6.11. 2017 Jiří Baborský

Jízdní dojmy: Jaguary XF Sportbrake a XJR575. Rodina a luxusní sportování

 

I s jaguárem na kapotě můžete uspokojit přepravní potřeby celé rodiny. Kombi nejsou pro britskou značku dávno tabu, nejnovější vyrostlo na modelu XF.

Od představení druhé generace Jaguaru XF před dvěma lety neměl britský výrobce ve vyšší střední třídě kombi, což se právě mění. Novinka přijíždí s očekávaným, velmi elegantním designem zádě a vedle sedanu se nemá vůbec za co stydět. Mnoha kolegům dokonce připadá líbivější. Lze tak očekávat, že si ji leckterý zákazník vybere jen proto, že se mu prostě líbí, aniž by hrál kufr hlavní roli.

Základní objem se nezvětšil nijak dramaticky, sedan nabízí 540 litrů, kombi Sportbrake pak 565 l. Ve vyšší střední třídě jde o obvyklou hodnotu, větší je jen Mercedes třídy E (640 l). I ten pak přerůstá duo Passat/Superb (650/660 l).

TEST 2013: Jaguar XF Sportbrake 2,2D – Lord chatař

Zásadním bonusem kombíku proti sedanu je pochopitelně lepší přístupnost a využitelnost až ke stropu, po sklopení opěradel přepraví nováček až 1,7 m3.

Základní rozměryXF Sportbrake XF sedan
Délka (mm) 4955 4954
Šířka (mm) 1880 1880
Výška (mm) 1496 1457
Rozvor (mm) 2960 2960
Kufr (l) 565/1700 540/885

Konstruktéři si dali za cíl vytvořit praktickou jeskyni s rovnými stěnami bez výstupků a záhybů, což se podařilo. Schránky na drobnosti jsou schované za dvířky v bocích. Samozřejmostí je pečlivé čalounění a přítomnost nejrůznějších kotevních přípravků. Potěší taková drobnost jako kožené poutko pro zvedání podlahy. Ta je zcela rovná a lícuje s nákladovou hranou, takže i dlouhé předměty naložíte velmi pohodlně. Roleta se po otevření víka sama odsune vzhůru, tudíž se jí nemusíte nijak zabývat. Jízdně jsme nepoznali proti sedanu rozdíl, hmotnost narostla podle verze o 65 až 125 kg. Vyzkoušeli jsme tři motory. Dvoulitrový diesel nenadchne, ani neurazí. Jede adekvátně a po pravdě nás nenadchl spotřebou, když v kopcích nárokoval ve verzi 4x4 mezi osmi a deseti litry – a to jsme na něj ani moc netlačili.

Video

Mnohem důstojnější nám připadal pocitově lehčí a obratnější benzinový dvoulitr. Spotřeba neklesala pod deset litrů, ale alespoň jsme se hezky svezli. Podvozek XF je trošku hlučnější, ale pevný v kramflecích a věrný sportovní pověsti značky.

Třílitrová nafta by vás měla zajímat nejvíc. Tři sta koní a sedm set newtonmetrů jede náramně, pěkně zní, spotřeba na naší trase se držela do devíti litrů.

Paleta motorů je v Česku zatím skromnější než u sedanu, chybí například nejslabší a nejsilnější verze benzinového dvoulitru nebo vrcholný třílitrový šestiválec.

Motory pro Jaguar XF Sportbrake E-Performance 20d 25d 30d 25t
Motordiesel, 2.0, R4 diesel, 3.0, V6 benzin, 2.0, R4
Výkon (kW/min-1) 120/4000 132/4000 177/4000 221/4000 184/5500
Točivý moment (Nm/min-1) 380/1750-2500 430/1750-2500 500/1500 700/2000 365/1200-4500
Pohon zadní zadní/4x4 4x4 zadní zadní
Základní cena (Kč) 1 217 502 1 316 238 1 578 808 1 866 062 1 405 052

Jaguar XJR575: Jumbojet i stíhačka

Jaguar XJ je s námi od roku 2009 a stále nekončí. Dotaz na novou generaci odbyl šéfdesignér Ian Callum úsměvem a poznámkou, že příští rok to nebude. Pro následující sezonu se mohou zákazníci těšit na pár vylepšení. Nový je multimediální systém a přibyla řada asistečních systémů. Současně vstoupí na trh nový vrcholný model XJR575. Ten nás v kraji portského vína potěšil svou přítomností v nové křiklavé modři Velocity Blue. Samotná verze XJR není novinkou. Kompresorem přeplňovaný mamut 5.0 V8 byl celé roky třešničkou na dortu třílitrových šestiválců. Teď posílil z 550 na 575 koní (proto XJR575), a jak prozrazuje tabulka, polepšil si ve všech ohledech.

