TEST Jízdní dojmy: BMW 225xe a 330e – plug-in hybridy podle Mnichova
Jedním z hlavních cílů automobilových vývojářů je dnes snaha o co nejúspornější vozy na trhu. Práci na ekologických modelech se tudíž nevyhnou ani tak sportovně orientované značky jako BMW. Mnichovský výrobce již představil svůj první elektromobil, aktuálně rozšiřuje nabídku plug-in hybridů. V okolí Mnichova jsme jako jediní z českých novinářů exkluzivně vyzkoušeli dvě poslední novinky BMW z této oblasti – MPV 225xe a sedan střední třídy 330e.
Odvození plug-in hybridní varianty od řady 3 je logické – jedná se o nejprodávanější řadu značky, a tak má ekologická verze potenciálně největší okruh zákazníků. Představení plug-in hybridního MPV ale naopak může překvapit. Šéf vývoje modelu 225xe Uwe Seitz ale tvrdí, že si zákazníci tento vůz nadmíru oblíbili, za loňský rok má Active Tourer na svém kontě 84.000 prodaných kusů. Na základě marketingových výzkumů tak vyplynulo, že Active Tourer je pro plug-in hybrid vhodný základ. Navíc se auto stane prvním prémiovým velkoprostorovým plug-in hybridem na trhu.
Trocha teorie
Při vývoji hybridního systému automobilka využila nabytých zkušeností z prací na ekologických modelech divize BMW i, použitá technika dokonce vychází z „íček.“ Hybridní systém BMW nazývá eDrive, jeho součástí je v 225xe i 330e elektromotor o shodném výkonu 65 kW (ale odlišném točivém momentu) a lithium-iontové baterie s hrubou kapacitou 7,6 kWh. To jsou ale jediné shodné prvky, ústrojí obou aut se totiž v mnoha ohledech liší.
Sedan 330e je automobilem, který bude pravověrným fanouškům BMW sedět rozhodně více. Pod kapotou pracuje podélně uložený dvoulitrový turbobenzin o výkonu 135 kW, který doplňuje osmistupňový automat a elektromotor s točivým momentem 250 N.m. Výsledkem této kombinace je více než slušný výkon 185 kW a točivý moment 420 N.m, což jsou čísla slibující parádní odpich. Všechna síla je přitom posílána na zadní kola, jak se na tradiční BMW sluší a patří.
Jednotlivé komponenty hybridního ústrojí jsou pak rozmístěny pro co nejlepší rozložení hmotnosti, elektromotor je integrovaný do automatické převodovky, akumulátor se nachází pod dnem zavazadelníku. Konečným výsledkem je v případě 330e poměr váhy 49:51 ve prospěch zadní nápravy.
Naopak plug-in hybridní MPV 225xe Active Tourer asi pravověrným fanouškům tolik vonět nebude, konstruktéři se ale činili a zapracovali na mnohých inovacích. Pod kapotou najdeme přeplňovaný tříválec o výkonu 100 kW, který prostřednictvím šestistupňového automatu pohání výhradně přední kola. O pohon zadní nápravy se naopak stará vzadu umístěný elektromotor. Obě jednotky pracují nezávisle na sobě, což znamená, že hybridní Active Tourer může být v závislosti na zvoleném režimu a jízdních podmínkách předokolka, zadokolka a do rychlosti 125 km/h i čtyřkolka. Na ni ostatně odkazuje i písmo x v názvu modelu.
Hybridní technika v obou modelech znamená jisté kompromisy v oblasti zavazadelníku. Nad 370 litry 330e dokážeme u manažerského sedanu ještě přimhouřit oči, u rodinného vozu v podobě 220xe Active Tourer je ale 400 litrů vskutku málo. Baterie navíc výrazně omezují i místo pro palivovou nádrž, trojka si tak musí vystačit s 41litrovou a dvojka jen s 36litrovou nádrží.
