18.12. 2012 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: Iveco Stralis Hi-Way Euro 6 - Masivní změny

 

Iveco odhalilo Stralis nazvaný Hi-Way. Nové motory Euro 6, přepracovanou kabinu a vyspělou telematiku jsme vyzkoušeli v provozu.

Motory Iveco od společnosti FPT Industrial zvládnou emisní požadavek Euro 6 bez recirkulace výfukových plynů, prohlásil před více než dvěma roky zástupce této značky. Během této doby výrobci užitkových vozidel odhalovali svá řešení dalšího zpřísnění emisních limitů, ale pouze Iveco se způsobem vymykalo. Motor Cursor 13 ve specifikaci Euro 6 bez EGR jsme již viděli při odhalení modernizace modelu Daily (AutoProfi 11/2011). Tentokrát však výrobce odhalil kompletní řešení výfukových plynů a umožnil nám se s tímto výjimečným řešením budoucích emisních požadavků svézt. Mnohem důležitější změny nastaly ve snížení celkových nákladů na vozidlo, což je pro dopravce hodnota číslo 1.

Proměněná budka

Po vstupu do nové kabiny Active Space Stralisu Hi-Way jsme nepoznali téměř nic z té starší. Celá přístrojová deska včetně kvalitnějších materiálů se od původní změnila na hony. Zůstal jen tlačítkový systém volby pohonu (D, N a R) a páčky pod volantem (blikače, motorová brzda atd.). Celková koncepce desky musela přijmout panel s telematickým systémem včetně integrované navigace opatřené sedmipalcovým dotykovým displejem. O tom, že na něj bylo během jízdy velmi dobře vidět, aniž bychom museli příliš zaostřovat oči, není vzhledem k jeho velikosti pochyb.

Vpravo od volantu přibyla tlačítka systému hlídání jízdních pruhů a adaptivního tempomatu. Nechyběl ani již známý asistent pro rozjezd do kopce či uzávěrka diferenciálu zadní nápravy tahače. Rádi jsme do rukou vzali nový volant s příjemně silným věncem. Z přístrojového štítu jasně zářilo zelené pole ekonomických otáček 1000–1500 min-1. Nikde jsme nenašli tlačítko nuceného vypalování filtru pevných částic, jež známe ze všech dosud odhalených vozidel Euro 6 jiných značek. Technik od Iveca nám sdělil, že filtr pevných částic chytá částice vzniklé jen spálením zanedbatelného množství oleje prošlého přes labyrint a filtr z prostoru klikové skříně, ale ze vznícení samotné nafty pevné částice nejsou téměř žádné. Proto výrobce doporučuje vypálení filtru pevných částic až po ujetí 400 000 km.

Pohodlí za volantem

Sedadlo řidiče v nejvyšší příplatkové výbavě disponovalo kromě vyhřívání také ventilací, která v horkém počasí na periferii Turína přišla vhod. Pohled za sedadla přinesl příjemné překvapení spočívající v nové posteli o šířce 80 cm ve střední části mezi sedadly.

Výrobce nenechal bez povšimnutí podněty řidičů stávajícího Stralisu k rozšíření odkládacích prostor. Nově se nacházejí také ve stropě nad oběma dveřmi, ve střední části přístrojové desky jsme našli dvě zásuvky a výsuvný držák na nápoje. Pod dolním lůžkem v krajích se nacházely dva velké odkládací prostory, přičemž ten levý byl obrovský a propojený se schránkou přístupnou z vnější strany kabiny, takže podle našeho odhadu bez obav pojme dvě basy lahodného moku. Pravý úložný prostor pod postelí byl mělčí, protože pod ním se ještě nacházela zvenku přístupná schránka.

Kabina obdržela silnější tepelnou izolaci, což řidiči ocení zejména v severských zemích a Rusku.

