Jeep Wrangler čekají velké změny
Současný Jeep Wrangler generace JK se vyrábí od roku 2007 a před modelovým rokem 2011 prodělal důkladnou modernizaci. Ta přinesla lepší odhlučnění a především zcela nový interiér. Jako první z Wranglerů a jejich přímých předchůdců se JK představil s karoserií s jedním nebo dvěma páry dveří.
Podle starších plánů se měl Wrangler dočkat nástupce v polovině roku 2016, ale již dříve bylo potvrzeno, že nástup nové generace se opozdí a současné provedení se dočká minimálně ještě jedné velké modernizace, aby bylo konkurenceschopné a v prodeji se udrží do poloviny roku 2018.
O budoucnosti jednoho z nejdůležitějších modelů značky se podle informací amerického serveru Edmunds rozhovořil Mike Manley, generální ředitel Jeepu. Ten při rozhovoru s novináři v rámci jedné z akcí Chrysler Group poodhalil budoucí generaci Wrangleru.
Pro příznivce tohoto off-roadu může být dobrou zprávou, že Wrangler bude mít i nadále svou vlastní platformu a nedopadne jako modely Chrysler 200, Dodge Dart a Jeep Cherokee, které stojí na platformě z vývoje italského Fiatu.
Při jejím vývoji nemá dojít k žádným kompromisům a Wrangler má i nadále zůstat skutečným terénním vozem, i když již dříve ohlašované opuštění tuhých náprav Manley nevyvrátil, ale ani nepotvrdil.
Vedle zachování charakteru Wrangleru se Jeep při vývoji nové generace zaměří na dosažení výrazně nižší hmotnosti. Díky tomu se může dočkat hojného využití hliníkových slitin a vysokopevností oceli v konstrukci podvozku i karoserie.
Nový Wrangler se díky nižší hmotnosti tak trochu vrátí ke kořenům v podobě válečného Willysu MB, u nějž byla nízká hmotnost jedním z hlavních požadavků při zahájení vývoje a u sériových vozidel se pohybovala okolo 1100 kg. Současný model má provozní hmotnost 1820 kg a vyšší.
Dalším velkým cílem je citelné snížení spotřeby paliva, aby bylo možné splnit přísnější federální předpisy, aniž by to mělo negativní vliv na všestranné schopnosti vozu.
Mike Manley v souvislosti s novou generací Wrangleru rovněž zmínil, že jedním z jejích hlavních konkurentů má být i nástupce Land Roveru Defender, u nějž severoamerická firma očekává, že bude silně zaměřen proti jejímu modelu.
Než se dočkáme nového Wrangleru hodlá Jeep současné provedení udržovat konkurence schopné mimo jiné i prostřednictvím speciálních a limitovaný verzí, což velmi dobře dokumentují v loňském roce představené modely Willys Wheeler nebo Wrangler Unlimited Polar.
V současnosti je Wrangler na evropském trhu nabízen se vznětovým motorem 2.8 CRD o výkonu 147 kW a točivém momentu 410 N.m. Alternativou k němu je atmosférický zážehový šestiválec 3.6 V6 Pentastar s výkonem 209 kW a točivým momentem 353 N.m.
Wrangler JK je v pořadí třetí generací, navazující na TJ z let 1997 až 2006 a YJ vyráběný v letech 1987 až 1995. Obě tyto varianty nabízely karoserie pouze s jedním párem dveří, ale několik různých celkových délek a v případě TJ byl k dispozici i model s prodlouženým rozvorem.
Přímým předkem Wrangleru jsou Jeepy CJ, které byly přímo odvozeny od vojenského Willysu MB a jejich označení je zkratkou pro Civilian Jeep. Jejich historie se začala psát v roce 1944 typem CJ-2 a skončila u typů CJ-7 a CJ-8 (prodloužený rozvor) v roce 1986.