6.11. 2017 Jiří Baborský

Jízdní dojmy: Jaguary XF Sportbrake a XJR575. Rodina a luxusní sportování

 

I s jaguárem na kapotě můžete uspokojit přepravní potřeby celé rodiny. Kombi nejsou pro britskou značku dávno tabu, nejnovější vyrostlo na modelu XF.

Od představení druhé generace Jaguaru XF před dvěma lety neměl britský výrobce ve vyšší střední třídě kombi, což se právě mění. Novinka přijíždí s očekávaným, velmi elegantním designem zádě a vedle sedanu se nemá vůbec za co stydět. Mnoha kolegům dokonce připadá líbivější. Lze tak očekávat, že si ji leckterý zákazník vybere jen proto, že se mu prostě líbí, aniž by hrál kufr hlavní roli.

Základní objem se nezvětšil nijak dramaticky, sedan nabízí 540 litrů, kombi Sportbrake pak 565 l. Ve vyšší střední třídě jde o obvyklou hodnotu, větší je jen Mercedes třídy E (640 l). I ten pak přerůstá duo Passat/Superb (650/660 l).

TEST 2013: Jaguar XF Sportbrake 2,2D – Lord chatař

Zásadním bonusem kombíku proti sedanu je pochopitelně lepší přístupnost a využitelnost až ke stropu, po sklopení opěradel přepraví nováček až 1,7 m3.

Základní rozměryXF Sportbrake XF sedan
Délka (mm) 4955 4954
Šířka (mm) 1880 1880
Výška (mm) 1496 1457
Rozvor (mm) 2960 2960
Kufr (l) 565/1700 540/885

Konstruktéři si dali za cíl vytvořit praktickou jeskyni s rovnými stěnami bez výstupků a záhybů, což se podařilo. Schránky na drobnosti jsou schované za dvířky v bocích. Samozřejmostí je pečlivé čalounění a přítomnost nejrůznějších kotevních přípravků. Potěší taková drobnost jako kožené poutko pro zvedání podlahy. Ta je zcela rovná a lícuje s nákladovou hranou, takže i dlouhé předměty naložíte velmi pohodlně. Roleta se po otevření víka sama odsune vzhůru, tudíž se jí nemusíte nijak zabývat. Jízdně jsme nepoznali proti sedanu rozdíl, hmotnost narostla podle verze o 65 až 125 kg. Vyzkoušeli jsme tři motory. Dvoulitrový diesel nenadchne, ani neurazí. Jede adekvátně a po pravdě nás nenadchl spotřebou, když v kopcích nárokoval ve verzi 4x4 mezi osmi a deseti litry – a to jsme na něj ani moc netlačili.

Video

Mnohem důstojnější nám připadal pocitově lehčí a obratnější benzinový dvoulitr. Spotřeba neklesala pod deset litrů, ale alespoň jsme se hezky svezli. Podvozek XF je trošku hlučnější, ale pevný v kramflecích a věrný sportovní pověsti značky.

Třílitrová nafta by vás měla zajímat nejvíc. Tři sta koní a sedm set newtonmetrů jede náramně, pěkně zní, spotřeba na naší trase se držela do devíti litrů.

Paleta motorů je v Česku zatím skromnější než u sedanu, chybí například nejslabší a nejsilnější verze benzinového dvoulitru nebo vrcholný třílitrový šestiválec.

Motory pro Jaguar XF Sportbrake E-Performance 20d 25d 30d 25t
Motordiesel, 2.0, R4 diesel, 3.0, V6 benzin, 2.0, R4
Výkon (kW/min-1) 120/4000 132/4000 177/4000 221/4000 184/5500
Točivý moment (Nm/min-1) 380/1750-2500 430/1750-2500 500/1500 700/2000 365/1200-4500
Pohon zadní zadní/4x4 4x4 zadní zadní
Základní cena (Kč) 1 217 502 1 316 238 1 578 808 1 866 062 1 405 052

Jaguar XJR575: Jumbojet i stíhačka

Jaguar XJ je s námi od roku 2009 a stále nekončí. Dotaz na novou generaci odbyl šéfdesignér Ian Callum úsměvem a poznámkou, že příští rok to nebude. Pro následující sezonu se mohou zákazníci těšit na pár vylepšení. Nový je multimediální systém a přibyla řada asistečních systémů. Současně vstoupí na trh nový vrcholný model XJR575. Ten nás v kraji portského vína potěšil svou přítomností v nové křiklavé modři Velocity Blue. Samotná verze XJR není novinkou. Kompresorem přeplňovaný mamut 5.0 V8 byl celé roky třešničkou na dortu třílitrových šestiválců. Teď posílil z 550 na 575 koní (proto XJR575), a jak prozrazuje tabulka, polepšil si ve všech ohledech.