Telematika šetří

Řidič dostane ve Stralisu Hi-Way více pohodlí, k ekonomickému ovládání vozidla mu bude radit Iveconnect Drive. Ten sleduje jízdní styl řidiče a již během jízdy jej jednoduchými symboly nabádá ke správnému řazení (pokud používá manuální převodovku), vhodnému používání motorové brzdy, ekonomickému přejíždění ostrých vrcholů stoupání, předvídání situace na vozovce, včasnému sundání nohy z plynového pedálu atd. Iveconnect Drive dále zahrnuje Attention support, který sleduje chování řidiče a na základě vyhodnocení dat z polohy volantu, intenzity brzdění, používání motorové brzdy a dalších doporučí odpočinek. To se děje nejprve žlutým symbolem na přístrojové desce. Pokud řidič pokračuje dál, obdrží červenou výzvu k zastavení a odpočinku. Třetí část Iveconnectu Drive tvoří navigace včetně dat pro nákladní vozidla. Systém by měl přinést několikaprocentní úsporu pohonných hmot, přičemž dispečer může po jízdě či jízdách získat data z telematiky, nakolik a v čem řidič doporučení ekonomického stylu jízdy začal brát vážně, či nikoliv. Nesporný přínos také tvoří bezpečnostní prvek a varování před usnutím, což může dispečer také monitorovat.

Podpora dispečerů

Služba Iveconnect Fleet sleduje prvky, které známe u telematických systémů konkurenčních značek. Jde tedy o sledování aktuální polohy vozidla, informaci o jízdní a odpočinkové době řidiče, možnost komunikace mezi řidičem a dopravcem, automatické stahování dat z tachografu a zasílání zpráv o trase, vozidle a jízdním stylu řidiče. Iveco používá systém podpory dispečera vyvinutý firmou Qualcomm, přičemž specialitu tvoří zasílání zpráv dopravci při varování řidiče o únavě (Attention Support) a o tom, jak šofér dodržuje doporučení k ekonomické jízdě od Driving Attention supportu.

Nižší náklady

Nová kabina má proti Eco-Stralisu vykazovat lepší aerodynamiku. Ta je podpořena oblou horní hranou budky a má přinést snížení spotřeby paliva o 1 %. Úspory paliva přinesou drobnosti jako například použití LED technologie denního svícení. Spolu s doporučeními řidiči, jak jet svižně a zároveň úsporně, by měly náklady na palivo klesnout o další dvě procenta.

Nižší celkové náklady na vozidlo jsou dané také tím, že Iveco ke Stralisu Hi-Way bude dávat rozšířené záruky, jako například pět let na turbodmychadlo. Výrobce tak dává dopravním fi rmám vzkaz, že investovalo 70 milionů eur do modernizace továrny v Madridu, kde byla zpřísněna kontrola kvality o 40 procent. Nové Stralisy Hi-Way budou sjíždět z madridských linek, do továrny současného Stralisu v Ulmu budou koncentrovány výrobní kapacity z pěti menších provozoven Iveca v Německu, ve kterých probíhá produkce speciálních vozidel například hasičských.

Nový Stralis Hi-Way je již možné objednávat. V příštím vydání AutoProfi vás seznámíme se zkušenostmi s motorem Euro 6, ale již nyní můžeme prozradit, že náklady na palivo (nafta + AdBlue) jsou se specifikací Euro 5 na stejné úrovni.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs…

Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie

S klesajícími prodeji dieselových vozů především na…

Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol

Organizace ROPID rozšiřuje oblast metropolitní…

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice. Policie si je vychutnala

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice.…

Kokain ve falešných banánech objevila španělská policie, podobně jako před dvěma lety v Lidlu v Praze. V neděli…

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s tanečnicí Hunčárovou. Nikdo třetí v tom není, tvrdila, když opouštěla Ondera

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s…

StarDance se protančili až ke společnému vztahu, Emanuele Ridi (43) při tom ovšem za sebou nechal manželství s…

 

iSport.cz

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí titul v deblu

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí…

Jiří Veselý vypadl na tenisovém turnaji v Miami ve třetím kole. V boji o postup do osmifinále prohrál s…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…