Jak už je u aut s hybridním pohonem zvykem, obě BMW nabízejí různé jízdní režimy. Zatímco v řadě 2 se přepínají tlačítkem na středovém panelu, v řadě 3 pomocí tlačítka u voliče automatické převodovky. Auto eDrive je výchozím nastavením, které přepíná mezi oběma motory pro co nejoptimálnější spotřebu. Max eDrive je čistě elektricky režim, který funguje až do rychlosti 120 km/h. Dvojka i trojka v něm ujedou zhruba čtyřicet kilometrů (podle normovaného cyklu). To podle Roberta Meyera, viceprezidenta pro strategii pohonných jednotek, stačí, většina zákazníků značky ujede asi 30 kilometrů denně. V ideálním případě tak mohou se zakoupenými plug-in hybridy jezdit jen na elektřinu a benzin využijí jen občas, na dlouhých přejezdech. Save Battery pak dobíjí baterii na 50 % kapacity, případně ji udržuje na stávající úrovni nabití.
Nadále tu nechybí ani módy Comfort, Eco Pro a Sport, které dále upraví chování jednotlivých systémů auta. Sport využívá maximální možnou sílu obou jednotek, spalovací motor se připojuje dříve a převodovka jej nechává více vytočit. Eco Pro naopak udělá opak a rovněž otupí reakce na pokyn plynového pedálu.
Problémem elektromobilů je vedle nízkého dojezdu i dlouhá doba nabíjení baterií, plug-in hybridy ale díky menším akumulátorům takové trable nemají. Baterie 330e se z běžné domácí zásuvky dobíjí za pouhé tři hodiny (3:15 v případě 225xe), speciální wall box tuto dobu zkrátí na dvě hodiny 12 minut (2:15 u 225xe).
A jak jezdí?
Testovací okruh při mezinárodní prezentaci 225xe a 330e nás zavedl především do ulic Mnichova, abychom výhody plug-in hybridů poznali přímo v prostředí, kde mají největší smysl. Navíc mimo město plug-in hybridy vlastně fungují jako vozy s konvenčním pohonem.
BMW 225xe Active Tourer se na testovacím okruhu ukázalo jako velice tichý automobil. Ve městě je při jízdě na elektřinu naprosto nehlučný – ozývá se jen lehký bzukot elektromotoru. Podobně je na tom i na dálnici – aerodynamický šum je díky skvělému odhlučnění minimální. Jadrnější tón tříválce je slyšet jen při plné zátěži nad 3000 otáčkami, jinak ale jeho hlas není skoro vůbec slyšet.
Automobil se vždy rozjíždí na elektřinu, spalovací motor se připojuje v závislosti na akceleraci a stavu nabití baterie. Při prudším sešlápnutí pedálu tříválec začne pracovat ve třicítce, při klidnější práci s plynem ale Active Tourer zvládne průjezd městem výhradně na elektřinu – tedy pokud má dostatek šťávy v baterkách. Odpich při rozjezdu není tak razantní jako v případě silnějšího (a mnohem lehčího) elektromobilu i3, 225xe vám ale rozhodně nikdy nepřijde jako pomalé – ostatně akcelerace z 0-100 km/h za 6,7 sekundy hovoří za vše.
Práce hybridního systému je naprosto famózní. I díky skvělému odhlučnění není poznat, na jaký motor právě jede, přepínání mezi pohony je naprosto neznatelné. Líbil se nám i šestistupňový automat, o změně převodu řidič ví jen díky pohybu ručičky na otáčkoměru.
Normovanou kombinovanou spotřebu obvykle považujeme za nesmyslné číslo, v případě Active Toureru se ale k udávaným 2,0 až 2,1 l/100 km (v závislosti na výbavě) dá dostat, podmínkou jsou ale plně nabité baterie. I po dvou desítkách kilometrů v ulicích na kraji Mnichova palubní počítač ukazoval spotřebu kolem dvou litrů na 100 km, spotřeba elektrické energie v takovém případě činila 16 kWh. Na konci sedmdesátikilometrové trasy s důrazem na jízdu v městské aglomeraci se nakonec spotřeba paliva zastavila na hodnotě 4,2 l/100 km, což je velice slušné číslo.
