reklama


18.12. 2012 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: Iveco Stralis Hi-Way Euro 6 - Masivní změny

 

Iveco odhalilo Stralis nazvaný Hi-Way. Nové motory Euro 6, přepracovanou kabinu a vyspělou telematiku jsme vyzkoušeli v provozu.

Motory Iveco od společnosti FPT Industrial zvládnou emisní požadavek Euro 6 bez recirkulace výfukových plynů, prohlásil před více než dvěma roky zástupce této značky. Během této doby výrobci užitkových vozidel odhalovali svá řešení dalšího zpřísnění emisních limitů, ale pouze Iveco se způsobem vymykalo. Motor Cursor 13 ve specifikaci Euro 6 bez EGR jsme již viděli při odhalení modernizace modelu Daily (AutoProfi 11/2011). Tentokrát však výrobce odhalil kompletní řešení výfukových plynů a umožnil nám se s tímto výjimečným řešením budoucích emisních požadavků svézt. Mnohem důležitější změny nastaly ve snížení celkových nákladů na vozidlo, což je pro dopravce hodnota číslo 1.

Proměněná budka

Po vstupu do nové kabiny Active Space Stralisu Hi-Way jsme nepoznali téměř nic z té starší. Celá přístrojová deska včetně kvalitnějších materiálů se od původní změnila na hony. Zůstal jen tlačítkový systém volby pohonu (D, N a R) a páčky pod volantem (blikače, motorová brzda atd.). Celková koncepce desky musela přijmout panel s telematickým systémem včetně integrované navigace opatřené sedmipalcovým dotykovým displejem. O tom, že na něj bylo během jízdy velmi dobře vidět, aniž bychom museli příliš zaostřovat oči, není vzhledem k jeho velikosti pochyb.

Vpravo od volantu přibyla tlačítka systému hlídání jízdních pruhů a adaptivního tempomatu. Nechyběl ani již známý asistent pro rozjezd do kopce či uzávěrka diferenciálu zadní nápravy tahače. Rádi jsme do rukou vzali nový volant s příjemně silným věncem. Z přístrojového štítu jasně zářilo zelené pole ekonomických otáček 1000–1500 min-1. Nikde jsme nenašli tlačítko nuceného vypalování filtru pevných částic, jež známe ze všech dosud odhalených vozidel Euro 6 jiných značek. Technik od Iveca nám sdělil, že filtr pevných částic chytá částice vzniklé jen spálením zanedbatelného množství oleje prošlého přes labyrint a filtr z prostoru klikové skříně, ale ze vznícení samotné nafty pevné částice nejsou téměř žádné. Proto výrobce doporučuje vypálení filtru pevných částic až po ujetí 400 000 km.

Pohodlí za volantem

Sedadlo řidiče v nejvyšší příplatkové výbavě disponovalo kromě vyhřívání také ventilací, která v horkém počasí na periferii Turína přišla vhod. Pohled za sedadla přinesl příjemné překvapení spočívající v nové posteli o šířce 80 cm ve střední části mezi sedadly.

Výrobce nenechal bez povšimnutí podněty řidičů stávajícího Stralisu k rozšíření odkládacích prostor. Nově se nacházejí také ve stropě nad oběma dveřmi, ve střední části přístrojové desky jsme našli dvě zásuvky a výsuvný držák na nápoje. Pod dolním lůžkem v krajích se nacházely dva velké odkládací prostory, přičemž ten levý byl obrovský a propojený se schránkou přístupnou z vnější strany kabiny, takže podle našeho odhadu bez obav pojme dvě basy lahodného moku. Pravý úložný prostor pod postelí byl mělčí, protože pod ním se ještě nacházela zvenku přístupná schránka.

Kabina obdržela silnější tepelnou izolaci, což řidiči ocení zejména v severských zemích a Rusku.