Vyrážíme v pohodovém tempu, seznamujeme se a zvykáme si. Dostali jsme exemplář s pravostranným řízením a jízda vpravo je hodně proti přírodě. Vše, co jinak děláme automaticky, teď musí mozek řešit. Nepřirozený je pohled do zrcátek, celkové vnímání auta, o odhadu rozměrů nemluvě. Plujeme dálnicí a kocháme se fantastickým odhlučněním i komfortem odpružení. I Portugalci umějí vyrobit výmoly a ani na nich nám nepřipadá sportovní podvozek nepohodlný. XJR je o hodně jiné než německé luxusní sedany. Interiér s nízkou palubní deskou těsně obepíná posádku a vytváří svérázné prostředí. Na to, jak je auto obrovské, najdete vpředu minimum místa, s jaguarem zkrátka srostete v jedno tělo a jednu duši. Cítíte každý pohyb karoserie, ruce jsou zásobeny dostatkem informací od kol, řízení je na tuto třídu neskutečně přesné a citlivé. Líbí se nám, že Jaguar dělá věci po svém.

Dálnici střídají klikatice, volíme nejostřejší režim a utíráme slzu dojetí – tak krásný řízný zvuk je dnes vzácnost. Motor má nehoráznou sílu a neuvěřitelně okamžité reakce. Mechanicky poháněný kompresor je jiná liga než výfukovými plyny hnané turbo. Otáčky motoru přesně kopírují pohyb pravé nohy na plynu, až máme pocit, že nám auto čte myšlenky. Nekonečné serpentiny jedeme naplno a s každou zákrutou se náš úsměv rozšiřuje. Chce to naučit se pracovat s hmotností toho autobusu, být citlivý na plynu a pak přichází euforie. Žádný z německých konkurentů nemá sportovní část osobnosti tak ostrou. Jen klasické ocelové brzdy, krotící 1,9 tuny, časem dost vadly. Karbon-keramické kotouče by přišly vhod. U auta za čtyři miliony by příplatek málokdo neřešil.

Srovnání generací Původní XJR Nové XJR575
Motor 5.0 V8 kompresor 5.0 V8 kompresor
Výkon (kW/min-1) 404/6500 423/6250-6500
Točivý moment (Nm/min-1) 680/2500-5500 700/3500-4500
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 4,6 4,4
Maximální rychlost (km/h) 280 300


Jaguar XJR575
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude

Designovaný italský premiér Giuseppe Conte se vzdal…

Za Fischera se postavila ODS, ještě mohutnější podporu v boji o Senát má ale Drahoš Za Fischera se postavila ODS, ještě mohutnější podporu v boji o Senát má ale Drahoš

Šance neúspěšného prezidentského kandidáta Pavla Fischera…

Klíma odmítnul přijmout státní vyznamenání kvůli Zemanovi Klíma odmítnul přijmout státní vyznamenání kvůli Zemanovi

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše…

Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko

Celý život věnoval technologiím, především robotům s…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 



Jaguar XF Sportbrake poprvé naživo: Jakoby se na něj zapomnělo... Jaguar XF Sportbrake poprvé naživo: Jakoby se na něj zapomnělo...

Ještě před rokem se zdálo, že druhá generace velkého…

 



 
Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Dnes 19:10

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.




Blesk.cz

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Google na své letošní vývojářské konferenci kladl velký důraz na digitální závislost a zdraví uživatelů.     

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc blesků a kolaps na letišti

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc…

Británie zažila v noci na neděli velmi silnou bouři, během níž podle meteorologů uhodilo přes 15 tisíc blesků.…

 

iSport.cz

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na šampionátu v Rusku

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na…

Černé scénáře se nepotvrdily. Fotbalový útočník Mohamed Salah se navzdory děsivě vyhlížejícímu zranění z finále…

Proč utíká Ronaldo z Realu? Prý žárlí na Messiho, Ramos žádá vysvětlení

Proč utíká Ronaldo z Realu? Prý žárlí na Messiho,…

Nezaskočil tím jen fanoušky, ale i své nejbližší. Prohlášení Cristiana Ronalda po třetím triumfu v Lize mistrů…

 

Reflex.cz

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání. Ten je ale od prezidenta nechce

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání.…

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše Zemana nepřijal státní vyznamenání, na které ho navrhli…

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez Heydrichovy smrti by Československo zaniklo

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez…

Dva muži, samopal stengun, bomba a auto s třetím nejmocnějším nacistou říše – tak vypadalo ráno 27. května 1942…