To BMW 330e na nás více působilo jako automobil s konvenčním pohonem, a to hlavně v otázce hluku. Na rozdíl od řady 2 vůbec nebzučelo, dokonce jsme měli pocit, že celou dobu slyšíme pracující spalovací motor.
Hybridní ústrojí pracuje stejně jako v MPV – elektromotor pracuje hlavně v nižších rychlostech a zážehový agregát se připojuje až v těch vyšších – jeho odladění ale nebylo tak skvělé jako u 225xe. Startování benzinového čtyřválce totiž bylo slyšet, navíc ukazovalo, jak často řada 3 mezi oběma pohony přepíná. Tato změna navíc byla znatelná i lehkým cuknutím. Spotřeba se ale opět ukázala jako velice nízká – závěrečný průměr činil 5,5 litrů a 12 kWh na 100 kilometrů. Ve městě si elektromotor řekl o 20 kWh/100 km.
330e nás dokázala pobavit, auto se pěkně řídí a nabízí spoustu výkonové rezervy. Active Tourer pak opět ukázal, že patří mezi nejlépe jezdící MPV na trhu. K charakteru velkoprostorových aut ale příliš nesedí tvrdší naladění, které na nerovném povrchu znamená poskakování vozu – testovaný kus měl přitom 17palcová kola.
Zahájení prodeje a další hybridy
Evropský prodej BMW 225xe a 330e bude oficiálně zahájen 5. března, jen pár dní poté se obě auta začnou prodávat i na českém trhu. Cena 225xe startuje na částce 951.600 korun, 330e přijde na 1.133.600 korun. Plug-in hybridy tudíž nebudou o tolik dražší než vozy s konvečním pohonem – třeba benzinový 225i Active Tourer s benzinovým dvoulitrem se 170 kW stojí 904.800 korun. Největší zájem o hybridní trojku automobilka očekává v USA, naopak hybridní MPV má zaujmout v Japonsku.
Po příchodu 225xe a 330e se rozšiřování nabídky mnichovských plug-in hybridů na čas poněkud překvapivě zastaví. Vybraná auta sice jsou připravena na zástavbu hybridní techniky, než je ale BMW nabídne, chce vyhodnotit zájem zákazníků o stávající modely a zkušenosti majitelů. Na hybridní 2 Gran Tourer, X1 nebo novou řadu 5 si tudíž alespoň prozatím počkáme.
Závěr
Jízda s BMW 225xe a 330e ukázala, že plug-in hybridy před sebou mají zajímavou budoucnost. Kombinace nízké spotřeby ve městě a nadprůměrné síly dokáže rozhodně zaujmout, ve srovnání s konvenčními automobily se plug-in hybridy musí spokojit s menším dojezdem kvůli menší palivové nádrži a nižší praktičnosti kvůli menšímu zavazadelníku.
K oběma modelům nám plug-in hybrid sedí. S manažerskou řadou 3 může majitel každý den do kanceláře jezdit prakticky výhradně na elektřinu, zatímco benzin využije jen na služebních cestách. Obdobně je to s dvojkou – rozvoz dětí do školy na elektřinu a jízda na dovolenou na benzin. Menší kufr asi bude vadit spíše v rodinně zaměřeném MPV, 2 Active Tourer se ale odvděčuje lepším sladěním hybridního ústrojí než řada 3.
Plug-in hybridní BMW – technická data | ||
Model | 330e | 225xe |
Motor | 2.0 R4 | 1.5 R3 |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1499 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 |
Výkon [kW/min] | 135/5000-6500 | 100/4400 |
Točivý moment [N.m/min] | 290/1350-4250 | 220/1250-4300 |
Převodovka | 8A | 6A |
Elektromotor | synchronní | synchronní |
Výkon [kW/min] | 65/2500 | 65/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 250/0-2500 | 165/0-3000 |
Kombi. výkon [kW] | 185 | 165 |
Kombi. toč. moment [N.m] | 420 | 385 |
Max. rychlost [km/h] | 225 | 202 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,1 | 6,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 1,9 | 2,0 |
Základní cena [Kč] | 1.133.600 | 951.600 |