Vyrážíme v pohodovém tempu, seznamujeme se a zvykáme si. Dostali jsme exemplář s pravostranným řízením a jízda vpravo je hodně proti přírodě. Vše, co jinak děláme automaticky, teď musí mozek řešit. Nepřirozený je pohled do zrcátek, celkové vnímání auta, o odhadu rozměrů nemluvě. Plujeme dálnicí a kocháme se fantastickým odhlučněním i komfortem odpružení. I Portugalci umějí vyrobit výmoly a ani na nich nám nepřipadá sportovní podvozek nepohodlný. XJR je o hodně jiné než německé luxusní sedany. Interiér s nízkou palubní deskou těsně obepíná posádku a vytváří svérázné prostředí. Na to, jak je auto obrovské, najdete vpředu minimum místa, s jaguarem zkrátka srostete v jedno tělo a jednu duši. Cítíte každý pohyb karoserie, ruce jsou zásobeny dostatkem informací od kol, řízení je na tuto třídu neskutečně přesné a citlivé. Líbí se nám, že Jaguar dělá věci po svém.

Dálnici střídají klikatice, volíme nejostřejší režim a utíráme slzu dojetí – tak krásný řízný zvuk je dnes vzácnost. Motor má nehoráznou sílu a neuvěřitelně okamžité reakce. Mechanicky poháněný kompresor je jiná liga než výfukovými plyny hnané turbo. Otáčky motoru přesně kopírují pohyb pravé nohy na plynu, až máme pocit, že nám auto čte myšlenky. Nekonečné serpentiny jedeme naplno a s každou zákrutou se náš úsměv rozšiřuje. Chce to naučit se pracovat s hmotností toho autobusu, být citlivý na plynu a pak přichází euforie. Žádný z německých konkurentů nemá sportovní část osobnosti tak ostrou. Jen klasické ocelové brzdy, krotící 1,9 tuny, časem dost vadly. Karbon-keramické kotouče by přišly vhod. U auta za čtyři miliony by příplatek málokdo neřešil.

Srovnání generací Původní XJR Nové XJR575
Motor 5.0 V8 kompresor 5.0 V8 kompresor
Výkon (kW/min-1) 404/6500 423/6250-6500
Točivý moment (Nm/min-1) 680/2500-5500 700/3500-4500
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 4,6 4,4
Maximální rychlost (km/h) 280 300


Jaguar XJR575
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo bude mít letos opět nejvyšší přebytek běžného účtu Německo bude mít letos opět nejvyšší přebytek běžného účtu

Německo zřejmě bude mít letos již třetí rok za sebou…

Nejen kryptoměny. Blockchain postupně proniká i do světa bank Nejen kryptoměny. Blockchain postupně proniká i do světa bank

Technologii blockchain, využívanou převážně pro transakce…

ČSSD chce zlevnit život v Praze. Slibuje jízdné zdarma a dostupné byty ČSSD chce zlevnit život v Praze. Slibuje jízdné zdarma a dostupné byty

Prioritou ČSSD pro Prahu je zlevnění života v hlavním…

Světové výplaty dividend prolomily rekord. Akcionáři si rozdělili 11 bilionů korun Světové výplaty dividend prolomily rekord. Akcionáři si rozdělili 11 bilionů korun

Výplata dividend ve druhém čtvrtletí dosáhla další…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 



Jaguar XF Sportbrake poprvé naživo: Jakoby se na něj zapomnělo... Jaguar XF Sportbrake poprvé naživo: Jakoby se na něj zapomnělo...

Ještě před rokem se zdálo, že druhá generace velkého…

 



 
Volvo V60 D4 FWD (140 kW) – Nejlíp jezdící volvo současnosti

TEST: Volvo V60 D4 FWD (140 kW) – Nejlíp jezdící volvo současnosti

Dnes 12:55

Švédové sice chtějí skončit s turbodiesely, motor D4 v útrobách nového Volva V60 ale dokazuje, že je to škoda. A jaká je vůbec nová generace tohoto kombíku střední třídy?




Blesk.cz

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Sebevražda DJ Loutky (†51): Zůstala po něm krásná přítelkyně! Život ukončil v jejím bytě

Sebevražda DJ Loutky (†51): Zůstala po něm krásná…

Česká taneční scéna přišla o jednu z největších legend. DJ Loutka (†51) si ze soboty na neděli vzal život.…

 

iSport.cz

Kadlecův návrat se odkládá. Koleno si žádá ještě šest týdnů

Kadlecův návrat se odkládá. Koleno si žádá ještě šest týdnů

Sparťanský útočník Václav Kadlec musí odložit návrat na fotbalové trávníky po operaci kolena přinejmenším o…

Francouz: Roli trojky v NHL přijímám. Proč odmítl bohatství Petrohradu?

Francouz: Roli trojky v NHL přijímám. Proč odmítl…

Nebušil zuřivě rukou do zdi, že Colorado přivedlo Philippa Grubauera, což v praxi znamená, že začne sezonu na…

 

Reflex.cz

Dojetí, slzy a desítky let odloučení. Korejské rodiny se setkaly s příbuznými z KLDR

Dojetí, slzy a desítky let odloučení. Korejské…

Devět desítek jihokorejských rodin dnes dorazilo přes společnou hranici do KLDR na setkání se svými příbuznými,…

Rusové o roce 1968 přejímají propagandu z éry Brežněva

Rusové o roce 1968 přejímají propagandu z éry Brežněva

Skoro polovina Rusů o vpádu sovětských vojsk do Československa v srpnu 1968, který skoncoval s reformami…