Rubicon určený do skutečně těžkého terénu má nápravy s větší zkřížitelností a vypínatelné uzávěrky diferenciálů. Nezmar od Jeepu může táhnout až 2,5 t těžký přívěs.

Také motor 2,8 CRD se dočkal úprav, které zvýšily výkon na 147 kW (200 k). Maximální hodnota točivého momentu je 410 Nm se šestistupňovým přímo řazeným ústrojím a 460 Nm s pětistupňovým samočinným. K manuálu se dodává standardně funkce Stop/Start, která funguje jako všude jinde. Motor se vypne, když auto zastaví, řidič přeřadí na neutrál a pustí spojku. Znovu se nastartuje po sešlápnutí prostředního pedálu. Systém je deaktivovatelný tlačítkem na přístrojové desce a na jeho činnost upozorňuje kontrolka.

Evropští zákazníci si Wrangler modelového roku 2012 budou moci koupit od listopadu letošního roku.

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
5. 9. 2011 22:07
Re: Konecne!
Příchod Pentastaru, stejně jako novou (konečně ne 4stupňovou) převodovku oceňuji. To je určitě správný krok... Reklamu podle mně Wrangler nepotřebuje, to auto je legenda, reklama by podle mně skoro až degradovala automobil jako takový... Jinak lži, polopravdy a dogmata je sice problém US aut, ale nikoliv právě Wrangleru - ten si na nic nehraje a to, co u něj majitel dostane, je vidět na první pohled... Navíc, Wrangler nikdy nebyl masově prodávaný (alespoň ne v Evropě), na tohle auto musíte jinak smýšlet (jaksi americky :-) ), u něj se jedná o zkrátka volbu srdcem, ne rozumem... Takže proč měnit jeho počty na silnicích pomocí nějakých "násilných" metod typu reklamy? Já bych to nechal tak, jak to je...
Avatar - Barrichello
5. 9. 2011 09:23
Re: Konecne!
Ten nebude ale, takže smůla.
Avatar - Barrichello
5. 9. 2011 09:22
Re: Konecne!
Stávající motor, který tvoří 99% ofiko prodejů tam zůstane, tedy 2,8 CRD VM Motori jen mírně vylepšen.

Akorát bude místo 4st. převodovky 5ti.

Většímu rozšíření brání nulová reklama, bídný marketing a lži, polopravdy a dogmata kolem US aut.

To první se po příchodu fiatu nezměnilo, to druhé je boj na dlouhou trat a bez osvěty to nepůjde.
Náštěstí Wranlger má řadu příznivců a existuje i mnoho klubů sdružujících tyto fandy.

Takže si nedělej žádné iluze.
to by se na to muselo jít jinak, ne tak jak dosud fiat předvádí
Avatar - Vencos
4. 9. 2011 21:54
Re: Konecne!
Na italských benzínových motorech od italů samozřejmě není nic špatného. Mají krásný zvuk, rádi se vytáčí a vůbec jsou úžasné. Proti těm nemůžu říct B. Sám jsem měl Fiat 127 a ten byl úžasný, potažmo nám Garáží projde sposuta jen italských aut (všichni kamarádi jsou na "italy", jen já jsem ten "amík")

S VM Motori dýzlem jsem jel, párkrát a ve 2000 voyageru,ale jel. No, typickej trkator, kraválu na špunty do uší a tak dále,klepe se to jak patnáctka před prvnim sexem. Jedním slovem hrůza. Což není vlastně nic špatného, takové jsou vlastnosti dýzlu,ať je z němec,nebo třeba ze Států.

Upřímně, myslím že nový VM motori dýzl je určitě v rámci (ne) možností téhle slepé vývojové koleje osobních aut, jistě velice dobrý motor. ASpoň ten co teď dávaj do Grand Cherokee. Prý je to i docela kultivovaný a tak podobně.

Ruku na srdce, vy byste si koupili americké terénní auto se smrdutým chrochtákem? (že je z itálie vypustme) Wrangler s dýzlem? Vždyť to by bylo jako ženská s penisem, prostě to tam nepatří. A kolikrát to i smrdí,že? (nafta)

Takže já jásám taky. Konečně si i evropani můžou koupit Wranglewra s normálním motorem a nemusej čuchat ten smrad.
4. 9. 2011 21:12
Re: Konecne!
Ty budeš dobrej eda. Co je na italských motorech špatného? Vsadím se, že si v životě s žádným nejel.