Telematika šetří

Řidič dostane ve Stralisu Hi-Way více pohodlí, k ekonomickému ovládání vozidla mu bude radit Iveconnect Drive. Ten sleduje jízdní styl řidiče a již během jízdy jej jednoduchými symboly nabádá ke správnému řazení (pokud používá manuální převodovku), vhodnému používání motorové brzdy, ekonomickému přejíždění ostrých vrcholů stoupání, předvídání situace na vozovce, včasnému sundání nohy z plynového pedálu atd. Iveconnect Drive dále zahrnuje Attention support, který sleduje chování řidiče a na základě vyhodnocení dat z polohy volantu, intenzity brzdění, používání motorové brzdy a dalších doporučí odpočinek. To se děje nejprve žlutým symbolem na přístrojové desce. Pokud řidič pokračuje dál, obdrží červenou výzvu k zastavení a odpočinku. Třetí část Iveconnectu Drive tvoří navigace včetně dat pro nákladní vozidla. Systém by měl přinést několikaprocentní úsporu pohonných hmot, přičemž dispečer může po jízdě či jízdách získat data z telematiky, nakolik a v čem řidič doporučení ekonomického stylu jízdy začal brát vážně, či nikoliv. Nesporný přínos také tvoří bezpečnostní prvek a varování před usnutím, což může dispečer také monitorovat.

Podpora dispečerů

Služba Iveconnect Fleet sleduje prvky, které známe u telematických systémů konkurenčních značek. Jde tedy o sledování aktuální polohy vozidla, informaci o jízdní a odpočinkové době řidiče, možnost komunikace mezi řidičem a dopravcem, automatické stahování dat z tachografu a zasílání zpráv o trase, vozidle a jízdním stylu řidiče. Iveco používá systém podpory dispečera vyvinutý firmou Qualcomm, přičemž specialitu tvoří zasílání zpráv dopravci při varování řidiče o únavě (Attention Support) a o tom, jak šofér dodržuje doporučení k ekonomické jízdě od Driving Attention supportu.

Nižší náklady

Nová kabina má proti Eco-Stralisu vykazovat lepší aerodynamiku. Ta je podpořena oblou horní hranou budky a má přinést snížení spotřeby paliva o 1 %. Úspory paliva přinesou drobnosti jako například použití LED technologie denního svícení. Spolu s doporučeními řidiči, jak jet svižně a zároveň úsporně, by měly náklady na palivo klesnout o další dvě procenta.

Nižší celkové náklady na vozidlo jsou dané také tím, že Iveco ke Stralisu Hi-Way bude dávat rozšířené záruky, jako například pět let na turbodmychadlo. Výrobce tak dává dopravním fi rmám vzkaz, že investovalo 70 milionů eur do modernizace továrny v Madridu, kde byla zpřísněna kontrola kvality o 40 procent. Nové Stralisy Hi-Way budou sjíždět z madridských linek, do továrny současného Stralisu v Ulmu budou koncentrovány výrobní kapacity z pěti menších provozoven Iveca v Německu, ve kterých probíhá produkce speciálních vozidel například hasičských.

Nový Stralis Hi-Way je již možné objednávat. V příštím vydání AutoProfi vás seznámíme se zkušenostmi s motorem Euro 6, ale již nyní můžeme prozradit, že náklady na palivo (nafta + AdBlue) jsou se specifikací Euro 5 na stejné úrovni.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky

Výrok britského nejvyššího soudu ztížil pozici premiérky…

Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři…

Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament

Vláda Theresy Mayové bude potřebovat souhlas parlamentu,…

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 






 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení.




Blesk.cz

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli opět naplno rozjet provoz

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli…

Meteorologové zrušili v pondělí večer regulaci pro čtyři výrobní podniky v Praze, vyhlášenou v sobotu kvůli…

 

iSport.cz

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o finále s Wawrinkou

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o…

Roger Federer si zahraje o finále Australian Open, když v semifinálovém zápase porazil Němce Mischu Zvereva 6:1,…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety, zvládne to i babička

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety,…

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší bublina praskne, budou se všichni divit

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší…

Podle aktuálních statistik se prodává metr čtvereční u nového bytu v Praze za nevídaných 70 tisíc korun. A…

 
 
reklama